Logga in

Brandfactory i Sverige försatt i rekonstruktion – snart klart med ny ägare

13 november, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Stora delar av Brandfactory i Sverige har gått in i en företagsrekonstruktion. Förhandling med ny ägare pågår. Beslutet fattades av Södertörns tingsrätt under tisdagen den 12 november. Målet säger man är ”en nystart som tryggar jobben och verksamheterna på lång sikt”.

Tre bolag

Rekonstruktionen omfattar tre bolag, Nya BrandFactory AB, BrandFactory AB och BrandFactory Sverige AB, som har ”en sammanflätad finansiell struktur”. Det svenska dotterbolaget Brandfactory Logistics AB (tidigare Ontime) samt dotterbolagen i Norge och Danmark uppges inte ha samma problem och omfattas inte av rekonstruktionen. Inte heller BrandFactory Holding AB omfattas av rekonstruktionen.

Kundkonkurs och fallande volymer

Man skriver i ett pressmeddelande att likviditetsproblemen ”startade på allvar när en av koncernens största kunder gick i konkurs” vilket man rapporterat om i sitt bokslut för 2018. Detta sammanföll med stora investeringar i flytt av maskiner och renovering av lokaler på huvudkontoret i Farsta. Även fallande volymer inom trycksaker, som förvärrades under sommaren, uppges som orsak.

”Den nu inledda företagsrekonstruktionen är inte ett problem i sig – det är vår lösning på de problem bolaget redan har.”

Annica Axelsson, vd för Brandfactory, kommenterar:

– Det är ett tungt beslut att fatta, men nödvändigt när alla andra alternativ är utforskade. Vi tvingas att genomgå en rekonstruktionsprocess för att göra upp med våra finansiella och lönsamhetsmässiga utmaningar. Jag beklagar att fordringsägare drabbas och jag förstår om det finns en frustration över beslutet, samtidigt som det här är ett bättre förfarande än alternativet. Vi kommer göra allt för att svara på frågor och informera våra leverantörer steg för steg under hela processen.

Ackord

Som i nästan alla rekonstruktioner kommer troligtvis även den här sluta i ett offentligt ackord där fordringsägarna måste avsäga sig en del av sina fordringar. Detta kan som mest bli 75 procent av skulderna men hur stort ett sådant ackord blir avgörs först senare i processen.

Lång lista med leverantörer

På listan över fordringsägare finns en lång rad leverantörer av material och maskiner – men också grafiska producenter som agerar underleverantörer till Brandfactory. En rekonstruktion av den här storleken påverkar alltså stora delar av svensk grafisk bransch.

Enligt uppgift ska den dagliga verksamheten pågå som vanligt under processen ”utan att kunder eller leveranser påverkas”. Rekonstruktionen beräknas kunna avslutas under första kvartalet nästa år.

Förhandling om ägarskifte långt gången

I samma pressmeddelande meddelar man också att det finns långt gångna förhandlingar med en ny ägare, men detaljer återstår. När formaliteterna är klara kan bolagets ägare överlåta Brandfactory till en ny aktör, ”med stor erfarenhet av operativ turnaround av komplexa verksamheter”.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)

Även Finland kampanjar för inhemsk produktion

Den finska grafiska branschföreningen har tagit fram ett märke som visar på att en trycksak är producerad i Finland. Därmed följer man efter Norge och Danmark med att ge tryckerierna i landet ett sätt att visa att produktionen är lokal.

Största tryckeriupphandlingen närmar sig avgörande – 147 miljoner står på spel

Avgörande läge för svenska tryckerier – trycksaker för 147 miljoner kronor årligen står på spel. Här är tryckerierna som kan vinna – och försvinna från avtalet.