Wackes och Olsson & Co går ihop – ”vår bransch håller på att förändras i grunden”

Tomas Olsson (vd Olsson & Co) tillsammans med Thomas Davidsson (vd på Wackes) som från och med 1 januari 2023 slås ihop  till ett gemensamt bolag.
Tomas Olsson (vd Olsson & Co) tillsammans med Thomas Davidsson (vd på Wackes) som från och med 1 januari 2023 slås ihop till ett gemensamt bolag.

Från den 1 januari 2023 blirWackes och Olsson & Co ett bolag genom fusion, det här gör man för att få de muskler och den storlek som krävs för att kunna vara en ledande aktör när det kommer till hållbarhet, kundupplevelse och kvalitet.

De bägge varumärkena kommer att försvinna och istället kommer man presentera ett nytt gemensamt varumärke. Vd för det gemensamma bolaget blir Wackes nuvarande vdThomas Davidsson.

– Vi har under många år haft diskussioner i våra respektive bolag om hur man kan bidra till att branschen blir mer hållbar. Det har nu landat i att vi går samman i ett bolag och tack vare det får vi en större volym och därmed kraft att på riktigt utmana och gå längst fram i branschens förändringsarbete i Norden. Jag är mycket stolt och glad över att vi är överens och att vi under ett par månader ska sätta ett nytt bolagsnamn och en struktur för framtiden för att fullt ut arbeta tillsammans från den 1 januari 2023, säger Thomas Davidsson, nuvarande vd på Wackes och ny vd efter sammanslagningen.

Thomas Davidsson berättar för Branschkoll att den stora anledningen till sammanlagningen just är det gemensamma fokuset på hållbarhet.

– Olsson & Co och Wackes har samma företagskultur och samma värderingar, vi är båda väldigt inne i hållbarhetstänket och var två av initiativtagarna till Rådet för Hållbar Produktmedia. Nu vill vi fortsätta utveckla det arbetet och tillsammans blir det lättare att ställa krav på leverantörer och så vidare för att utveckla mer hållbara produkter, det är den stora anledningen till sammanslagningen.

Davidsson blir vd för det nya bolaget, han berättar att det föll sig så naturligt då han har tidigare erfarenhet av att leda sammanslagningar samtidigt som Tomas Olsson gärna fokuserar främst på försäljning som han tycker är det roligaste.

LÄS OCKSÅ: Unikt samarbete – 6 företag i branschen går samman och bildar ett hållbarhetsråd

Krävs kvalitet som lever upp till kundernas varumärke

Produktmedia, profilkläder och expomaterial är marknadsföringskanaler som växer för varje år. I en alltmer digitaliserad värld blir det fysiska kommunikationsavtrycket allt viktigare. Bolagens största värde ligger många gånger i varumärket och vad det representerar, därför krävs det idag att allt som kommer från företagen håller den kvalitet, fysiska såväl som etiska, som varumärket vill utlova, skriver man i ett pressmeddelande.

– Hela vår bransch håller på att förändras i grunden tack vare kraven på hållbarhet, hög kvalitet och etisk granskning från våra kunder. Detta resulterar i stora investeringar för såväl logistik som aktivt hållbarhetsarbete och därför ser vi nu till att kunna fortsätta att överträffa våra kunders förväntningar. Genom den här sammanslagningen har vi tillsammans en volym som klarar en fortsatt omställning idag och för framtiden, säger Tomas Olsson, grundare och vd på Olsson & Co.

Mellanbolagen kommer få det tufft

– Vi gör den här sammanslagningen för att bli en stor aktör med muskler som kan göra de investeringar som krävs för att kunna vara ”bäst i klassen”. Kunderna ställer helt andra krav idag på system och processer som vi inte har råd att bygga med de medel vi har som egna bolag. Vår analys av framtiden är att mellanbolaget kommer få det tufft, medan de små och stora kommer klara sig. Så vi gör den här sammanslagningen för vi tror på styrkan i storlek och för att vi vill satsa tillsammans för att bli en ledande aktör i branschen, förklarar Tomas Olsson för Branschkoll.

Inga större organisatoriska förändringar

Samtligamedarbetare som idag arbetar på respektive bolag kommer att ingå i det nya bolaget. Inom kort kommer man presentera det nya namnet på bolaget och från och med 1 januari 2023 kommer verksamheterna alltså att agera som ett bolag.

Wackes finns idag representerade i Malmö, Borås, Helsingfors och Stockholm. Olsson & Co har sitt huvudkontor i Göteborg samt enmanskontor i Linköping och Stockholm. På sikt kommer man slå ihop de bägge bolagens Stockholms-kontor men förutom det är inga större förändringar planerade för respektive säljkontor.

Däremot kommer Wackes sköta lagerhanteringen för Olsson & Co’s produkter, något de idag har outsourcat.

– Vi har logistiken inhouse och även möjlighet att ta hand om Olssons logistik så där hittade vi omgående synergier, berättar Davidsson.

Sammanslagningen är i full fart 1 januari 2023, vart vill du att ni befinner er 1 januari 2024?

– Då ska vi ge våra kunder bättre värde, vara en ännu bättre arbetsgivare och så kommer det kräva stora investeringar i it-teknologi och automatiseringar som vi kan göra tillsammans och så då såklart, som nämnt, utveckla hållbarhetsarbetet, avslutar Thomas Davidsson som från och med 1 januari är vd för det nya bolaget.

