Logga in

”Branschen är besatt av automatisering” – Grafkom tillbaka med Workflow Summit

29 juni, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Anna Oñate driver OctoBoost, Christian Weyer har startat Crispy Mountain och Kairit Parker från iOnPrint är alla djupt engagerade i att automatisera grafiska flöden. Du träffar dem på Workflow Summit.

Nätverket Grafkom är i höst tillbaka med succén Workflow Summit om arbetsflöden och automatisering. De tre första talarna är nu presenterade – de kommer från Tyskland och Estland – man satsar i år på att ytterligare förstärka det internationella perspektivet.

Förra året deltog nästan 200 personer från tolv länder – i år utökar man med flera samarbeten i andra länder så det blir i allra högsta grad en internationell tillställning. Detta kommer att synas både bland talarna och deltagarna.

Stort fokus läggs även i år på både handfasta tips och visioner kring automatisering för grafisk produktion. Alla som jobbar med flöden för tryck och publicering ska kunna få ny kunskap men också bredda sitt nätverk.

Lösningar för både grafiska producenter och deras kunder

I år låter man experter få mer tid för att deltagarna ska kunna fördjupa sig både i de verktyg de redan använder men också hitta nya lösningar som effektiviserar vardagen.

Detta gäller alla som producerar kommunikation – oavsett var i värdekedjan man jobbar – på grafiska producenter men också på marknadsavdelningar, förlag och andra som producerar grafiskt material.

Fyra scener och 32 talare

Den 12 november arrangerar man Workflow Summit i på Quality-hotellet i Mall of Scandinavia i Stockholm.

Förra årets tre spår utökas till fyra och det blir över trettio experter som delar med sig av sin kunskap om hur du kan bygga smartare flöden – från kundkontakt och beställning och hela vägen genom produktionen och vidare till leverans och logistik.

– Branschen är besatt av automatisering just nu. Alla frågar oss om detta och vilka som är de bästa lösningarna – vårt svar är Workflow Summit där man på en dag har chans att se massor av lösningar och träffa experter som man kan samarbeta med, säger Ulf Sunnberg på Grafkom som är ansvarig för innehållet.

– Allt inom grafisk produktion måste automatiseras och kopplas ihop men det finns oändligt med möjligheter idag med alla nya lösningar som allt enklare kan kopplas ihop med öppna API. Vi vill ge deltagarna konkreta tips kring detta som man kan implementera direkt i verksamheten, säger Magnus Thorkildsen på Grafkom.

Internationella talare och Discovery Zone

Bland de talare finns företagare, konsulter och leverantörer som alla lever och andas ”workflow” för grafisk produktion och publicering. Tillsammans med deltagare från företag runt om i Norden finns det stora möjligheter att få ovärderlig kunskap och många nya kontakter.

Dessutom finns det en discovery zone där deltagarna kan träffa ett tiotal leverantörer av mjukvara för att diskutera egna specifika utmaningar och lösningar.

Mer information finns på Grafkom.se/workflowsummit.

Elanders förvärvar återvinningsaktör – vill skapa global plattform för cirkulär hantering av IT-utrustning

Tjänster och lösningar för en cirkulär ekonomi viktig del av hållbarhetsarbetet.

Hösten började svagt – nedåt för alla medier utom ett

”Investeringarna fortsätter att falla, men inte i lika stor omfattning som under våren och den begynnande återhämtning som man har kunnat se under sommaren håller i sig.”

Amazon stoppar in 3,5 miljarder i tryckeriet till i sin merch-satsning

Amazon investerar 400 miljoner dollar i digital printutrustning.

Snabbmatskedja skrotar leksakerna – delar ut 5 miljoner böcker istället

Christoffer Bergfors, vice koncernchef på Max, som byter ut plastleksaker mot böcker. (Bilder: Press)

Plastleksaker byts ut mot fem miljoner böcker. (mer…)

Krönika: Den här artikeln borde heta ”Offlinekanaler dominerar världen” – men vi testar att hålla oss till fakta

”Det tryckta mediet har hamnat i kläm”.

Elbrist hotar: IT-jättarnas miljöpåverkan ökar snabbt

Nya serverhallar ska byggas – vilka var för sig kan dra så mycket el som ”ett halvt kärnkraftsverk”. Dubbelt så mycket som hela Uppsalas el-förbrukning!

Ny podd: Anni Sandgren – I grund och botten handlar det om att ställa frågan är det här dumt eller smart?

I dagens avsnitt av Branschkollpodden träffar vi Anni Sandgren, CSR Manager på New Wave Group. Vi pratar bland annat om, klimatkompensering, var man börjar sitt hållbarhetsarbete och om hur produktmediabranschens hållbarhetsarbete ser ut om tio år. Missa inte det här! (mer…)

Postutredningen får kritik från branschen – ”Saknar flera perspektiv och viktiga framtidsfrågor”

Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen (Bild: Grafiska Företagen)

”Uppenbart att regeringen måste ge tilläggsdirektiv för att säkerställa en framtidssäkrad postpolitik”.

De är först i världen att foliera trycksaker med metallpulver

Mr. Barthel, ägare till tyska Barthel Gruppe och Jan Franz Allerkamp, vd på Actega Metal Print (Bilder: Actega)

De är först med banbrytande teknik för foliering.