Logga in

Intellecta säljer Infolog

09 juli, 2013 | Av: Branschkoll | Dela:

Intellecta offentliggör nu sin strategi att helt fokusera på sin byrå-verksamhet och säljer affärsområdet Infolog till investeringsfonden Accent Equity 2012. Björn Anderson (LinkedIn) som idag är ansvarig för Infolog blir koncernchef i den nya företagsgruppen.

Accent Equity äger även knappt 40 procent av aktierna i boktryckeriet Scandbook i Falun och utökar därmed sitt ägande i den grafiska branschen.

– Det finns en betydande potential i att utveckla Infolog på egna ben, säger Niklas Sloutski, vd i Accent Equity Partners, som är rådgivare åt Accent Equity 2012. Infolog har ett spännande koncept med ett helhetsansvar för kundernas behov av grafisk produktion. Genom att tillföra finansiella resurser och ett aktivt ägande är avsikten att Infolog ska ges alla förutsättningar att växa med nya och gamla kunder genom breddat tjänsteutbud och på nya marknader.

Intellectas affärsområde Infolog består i dagsläget av Ineko (Årsta och Göteborg) Strålins (Falun) och Ontime (Nacka) och omsätter 350 miljoner kronor med 200 anställda.

  • Infolog värderas till 200,5 miljoner kronor och beräknas tillföra cirka 130 miljoner kronor till Intellecta efter avslutad affär. 60 miljoner kronor i räntebärande skulder följer med Infolog i affären.
  • Det goda samarbetet mellan Infolog och Intellectas affärsområde Consulting ska enligt pressmeddelandet fortsätta och regleras framöver genom ett samarbetsavtal.
  • Försäljningen ska enligt plan slutföras under tredje kvartalet 2013 efter konkurrensmyndighetens godkännande.

Samtidigt meddelar Intellecta att man för pengarna har för avsikt att bland annat förvärva majoriteten av en ej namngiven nordisk digital kommunikationsbyrå.

Mer detaljer finns i Intellectas pressmeddelande.

Svanen skruvar åt miljökraven för trycksaker – här är förslagen till nya kriterier

Nordisk Miljömärkning som står bakom miljömärket Svanen har publicerat ett nytt förslag till kriterier för tryckerier och trycksaker. Större krav på kontrollerat papper och man vill också införa begränsningar för användandet av UV-färger både i offset och digitalt. Nya krav på att trycksaker ska kunna avfärgas finns också. (mer…)

Postnord ger bort 15.000 vykort

Postnord ger bort 15.000 vykort från sin app Riktiga Vykort (mer…)

Storformatstryckeri får ny ägare

Storformatstryckeriet blir nu en del av den växande koncernen.

Antalis förvärvat av Japaner

Japanska pappersdistributören Kokusai Pulp and Paper (KPP) har förvärvat samtliga Antalis aktier av majoritetsägaren Sequana.

Xerox drar tillbaka budet på HP

Xerox har dragit tillbaka sitt bud på HP. De anger den globala hälsokrisen som anledning. (mer…)

Uppköpt Landa-konceptet redo för lansering – folierar resurssnålt

På förra Drupa presenterade Benny Landa inte bara sina tryckpressar utan också teknologin ”Nano-foil”, ett fint metallpulver (mer…)

Ingen panik hos Hot Screen – ”fortfarande full produktion”

Branschkoll har varit i kontakt med Hot Screens vd Fredrik Skanselid. Bolaget har kunder i branschens alla hörn och kan därför delvis agera måttstock, har märkt av Corona men än så länge är det under kontroll. Men vd Fredrik Skanselid säger till Branschkoll att ”det gäller att vara ödmjuk” inför situationen.

Gelato öppnar upp sitt nätverk av tryckerier

(Bild: Gelato)

”Utbrottet av Covid-19 visar på vikten av lokal produktion och starka leveranskedjor. Just nu, när landsgränser stängs och leveranskedjor bryts, är många produkter begränsade till den marknad där de produceras.” (mer…)

Flyeralarm går sin egen väg i jakten på nya återförsäljare

Jonas Lambæk Thestrup på Flyeralarm berättar om den nordiska satsningen.

De stora onlinetryckerierna i Europa har alla lite olika idéer på hur man ska få trycksaksköpare och tryckerier att välja dem som leverantör. Alla säljer på två sätt – direkt till slutkunder och via återförsäljare. Och senaste åren så har fokus för flera av dem legat på att få med den grafiska branschen som säljkanal. (mer…)