Logga in

Print by Sweden från Kuvertteamet – ”Stort värde i lokalproducerade trycksaker”

17 mars, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:
Parrik Sjölin från Kuvertteamet visade upp konceptet Print bya Sweden på mässan Sign & Print i februari.

Patrik Sjölin från Kuvertteamet visade upp konceptet ”Print by Sweden” på mässan Sign & Print i februari.

Kuvertteamet, med bas i Bankeryd, har lanserat konceptet ”Print by Sweden” där man framhåller fördelarna med svenskproducerade trycksaker.

Patrik Sjölin som är vd märker ett ökande intresse för ‘var’ och ‘hur’ olika produkter tillverkas och det är anledningen till att man tagit fram Print by Sweden.

– Vi får väldigt mycket frågor om var vi producerar våra tryckta produkter, säger Patrik Sjölin. Vi är jättestolta över att vi trycker allt i Bankeryd i Sverige och detta ska vi marknadsföra stort nu mot alla våra kunder, våra medarbetare och leverantörer.
Print-by-sweden-logo-200x130

För Kuvertteamet handlar det om att addera olika värden till produkten för att kunna erbjuda konkurrenskraftiga trycksaker. Print by Sweden blir ytterligare ett värde som nu läggs till. Patrik Sjölin ställer frågan:

– Vad säger kunden om du berättar att allt är producerat i Sverige, att trycksakerna är Svanenmärkta och att företaget har schyssta kollektivavtal? Pris är alltid en viktig faktor men det finns andra värden också, säger Partik.

Det handlar även om att produktionen ska lämna så låg miljöpåverkan som möjligt och då är lokal produktion ofta bra.

På kuvertteamet.se/printbysweden berättar man om konceptet och lägger upp filmer som visar upp produktionen av olika produkter.

Kuvertteamet producerar en lång rad olika pappersprodukter både med och utan tryck – som allt säljs via återförsäljare. Produktionsanläggningen i Bankeryd som byggdes 2012 är på 9.000 kvadratmeter och sedan 2015 finns man även i Norge genom förvärvet av Lyche.

Miljöpåståenden i din marknadsföring – så här funkar det

(Bild: Konsumentverket)

Om du använder miljöpåståenden i din marknadsföring behöver du tänka efter först.

Podd: Han vill omdefiniera tryckindustrin – ”Tillväxtmöjligheterna är enorma”

”Det har aldrig varit en mer spännande tid för den grafiska industrin än den tid vi står inför nu. Tillväxtmöjligheterna är enorma”. Detta säger Henrik Müller-Hansen, Gelatos grundare, i det senaste avsnittet av Branschkollpodden. Om du är entreprenör och vill få nya idéer inför framtiden – så är det spännande lyssning. (mer…)

Grundaren lämnar Lasertryk – ska satsa vidare på pizzabranschen

Duon som startade Lasertryk skiljs nu åt, i alla fall som kollegor på tryckeriet, när Anders Grønborg (t.h.) lämnar bolaget. (Bild: Lasertryk)

Anders Grønborg lämnar sina poster på Lasertryk och Scandinavian Print Group som han grundade tillsammans Esben Mols Kabell för över 20 år sedan.

Elanders och Universeum ska folkutbilda om IT-avfall

Elanders i samarbete med Universeum i Göteborg. (Bilder: Pexels och Universeum)

Elanders har inlett ett samarbete med Universeum som är Sveriges nationella vetenskapscenter,

Nu säljer Stordalen (nästan) rubbet till Bonnier

Nu säljer Petter Stordalen 70 procent av sitt bokförlag Strawberry Publishing till Bonnier Books och menar att de är den perfekta partnern för fortsatt tillväxt.

Svensk Direktreklam landar ÖoB och flera andra stora kunder

Henrik Olsson, SDR.

Print och TV starka tillsammans. (mer…)

Vill du fortsätta sälja B2B? Det här måste du göra för att nå fram till kunderna

B2B-affärer görs nu allt mer digitalt. Nya sätt att effektivare göra affärer växer fram i pandemins spår. Hoppar du på tåget?

Ingen ska behöva dö av ett elakt virus bara för att näringslivet ska komma på fötter igen. Ingen måste tillbaka till exakt samma arbetssätt för att få sitt företag att blomstra när pandemin dragit förbi. Branschkoll tar dig med på en resa till andra sidan pandemin och på vägen får du fakta som kan hjälpa dig ta viktiga beslut. Den som ser möjligheter istället för problem kommer att gå vinnande ur krisen. 

–> Visa hänsyn och investera i de bästa verktygen för digital försäljning. Det kommer att ta dig, dina medarbetare och ditt företag till en ny framtid med fler, större och smartare affärer.

Billes går ”all in” på CO2-kompensering – alla trycksaker blir klimatneutrala

Niklas Bille, vd för Billes Tryckeri, jobbar kontinuerligt med att sänka sitt företags klimatpåverkan.

Billes Tryckeri i Göteborg tar nu steget fullt ut och ser till att alla produktioner blir klimatneutrala oavsett om kunden efterfrågar det eller inte. (mer…)

Danagårdlitho går över till grönare transporter

Peter Hjelm, vd för Danagårdlitho.

Danagårdlitho går över till transporter med lägre miljöpåverkan. ”Vi angriper ett väsentligt miljömål”.