Logga in

Lanserar robot för packning på pall – sålde 12 direkt

28 juni, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Har tagit fram en lösning för packning av buntar på pall med en robot. 12 system såldes direkt vid lanseringen i maj.

Läs mer: Produktchef Olaf Haug kommer till Grafkom Workflow Summit den 12 november i Stockholm och berättar om lärdomar och nyheter.

MBO, som tillverkar falsmaskiner, visade lösningen ”CoBo-Stack” första gången i maj på ett öppet hus i Tyskland.

Roboten jobbar självständigt med att packa buntar från falsmaskinen på pall. Den jobbar åt flera håll och kan därmed packa på två pallar parallellt.

Lösningen är väldigt lik den Lasertryk implementerade för ett antal år sedan – med en robotarm från Universal Robots och falsmaskin från MBO.

Integrerar med MIS-system

Affärssystem kan via MBO Datamanager integreras med falsen och skicka och ta emot data till och från maskinen om produktionen. Operatören får hjälp med inställningar och kan säkerställa att det är rätt material som bearbetas. Antalet ark, makulatur, kör- och inställningstider och maskinhastighet är några data som kan skickas tillbaka till MIS-systemet. Data som kan användas för efterkalkyler och planering. Denna data kan skickas till flera olika MIS-system.

Keyline, som utvecklas av tyska Crispy Mountain, förvärvades nyligen av Heidelberg, är ett av de system som kan jobba med automatisering med koppling till MBOs maskiner. Crispy Mountains grundarna kommer till Grafkoms Workflow Summit den 12 november i Stockholm.

UPPDATERING: Tidigare angavs att själva roboten kunde kommunicera med MBO Datamanager – vilket inte stämmer och därför har artikeln uppdaterats.

Se maskinen jobba här:

 

Källor: MBO, PI World

Ny kampanj: Budskapet om papprets kraft och hållbarhet måste spridas brett

Vill visa kraften och hållbarheten i pappersburen information – ”kunderna ska inte känna några tvivel för att använda papper som kommunikationskanal” (mer…)

Följ konkurser och varsel i kommunikationsbranschen – Grafisk bransch hänger inte med övriga näringslivet

Branschkoll har idag nylanserat sidorna för konkurs- och varselstatistik i kommunikationsbranschen. Nya diagram uppdateras nu löpande så fort ny statistik kommer in från de olika källorna. Augustisiffrorna har precis landat.

Oatly fortsätter med sin skarpa fysiska kommunikation – nu också med produktmedia

I dagarna lanserade Oatly sin senaste kampanj ”spola mjölken” med stora inslag av fysisk kommunikation.

Bonnierförlagen anställer stjärnskott som ny vd

(Foto: Peter Jönsson)

Sara Börsvik tar i januari över som vd för Bonnierförlagen efter Håkan Rudels. (mer…)

Två nischade förpackningsbolag går samman – ny webbshop redan öppnad

Lennart Myrlöv och Peter Sandström från Grycksbo Box & Print tillsammans med Jakob Skarin från Jakebox. (Bild: Press)

Jakebox och Grycksbo Box & Print går samman i det nya bolaget Niceboxes. (mer…)

Konsumtionen av böcker ökar – förlagens försäljning sjunker

Konsumtionen av böcker ökar – under första halvåret 2019 med 5,1 procent – det är de digitala abonnemangstjänsterna som står för hela ökning.  (mer…)

Tryckeri byter ut offset mot två nya digitalpressar

Investerar stort i digitaltryck. (mer…)

Z-Profil tecknar globalt avtal med jättekund

Z-Profil ska framöver sköta hanteringen av Komatsu Forests arbetskläder och produktmedia. (mer…)

Nedåt för samtliga mediekategorier i augusti 2019 – ”finns anledning till oro”

Många negativa faktorer som påverkar konsumtionen och därmed medieköpen.