Logga in

Canon utmanar offset med ny inkjetpress

29 april, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Canon utmanar nu marknaden men en arbetshäst för stora volymer trycksaker. Nya iX ska vara bättre på allt jämfört med föregångaren i300.

För några år sedan släppte Canon med en helt ny plattform för inkjet på ark. Maskinen Varioprint i300 har sedan dess installerats i 250 exemplar runt om i världen – bland annat två i Sverige (H-tryck och Bording), en i Danmark, en i Norge och två i Baltikum.

Nu kommer uppföljaren Varioprint iX som ska utmana både analoga och digitala offsetpressar. För att lyckas med detta måste allt bli bättre, berättar Hayco van Gaal som är Europaansvarig för Canons arkmatade inkjet-maskiner.

– Kravet från tryckerierna är att maskinen måste bli snabbare, bättre och billigare i takt med att upplagor och leveranstider krymper. Vi är i ett ”rat-race” där man måste bli bättre på allt.

Den första versionen av maskinen, Varioprint  i300, används till största delen inom transaktionstryck, böcker och manualer. Bara 25 procent har sålts till ”vanliga” tryckerier. Men nu ska man ha förbättrat hanteringen av olika papper, driftsäkerheten och inte minst ändrat på affärsmodellen för att det ska bli lönsamt att trycka inkjet med högre färgtäckning.

– Den stora vinsten med Varioprint iX ligger i produktiviteten. Det är inte bara att den har en hög ”upp”-nivå utan att den kräver mycket mindre av operatören som utan problem kan hantera två maskiner parallellt och ändå ha tid över till andra uppgifter, säger Matteus Celinski som är ansvarig för affärsområdet Professional Printing Products på Canon Svenska.

Räkna på totala kostnaden

När VarioPrint iX presenteras pratar man mycket om Total cost of ownership – alltså vad den totala kostnaden blir för investeringen. Man måste räkna med att man behöver färre timmar från operatören att sköta pressen. Detta ska Canon såklart hjälpa sina kunder med.

– Branschen måste få bättre uppföljning på sina kostnader – och där har vi nu en mjukvara för att hjälpa till med det, berättar Matteus.

Drömkunden för VarioPrint ix?

Nya Varioprint iX kommer att passa väldigt bra för det tryckeri som har en volym på minst 20 miljoner A4 eller högre per år. De kanske redan har tre till fem maskiner av olika typer och åldrar. Då ska man kunna ersätta detta med en Canon Varioprint iX, enligt Matteus Celinski.

Några av nyheterna

  • 1200 x 1200 dpi med ett helt nytt bläck
  • Produktiviteten är (garanti från Canon) minst 90%
  • 320 A4 per minut upp till 350 grams papper
  • Drygt 9.000 SRA3 per timme
  • Kommer i två versioner – Varioprint iX 3200 och lillebror 2100 som är tänkt som en instegsprodukt

Så här ska Messe Düsseldorf Covidsäkrar Drupa – ansiktsmask blir obligatorisk

(Bild: Drupa)

Drupa gör nu allt för att kunna genomföra mässan.

Heidelberg överger Drupa

Heidelberg ställer in sitt deltagande på Drupa nästa år.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)