Logga in

Förvärvar strategiskt: Heidelberg ska bygga en ”App Store” för tryckerier

19 juni, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Det tyska mjukvarubolaget Crispy Mountain – som utvecklar det helt nya affärssystemet Keyline för grafiska företag – har förvärvats av Heidelberg.

Den 12 november kommer Keylines vd till Sverige och Grafkom Workflow Summit som precis öppnat upp för anmälningar.

App Store för tryckerier

Heidelberg säger att de ska använda kompetens och mjukvara man får med förvärvet för att bygga upp en öppen plattform för grafiska företag. Vem som helst ska kunna utveckla appar och göra dem tillgängliga för användarna på samma sätt som i Apples och Googles app-butiker för telefoner. Plattformen ska enligt Heidelberg vara öppen för alla branschens leverantörer.

– Med Crispy Mountains team och innovativa lösningar, accelererar vi vår utveckling kring vår nya industriplattform HEI.OS, säger Ulrich Hermann på Heidelberg.

Nu ska man lägga all kraft på att utveckla Keyline för att fungera över Heidelbergs hela bredd med civiltryckerier, etikett- och förpackningstryckerier.

Bland kunderna till Keyline finns förutom tyska tryckerier och Livonia Print.

Läs mer om systemet på keyline-mis.com och om Crispy Mauntain på crispymtn.com.

Oatly fortsätter med sin skarpa fysiska kommunikation – nu också med produktmedia

I dagarna lanserade Oatly sin senaste kampanj ”spola mjölken” med stora inslag av fysisk kommunikation.

Bonnierförlagen anställer stjärnskott som ny vd

(Foto: Peter Jönsson)

Sara Börsvik tar i januari över som vd för Bonnierförlagen efter Håkan Rudels. (mer…)

Två nischade förpackningsbolag går samman – ny webbshop redan öppnad

Lennart Myrlöv och Peter Sandström från Grycksbo Box & Print tillsammans med Jakob Skarin från Jakebox. (Bild: Press)

Jakebox och Grycksbo Box & Print går samman i det nya bolaget Niceboxes. (mer…)

Konsumtionen av böcker ökar – förlagens försäljning sjunker

Konsumtionen av böcker ökar – under första halvåret 2019 med 5,1 procent – det är de digitala abonnemangstjänsterna som står för hela ökning. 

Tryckeri byter ut offset mot två nya digitalpressar

Investerar stort i digitaltryck. (mer…)

Z-Profil tecknar globalt avtal med jättekund

Z-Profil ska framöver sköta hanteringen av Komatsu Forests arbetskläder och produktmedia. (mer…)

Nedåt för samtliga mediekategorier i augusti 2019 – ”finns anledning till oro”

Många negativa faktorer som påverkar konsumtionen och därmed medieköpen.

Arctic Paper investerar i Polen för bredare produktportfölj

Arctic Paper har genomfört en investering på 10 miljoner euro vid sitt polska bruk i Kostrzyn. (mer…)

Clear Channel höjer priser på utomhusreklam för andra året i rad

Fler skärmar och hög efterfrågan sägs ligga bakom prishöjningarna