Logga in

Livonia Print först i norra Europa med ny inkjet från Canon

24 juni, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Avtalet för investeringen skrevs såklart under via ett digitalt möte. Trond Erik Isaksen, Livonia Print, överst i mitten. (Bild: Canon)

Livonia Print i Riga investerar i nya Canon Varioprint iX3200. Den nya inkjetpressen som nyligen lanserades är en uppföljare till i300.

Livonia Print har sedan tidigare två i300 och ersätter nu den ena med nya iX3200 i en total investering på över en miljon euro. Bakgrunden är att den ännu högre kvaliteten och bättre köregenskaper ökar flexibiliteten i vilka jobb som kan produceras i de digitala pressarna.

– I den gamla maskinen var det många papper som behövde köras i reducerad fart men nu ska vi kunna köra full fart oavsett papper, säger Trond Erik Isaksen på Livonia Print till Branschkoll.

Över 95 procent av jobben kan nu gå i inkjet

Trond Erik Isaksen berättar också att man ökar antalet jobb som man rent kvalitetsmässigt nu kan ta in i pressen.

– Tidigare var kvaliteten tillräcklig för kanske 85 procent av våra jobb och nu höjs den siffran till över 95 procent. Inkjet har ju oberoende av plattform begränsningar i till exempel papperstjocklek – begränsningar som inte finns i offset – så allt går inte att köra i inkjet.

Tidigare var man ”lite varsamma” kring främst konstböcker men detta är något man inte längre behöver vara vilket skapar större flexibelt. Med den nya investeringen ska man kunna producera tilltryck och kompletteringar av böcker i väldigt små upplagor utan problem med avvikande kvalitet.

– Vi har ju inte pressen på golvet ännu – men alla tester vi gjort ser väldigt bra ut.

Utvecklingen för inkjet

Idag ligger brytpunkten mellan digitalt och offset för Livonia på 700 exemplar i färgtryck och 1.500 exemplar vid textböcker. Men Trond Erik Isaksen berättar att en utmaning för alla inkjetsystem är att kvaliteten hela tiden går upp men priset är relativt statiskt. För offset ser det annorlunda ut – där sjunker priset just nu eftersom produktiviteten ökar.

– Kostnadsutvecklingen går snabbare inom offset än för inkjet. Så av tekniska skäl går fler jobb i inkjet – inte av ekonomiska, säger Trond Erik Isaksen.

Enligt Ulf Nilsson på Canon ligger de stora skillnaderna i produktivitet och kvalitet som höjs framför allt på obestruket papper.

– Man får ut 25 till 30 procent mer i den nya maskinen. Livonia kör vissa månader upp till fyra miljoner A4-klick per månad och maskin idag med sina två i300 så det blir en väsentlig förändring med produktivitetsöknignen, säger Ulf Nilsson på Canon.

Man får också möjlighet att trycka på fler typer av papper, till exempel nu också för omslag till böcker.

– Nu kan Livonia Print också digitaltrycka kokböcker och andra böcker som kräver högsta kvalitet i väldigt små upplagor. Det är en stor fördel för Livonia Print att kunna printa med 320 A4 per minut hela vägen upp till 350 grams papper eller drygt 9000 SRA3/timme.

Läs mer om den nya pressen här: Canon utmanar offset med ny inkjetpress

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)

De blir exklusiv återförsäljare av laserstans i Europa

Motioncutter lägger ut försäljning och service av sin laserstans.

Storförlag säger upp avtal med Readly

(Bild: Readly)

Den digitala tidskriftstjänsten Readly tappar svenskt innehåll.

Reklamtröttheten fortsätter öka – men måste det finnas reklam så ska den vara fysisk eller på biografen

Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl är bekymrad över utvecklingen.

6 av 10, eller ja, 59 procent av svenskarna är negativa till reklam och andelen som är ”mycket negativa” har ökat till drygt 20 procent, enligt

Medieinvesteringarnas kraftiga nedgång mattades av i augusti

Siffrorna visar på en ökning men det är fortfarande minussiffror på grund av en kalendereffekt – men det finns tecken på återhämtning.

Tryckeriförvärv i Västerbottens inland

Till vänster står Lennie Nylén som är vd för Original Tryckeri tillsammans med Roger Broberg tidigare vd på Nya Tryckeriet i Lycksele.

Original Tryckeri har tagit över Nya Tryckeriet i Lyckseles konkursbo där även Lycksele Annonsblad ingår. Original tryckeri finns i dag i Umeå och Sundsvall och nu lägger man alltså till Lycksele till listan. (mer…)

Frontpac investerar 40 miljoner i ny produktionsutrustning

Ny produktionsutrustning hos Frontpac i Arlöv ska fördubbla kapaciteten.

Frontpac storsatsar och gör nu en investering på 40 miljoner kronor i ny produktionsutrustning, (mer…)