Unikt samarbete – 6 företag i branschen går samman och bildar ett hållbarhetsråd

rhp123

Sex företag har gått samman och bildat Rådet för hållbar produktmedia (RHP). Initiativet är ett bolags-överskridande samarbete mellan leverantörer och återförsäljare som värnar om produktmedia som kanal och om hela branschens utveckling.

RHP utgörs av: Marknadsbyrån, Master Design, Olsson & Co och Wackes i återförsäljare-ledet och av leverantörerna New Wave Group och Sandryds. Initiativet har puttrat under ytan under 2018 och är nu redo att se dagens ljus. Samarbetets främsta frukt är en kunskapsportal, www.hallbarproduktmedia.se, som går live idag.

Där har de samlat länkar till myndigheter och berörda statliga verk, en kunskapsbank är under uppbyggnad och så ska det finnas checklistor tillgängliga för slutkunden för att underlätta processen för inköp av hållbara produkter.

– Det är viktigt för oss att både producenter och leverantörer står bakom RHP. Det är bara tillsammans, över konkurrerande gränser, som vi kan skapa verklig förändring. Sajten ska vara oberoende och bjuda på kunskap till såväl producenter, leverantörer som slutkund, vi vill göra det enklare för alla att ta sitt regelmässiga och moraliska ansvar, säger Tomas Olsson, vd på Olsson & Co, i ett pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ: Fullsatt på RHPs hållbarhetsforum

På webbplatsen skriver man: Vi vill stötta och driva på vår bransch till en mer hållbar utveckling så att kommande generationer kan tillgodose sina behov. Alla har ett ansvar i detta.

webbplats RHP

Skärmdump från RHPs webbplats som går live idag.

Fullt med nyttig information från erfarna branschaktörer

Webbplatsen är full med nyttig information som kan hjälpa alla som vill att få en bättre översikt av sin verksamhet och konkretisera sitt miljöarbete. Där får du bland annat hjälp att göra en nulägesanalys, en hållbarhetsanalys, en intresseanalys och en väsentlighetsanalys.

Vidare finns också en omfattande kunskapsbank med information som berör frågor som: Reach, ROSH, Leksaksdirektivet, Miljöbalken, Märkningar, och Socialt Ansvar.

Webbplatsen är alltså en slags portal dit både branschen och slutkunderna kan vända sig för att få mer på fötterna när man ska göra affärer eller lägga upp strategier. För att lyckas med det här så utgår de från en ”hållbarhetstriangel”, uppdelad i tre fokusområden.

triangel

I ett manifest som RHP släppt på sin webbplats förklarar man de tre olika beståndsdelarna:

Annons
  • Compliance – Ta fram verktyg och kunskap för att branschens aktörer ska följa gällande lagkrav.
  • Best Practice – Inspirera och sprid kunskap om framgångsrika lösningar samt vara ett forum för ständiga förbättringar.
  • Innovation – forum för att hitta och utveckla helt nya hållbara lösningar och affärsmodeller.

RHP ska träffas en gång i kvartalet för att hantera och diskutera pågående och nya projekt i workshop-format och mellan träffarna så arbetar respektive företag med sina utvecklingsprojekt. Varje år ska RHP sätta upp konkreta mål för vad man ska uppnå när det gäller att ta fram verktyg och driva sitt forum och påverkansarbete.

– Produktmedia är en kommunikationskanal som när den används rätt kan bygga varumärke på ett fantastiskt sätt. Men hållbarhetsmässigt har branschen historiskt stor förbättringspotential. Med RHP ska vi underlätta för alla aktörer att göra mer rätt, öka kunskapen om vad man kan göra för att ta mer hållbara beslut, men också berätta vad som krävs för att inte bryta mot regler och förordningar, säger Erica Persson, inköps- och hållbarhetschef på Sandryds.

Oberoende och transparent

Den kanske tydligaste definitionen av vad RHP och deras tillhörande webbplats kommer från deras pressmeddelande, där skriver man:

RHP är ett oberoende och transparent råd som ser lagkrav som ett minimum och som vill inspirera till bättre affärer där hållbarhet blir en avgörande parameter. Den nya sajten ska vara en samlingsplats för kunskap, diskussion och information för alla som hanterar produktmedia.

