Lasertryk köper sitt tredje svenska tryckeri

Lasse Frausig blir ny styrelseordförande i EO Grafiska när SPG köper bolaget. Torbjörn Dannemann är försäljningschef.
Lasse Frausig blir ny styrelseordförande i EO Grafiska när SPG köper bolaget. Torbjörn Dannemann är försäljningschef. Lasertryk/EO

EO Grafiska i Stockholm blir en del av Scandinavian Print Group som är ägarbolaget bakom danska Lasertryk.

Östertälje Tryckeri och E-print som man också äger ska nu flytta till EOs anläggning i Skarpnäck strax söder om Stockholm. Tillsammans omsatte de tre svenska tryckerierna 143 miljoner kronor enligt senast redovisade årsredovisningarna (2018/2019).

För drygt ett år sedan förvärvade man svenska E-print och i höstas blev Östertälje tryckeri en del av samma koncern. I SPG finns ett 10-tal tryckerier med Lasertryk i spetsen. Man har också en stor produktionsanläggning i Polen. SPG ingår i tyska Onlineprinters sedan 2017.

–  Förvärvet av EO Grafiska är en viktig pusselbit för SPG. Den visar tydligt att vår satsning på Sverige är långsiktig. Planen är att E-Print och Östertälje tryckeri flyttar sina verksamheter till EOs lokaler i Skarpnäck under 2020. Det innebär att vi får en stark produktionsenhet i Sverige med ett geografiskt läge 10 minuter från Stockholms city säger Lasse Frausig, ny styrelseordförande EO Grafiska i ett meddelande.

Behåller varumärken

Lasertryk fortsätter med samma strategi som tidigare och behåller de lokala varumärkena vilket också gäller för EO Grafiska.

–  Skillnaden blir att vi får större möjligheter till samordning och en bredare portfölj av tjänster och produkter. Vi får vi synergier med hela denna större setup där vi får ett större produktsortiment med tillgång de produktionsresurser och inköpsavtal som finns inom koncernen, säger Torbjörn Dannemann på EO.

–  Att erbjuda bra IT-lösningar kommer att fortsätta vara en nyckel till framgång och även där får vi tillgång till ytterligare resurser och nya lösningar som underlättar samarbetet med våra kunder. Allt detta sammanräknat gör att vi blir en starkare aktör med ett bredare erbjudande till våra kunder.

Tryckeri- och profilbolag tar in ny delägare

redaktionen@branschkoll.se

Tryckeri ger sina medarbetare ”björnstyrka” med exoskelett

Minskar risken för överbelastning och ökar produktiviteten.

redaktionen@branschkoll.se

Scandinavian Print Group konsoliderar i Stockholm – söker fler tryckerier att förvärva

Scandinavian Print Group (SPG) har sedan starten växt till en av de största aktörerna inom tryck i Danmark. Under varumärket Lasertryk har man kunder i hela Norden med försäljning online. I Sverige tog man för något år sedan första steget att etablera sig fysiskt genom förvärv av tre tryckerier i Stockholm.

Målet är tydligt – man ska bli ledande även på den svenska marknaden, berättar Lasse Frausig som är operativ chef för den svenska verksamheten för Branschkoll.

Sedan förvärven av E-print, Östertälje Tryckeri och EO Grafiska har man jobbat med att konsolidera de tre verksamheterna till en och samma plats – i Skarpnäck strax söder om Stockholm. Där samlar man nu de tre varumärkena och lokal produktion. Även online-försäljningen på Lasertryck.se drivs från samma kontor. Totalt jobbar 55 personer i den svenska verksamheten.

Att behålla och utveckla varumärken man förvärvar är en strategi man haft redan från start i Danmark där man de senaste tio åren gjort många förvärv. 

– Med olika brands kan vi omfamna hela marknaden, säger Lasse Frausig.

Söker Sverigechef som kan samordna försäljningen

Corona har påverkat aktiviteterna i Sverige väldigt mycket. Lasse Frausig som bor i Danmark har knappt kunnat vara på plats alls i Stockholm och trots att pandemin nu går mot sitt slut har man bestämt sig för att anställa en person i Stockholm som tar ett helhetsgrepp för den svenska verksamheten. 

– Vi söker en person som fram för allt ska samordna försäljningen i Sverige på ett bra sätt, säger Lasse Frausig.

Efter ett år av ”time out” med större investeringar är planen nu att växa vidare med nya förvärv.

– När pandemin kom pausade våra ägare Onlineprinters alla förvärv men nu finns det kapital igen för att köpa bolag. Nu ska det bli större fart på förvärven helt enkelt.

Man har både offset och en stor digitalproduktion i EOs tidigare lokaler efter sammanslagningen med E-print och Östertälje Tryckeri.

För att ge support till alla kunder runt om i Norden jobbar man med en blandning av lokal produktion och leveranser från både Danmark och från Polen där man har en ny anläggning med 300 anställda på 18.000 kvadratmeter.

När även de svenska verksamheterna nu har anslutit sig till samma ordersystem kan jobb enkelt skickas till olika produktionsenheter.

– Vi kan också vara backup för de andra tryckerierna om någon maskin går sönder eller om ett jobb måste levereras extra snabbt, säger Torbjörn Dannemann som förra året sålde EO Grafiska till SPG.

– Det blir en väldigt bred styrka när det går att skeppa jobb fram och tillbaka enkelt mellan de olika anläggningarna, säger Lasse.

EO Grafiska, som jobbar mycket med byråtjänster och IT som kopplas till kunderna, fortsätter att utveckla dessa delar. Enligt Torbjörn Dannemann har detta varit en viktig pusselbit att kunna behålla den lokala kompetensen.

– Vi har fyra personer som jobbar med detta och det är en viktig del av EOs erbjudande som vi fortsätter att utveckla lokalt, säger Torbjörn.

Förvärvsstrategin – söker tryckerier mellan 20 och 60 miljoner i omsättning

Strategin var från början att etablera sig i Stockholm genom förvärv av två eller tre tryckerier. Nu när man ska ta nästa steg tittar man primärt söder ut i Sverige.

– Vi söker mellanstora tryckerier som omsätter mellan 20 och 60 miljoner kronor, säger Lasse.

Att växa organiskt går inte längre och det viktiga vid ett förvärv är att personalen vill vara kvar och driva och utveckla verksamheten vidare även om produktionen centraliseras.

– Målet är att bli marknadsledande i Sverige via förvärv, säger Lasse.

Idag är man totalt 55 personer i Sverige och målet för 2021 är en omsättning på 130 miljoner kronor plus 40 miljoner på Lasertryck.se. 

– Än så länge är det alla typer av reklam- och informationstrycksaker men framöver kommer också etiketter och förpackningar att bli allt mer intressant, avslutar Lasse Frausig.

redaktionen@branschkoll.se

Brobygrafiska lär ut om G7-kalibrering online

Tommy Bonté som är lärare på Brobygrafiska kommer den 21 juni att hålla en öppen digital utbildning om färgkalibrering.

Det hela sker i samarbete med Idealliance och är öppet för alla att anmäla sig till utan kostnad.

Tommy Bonté är certifierad G7-expert och kommer besvara alla frågor som uppstår under seminariet.

– Målet är ju att skapa färg som är likvärdig mellan flera olika enheter, säger Tommy Bonté i en kommentar.

Mer information och registrering görs på idealliance.org.

redaktionen@branschkoll.se