Investerar 10 miljoner i svensk förpackningstillverkning

Förpackning Låda Karting Göteborgstryckeriet

Göteborgstryckeriet blir först i Norden/Baltikum att investera i Kolbus automatiserade linje för tillverkning av exklusiva boxar. ”Kunder vill undvika förpackningsproducenter i Asien och baltländerna”.

”Efterfrågan på varumärkesförpackningar av hög kvalitet ökar stadigt”, enligt Magnus Iversén som är koncernchef på Göteborgstryckeriet. Han säger att kunderna vill ha förpackningar i nivå med ”Iphone-lådan” och de ska vara tillverkade i Sverige.

Så här fungerar det: Se filmen längst ner på sidan som visar hur lösningen fungerar.

– Vi märker att fler och fler kunder vill undvika förpackningsproducenter i Asien och baltländerna. Det är ofta förknippat med krav på stora upplagor, långa leveranstider och svårighet att kvalitetssäkra slutprodukten. För att inte tala om hållbarhetsperspektivet. Nu kan vi erbjuda marknaden en svensktillverkad premiumförpackning till ett konkurrenskraftigt pris, säger Magnus Iversén.

IMG 1019 1 900

Fler varumärkesägare ska upptäcka möjligheterna

Kolbus produktionslinje levereras av Edvard Schneidler (som knoppades av från Schneidler när storformatsdelen såldes till Spandex). Maskinen är helautomatisk och utan stansverktyg ”vilket innebär att produktionen blir smidig att ställa om samtidigt som ledtiderna blir korta”.

– Operatören matar in klädda kartongark på mellan en och fyra millimeter tjocka och maskinen skär diken, limmar och reser lådorna som kommer ut helt klara ur maskinen, berättar Anders Medbo som är vd för Edvard Schneidler.

Annons

kolbus e1516220105536

Förpackningarna kommer att kunna förses med en lång rad specialeffekter som präglingar och folieringar i kombination med olika material.

Inställningstiderna för maskinen är korta eftersom den ställer om automatiskt med stegmotorer.

Edvard Schneidler som är agent för Kolbus hoppas att många varumärkesägare ska upptäcka möjligheterna att skapa premiumförpackningar kostnadseffektivt på hemmaplan.

– Att frakta luft i tomma kartonger långa sträckor är inte bra för miljön – som därför är en av vinnarna med den här lösningen, säger Björn Åsell som också jobbar på Edvard Schneidler.

Investering på 10 miljoner

– Kundernas måttstock på en premiumförpackning är ”Iphone-lådan”. Det är sådana vi kommer kunna producera, ”rigid boxes” med skarpa 90°-hörn men av ännu högre kvalitet. Precisionen och kvaliteten på förpackningarna är mycket hög och vi får stor flexibilitet när det gäller materialval och tillverkning av olika sorters förpackningar, säger Magnus Iversén.

Det är bolaget Göteborgstryckeriet Box&Display som gör investeringen som uppgår till cirka 10 miljoner kronor enligt företaget. Installationen har precis startat och allt beräknas vara i drift i slutet av januari.

IMG 1340 1 900

Så här fungerar det




Annons

Tryckeri med nisch i byggindustrin går i konkurs

H A

Vd:n: ”Fokus nu är att hitta ägare som vill komma in med anbud på verksamheten för att driva den vidare.”

Screen- och digitaltryckeriet Hjalmar E i Skellefteå har hamnat på obestånd. En konkursansökan lämnades in till Skellefteå tingsrätt 13 maj. Företaget producerar butikskampanjer, storformat, produktmärkning åt industrin och laminerade planglas som kan fås med eller utan tryck.

Andreas Strömgren, vd för tryckeriet, säger till Branschkoll att det är bristen på kunder i byggindustrin som framför allt gjort att man hamnat på obestånd.

– Vi tappar pengar. Vi har stora investeringar bakom oss som kostar pengar och när volymerna och intäkterna faller så blir det för lite pengar över i slutändan för att kunna driva företaget vidare, säger han.

