Småföretagare underskattar den grafiska identitetens betydelse

Prisbelönt arbete visar på betydelsen av en konsekvent grafisk identitet för landets alla småföretagare. Detta är goda nyheter för grafiska kommunikationsföretag som byråer och tryckerier.
Småföretagare underskattar den grafiska identitetens betydelse. För att bygga ett starkt varumärke krävs en tydlig grafisk identitet. Det skriver Christer Florén och Mikael Morén i sin prisbelönta uppsats ”Den grafiska identitetens betydelse i småföretagarens värld”.
Grafiska kommunikationsföretag som dels hjälper landets småföretagare att ta fram grafiska profiler – men också ser till att den konsekvent framställs i trycksaker och på nätet – får i uppsatsen bra argument för sin försäljning.
Samtidigt som studien visar att den grafiska identiteten inte har hög prioritet för företagarna (1-10 anställda) så framkommer att kunderna/konsumenterna uppfattar de företag med en konsekvent grafiska identitet som mer seriösa.
Företag som har en konsekvent grafisk identitet har större sannolikhet att bli anlitade än de som inte arbetar konsekvent med detta.
Uppsatsen som Christer Florén (LinkedIn) och Mikael Morén (LinkedIn) skrivit som en del av sin grafiska utbildning vid Högskolan Dalarna i Borlänge belönades i förra veckan med GYFs uppsatspris. Idag jobbar de båda på Bananbyrån i Falun.
Hela uppsatsen finns att läsa på Diva – det digitala vetenskapliga arkivet.