Livonia Print först i norra Europa med ny inkjet från Canon

Avtalet för investeringen skrevs såklart under via ett digitalt möte. (Bild: Canon)

Livonia Print i Riga investerar i nya Canon Varioprint iX3200. Den nya inkjetpressen som nyligen lanserades är en uppföljare till i300.

Livonia Print har sedan tidigare två i300 och ersätter nu den ena med nya iX3200 i en total investering på över en miljon euro. Bakgrunden är att den ännu högre kvaliteten och bättre köregenskaper ökar flexibiliteten i vilka jobb som kan produceras i de digitala pressarna.

– I den gamla maskinen var det många papper som behövde köras i reducerad fart men nu ska vi kunna köra full fart oavsett papper, säger Trond Erik Isaksen på Livonia Print till Branschkoll.

Över 95 procent av jobben kan nu gå i inkjet

Trond Erik Isaksen berättar också att man ökar antalet jobb som man rent kvalitetsmässigt nu kan ta in i pressen.

– Tidigare var kvaliteten tillräcklig för kanske 85 procent av våra jobb och nu höjs den siffran till över 95 procent. Inkjet har ju oberoende av plattform begränsningar i till exempel papperstjocklek – begränsningar som inte finns i offset – så allt går inte att köra i inkjet.

Tidigare var man ”lite varsamma” kring främst konstböcker men detta är något man inte längre behöver vara vilket skapar större flexibelt. Med den nya investeringen ska man kunna producera tilltryck och kompletteringar av böcker i väldigt små upplagor utan problem med avvikande kvalitet.

– Vi har ju inte pressen på golvet ännu – men alla tester vi gjort ser väldigt bra ut.

Utvecklingen för inkjet

Idag ligger brytpunkten mellan digitalt och offset för Livonia på 700 exemplar i färgtryck och 1.500 exemplar vid textböcker. Men Trond Erik Isaksen berättar att en utmaning för alla inkjetsystem är att kvaliteten hela tiden går upp men priset är relativt statiskt. För offset ser det annorlunda ut – där sjunker priset just nu eftersom produktiviteten ökar.

– Kostnadsutvecklingen går snabbare inom offset än för inkjet. Så av tekniska skäl går fler jobb i inkjet – inte av ekonomiska, säger Trond Erik Isaksen.

Enligt Ulf Nilsson på Canon ligger de stora skillnaderna i produktivitet och kvalitet som höjs framför allt på obestruket papper.

– Man får ut 25 till 30 procent mer i den nya maskinen. Livonia kör vissa månader upp till fyra miljoner A4-klick per månad och maskin idag med sina två i300 så det blir en väsentlig förändring med produktivitetsöknignen, säger Ulf Nilsson på Canon.

Man får också möjlighet att trycka på fler typer av papper, till exempel nu också för omslag till böcker.

– Nu kan Livonia Print också digitaltrycka kokböcker och andra böcker som kräver högsta kvalitet i väldigt små upplagor. Det är en stor fördel för Livonia Print att kunna printa med 320 A4 per minut hela vägen upp till 350 grams papper eller drygt 9000 SRA3/timme.

Läs mer om den nya pressen här: Canon utmanar offset med ny inkjetpress

Annons

De får stöd för att utveckla PFAS- och plastfria livsmedelsförpackningar

Vinnova går in med pengar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Framtidens förpackning ska utnyttja naturens uppfinningsrikedom

Ämnen i artikeln: Pida

It’s a Wild Life! Det är dags för Pida och i år ska deltagarna hämta inspiration från naturen.

It’s a Wild Life! är temat för Billerudkorsnäs designtävling Pida 2022, där 350 designelever från sju länder gör sitt bästa för att inspirera och imponera med egna tolkningar av vad förpackningsdesign kan lära av naturen.

Pidas idé är att lyfta fram unga, nytänkande talanger för att främja hela förpackningsindustrins utveckling.

It’s a Wild Life är ett tema som uppmuntrar deltagarna att utforska naturens egen uppfinningsrikedom, säger Anders Gathu, Marketing Manager Cartonboard på Billerudkorsnäs som arrangerar Pida. De får hitta egna sätt att använda sig av de vackra och sinnrika lösningar som finns överallt i naturen när det gäller former, mönster, funktioner och hållbarhet.

Packaging Impact Design Award (PIDA) har sedan starten 2005 engagerat tusentals designelever över hela världen. Lokala event kommer att ske under maj och juni och en internationell vinnare kommer att krönas vid den förpackningsmässan Luxe Pack Monaco den 3 oktober 2022.