– Byggindustrin med de höga räntelägen som varit har ju brist på uppdrag helt enkelt, och våra glas är exklusiva och kostsamma och oftast i omfattningen av en mindre del i ett större byggprojekt. De här byggprojekten har då senarelagts eller man har valt billigare allternativ, eller helt enkelt uteblivit. Så glassidan har ju haft en väldigt låg försäljning under de här åren.

Hoppas verksamheten drivs vidare

Hjalmar E sysselsätter utöver ägarna tio anställda och omsatte drygt 16 miljoner kronor i 2022 års bokslut.

Annons

Vad är planen framåt?

– Fokus nu är att hitta ägare som vill komma in med anbud på verksamheten för att driva den vidare. Och vi får väl se vad resultatet blir av den här processen som konkursförvaltaren driver. Det är för tidigt att svara på, säger han och tillägger att intressenter av verksamheten är välkomna att höra av sig.

Finns stora mervärden

Andreas Strömgren poängterar att glas bara är ett produktområde – tryckeriet gör så mycket mer. I grund och botten är de ett tryckeri med screen- och tampotryck, men de senaste 15 åren har de utvecklat en fullt modern digitaltrycksavdelning.

– Det finns stora typer av mervärden i den här typen av verksamhet där man har allting och inte behöver övertala kunder vart de ska gå för och välja, utan kunder kan själv välja vilken kvalitet, volym och antal kulörer som ska tryckas. Då kan vi föreslå ett väldigt bra alternativ.

Nisch minskat successivt

Andreas Strömgren tror att företagets nischade satsning på senare år – laminerat dekorglas med integrerat tryck för offentliga miljöer, kontorsmiljöer och till fotokonst och konstnärer – ändå har framtiden för sig.

– Det har successivt blivit en mindre del. Det är väldigt tråkigt för det är ett så fantastiskt media att jobba med. Man kan skapa energifyllda och fantastiska konstverk när du jobbar med färg som du trycker på glas. Det är inte bara för inomhus utan också utomhusapplikationer. Jag tror på sikt att det är något som blir än större, men det har varit svårt att få försäljning på det helt enkelt, säger Andreas Strömgren.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Digital kitt-tjänst effektiviserar för kunderna

digital leveranstjanst 1800

Smartkit och ger kunden kontroll över beställningen av material.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arctic Paper är igång med ny panna – sänker miljöpåverkan och ger stabilare energikostnader

Adven Munkedal Kent Blom Henrik Johansson Casimiro 1800

Arctic Paper Munkedal har investerat i en ny bränslepanna som drivs med återvunna material och gjort bruket till vad man säger är en av ”världens mest miljövänliga pappersproducenter”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Höjer priset på kraftliner

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska företag gör för lite för hållbarheten

halllbarhet

I en nyligen genomförd undersökning anser endast 30 procent av svenskarna att företagen tar ett tillräckligt stort ansvar för den hållbara utvecklingen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Uppmanar media att söka fakta – ”felaktig rapportering skadar förtroendet för återvinning”

npa malin ryding
Ämnen i artikeln: Återvinning

Näringslivets Producentansvar ska förhindra att felaktig information om återvinning sprids i media.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vill eliminera PFAS i förpackningar

Duni PFAS 1800

Duni meddelar att man 2023 avslutade all produktion av förpackningar där man tillsätter PFAS-ämnen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pulpac går med i Two Sides

PulPac joins Two Sides UK 730x411 1
Ämnen i artikeln: PulpacTwo Sides

Organisationen Two Sides får en ny medlem när svenska förpackningsföretaget Pulpac går med i organisationen.

Ämnen i artikeln: PulpacTwo Sides
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Byter från glas till flexibel förpackning av papper

nescafe

Kaffeleverantören Nestle lanserar i dagarna sin nya pappersbaserade förpackning för kaffe i Storbritannien och Irland.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen bygger ny vindkraftspark

vindkraft
Ämnen i artikeln: Holmen

Holmens styrelse har fattat beslut om att investera 1,5 miljarder kronor för att uppföra en vindkraftspark i Skellefteå kommun.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons