Logga in

Strands Grafiska köps upp

18 juli, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Bröderna Strand tillsammans med Peter Veres. (Bild: Press)

Brover Group — som äger Justnu och Printer — förvärvar Strands Grafiska.

Man kommer därmed ha en stor lokal representation genom Justnu-kontoren, egen centraliserad offsetproduktion i Lindesberg samt en utvecklad e-handel genom förvärvade Printer.

Efter förvärvet omsätter Brover Group enligt uppgift cirka 175 miljoner kronor.

Så här skriver de i ett pressmeddelande:

Investmentbolaget Brover Group förvärvar Strands Grafiska –en komplett grafisk industri med en av Sveriges modernaste offsetproduktioner.

Strands Grafiska är lokaliserat i Lindesberg utanför Örebro, omsätter cirka 50mkr och har 30 medarbetare

”Brover Group blir genom förvärvet av Strands Grafiska en komplett leverantör inom det grafiska området.” säger Brover Groups styrelseordförande, Peter Veres.

Ny VD för Strands Grafiska blir Martin Ghaoui som fram tills nu varit Marknadschef och en del av ledningsgruppen på tryckerikedjan JustNu.

”Martin kommer omågende ta över rodret hos Strands. Martin har sedan 2001 varit en värdefull medarbetare på JustNu och de senaste åren haft en ledande roll i JustNus ledningsgrupp”, säger Jan Veres Koncernchef för Brover Group.

Strands före detta ägare, Thomas och Mikael Strand kommer att fortsätta arbeta i företaget.

”Med Brover Group som ägare kommer Strands att kunna nå de mål och bli det företag som vi alltid strävat efter. Att sälja företaget till Brover Group känns helt rätt, personalen och produktionen kommer att bli kvar lokalt här i Lindesberg, något som hela tiden varit mycket viktigt för oss, säger, fd ägaren, Mikael Strand.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)

Även Finland kampanjar för inhemsk produktion

Den finska grafiska branschföreningen har tagit fram ett märke som visar på att en trycksak är producerad i Finland. Därmed följer man efter Norge och Danmark med att ge tryckerierna i landet ett sätt att visa att produktionen är lokal.

Största tryckeriupphandlingen närmar sig avgörande – 147 miljoner står på spel

Avgörande läge för svenska tryckerier – trycksaker för 147 miljoner kronor årligen står på spel. Här är tryckerierna som kan vinna – och försvinna från avtalet.