Annons

Trycker fotoprodukter för en miljard – här berättar grundaren om strategier och utmaningar

”Det är ett digitalt spel som man måste vara bra på att spela”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny tjänst ska öka återvinningen av grafiskt kampanjmaterial

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Viva Magenta är Pantone-färgen 2023

Viva Magneta är en lite mörkare version av Magneta som ”vibrerar av entusiasm och kroppslig styrka”, med rötter från naturen har Pantone 18-1750 sitt ursprung i den röda färgfamiljen.

Årets färg är kraftfull, det är en ny animerad röd färg som badar i ren glädje och uppmuntrar till experiment och till att uttrycka sig själv. Det är en elektrisk, gränslös nyans som står ut och välkomnar alla med en rebellisk själ, skriver Pantone i ett pressmeddelande.

Pantone menar att i den här teknologiska tiden vill vi bli inspirerade av naturen och det som är riktigt”, Viva Magneta har liknade röd ton som koschenill eller karmi, den färg som framställ från en vis typ av löss.

Som vanligt släpps årets färg tillsammans med en mugg – som snabbt sålde slut. Pris: 20 dollar.
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Allmedia i Malmö köper en HP Indigo

Malmöbaserade Allmedia väljer att ta nästa steg för sitt tryck med en press från HP Indigo. Man investerar i en HP Indigo 7800 med sex färgverk och det är Visutech som levererar och installerar den nya pressen i januari 2023.

– Investeringen i en HP Indigo är ett bevis på att Allmedia satsar på kvalitet i första hand och med den nya tryckpressen kan vi bredda vårt utbud till våra kunder, säger Jonas Rydje vd för Allmedia.

Man skriver i ett meddelande att med den nya pressen kan Allmedia erbjuda ett större, mer mångsidigt och varierat utbud av tryckmaterial, med färgade papper, plast och transparenta material. Den nya tryckpressen klarar även av att trycka på tjockt material, upp till 400 micron, utan att gå ner i hastighet. Med funktionen EPM (Enhanced Productivity Mode), där man trycker med CMY istället för CMYK, ökar man hastigheten från 120 ppm till 160 ppm. Dessutom till en lägre körkostnad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny EU-lag skärper miljökraven på trycksaker som importeras

En politiskt överenskommelse som kan stärka den grafiska branschens rykte i Europa och synen på tryckta produkter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Umpac investerar i offsetpress

Förpackningsföretaget Umpac i Umeå invester i en ny tryckpress.

Det är en Komori i format 720 x 1030 cm med vattenlackverk. Det finns möjlighet att köra UV men den funktionen har man valt att inte aktivera. I ett inlägg på Linkedin berättar man om nyheten.

– För oss är pressen ny, men den kommer senast från Göteborgstryckeriet, berättar vd Torvald Östensson för Branschkoll.

Att inte aktivera UV-enheten är av miljöskäl.

– Jo, det är av miljöskäl. Umpac lade om sin strategi 2015 och har sedan dess jobbat målmedvetet med att bidra till mindre miljöpåverkan i vår produktion, detta har också bidragit till vår tillväxt.

Det har gått bra för Umpac senaste åren och Torvald Östensson berättar mer om behov av investeringar.

– Vi har fördubblat vår omsättning under de senaste fyra åren och detta gör att vi nu behöver investera i en snabbare och effektivare produktion. Och vi kommer att investera ytterligare ett par miljoner under 2023 för att kunna nå vårt mål om en omsättning på 40 miljoner under året. 2021 var omsättningen 28 miljoner.

Tillväxt är en kombination av nya kontrakt och ökning från befintliga kunder.

– Vi levererar idag exempelvis förutom förpackningar även bipacksedlar, etiketter och wellprodukter. Sedan lagerhåller vi även produkter till våra kunder. Framtiden ser vi an med tillförsikt, avslutar Torvald.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nöjd i nytt samarbete – algoritmer ska minska luften i förpackningarna

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Flera förpackningsbolag i topp bland arbetsplatsolyckor – får också hållbarhetsutmärkelse

Fyra av de tio mest olycksdrabbade företagen i Sverige finns i förpacknings-, pappers, och skogsindustrin.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu tillverkas skruvkorkar av trä i Säffle

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Evolabel tillsätter ny försäljningschef

Magnus Sidling

Ska leda och forma den globala försäljningen.

Mölndalsföretaget Evolabel, som sysslar med förpackningsteknologi, har värvat en ny Head Of Sales.

Det är Magnus Sidling som tillträder tjänsten och Magnus kommer senast från en position som Sales Manager på Micvac. Vi kontaktade Magnus så han får berätta mer.

Kommer du att fokusera på någon speciell marknad, geografiskt och/eller branschmässigt? 

– Jag kommer ha globalt helhetsfokus. Ingen speciell marknad. Företaget levererar system till samtliga kontinenter idag. Evolabels system syns ofta i livsmedelsindustrin samtidigt som e-handel och logistik växer starkt.

Kommer du att fungera som coach till de nuvarande säljteamen?

– Ja, både som coach samt att jobba med att skapa en strategi för hur vi tillsammans med våra partners hjälper befintliga kunder att växa med oss. Jag ser väldigt mycket fram emot att vara med och leda och forma den globala försäljningen. Vi ser en fortsatt global utveckling för Evolabel inom ”Print and Apply” de kommande åren.

Vad i ditt tidigare arbetsliv tar du med dig som är ett tillskott till företagets tidigare resurser och som bidrar till att öka försäljningen?

– Erfarenheten av snabbt växande internationell försäljning samt säljstyrning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]