Kommunikationsbranschen är din bransch

Och du har minst 128.000 kollegor som alla jobbar med kommunikation.

Samtidigt som den traditionella grafiska branschen krymper vidgas företagens tjänster rejält. Från den smala definitionen ”trycksaksproduktion” till breda ”kommunikationsproduktion”.

Den grafiska branschen har gått från en dominerande ställning på ”blytiden” till en nischbransch med allt mindre ”makt” i samhället under 80- och 90-talet, till att nu igen ingå i den i samhället stora och drivande kommunikationsbranschen.

Den nya kommunikationsbranschen har 128.000 anställda och en omsättning på en bra bit över 300 miljarder kronor.

Tidningen Resumé gjorde nyligen en liknande sammanställning men där fanns inte den grafiska branschen med alls. Tydligen räknas vi inte in bland de som jobbar med kommunikation? Det tycker jag är helt uppåt väggarna och föreslår därför ett annat ”innehåll” i branschen som man kallar kommunikationsbranschen.

På bilden ser du fördelningen av de 128.000 personerna som är sysselsatta i den svenska kommunikationsbranschen. Och det är tydligt att trycksaker fortfarande ”kommunicerar” bra. Men gränserna suddas ut och storleken på boxarna i figuren kommer att förändras.

Den grafiska branschen står idag för 13 procent av den totala branschen. Reklam- och mediebyråerna är större med 21 procent. Tillsammans med telekom och förlag är det de som är störst.

Telekombranschen är viktigt att ha med i dessa tider när kommunikationen blir allt mer digital. Mobil marknadsföring är bara i sin linda och både små och stora telekombolag kommer att spela en viktig roll framöver.

Att det är fler kanaler som slåss om utrymme och uppmärksamhet är ingen nyhet – men det är därför som nya möjligheter skapas – och den som är mest innovativ är vinnare i vår bransch som vi från och med nu kallar för kommunikationsbranschen.

Läs mer om siffrorna och var med och utveckla kommunikationsbranschen på branschkoll.se/kommunikationsbranschen

Krönikan publicerades  också i AGI nummer 467.

Annons

Signcom anställer Ted Arnesson

Signcom har anställt Ted Arnesson Key Account Manager. Han har stor branscherfarenhet från bland andra Cadorit och Paperlinx och kommer senast från Antalis.

– Med över 30 års erfarenhet inom både material och maskiner har jag byggt upp en kunskapsbank som jag hoppas och tror ska komma väl till pass. Att med Signcoms breda sortiment kunna erbjuda riktigt bra helhetslösningar blir extra roligt, säger Ted.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Finska pappers-strejken förlängs till den 19 februari

Idag meddelade parterna i den finska pappersstrejken att man inte har kommit i mål med förhandlingarna och att strejken nu förlängs och kan pågå fram till den 19 februari.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt datum i april för Sign&Print Scandinavia

Den grafiska mässan Sign&Print Scandinavia blir den 5-7 april 2022.

Det vari i förra veckan som man beslutade att skjuta upp mässan som skulle ha gått i februari. Den ökade smittspridningen och nya restriktioner från myndigheterna låg bakom beslutet att ställa in.

Efter dagens besked om lättnader i restriktionerna har man beslutat om att köra mässan redan i april.

På mässan kommer en lång rad aktörer i den grafiska branschen att ställa ut. Mest maskin- och materialleverantörer men också tryckerier som H-Tryck, Lasertryk och Nilssons Tryckeri.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Villa Gabel tvingas flytta fram mässan

Mässan i Villa Gabel i Oslo som var tänkt till vecka fyra är nu framskjutet på grund av restriktioner där max 30 pers får medverka på arrangemang inomhus.

”Vi kommer tillbaka när hälsomyndigheten kommer med nya restriktioner. Villa Gabel har ”vanlig” verksamhet varje dag”, skriver man i ett Facebook-inlägg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Postemballage utvecklas med e-handeln och tryck på specialprodukter

E-handels underliggande tillväxt gynnar företaget Postemballage samtidigt som nya produkter utvecklas i kölvattnet av pandemin. Det stundande valet skapar också en efterfrågan på fler post-utskick.

Postemballage i Jönköping har fortsatt full fart och även om man inte direkt har sålt Coronarelaterade produkter så blir det allt mer emballage till e-handeln och utskick av olika slag.

– Det är framförallt bubbelpåsar med tryck som varit stor efterfrågan på, sedan har vi gjort flera utskick som normalt kanske säljare åker ut med till kunder som vi nu har packat och skickat med posten till kunderna istället. Det har till exempel varit nya produkter eller prover som skickats ut som man tidigare har levererat personligt.

För Postemballage är traditionella kuvertet med tryck en stor del av omsättning och där har man under senaste året haft svårt med att hålla lager på vissa produkter och väldigt långa ledtider, på grund av den globala råvarubristen.

– Under slutet av 2021 har ju också prishöjningarna varit en utmaning och som också gör att 2022 kanske börjar lite osäkert. Men jag tror att det kommer bli bra fart för våran del ju närmare sommaren vi kommer eftersom vi har ett stundande val med mycket utskick av valmaterial och valsedlar åt partierna.

Göran nämner att första jobbet med val-utskick bokades in redan i mitten på december som man skall köra under vecka 32 och 33 åt ett stort riksdagsparti.

Nya produkter

Pandemin har skapat nya behov hos företagets kunder berättar Göran.

– Vi har en kund som undrade om vi kunde köra logotryck och ett namn på en arbetshandske för att han var så trött på att alla handskar hamnar i bilen eller i en byggarvagn ihop med andra handskar och då vet man inte vilka som hans och just i Corona-tider vill man ju inte ha någons annans handskar.

Coronatiderna föder helt nya produkter också även om det är lätt att ryckas med i negativa tankar så tror Göran att man måste utvecklas hela tiden för att överleva på ett helt annat sätt idag mot förr.

– Det går inte tro att man kan vara nöjd utan man måste hela tiden sträva framåt och utveckla sin affärside och sin försäljning.

Omsättningsmässigt så har man lyckats behålla samma siffror som året innan vilket Göran är nöjd med.

– Vi har haft perioder med lugnt för att sedan fått extremt mycket under perioder och här har personalen anpassat sin arbetstid på ett föredömligt sätt. Så kul att hela styrkan jobbar för att få nöjda kunder.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så här påverkar pappers-strejken leveranserna till svenska tryckerier

Pappersleverantörer säger dagligen nej till beställningar – prisuppgången ligger nu på runt 50 procent på ett år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storaffär på danska etikettmarknaden

I höstas gick två danska etikettryckerier samman – nu slukas de av etikett- och förpackningsjätte med 3.000 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ettiketto formar ny koncern och förvärvar igen

Ettiketto Group, som ägs av Volati, har slutfört förvärv av av norska etikettproducenten Skipnes Etikett.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debatt om återvinning och återanvändning av plast – eldas upp istället för att återvinnas

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Analytiker: ”Priset på pappersmassa bör sjunka under 2022”

redaktionen@branschkoll.se
Annons