Wackes och Olsson & Co går ihop – ”vår bransch håller på att förändras i grunden”

Tomas Olsson (vd Olsson & Co) tillsammans med Thomas Davidsson (vd på Wackes) som från och med 1 januari 2023 slås ihop  till ett gemensamt bolag.
Tomas Olsson (vd Olsson & Co) tillsammans med Thomas Davidsson (vd på Wackes) som från och med 1 januari 2023 slås ihop till ett gemensamt bolag.

Från den 1 januari 2023 blir Wackes och Olsson & Co ett bolag genom fusion, det här gör man för att få de muskler och den storlek som krävs för att kunna vara en ledande aktör när det kommer till hållbarhet, kundupplevelse och kvalitet.

De bägge varumärkena kommer att försvinna och istället kommer man presentera ett nytt gemensamt varumärke. Vd för det gemensamma bolaget blir Wackes nuvarande vd Thomas Davidsson.

– Vi har under många år haft diskussioner i våra respektive bolag om hur man kan bidra till att branschen blir mer hållbar. Det har nu landat i att vi går samman i ett bolag och tack vare det får vi en större volym och därmed kraft att på riktigt utmana och gå längst fram i branschens förändringsarbete i Norden. Jag är mycket stolt och glad över att vi är överens och att vi under ett par månader ska sätta ett nytt bolagsnamn och en struktur för framtiden för att fullt ut arbeta tillsammans från den 1 januari 2023, säger Thomas Davidsson, nuvarande vd på Wackes och ny vd efter sammanslagningen.

Thomas Davidsson berättar för Branschkoll att den stora anledningen till sammanlagningen just är det gemensamma fokuset på hållbarhet.

– Olsson & Co och Wackes har samma företagskultur och samma värderingar, vi är båda väldigt inne i hållbarhetstänket och var två av initiativtagarna till Rådet för Hållbar Produktmedia. Nu vill vi fortsätta utveckla det arbetet och tillsammans blir det lättare att ställa krav på leverantörer och så vidare för att utveckla mer hållbara produkter, det är den stora anledningen till sammanslagningen.

Davidsson blir vd för det nya bolaget, han berättar att det föll sig så naturligt då han har tidigare erfarenhet av att leda sammanslagningar samtidigt som Tomas Olsson gärna fokuserar främst på försäljning som han tycker är det roligaste.

LÄS OCKSÅ: Unikt samarbete – 6 företag i branschen går samman och bildar ett hållbarhetsråd

Krävs kvalitet som lever upp till kundernas varumärke

Produktmedia, profilkläder och expomaterial är marknadsföringskanaler som växer för varje år. I en alltmer digitaliserad värld blir det fysiska kommunikationsavtrycket allt viktigare. Bolagens största värde ligger många gånger i varumärket och vad det representerar, därför krävs det idag att allt som kommer från företagen håller den kvalitet, fysiska såväl som etiska, som varumärket vill utlova, skriver man i ett pressmeddelande.

– Hela vår bransch håller på att förändras i grunden tack vare kraven på hållbarhet, hög kvalitet och etisk granskning från våra kunder. Detta resulterar i stora investeringar för såväl logistik som aktivt hållbarhetsarbete och därför ser vi nu till att kunna fortsätta att överträffa våra kunders förväntningar. Genom den här sammanslagningen har vi tillsammans en volym som klarar en fortsatt omställning idag och för framtiden, säger Tomas Olsson, grundare och vd på Olsson & Co.

Annons

Mellanbolagen kommer få det tufft

– Vi gör den här sammanslagningen för att bli en stor aktör med muskler som kan göra de investeringar som krävs för att kunna vara ”bäst i klassen”. Kunderna ställer helt andra krav idag på system och processer som vi inte har råd att bygga med de medel vi har som egna bolag. Vår analys av framtiden är att mellanbolaget kommer få det tufft, medan de små och stora kommer klara sig. Så vi gör den här sammanslagningen för vi tror på styrkan i storlek och för att vi vill satsa tillsammans för att bli en ledande aktör i branschen, förklarar Tomas Olsson för Branschkoll.

