Logga in

De köper Brandfactory – kommer tillbaka till grafisk bransch

22 november, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Här är Brandfactorys nya ägare. (Bilder från lazarus.se)

Investmentbolaget Lazarus Equity Partners förvärvar Brandfactory som nyligen gick in i en företagsrekonstruktion med flera av bolagen i koncernen.

Lazarus säger sig vara ”ett investeringsbolag specialiserat på att vända utvecklingen för bolag i utsatta situationer”, och äger sedan i somras lokaltidningen Mitti Stockholm. (Bolagets namn har en referens till Bibeln där Lazarus väcktes av Jesus från döden!)

– Brandfactory är marknadsledare i många spännande segment, med stora och lojala kunder. Vi tror att vårt förvärv av bolaget är en viktig del i den nystart som nu behövs. Vi ser synnerligen goda möjligheter att stärka bolagets position framöver och vi hoppas att vi som nya ägare kan tillföra den handlingskraft som krävs, säger Claes Jonson, partner i Lazarus Equity Partners AB.

Teamet bakom Lazarus har starka kopplingar till både media- och tryckeri-branschen. Yann Blandy var koncernchef för Intellecta under tiden då det som blev Ineko såldes till Accent Equity. Martin Alsander och Claes Jonson jobbade båda för Stampen med den stora rekonstruktionen för några år sedan.

Svanen skruvar åt miljökraven för trycksaker – här är förslagen till nya kriterier

Nordisk Miljömärkning som står bakom miljömärket Svanen har publicerat ett nytt förslag till kriterier för tryckerier och trycksaker. Större krav på kontrollerat papper och man vill också införa begränsningar för användandet av UV-färger både i offset och digitalt. Nya krav på att trycksaker ska kunna avfärgas finns också.

Postnord ger bort 15.000 vykort

Postnord ger bort 15.000 vykort från sin app Riktiga Vykort (mer…)

Storformatstryckeri får ny ägare

Storformatstryckeriet blir nu en del av den växande koncernen.

Antalis förvärvat av Japaner

Japanska pappersdistributören Kokusai Pulp and Paper (KPP) har förvärvat samtliga Antalis aktier av majoritetsägaren Sequana.

Xerox drar tillbaka budet på HP

Xerox har dragit tillbaka sitt bud på HP. De anger den globala hälsokrisen som anledning. (mer…)

Uppköpt Landa-konceptet redo för lansering – folierar resurssnålt

På förra Drupa presenterade Benny Landa inte bara sina tryckpressar utan också teknologin ”Nano-foil”, ett fint metallpulver (mer…)

Ingen panik hos Hot Screen – ”fortfarande full produktion”

Branschkoll har varit i kontakt med Hot Screens vd Fredrik Skanselid. Bolaget har kunder i branschens alla hörn och kan därför delvis agera måttstock, har märkt av Corona men än så länge är det under kontroll. Men vd Fredrik Skanselid säger till Branschkoll att ”det gäller att vara ödmjuk” inför situationen.

Gelato öppnar upp sitt nätverk av tryckerier

(Bild: Gelato)

”Utbrottet av Covid-19 visar på vikten av lokal produktion och starka leveranskedjor. Just nu, när landsgränser stängs och leveranskedjor bryts, är många produkter begränsade till den marknad där de produceras.” (mer…)

Flyeralarm går sin egen väg i jakten på nya återförsäljare

Jonas Lambæk Thestrup på Flyeralarm berättar om den nordiska satsningen.

De stora onlinetryckerierna i Europa har alla lite olika idéer på hur man ska få trycksaksköpare och tryckerier att välja dem som leverantör. Alla säljer på två sätt – direkt till slutkunder och via återförsäljare. Och senaste åren så har fokus för flera av dem legat på att få med den grafiska branschen som säljkanal. (mer…)