Logga in

”Branschen är besatt av automatisering” – Grafkom tillbaka med Workflow Summit

29 juni, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Anna Oñate driver OctoBoost, Christian Weyer har startat Crispy Mountain och Kairit Parker från iOnPrint är alla djupt engagerade i att automatisera grafiska flöden. Du träffar dem på Workflow Summit.

Nätverket Grafkom är i höst tillbaka med succén Workflow Summit om arbetsflöden och automatisering. De tre första talarna är nu presenterade – de kommer från Tyskland och Estland – man satsar i år på att ytterligare förstärka det internationella perspektivet.

Förra året deltog nästan 200 personer från tolv länder – i år utökar man med flera samarbeten i andra länder så det blir i allra högsta grad en internationell tillställning. Detta kommer att synas både bland talarna och deltagarna.

Stort fokus läggs även i år på både handfasta tips och visioner kring automatisering för grafisk produktion. Alla som jobbar med flöden för tryck och publicering ska kunna få ny kunskap men också bredda sitt nätverk.

Lösningar för både grafiska producenter och deras kunder

I år låter man experter få mer tid för att deltagarna ska kunna fördjupa sig både i de verktyg de redan använder men också hitta nya lösningar som effektiviserar vardagen.

Detta gäller alla som producerar kommunikation – oavsett var i värdekedjan man jobbar – på grafiska producenter men också på marknadsavdelningar, förlag och andra som producerar grafiskt material.

Fyra scener och 32 talare

Den 12 november arrangerar man Workflow Summit i på Quality-hotellet i Mall of Scandinavia i Stockholm.

Förra årets tre spår utökas till fyra och det blir över trettio experter som delar med sig av sin kunskap om hur du kan bygga smartare flöden – från kundkontakt och beställning och hela vägen genom produktionen och vidare till leverans och logistik.

– Branschen är besatt av automatisering just nu. Alla frågar oss om detta och vilka som är de bästa lösningarna – vårt svar är Workflow Summit där man på en dag har chans att se massor av lösningar och träffa experter som man kan samarbeta med, säger Ulf Sunnberg på Grafkom som är ansvarig för innehållet.

– Allt inom grafisk produktion måste automatiseras och kopplas ihop men det finns oändligt med möjligheter idag med alla nya lösningar som allt enklare kan kopplas ihop med öppna API. Vi vill ge deltagarna konkreta tips kring detta som man kan implementera direkt i verksamheten, säger Magnus Thorkildsen på Grafkom.

Internationella talare och Discovery Zone

Bland de talare finns företagare, konsulter och leverantörer som alla lever och andas ”workflow” för grafisk produktion och publicering. Tillsammans med deltagare från företag runt om i Norden finns det stora möjligheter att få ovärderlig kunskap och många nya kontakter.

Dessutom finns det en discovery zone där deltagarna kan träffa ett tiotal leverantörer av mjukvara för att diskutera egna specifika utmaningar och lösningar.

Mer information finns på Grafkom.se/workflowsummit.

Oatly fortsätter med sin skarpa fysiska kommunikation – nu också med produktmedia

I dagarna lanserade Oatly sin senaste kampanj ”spola mjölken” med stora inslag av fysisk kommunikation.

Bonnierförlagen anställer stjärnskott som ny vd

(Foto: Peter Jönsson)

Sara Börsvik tar i januari över som vd för Bonnierförlagen efter Håkan Rudels. (mer…)

Två nischade förpackningsbolag går samman – ny webbshop redan öppnad

Lennart Myrlöv och Peter Sandström från Grycksbo Box & Print tillsammans med Jakob Skarin från Jakebox. (Bild: Press)

Jakebox och Grycksbo Box & Print går samman i det nya bolaget Niceboxes. (mer…)

Konsumtionen av böcker ökar – förlagens försäljning sjunker

Konsumtionen av böcker ökar – under första halvåret 2019 med 5,1 procent – det är de digitala abonnemangstjänsterna som står för hela ökning. 

Tryckeri byter ut offset mot två nya digitalpressar

Investerar stort i digitaltryck. (mer…)

Z-Profil tecknar globalt avtal med jättekund

Z-Profil ska framöver sköta hanteringen av Komatsu Forests arbetskläder och produktmedia. (mer…)

Nedåt för samtliga mediekategorier i augusti 2019 – ”finns anledning till oro”

Många negativa faktorer som påverkar konsumtionen och därmed medieköpen.

Arctic Paper investerar i Polen för bredare produktportfölj

Arctic Paper har genomfört en investering på 10 miljoner euro vid sitt polska bruk i Kostrzyn. (mer…)

Clear Channel höjer priser på utomhusreklam för andra året i rad

Fler skärmar och hög efterfrågan sägs ligga bakom prishöjningarna