Logga in

Brandfactory i Sverige försatt i rekonstruktion – snart klart med ny ägare

13 november, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Stora delar av Brandfactory i Sverige har gått in i en företagsrekonstruktion. Förhandling med ny ägare pågår. Beslutet fattades av Södertörns tingsrätt under tisdagen den 12 november. Målet säger man är ”en nystart som tryggar jobben och verksamheterna på lång sikt”.

Tre bolag

Rekonstruktionen omfattar tre bolag, Nya BrandFactory AB, BrandFactory AB och BrandFactory Sverige AB, som har ”en sammanflätad finansiell struktur”. Det svenska dotterbolaget Brandfactory Logistics AB (tidigare Ontime) samt dotterbolagen i Norge och Danmark uppges inte ha samma problem och omfattas inte av rekonstruktionen. Inte heller BrandFactory Holding AB omfattas av rekonstruktionen.

Kundkonkurs och fallande volymer

Man skriver i ett pressmeddelande att likviditetsproblemen ”startade på allvar när en av koncernens största kunder gick i konkurs” vilket man rapporterat om i sitt bokslut för 2018. Detta sammanföll med stora investeringar i flytt av maskiner och renovering av lokaler på huvudkontoret i Farsta. Även fallande volymer inom trycksaker, som förvärrades under sommaren, uppges som orsak.

”Den nu inledda företagsrekonstruktionen är inte ett problem i sig – det är vår lösning på de problem bolaget redan har.”

Annica Axelsson, vd för Brandfactory, kommenterar:

– Det är ett tungt beslut att fatta, men nödvändigt när alla andra alternativ är utforskade. Vi tvingas att genomgå en rekonstruktionsprocess för att göra upp med våra finansiella och lönsamhetsmässiga utmaningar. Jag beklagar att fordringsägare drabbas och jag förstår om det finns en frustration över beslutet, samtidigt som det här är ett bättre förfarande än alternativet. Vi kommer göra allt för att svara på frågor och informera våra leverantörer steg för steg under hela processen.

Ackord

Som i nästan alla rekonstruktioner kommer troligtvis även den här sluta i ett offentligt ackord där fordringsägarna måste avsäga sig en del av sina fordringar. Detta kan som mest bli 75 procent av skulderna men hur stort ett sådant ackord blir avgörs först senare i processen.

Lång lista med leverantörer

På listan över fordringsägare finns en lång rad leverantörer av material och maskiner – men också grafiska producenter som agerar underleverantörer till Brandfactory. En rekonstruktion av den här storleken påverkar alltså stora delar av svensk grafisk bransch.

Enligt uppgift ska den dagliga verksamheten pågå som vanligt under processen ”utan att kunder eller leveranser påverkas”. Rekonstruktionen beräknas kunna avslutas under första kvartalet nästa år.

Förhandling om ägarskifte långt gången

I samma pressmeddelande meddelar man också att det finns långt gångna förhandlingar med en ny ägare, men detaljer återstår. När formaliteterna är klara kan bolagets ägare överlåta Brandfactory till en ny aktör, ”med stor erfarenhet av operativ turnaround av komplexa verksamheter”.

Elanders förvärvar återvinningsaktör – vill skapa global plattform för cirkulär hantering av IT-utrustning

Tjänster och lösningar för en cirkulär ekonomi viktig del av hållbarhetsarbetet.

Hösten började svagt – nedåt för alla medier utom ett

”Investeringarna fortsätter att falla, men inte i lika stor omfattning som under våren och den begynnande återhämtning som man har kunnat se under sommaren håller i sig.”

Amazon stoppar in 3,5 miljarder i tryckeriet till i sin merch-satsning

Amazon investerar 400 miljoner dollar i digital printutrustning.

Snabbmatskedja skrotar leksakerna – delar ut 5 miljoner böcker istället

Christoffer Bergfors, vice koncernchef på Max, som byter ut plastleksaker mot böcker. (Bilder: Press)

Plastleksaker byts ut mot fem miljoner böcker. (mer…)

Krönika: Den här artikeln borde heta ”Offlinekanaler dominerar världen” – men vi testar att hålla oss till fakta

”Det tryckta mediet har hamnat i kläm”.

Elbrist hotar: IT-jättarnas miljöpåverkan ökar snabbt

Nya serverhallar ska byggas – vilka var för sig kan dra så mycket el som ”ett halvt kärnkraftsverk”. Dubbelt så mycket som hela Uppsalas el-förbrukning!

Ny podd: Anni Sandgren – I grund och botten handlar det om att ställa frågan är det här dumt eller smart?

I dagens avsnitt av Branschkollpodden träffar vi Anni Sandgren, CSR Manager på New Wave Group. Vi pratar bland annat om, klimatkompensering, var man börjar sitt hållbarhetsarbete och om hur produktmediabranschens hållbarhetsarbete ser ut om tio år. Missa inte det här! (mer…)

Postutredningen får kritik från branschen – ”Saknar flera perspektiv och viktiga framtidsfrågor”

Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen (Bild: Grafiska Företagen)

”Uppenbart att regeringen måste ge tilläggsdirektiv för att säkerställa en framtidssäkrad postpolitik”.

De är först i världen att foliera trycksaker med metallpulver

Mr. Barthel, ägare till tyska Barthel Gruppe och Jan Franz Allerkamp, vd på Actega Metal Print (Bilder: Actega)

De är först med banbrytande teknik för foliering.