Logga in

Lanserar robot för packning på pall – sålde 12 direkt

28 juni, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Har tagit fram en lösning för packning av buntar på pall med en robot. 12 system såldes direkt vid lanseringen i maj.

Läs mer: Produktchef Olaf Haug kommer till Grafkom Workflow Summit den 12 november i Stockholm och berättar om lärdomar och nyheter.

MBO, som tillverkar falsmaskiner, visade lösningen ”CoBo-Stack” första gången i maj på ett öppet hus i Tyskland.

Roboten jobbar självständigt med att packa buntar från falsmaskinen på pall. Den jobbar åt flera håll och kan därmed packa på två pallar parallellt.

Lösningen är väldigt lik den Lasertryk implementerade för ett antal år sedan – med en robotarm från Universal Robots och falsmaskin från MBO.

Integrerar med MIS-system

Affärssystem kan via MBO Datamanager integreras med falsen och skicka och ta emot data till och från maskinen om produktionen. Operatören får hjälp med inställningar och kan säkerställa att det är rätt material som bearbetas. Antalet ark, makulatur, kör- och inställningstider och maskinhastighet är några data som kan skickas tillbaka till MIS-systemet. Data som kan användas för efterkalkyler och planering. Denna data kan skickas till flera olika MIS-system.

Keyline, som utvecklas av tyska Crispy Mountain, förvärvades nyligen av Heidelberg, är ett av de system som kan jobba med automatisering med koppling till MBOs maskiner. Crispy Mountains grundarna kommer till Grafkoms Workflow Summit den 12 november i Stockholm.

UPPDATERING: Tidigare angavs att själva roboten kunde kommunicera med MBO Datamanager – vilket inte stämmer och därför har artikeln uppdaterats.

Se maskinen jobba här:

 

Källor: MBO, PI World

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)

De blir exklusiv återförsäljare av laserstans i Europa

Motioncutter lägger ut försäljning och service av sin laserstans.

Storförlag säger upp avtal med Readly

(Bild: Readly)

Den digitala tidskriftstjänsten Readly tappar svenskt innehåll.

Reklamtröttheten fortsätter öka – men måste det finnas reklam så ska den vara fysisk eller på biografen

Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl är bekymrad över utvecklingen.

6 av 10, eller ja, 59 procent av svenskarna är negativa till reklam och andelen som är ”mycket negativa” har ökat till drygt 20 procent, enligt

Medieinvesteringarnas kraftiga nedgång mattades av i augusti

Siffrorna visar på en ökning men det är fortfarande minussiffror på grund av en kalendereffekt – men det finns tecken på återhämtning.

Tryckeriförvärv i Västerbottens inland

Till vänster står Lennie Nylén som är vd för Original Tryckeri tillsammans med Roger Broberg tidigare vd på Nya Tryckeriet i Lycksele.

Original Tryckeri har tagit över Nya Tryckeriet i Lyckseles konkursbo där även Lycksele Annonsblad ingår. Original tryckeri finns i dag i Umeå och Sundsvall och nu lägger man alltså till Lycksele till listan. (mer…)

Frontpac investerar 40 miljoner i ny produktionsutrustning

Ny produktionsutrustning hos Frontpac i Arlöv ska fördubbla kapaciteten.

Frontpac storsatsar och gör nu en investering på 40 miljoner kronor i ny produktionsutrustning, (mer…)