Strands Grafiska till salu efter konkursen

strands

Strands Grafiska säljs nu av konkursförvaltaren – här hittar du hela anbudsunderlaget.

Strands Grafiska försattes i konkurs i förra veckan. Nu ska allt säljas.

Peter Veres på Brover Group säger i en kommentar att situationen i bolaget var värre än man trodde när förvärvet gjordes i somras. Konkursförvaltaren söker nu efter potentiella köpare efter konkursen.

Läs prospektet här

Enligt uppgifter i prospektet, som finns att hämta på Advokatfirman Glimstedts hemsida, omsatte Strands cirka 66 miljoner kronor mellan september 2018 och oktober 2019 (14 månader). Bolaget har nu ett 30-tal anställda och det drivs tills vidare av konkursförvaltaren.

– Just nu driver jag verksamheten med hopp om att snabbt hitta en ny ägare, säger konkursförvaltare Ester Andersson Zandvoort till Branschkoll.

Själva tryckeriverksamheten finns i det konkursade bolaget och fastigheten ligger i ett dotterbolag. Allt ska nu säljas i sin helhet eller i delar.

– Jag har redan haft en visning eftermiddags (21/11) och jag vill få klart med en ny ägare under nästa vecka då jag tar beslut om framtiden, säger Ester Andersson Zandvoort till Branschkoll.

Enligt Ester Andersson Zandvoort så är alla i personalen uppsagda, vilket sker vid en konkurs, men hon säger att det ännu inte skett någon förändring i personalstyrkan. Det finns bland annat ett antal säljare som jobbar vidare.

– Det är en handfull intressenter som hört av sig men ännu har ingen budgivning påbörjats.

”Bolaget var i väldigt dåligt skick”

Peter Veres på Brover Group som köpte Strands i somras berättar för Branschkoll att situationen i bolaget var värre än man trodde när förvärvet skedde i somras.

– Alla inblandade på Brover och Strands har kämpat väldigt hårt – alla har verkligen gjort det man har kunnat. Vi gjorde en ansträngning så mycket det gick att försöka rädda bolaget som ju var i väldigt dåligt skick när vi tog över, säger Peter Veres till Branschkoll.

Det var i somras som Brover Group förvärvade Strands Grafiska som tidigare på året hade gått ur en rekonstruktion. Så utgångsläget var svårt och Peter Veres säger att bolaget var i väldigt dåligt skick när man tog över.

– Det är väldigt tråkigt men man måste vara realist – är något inte bra måste man avsluta direkt. Vi har ju såpass bra koll att vi vet ganska snabbt när något inte funkar, säger Peter Veres till Branschkoll.

Enligt Peter kommer den höga aktiviteten i branschen att fortsätta framöver. Antalet som vill sälja och lägga ner sina företag är stort just nu.

– Utslagningen som jag trodde skulle komma för fem år sedan började i år. Den aktivitet som varit under 2019 kan inte jämföras med något annat år. Många har det onekligen väldigt tufft, säger Peter Veres.

– Konkursen i sig är såklart negativt för alla som jobbat med Strands – men kan säkert föra något positivt med sig för branschen som helhet, avslutar Peter Veres.

Annons

Visutech tar Kyoceras inkjet till Finland

Ämnen i artikeln: KyoceraVisutech

Visutech är nu återförsäljare för Kyoceras inkjet-press – Taskalfa Pro 15000c – i Finland.

Ämnen i artikeln: KyoceraVisutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons

En miljon hushåll har ljudboksabonnemang

Ämnen i artikeln: Ljudböcker

Antal hushåll med ljudboksabonnemang passerar för första gången en miljon, enligt en undersökning från Mediavision.

Ämnen i artikeln: Ljudböcker
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Båstadgruppens väg framåt – ska bli mer av en one-stop-shop

Branschkoll har haft ett långt samtal med Båstadgruppens vd Jonas Cedås om vad som står i fokus på bolaget just nu om deras väg framåt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

ÅF installerade två padelbanor på nya kontoret – nu flockas kunderna

Padel Rickard

En återförsäljare i Stockholm har installerat två padelbanor i anslutning till sitt kontor och därmed fått både nya och gamla kunders uppmärksamhet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte hos leverantör

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Först i världen med GOTS-certifierade knappar

buttons knappar
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Blir en norsk mässa i augusti också

Den norska branschförening för profilreklam NBR berättar i ett nyhetsmeddelande att deras branschmässa på Scandic Sjølyst ska hållas i augusti i år.

Mässan har inte ägt rum sedan pandemin bröt ut och kommer hålla på 23-24 augusti från 09 till 16, branschfesten/prisutdelningen Blekksprutens kommer även den genomföras, den firar dessutom 20 års jubileum, mer om festen här.

Ej öppet för slutkund vi förväntar oss att alla respekterar det

I den engelska versionen av nyhetsinlägget om mässan skriver man att:

Det här är en viktig och effektiv mötesplats för hela profilbranschen så skicka inbjudningar till era norska distributörer. Men kom ihåg att bara bjuda in distributörer det här är viktigt och vi förväntar oss att alla respekterar det.

Mer information om mässan samt anmälan hittar du här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Peter ”Foppa” Forsberg köper Rizzos skoverksamhet

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Torsten forsätter satsa på pingisen – ska börja tillverka priser

glasblåsning

Svenska Bordtennisförbundet och New Wave Group utökar nu sitt samarbete och tecknar två nya avtal därDestination Kosta blir ”Official Championship Partner” och ”Official Trophy Partner”. Och NWG kommer stödjaSvenska Bordtennisförbundets landslagsverksamhet i form av lägerverksamhet samt priser till tävlingsverksamheten

– Det känns naturligtvis spännande att förstärka banden ytterligare med New Wave Group. Våra landslag har efter senaste tidens framgångar ett ökat exponeringsvärde och då ligger det rätt i tiden med den här typen av partnersamarbete där vi hjälper varandra utveckla våra respektive verksamheter. New Wave Group med bland annat varumärkena Kosta Boda och Destination Kosta känns mycket intressanta och med tanke på SBTF:s långsiktiga målsättning att nå nya målgrupper och växa bordtennisen ser jag stor potential och ett flertal lovande synergieffekter, säger Dennis Lindahl, Svenska Bordtennisförbundets ordförande.

LÄS OCKSÅ: Craft ska klä svenska bordtennis-landslaget

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konsumenter rasar mot Ellos – tycker deras hållbarhetsarbete är greenwashing

Ämnen i artikeln: Textil

Kommer krävas allt större ansträngningar för att få använda ”H-ordet” framöver.

Ämnen i artikeln: Textil
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]