Logga in

Canon utmanar offset med ny inkjetpress

29 april, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Canon utmanar nu marknaden men en arbetshäst för stora volymer trycksaker. Nya iX ska vara bättre på allt jämfört med föregångaren i300.

För några år sedan släppte Canon med en helt ny plattform för inkjet på ark. Maskinen Varioprint i300 har sedan dess installerats i 250 exemplar runt om i världen – bland annat två i Sverige (H-tryck och Bording), en i Danmark, en i Norge och två i Baltikum.

Nu kommer uppföljaren Varioprint iX som ska utmana både analoga och digitala offsetpressar. För att lyckas med detta måste allt bli bättre, berättar Hayco van Gaal som är Europaansvarig för Canons arkmatade inkjet-maskiner.

– Kravet från tryckerierna är att maskinen måste bli snabbare, bättre och billigare i takt med att upplagor och leveranstider krymper. Vi är i ett ”rat-race” där man måste bli bättre på allt.

Den första versionen av maskinen, Varioprint  i300, används till största delen inom transaktionstryck, böcker och manualer. Bara 25 procent har sålts till ”vanliga” tryckerier. Men nu ska man ha förbättrat hanteringen av olika papper, driftsäkerheten och inte minst ändrat på affärsmodellen för att det ska bli lönsamt att trycka inkjet med högre färgtäckning.

– Den stora vinsten med Varioprint iX ligger i produktiviteten. Det är inte bara att den har en hög ”upp”-nivå utan att den kräver mycket mindre av operatören som utan problem kan hantera två maskiner parallellt och ändå ha tid över till andra uppgifter, säger Matteus Celinski som är ansvarig för affärsområdet Professional Printing Products på Canon Svenska.

Räkna på totala kostnaden

När VarioPrint iX presenteras pratar man mycket om Total cost of ownership – alltså vad den totala kostnaden blir för investeringen. Man måste räkna med att man behöver färre timmar från operatören att sköta pressen. Detta ska Canon såklart hjälpa sina kunder med.

– Branschen måste få bättre uppföljning på sina kostnader – och där har vi nu en mjukvara för att hjälpa till med det, berättar Matteus.

Drömkunden för VarioPrint ix?

Nya Varioprint iX kommer att passa väldigt bra för det tryckeri som har en volym på minst 20 miljoner A4 eller högre per år. De kanske redan har tre till fem maskiner av olika typer och åldrar. Då ska man kunna ersätta detta med en Canon Varioprint iX, enligt Matteus Celinski.

Några av nyheterna

  • 1200 x 1200 dpi med ett helt nytt bläck
  • Produktiviteten är (garanti från Canon) minst 90%
  • 320 A4 per minut upp till 350 grams papper
  • Drygt 9.000 SRA3 per timme
  • Kommer i två versioner – Varioprint iX 3200 och lillebror 2100 som är tänkt som en instegsprodukt

Stockholmstryckerier flyttar ihop – ”vi skapar ett fantastiskt starkt mediahus”

Nytt verktyg för livscykelanalyser av förpackningar

Ett nytt verktyg från Billerudkorsnäs visar att många företag skulle kunna minska sina förpackningars klimatpåverkan med upp till 50 procent.

Svenska konsumenter vill ha förpackningar av papper

Organisationen Two Sides, som verkar för att främja den grafiska branschen och lyfta papprets hållbarhet, har genomfört en ny omfattade studie där man frågat europeiska konsumenter om deras förpackningspreferenser. (mer…)

Är mässorna på väg att smyga igång igen? – ”Vi måste få börja agera och planera för framtiden”

Lotta Frenssen, Christian Clemens, Carin Kindbom och Joachim Warnberg vill få igång mässbranschen igen.

I början av året var det breaking news när mässor blev inställda, men så började inställningarna hagla in och det blev snabbt vardagsmat, nu är situationen den omvända och ”breaking news” är om en mässa faktiskt blir av. Samtidigt så vill nu flera av Sveriges största mässarrangörer att man åter ska få dra igång verksamheten.

Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v21)

Vecka 21: Ytterligare ett steg framåt för den civilgrafiska branschen i Norden. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Tryckeriet som ska hjälpa företag ur krisen med antimikrobiella trycksaker

Vill du få dina kunder att känna sig trygga? Tryck med antimikrobiellt lack!

Printoz satsar och rekryterar i krisen

Dennis Örtenholm till vänster och Tommy Jonsson till höger, tillsammans med försäljningschefen Mikael Björling i mitten.

Printoz som är en del av TS Reklam har anställt två nya medarbetare från ett annat företag i branschen.

Stora förändringar väntar i Postens nya leveransmodell för brev

(Bild: Postnord från film om varannandagsutdelning.)

Med start 2021 ska Posten sluta passera alla brevlådor varje dag för att dela ut brev, tidningar och reklam.

Flera nya ”Corona-projekt” från grafisk bransch runt om i världen

Dekaler för identifikation. (Bild: HP)

Det finns mer än visir och golvdekaler som kan hjälpa till i Coronakrisen.