Logga in

Lasertryk köper sitt tredje svenska tryckeri

05 maj, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Lasse Frausig blir ny styrelseordförande i EO Grafiska när SPG köper bolaget. Torbjörn Dannemann är försäljningschef. (Bilder: Lasertryk/EO)

EO Grafiska i Stockholm blir en del av Scandinavian Print Group som är ägarbolaget bakom danska Lasertryk.

Östertälje Tryckeri och E-print som man också äger ska nu flytta till EOs anläggning i Skarpnäck strax söder om Stockholm. Tillsammans omsatte de tre svenska tryckerierna 143 miljoner kronor enligt senast redovisade årsredovisningarna (2018/2019).

För drygt ett år sedan förvärvade man svenska E-print och i höstas blev Östertälje tryckeri en del av samma koncern. I SPG finns ett 10-tal tryckerier med Lasertryk i spetsen. Man har också en stor produktionsanläggning i Polen. SPG ingår i tyska Onlineprinters sedan 2017.

–  Förvärvet av EO Grafiska är en viktig pusselbit för SPG. Den visar tydligt att vår satsning på Sverige är långsiktig. Planen är att E-Print och Östertälje tryckeri flyttar sina verksamheter till EOs lokaler i Skarpnäck under 2020. Det innebär att vi får en stark produktionsenhet i Sverige med ett geografiskt läge 10 minuter från Stockholms city säger Lasse Frausig, ny styrelseordförande EO Grafiska i ett meddelande.

Behåller varumärken

Lasertryk fortsätter med samma strategi som tidigare och behåller de lokala varumärkena vilket också gäller för EO Grafiska.

–  Skillnaden blir att vi får större möjligheter till samordning och en bredare portfölj av tjänster och produkter. Vi får vi synergier med hela denna större setup där vi får ett större produktsortiment med tillgång de produktionsresurser och inköpsavtal som finns inom koncernen, säger Torbjörn Dannemann på EO.

–  Att erbjuda bra IT-lösningar kommer att fortsätta vara en nyckel till framgång och även där får vi tillgång till ytterligare resurser och nya lösningar som underlättar samarbetet med våra kunder. Allt detta sammanräknat gör att vi blir en starkare aktör med ett bredare erbjudande till våra kunder.

Så här ska Messe Düsseldorf Covidsäkrar Drupa – ansiktsmask blir obligatorisk

(Bild: Drupa)

Drupa gör nu allt för att kunna genomföra mässan.

Heidelberg överger Drupa

Heidelberg ställer in sitt deltagande på Drupa nästa år.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)