Mer information om Pida 2022 finns här.

– Vi skapade PIDA för att röra om i grytan och utmana inom förpackningsbranschen, säger Lena Dahlberg, Manager Application Development Paperboard på BillerudKorsnäs. Och det tycker vi att vi lyckats med. PIDA är en frisk fläkt för hela branschen, och eleverna överträffar sig själva år efter år, säger hon i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Pida
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pacson rekryterar nyckelpersoner inom hållbarhet

Ämnen i artikeln: Pacson

Sedan några veckor tillbaka är Henric Wahlgren och Henri Waher på plats hos på Pacson.

Henric kommer senast från en tjänst som projektledare hållbar utveckling på Södra Munksjön Utveckling och blir ny hållbarhetsstrateg hos Pacson.

Henri rekryterades från AW technologies där han varit projektledare kvalitetsutveckling och går in i en roll som kvalitetsansvarig på Pacson, enligt ett linkedininlägg.

Ämnen i artikeln: Pacson
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Finsk förpackningstryckare investerar i tiofärgare

Ämnen i artikeln: Walki

En tiofärgs flexopress med 1.600 mm bredd.

Ämnen i artikeln: Walki
redaktionen@branschkoll.se
Annons

E-handlare i försök att skippa kartongförpackningen

Målet med projektet är en förpackningslös leverans.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Första bullpåsen med returplast

Blir den första livsmedelsgodkända förpackningen gjord med returplast.

redaktionen@branschkoll.se

UPM Raflatacs linerlesssortiment koldioxidneutralt

redaktionen@branschkoll.se

Ny utmärkelse instiftad: ”Hon har satt Sunne på flexo-världskartan”

Har visat stort engagemang i utbildning och utveckling inom den flexografiska branschen.

Branschorganisationen Sweflex har instiftat Sweflex Award som den femte maj delades ut för första gången. Det är Brobygrafiskas mångåriga (15 år!) rektor Inga-Lill Lindqvist som är prisets första mottagare.

Motiveringen lyder:

”Inga-Lill Lindqvist tilldelas Sweflex Award för förtjänstfulla insatser och engagemang i utbildning och utveckling inom den flexografiska branschen.

Med sin innovativa förmåga och framtidsvision har hon satt Brobygrafiska utbildning och Sunne på världskartan som ett erkänt utbildningscenter för flexografisk industri.

Exempel på detta är gymnasieutbildningar för flexografisk produktion och yrkesutbildningar för förpackningsdesign, grafisk produktion och weborienterade utbildningar samt olika uppdragsutbildningar för den flexografiska branschen. Inga-Lill har förstått att det krävs resurser för teknikutveckling och en välutbildad lärarkår.

Idag är Brobygrafiska en av Europas modernaste skolor, både utbildnings- samt utrustningsmässigt.
Inga-Lill Lindqvist är en mycket värdig mottagare av Sweflex Award”.

redaktionen@branschkoll.se

Ny säljare till Lexit

Dan Ståhl är anställd som ny säljare med kundansvar till Lexit Group Sweden, enligt ett inlägg på Linkedin.

Dan kommer närmast från en tjänst som säljare på Strongpoint, där han var i drygt sju år och innan dess var han bland annat på Antonson Etikett.

redaktionen@branschkoll.se

PODD: KLS Pureprint om framtidens cirkulära trycksaker

Ämnen i artikeln: C2CCirkularitetKLS Pureprint

I senaste avsnittet av Branschkollpodden pratar vi med Kasper Larsen från KLS Pureprint i Danmark om cirkulära och hållbara trycksaker.

Den här gången är podden på engelska och Kasper Larsen förklarar ingående hur certifieringen C2C fungerar för tryckta produkter – både marknadstryck och förpackningar. Man söker nu partners till sitt nätverk vilket han också berättar mer om i podden.

Den finns på Spotify och Apple Podcast – eller så lyssnar du här:

Historien började 2007 när KLS, då helt utan en strategi för framtiden, tog beslutet att göra hållbarhet till företagets viktigaste fråga. Sedan dess har man skaffat fler certifieringar än de flesta i branschen – och framför allt kan man producera tryckta produkter som lever upp till C2C-stadarden – något som endast tio tryckerier i hela världen kan.

I det här avsnittet lär du dig vad C2C är, varför det är ett bra sätt att göra trycksaker ännu mer hållbara och och vad det betyder för både branschen och kunderna som använder tryckta produkter.

Ämnen i artikeln: C2CCirkularitetKLS Pureprint
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]