– Tack vare att vi är ett antal bolag som tidigt har intresserat oss för hållbarhetsfrågor och brinner för att kunna bidra till att produktmedia blir ett mer hållbart media, hoppas vi kunna inspirera och hjälpa andra. En viktig del är att slutkunden uppmärksammas på att det både kommit nya krav från myndigheterna kring produktmedia, men också att produktmedia blir än mer effektivt om man tar hållbarheten på allvar, säger Roger Lobergh, inköpschef på Master Design.

Personerna på varje företag som tagit på sig uppdraget att realisera det här projektet är:

  • Elin Axelsson, Hållbarhetschef, Wackes
  • Erica Persson, Inköp- & Hållbarhetschef, Sandryds
  • Håkan Pettersson, VD Textilgrossisten Hefa (New Wave Group)
  • Johan Aronsson, VD Marknadsbyrån
  • Roger Lobergh, Inköpschef Master Design
  • Tomas Olsson, VD Olsson & Co

Kommentar från Branschkoll

I skenet av det uppvaknande som branschen genomgått på senaste tiden så är det viktigt att komma ihåg att det vi ser idag är en produkt av ett arbete som pågått i cirka ett års tid, det är alltså inget ”svar” på Kemikalieinspektionens rapport utan ett arbete som inleddes långt innan. För de bolag som står bakom initiativet så började det här arbetet redan för 5, 10 eller 20 år sedan. Och det råd som nu bildats är en produkt av gemensamma tankar, värderingar och målsättningar som växt fram under en lång tid.

Det här görs, så vitt vi kan se, för branschen, av kärlek till branschen och det kommer, om det används rätt, vara en fantastisk tillgång för hela branschen. Sen är det såklart också ett ypperligt sätt att lyfta fram sitt eget företag som ansvarstagande och seriöst, vilket kunden givetsvis kommer uppskatta.

Resumé Insikt skrev i dagarna en lång artikel om den stundande miljödebatten och hur det har påverkat företag. Artikeln heter: Gröna vågen 2.0 – så påverkas hållbara företag av miljödebatten. Och där går de igenom just hur viktigt det är att faktiskt göra något konkret för miljön och inte bara ”rida på vågen”. Att konsumenterna kräver mer än tomma ord och åtminstone försöker skilja börja skilja agnarna från vetet. Och det här är just den typ av agerande som Resumés artikel menar premieras. RHPs intiativtagare rider inte på vågen, de är en del av den. Och det ska bli oerhört spännande att följa RHPs arbete.

Rådet för hållbar produktmedia kombinerat med de enskilda företagens miljöarbete är ett tydligt exempel på faktiska och konkreta åtgärder som är positiva för alla inblandade, inte minst för miljön. Det är dessutom en mikroversion av det som krävs av samhället i stort om vi ska nå en mer hållbar livsstil. Tänk ”big picture” framför genvägar, tänk samarbete framför själviskhet och tänk på framtiden framför plånboken.

Tomas Olsson får avsluta den här artikeln med följande citat:

– Det är i grunden en vilja att höja nivån på produktmedia som media. Och ska vi göra det så måste branschen bli mycket duktigare på att prata lösning och kvalitet istället för pris. Produktmedia är, inte bara enligt oss utan även av undersökningar bevisat, ett av de starkaste medierna som finns och då måste vi hantera det på ett bättre sätt. Vi gör detta så transparent och öppet det bara går. Vi är extremt ödmjuka i att vi inte har alla svar men vi vill ändå lyfta på varenda sten för att göra skillnad. Vi älskar vårt media och vill hålla på med detta i många år framöver.

Annons

Planerar stängning av förpackningsbruk

Ämnen i artikeln: Heinzel Group
Ämnen i artikeln: Heinzel Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Visa upp dina bästa förpackningar – Scanstar öppen för anmälan

Scanstar banner small 2048x1172 1

En vinst ger biljett att tävla i Worldstar.

