Logga in

Förvärvar strategiskt: Heidelberg ska bygga en ”App Store” för tryckerier

19 juni, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Det tyska mjukvarubolaget Crispy Mountain – som utvecklar det helt nya affärssystemet Keyline för grafiska företag – har förvärvats av Heidelberg.

Den 12 november kommer Keylines vd till Sverige och Grafkom Workflow Summit som precis öppnat upp för anmälningar.

App Store för tryckerier

Heidelberg säger att de ska använda kompetens och mjukvara man får med förvärvet för att bygga upp en öppen plattform för grafiska företag. Vem som helst ska kunna utveckla appar och göra dem tillgängliga för användarna på samma sätt som i Apples och Googles app-butiker för telefoner. Plattformen ska enligt Heidelberg vara öppen för alla branschens leverantörer.

– Med Crispy Mountains team och innovativa lösningar, accelererar vi vår utveckling kring vår nya industriplattform HEI.OS, säger Ulrich Hermann på Heidelberg.

Nu ska man lägga all kraft på att utveckla Keyline för att fungera över Heidelbergs hela bredd med civiltryckerier, etikett- och förpackningstryckerier.

Bland kunderna till Keyline finns förutom tyska tryckerier och Livonia Print.

Läs mer om systemet på keyline-mis.com och om Crispy Mauntain på crispymtn.com.

Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v20)

Data för vecka 20 från flera tusen Heidelbergpressar (Bild: Heidelberg)

Vecka 20: Norden återhämtar sig långsamt. Nederländerna nästan tillbaka på normala nivåer.

Printoz satsar och rekryterar i krisen

Dennis Örtenholm till vänster och Tommy Jonsson till höger, tillsammans med försäljningschefen Mikael Björling i mitten.

Printoz som är en del av TS Reklam har anställt två nya medarbetare från ett annat företag i branschen.

Stora förändringar väntar i Postens nya leveransmodell för brev

(Bild: Postnord från film om varannandagsutdelning.)

Med start 2021 ska Posten sluta passera alla brevlådor varje dag för att dela ut brev, tidningar och reklam.

Flera nya ”Corona-projekt” från grafisk bransch runt om i världen

Dekaler för identifikation. (Bild: HP)

Det finns mer än visir och golvdekaler som kan hjälpa till i Coronakrisen.

Från trycksaker till skyddsutrustning – tryckeriet som ställde om

Har producerat en miljon visir till sjukvården. Ska göra satsningen långsiktig.

Merkur Grafisk först i Norge med Climatecalc

Det Oslo-baserade tryckeriet Merkur Grafisk är först ut i Norge med en Climatecalc-certifiering. (mer…)

Bonnier Books förvärvar Stordalens bokförlag i Sverige och Danmark

Håkan Rudels är vd på Bonnier Books. (Bild: Press)

Det blev ett kort inspel på den svenska förlagsmarknaden för Petter Stordalen. (mer…)

Fakta: Så stor är marknaden för produkter med tryck

Ett område med stora möjligheter. Här får du mer kött på benen.

Startar byrå för varumärkesresor

Lars Jönsson på Printforce har dragit igång en ny byråverksamhet med inriktning mot utveckling av varumärken. (Bild: Printforce)

2012 startade Lars Jönsson tryckeriet Printforce i Kungsbacka. Nu tar han det vidare och med nya byrån Behind Brand. De första kunderna är redan med på resan. (mer…)