Logga in

”Branschen är besatt av automatisering” – Grafkom tillbaka med Workflow Summit

29 juni, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Anna Oñate driver OctoBoost, Christian Weyer har startat Crispy Mountain och Kairit Parker från iOnPrint är alla djupt engagerade i att automatisera grafiska flöden. Du träffar dem på Workflow Summit.

Nätverket Grafkom är i höst tillbaka med succén Workflow Summit om arbetsflöden och automatisering. De tre första talarna är nu presenterade – de kommer från Tyskland och Estland – man satsar i år på att ytterligare förstärka det internationella perspektivet.

Förra året deltog nästan 200 personer från tolv länder – i år utökar man med flera samarbeten i andra länder så det blir i allra högsta grad en internationell tillställning. Detta kommer att synas både bland talarna och deltagarna.

Stort fokus läggs även i år på både handfasta tips och visioner kring automatisering för grafisk produktion. Alla som jobbar med flöden för tryck och publicering ska kunna få ny kunskap men också bredda sitt nätverk.

Lösningar för både grafiska producenter och deras kunder

I år låter man experter få mer tid för att deltagarna ska kunna fördjupa sig både i de verktyg de redan använder men också hitta nya lösningar som effektiviserar vardagen.

Detta gäller alla som producerar kommunikation – oavsett var i värdekedjan man jobbar – på grafiska producenter men också på marknadsavdelningar, förlag och andra som producerar grafiskt material.

Fyra scener och 32 talare

Den 12 november arrangerar man Workflow Summit i på Quality-hotellet i Mall of Scandinavia i Stockholm.

Förra årets tre spår utökas till fyra och det blir över trettio experter som delar med sig av sin kunskap om hur du kan bygga smartare flöden – från kundkontakt och beställning och hela vägen genom produktionen och vidare till leverans och logistik.

– Branschen är besatt av automatisering just nu. Alla frågar oss om detta och vilka som är de bästa lösningarna – vårt svar är Workflow Summit där man på en dag har chans att se massor av lösningar och träffa experter som man kan samarbeta med, säger Ulf Sunnberg på Grafkom som är ansvarig för innehållet.

– Allt inom grafisk produktion måste automatiseras och kopplas ihop men det finns oändligt med möjligheter idag med alla nya lösningar som allt enklare kan kopplas ihop med öppna API. Vi vill ge deltagarna konkreta tips kring detta som man kan implementera direkt i verksamheten, säger Magnus Thorkildsen på Grafkom.

Internationella talare och Discovery Zone

Bland de talare finns företagare, konsulter och leverantörer som alla lever och andas ”workflow” för grafisk produktion och publicering. Tillsammans med deltagare från företag runt om i Norden finns det stora möjligheter att få ovärderlig kunskap och många nya kontakter.

Dessutom finns det en discovery zone där deltagarna kan träffa ett tiotal leverantörer av mjukvara för att diskutera egna specifika utmaningar och lösningar.

Mer information finns på Grafkom.se/workflowsummit.

Så påverkar Coronaviruset branschen

Coronavirus är egentligen en grupp av olika virus, det senast upptäckta viruset heter Novel coronavirus 2019 (2019-nCoV). Namnet kommer från latinets ord för krona ”Corona” eftersom viruset påminner om just en krona. (Bild virus: WHO)

I skrivande stund är över 60.000 bekräftat smittade av Coronaviruset och över 1.300 av dessa har lett till dödsfall. Viruset har dominerat mediebevakningen världen över de senaste veckorna, allmänheten är orolig och många drar sig för att resa till framförallt Kina, men även Asien generellt. Men hur påverkar viruset vår bransch?

Kraftigt ökat intresse för information om hållbarhet och det tryckta mediet

Niklas Bille var snabb med att börja använda information om det tryckta mediets hållbarhet från Two Sides – som bland annat tagit fram en broschyr om myter och fakta kring tryck och papper. (Bilder: Two Sides Nordics)

Two Sides, som informerar om det tryckta mediets hållbarhet, blir allt mer aktiva i Norden. Nyligen öppnade man upp för lokala företag att bli partners och har redan fått med sig elva företag i Norden och Baltikum – varav tre svenska och fyra norska tryckerier. (mer…)

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Jasmine Jilltoft och Anna Pramborn som ska jobba på Scanlux nyetablerade kontor i Helsingborg.

Danska förpackningsaktören Scanlux Packaging öppnar kontor i Helsingborg.

Strejken är över: Finska pappersindustrin har ett nytt kollektivavtal

Nu kan papper lastas igen i finska hamnar. (Bild: Wikimedia Commons, Hummelhummel [CC BY-SA])

Den finska strejken i pappersindustrin är över. (mer…)

Komori utökar med efterbehandling inom civitryck – förvärvar MBO

Japanska Komori utökar sin produktportfölj med falsmaskiner genom att förvärva tyska MBO. Detta betyder att MBO gör ett nytt försök att sälja verksamheten. (mer…)

7 av 10 vill förbjuda telefonförsäljning

Telefonförsäljning är inte populärt enligt en nyligen genomförd undersökning av Norstat, 85 procent av de tillfrågade anser att telefonförsäljning drabbar människor som är utsatta och 73 procent anser att det borde vara olagligt.

UPPDATERAD: Finska papperstrejken förlängs med en fjärde vecka

Sedan en vecka är det strejk i den finska pappersindustrin. Nu kommer de första varningarna om

Brandsome förvärvat – blir Olympus igen

Brandsome har fått en ny ägare i en välkänd branschaktör och ska återigen bli Olympus, hör bolagets nya ägare berätta om förvärvet.

Konkurser och varsel i grafisk bransch 2019 – kraftig ökning under Q4

Nu är statistiken för helåret 2019 uppdaterad vad gäller konkurser och varsel i grafisk bransch – men också för byrå- och kommunikationsbranschen. Här hittar du alla diagram.