Förpackningstävlingen Scanstar har öppnat upp för inlämning av bidrag. I år är det återigen Svenska Förpackningsgillet som är värd för tävlingen.

Scanstar är en gemensam nordisk förpackningstävling som arrangeras årligen sedan 1969 av SPA, Scandinavian Packaging Association. SPA är en sammanslutning av Svenska Förpackningsgillet och motsvarande organisationer i de övriga nordiska länderna.

Ger biljett till Worldstar

Företag som vinner en Scanstar får förutom diplom, rätten att delta i Worldstar Competition, en internationell förpackningstävling som arrangeras av World Packaging Organisation (WPO).

Scanstar är öppen för alla förpackningslösningar som designats, konstruerats eller tillverkats i ett av de nordiska länderna. Även förpackningslösningar som tillverkats i andra länder, men som säljs av ett nordiskt företag och/eller beställs av nordiska kunder, får delta.

Läs mer i inbjudan här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk plastjätte SBTi-verifierad

trioworld

Då ska utsläppen vara noll.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bobst och Miraclon utvidgar samarbetet

bobst miraclon
Ämnen i artikeln: BobstMiraclon
Ämnen i artikeln: BobstMiraclon
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Glassbilskoncept ska bidra till enklare återvinning

Ny avfallstjanst med skon melodi 1800

I Stockholm kunde man i början av april höra en ny trudelutt ljuda över nejderna. Det var den nya hämttjänsten Returrundan som spelade sin melodi för att uppmärksamma invånarna på att nu kan man lämna sitt avfall till lastbilen som hade anlänt.

Returrundan är en ny kommunal service som ska underlätta för alla Stockholmare som vill bli av med ägodelar och skräp som de inte längre behöver.

– I Stockholm ska det vara lätt att återbruka. Med Returrundan tar staden ytterligare steg framåt mot mer återbruk och mindre slöseri med jordens resurser, säger Stockholms miljö- och klimatborgarråd Åsa Lindhagen (MP) i ett pressmeddelande.

Man emot saker du inte längre behöver men som kan göra stor nytta hos någon annan. Returrundan kommer även ta emot farligt avfall så som sprayburkar, nagellack och målarfärg, samt textilier, porslin och elektronik.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dåligt samvete ska öka återvinningen

Restavfall blir latavfall 1800

Bostadsföretaget Helsingborgshem vill få sina hyresgäster att öka återvinningen.

Det nya sopsorteringskonceptet, innebär att restavfall byter namn till latavfall, och kärlen för restavfall placeras längst in miljörummet medan övriga kärl placeras längre fram. När man når latavfallet ska det i stort sett inte finnas något kvar att sortera.

I samband med övergången fick det nya miljörummet också lock-i-lock på sorteringskärlen, vilket gör att till exempel pappkartonger behöver tryckas ihop innan de kan läggas i kärlet. Packade sopor gör att kärlen fylls bättre så att sopbilen inte behöver köra runt med luft.

Man inledde detta test för hyresgästerna på Ringstorpsvägen i Helsingborg, och på ett år har man tillsammans minskat restavfallet med 25 procent.

– Det är en mycket positiv utveckling som gör boende här till utmärkta miljöambassadörer. Samtidigt finns det utrymme för att sortera ännu mer, något det nya konceptet syftar till att uppmuntra, säger Göran Svensson, avfallsrådgivare, Nordvästra Skånes Renhållnings Aktiebolag (NSR) i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

International Paper vinner kampen om DS Smith

IP DS Smith

Kommer att omsätta 28 miljarder dollar och har tillsammans 70 000 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stort tryckeri växer med bokbinderiföretag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fujifilm och Konica Minolta ingår samarbete och startar gemensamt inköpsbolag

Fujifilm KM

Det finns långtgående planer för ett strategiskt partnerskap för säkrad leveranskedja av råvarumaterial, effektivare produktion och utveckling av toner.

Fujifilm business innovation och Konica Minolta meddelar att de planerar att samarbeta kring sina respektive printverksamheter. Parterna har skrivit ett avtal om ett så kallat joint venture, ett strategiskt partnerskap, som omfattar företagens affärssegment inom produktionsskrivare, multifunktionsskrivare (MFP) och kontorsskrivare. Det skriver båda företagen i ett gemensamt pressmeddelande.

