Kommunikationsbranschen är din bransch

Och du har minst 128.000 kollegor som alla jobbar med kommunikation.

kommunikationsbranschen

Samtidigt som den traditionella grafiska branschen krymper vidgas företagens tjänster rejält. Från den smala definitionen ”trycksaksproduktion” till breda ”kommunikationsproduktion”.

Den grafiska branschen har gått från en dominerande ställning på ”blytiden” till en nischbransch med allt mindre ”makt” i samhället under 80- och 90-talet, till att nu igen ingå i den i samhället stora och drivande kommunikationsbranschen.

Den nya kommunikationsbranschen har 128.000 anställda och en omsättning på en bra bit över 300 miljarder kronor.

Tidningen Resumé gjorde nyligen en liknande sammanställning men där fanns inte den grafiska branschen med alls. Tydligen räknas vi inte in bland de som jobbar med kommunikation? Det tycker jag är helt uppåt väggarna och föreslår därför ett annat ”innehåll” i branschen som man kallar kommunikationsbranschen.

På bilden ser du fördelningen av de 128.000 personerna som är sysselsatta i den svenska kommunikationsbranschen. Och det är tydligt att trycksaker fortfarande ”kommunicerar” bra. Men gränserna suddas ut och storleken på boxarna i figuren kommer att förändras.

Den grafiska branschen står idag för 13 procent av den totala branschen. Reklam- och mediebyråerna är större med 21 procent. Tillsammans med telekom och förlag är det de som är störst.

Telekombranschen är viktigt att ha med i dessa tider när kommunikationen blir allt mer digital. Mobil marknadsföring är bara i sin linda och både små och stora telekombolag kommer att spela en viktig roll framöver.

Att det är fler kanaler som slåss om utrymme och uppmärksamhet är ingen nyhet – men det är därför som nya möjligheter skapas – och den som är mest innovativ är vinnare i vår bransch som vi från och med nu kallar för kommunikationsbranschen.

Läs mer om siffrorna och var med och utveckla kommunikationsbranschen på branschkoll.se/kommunikationsbranschen

Krönikan publicerades  också i AGI nummer 467.

Avyttring av liten tryckeriverksamhet

Auktion av utrustning.

redaktionen@branschkoll.se

Svårt för konsumenter att avslöja greenwashing

CO2 greenwash SK

”17 procent tror att en vara som är klimatneutral har producerats utan klimatutsläpp, vilket är både falskt och omöjligt.”

redaktionen@branschkoll.se

En viktig seger för det tryckta mediet

DK minister

✔️Miljöpåverkan är liten i förhållande till nyttan som trycksakerna skapar ✔️Bidrar till sammanhållning och gemenskap i samhället ✔️Särskilt viktigt för mindre företag ✔️Klimatpåverkan minimal

redaktionen@branschkoll.se

Nu höjer de priserna på finpapper

För att möta den pågående kostnadsinflationen.

redaktionen@branschkoll.se

De har bäst lönsamhet bland branschens profilåterförsäljare (small cap)

SMALL CAP PROMOTION

Vi har djupdykt i vår ekonomi-databas och plockat fram de tio återförsäljare som 2022 hade bäst marginal i sitt omsättningspann.

redaktionen@branschkoll.se

PF skrotar katalogen ”efter noggrant övervägande”

katalog

Profilleverantören hänvisar till miljön och effektiviteten.

redaktionen@branschkoll.se

Välkänd svensk företagsledare ska leda banbrytande internationellt textiltech-bolag

frisk och kollega

Patrik Frisk var under ett par år vd för Under Armour en av världens största klädleverantörer, nu har han ett nytt spännande uppdrag.

redaktionen@branschkoll.se

NS System investerar i ny textilprinter – ”vi trycker direkt på tyget”

Pressemeddelelse Teknologi muliggor print direkte på tekstil Niels Rask
Ämnen i artikeln: NS System

Investering som medför flera nya möjligheter.

Ämnen i artikeln: NS System
redaktionen@branschkoll.se

De vill ta sina grafiska kunskaper från TV-rutan och sälja digitala visitkort

radmedmobil

Duktiga på teknik och grafik – nu söker de samarbeten i profilbranschen.

redaktionen@branschkoll.se

Voky landar avtal med ishockeyklubb

voky IK

Voky fortsätter sin satsning på att hjälpa idrottsklubbar med merch och senast ut är en ishockeyklubb i SHL.

redaktionen@branschkoll.se