Inga större organisatoriska förändringar

Samtliga medarbetare som idag arbetar på respektive bolag kommer att ingå i det nya bolaget. Inom kort kommer man presentera det nya namnet på bolaget och från och med 1 januari 2023 kommer verksamheterna alltså att agera som ett bolag.

Wackes finns idag representerade i Malmö, Borås, Helsingfors och Stockholm. Olsson & Co har sitt huvudkontor i Göteborg samt enmanskontor i Linköping och Stockholm. På sikt kommer man slå ihop de bägge bolagens Stockholms-kontor men förutom det är inga större förändringar planerade för respektive säljkontor.

Däremot kommer Wackes sköta lagerhanteringen för Olsson & Co’s produkter, något de idag har outsourcat.

– Vi har logistiken inhouse och även möjlighet att ta hand om Olssons logistik så där hittade vi omgående synergier, berättar Davidsson.

Sammanslagningen är i full fart 1 januari 2023, vart vill du att ni befinner er 1 januari 2024?

– Då ska vi ge våra kunder bättre värde, vara en ännu bättre arbetsgivare och så kommer det kräva stora investeringar i it-teknologi och automatiseringar som vi kan göra tillsammans och så då såklart, som nämnt, utveckla hållbarhetsarbetet, avslutar Thomas Davidsson som från och med 1 januari är vd för det nya bolaget.

Annons

Energibolag har utsett tryckerier

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Branschaktörer varnar för monopol på postmarknaden – ”Det är oacceptabelt”

Postnord Svantesson
Ämnen i artikeln: 21gramsPostnord

Uppmanar finansministern att agera – Elisabeth Svantesson (M) slår ifrån sig.

Ämnen i artikeln: 21gramsPostnord
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Mindre folieringsfirma i konkurs

Har gjort minusresultat senaste tre åren.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Två tryckerier överklagar statens stora tryckeriupphandling

Kammarkoll overklagan
Ämnen i artikeln: Kammarkollegiet

Jätteupphandlingen är avgjord och tio tryckerier ska skriva kontrakt med myndigheten. Men tilldelningsbeslutet är överklagat av två aktörer.

Ämnen i artikeln: Kammarkollegiet
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så kan event bli en kassako för grafiska företag

IMG 1511 2 1800
Ämnen i artikeln: Print Next

Det våras för eventbranschen. Det säger Cecilia Perlind, vd på SES och ger tips på hur allehanda mötesplatser kan utveckla affärerna för grafiska aktörer.

Ämnen i artikeln: Print Next
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De får leverera trycksaker och skyltar till kommun

redaktionen@branschkoll.se
Annons

”Fullt utrustat tryckeri” till salu

Tillsalu
Ämnen i artikeln: Till salu

Verkstadsdel finns i samma lokaler.

Ämnen i artikeln: Till salu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Mindre tryckeriverksamhet säljes i sommarpärla

Ämnen i artikeln: Till salu

”God kundstock och finns betydligt mer att hämta”.

Ämnen i artikeln: Till salu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intermail storinvesterar i maskiner – planerar att växa i Norden

cropped img 1438 42253bd3b3054d2a8414587fb284aba3 1800
Ämnen i artikeln: CanonIntermail

Storordern från Canon bäddar för en årlig utskriftsvolym på över 300 miljoner A4-sidor.

Ämnen i artikeln: CanonIntermail
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han går in som delägare i expoföretag

67458dd7188c8e5fcacb49dd need visuals delagare 1800
Ämnen i artikeln: Need Visuals

Vd:n om rekryteringen: ”En viktig del av vår strategi och tillväxt”.

Ämnen i artikeln: Need Visuals
redaktionen@branschkoll.se
Annons