Bildar gemensamt bolag

Samarbetet syftar till att etablera en solid leveranskedja för produkter. Dels för inköp av råmaterial och maskindelar, dels för utveckling och produktion av toner. Det planeras också att starta ett gemensamt bolag för inköp där Fujifilm ska stå som huvudägare. Tidsplanen är att joint venture-samarbetet träder i kraft i sommar.

Utöka affärer tillsammans

Fujifilm och Konica Minolta aviserar också att de kommer att ha fortsatta diskussioner framöver för att ytterligare utöka sina affärer tillsammans, enligt pressmeddelandet.

– De pågående diskussionerna om denna affärsallians är oerhört viktiga eftersom vi strävar efter att stärka vår konkurrenskraft och utöka vår globala närvaro för att ta ett stort steg framåt. Vi är övertygade om att detta partnerskap kommer att skapa ett nytt ramverk för att förbättra vår leveranskedja och bygga en robust affärsgrund, säger Naoki Hama, vd och koncernchef för Fujifilm business innovation, i ett pressuttalande.

Aviserade nyligen sparpaket

Nyheten om samarbetet kommer kort efter att Konica Minolta aviserat ett större sparpaket globalt med bland annat varsel av 2 400 anställda, något Branschkoll tidigare berättat om.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon byter bransch – blir ny tryckare i byn

Mia Vindelhed 1800

Mia Vindelhed gör en nystart i livet och satsar på tryckeri i nytt namn.

Mia Vindelhed gör en omstart i livet och ger sig in i tryckbranschen. Hon har köpt enmanstryckeriet Kaffe, Skog och Tryck i Västerbottniska Vindeln. I och med ägarbytet passar hon samtidigt på att byta namn på företaget till Mias tryck och konsulting AB. Det nya bolaget registrerades hos Bolagsverket 9 april.

– Jag köper hennes (förre ägaren) grejer så att jag kan trycka på kläder, göra skyltar och branda bilar, förklarar Mia Vindelhed.

En familjehistoria bakom

Både Mias morfar och pappa har huserat i lokalerna med sina respektive fotoverksamheter. Några ägarskiften senare på adressen i Vindeln flyttade tryckeriet och pappershandeln Kaffe, Skog och Tryck in.

Hur kommer det sig att du ger dig in i tryckbranschen?

– Jag hörde att hon skulle sälja och tänkte att någon i byn måste ju förvalta det här. Om någon inte gör det så får jag göra det. Jag hade en annan anställning och funderade ganska länge vad man skulle kunna göra och kom fram till att det passade ganska bra att ta över.

En blandad mix

Hon säger att det finns mycket företagare och industrier i Vindelns kommun:

Annons

– Jag skulle gärna vilja konsulta till mässor så att jag kan sälja mer till mässor och event. Men också göra mer branding så att man får ett helt paket. Det finns också massa småföretag som kanske vill ha dekaler till bilen, kepsar eller så. Och snart kommer studenten. Då kommer jag göra skyltar till privatpersoner. Så det kommer att var lite blandat.

Hur långt har du kommit i starten?

– Jag är snart igång. De beställningar jag får de gör jag. Men sedan har jag inte börjat marknadsföra mig än. Jag känner att jag måste lära mig mer och bli mer skillad, säger hon och tillägger att hon får hjälp i uppstarten av förre ägaren.

Ska flytta tryckeriet

Själv har Mia tidigare varit på Cranab och närmast kommer hon från en tjänst som verksamhetsledare på Tegnässkidan. I båda rollerna har hon jobbat en hel del med grafisk design och produktion.

– Det har alltid funnits ett intresse hos mig för form och färg.

Tryckeriet kommer dock inte fortsätta husera i hennes morfars och pappas gamla lokaler.

– Det var lite nostalgi att vara där, men vi har just byggt ett garage med en övervåning och då passar det ypperligt att kunna flytta det till Tvärålund, 1,5 mil utanför Vindeln.

redaktionen@branschkoll.se
Annons