Investerar 10 miljoner i svensk förpackningstillverkning

Förpackning Låda Karting Göteborgstryckeriet

Göteborgstryckeriet blir först i Norden/Baltikum att investera i Kolbus automatiserade linje för tillverkning av exklusiva boxar. ”Kunder vill undvika förpackningsproducenter i Asien och baltländerna”.

”Efterfrågan på varumärkesförpackningar av hög kvalitet ökar stadigt”, enligt Magnus Iversén som är koncernchef på Göteborgstryckeriet. Han säger att kunderna vill ha förpackningar i nivå med ”Iphone-lådan” och de ska vara tillverkade i Sverige.

Så här fungerar det: Se filmen längst ner på sidan som visar hur lösningen fungerar.

– Vi märker att fler och fler kunder vill undvika förpackningsproducenter i Asien och baltländerna. Det är ofta förknippat med krav på stora upplagor, långa leveranstider och svårighet att kvalitetssäkra slutprodukten. För att inte tala om hållbarhetsperspektivet. Nu kan vi erbjuda marknaden en svensktillverkad premiumförpackning till ett konkurrenskraftigt pris, säger Magnus Iversén.

Fler varumärkesägare ska upptäcka möjligheterna

Kolbus produktionslinje levereras av Edvard Schneidler (som knoppades av från Schneidler när storformatsdelen såldes till Spandex). Maskinen är helautomatisk och utan stansverktyg ”vilket innebär att produktionen blir smidig att ställa om samtidigt som ledtiderna blir korta”.

– Operatören matar in klädda kartongark på mellan en och fyra millimeter tjocka och maskinen skär diken, limmar och reser lådorna som kommer ut helt klara ur maskinen, berättar Anders Medbo som är vd för Edvard Schneidler.

Förpackningarna kommer att kunna förses med en lång rad specialeffekter som präglingar och folieringar i kombination med olika material.

Inställningstiderna för maskinen är korta eftersom den ställer om automatiskt med stegmotorer.

Edvard Schneidler som är agent för Kolbus hoppas att många varumärkesägare ska upptäcka möjligheterna att skapa premiumförpackningar kostnadseffektivt på hemmaplan.

– Att frakta luft i tomma kartonger långa sträckor är inte bra för miljön – som därför är en av vinnarna med den här lösningen, säger Björn Åsell som också jobbar på Edvard Schneidler.

Investering på 10 miljoner

– Kundernas måttstock på en premiumförpackning är ”Iphone-lådan”. Det är sådana vi kommer kunna producera, ”rigid boxes” med skarpa 90°-hörn men av ännu högre kvalitet. Precisionen och kvaliteten på förpackningarna är mycket hög och vi får stor flexibilitet när det gäller materialval och tillverkning av olika sorters förpackningar, säger Magnus Iversén.

Det är bolaget Göteborgstryckeriet Box&Display som gör investeringen som uppgår till cirka 10 miljoner kronor enligt företaget. Installationen har precis startat och allt beräknas vara i drift i slutet av januari.

Så här fungerar det





Annons

Faberexposize expanderar till Norge genom förvärv

Det norska tryckeriet Get Noticed blir basen för expansionen till Norge för Faberexposize som producerar skyltmaterial för både bruk inomhus som utomhus. Det handlar om allt från flaggor, banderoller, skyltar och displayer, till dekaler, parasoller och tält, storformat och diverse interiörprodukter.

”Förvärvet av Get Noticed AS passar in i Faberexposize strategi för att erbjuda de bästa utskriftslösningarna lokalt till den norska marknaden”, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Faberexposize har sin nordiska bas i Stockholm och är en global koncern med produktionsanläggningar i både Europa och Asien. Koncernen har sin bas i Nederländerna.

Get Noticed stannar kvar i samma lokaler, behåller samma telefonnummer och samma webbplats men verkar från och med nu under den nya ägaren Faberexposize.

Get Noticed beskriver sig som en ”One-stop-shop in print solutions on large and small surfaces”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Explosion i tonerfabrik skapar leveransproblem till tryckerier

Två tonerfabriker hos Konica Minolta står still efter en explosion. Så här ser planen för återstart ut.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPPDATERAD: Gryningsräd mot massatillverkare – misstänkt kartell

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tillverkare av gräspapper tar in 200 miljoner – förpackningsföretag bland nya ägarna

”En tydlig markering för vårt fortsatta engagemang för hållbarhet”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norske Skog ställer om till förpackning för 350 miljoner euro – ”ger högre marginaler”

Tar upp kampen med de största aktörerna. Ska nå lönsamhet inom 3 år. Här är strategin.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Platt vinflaska ger stora klimatvinster

Det brittiska förpackningsinnovatören Garçon Wines, som har som affärsidé att göra den konservativa vinbranschen mer hållbar, har utvecklat en platt vinflaska.

Nu har vinmakaren Accolade wines tagit det okonventionella beslutet att hälla upp sitt vin i de platta flaskorna gjorda av återvunnen plast.

Klimatsmart på flera sätt säger man – både vid flasktillverkningen och transporterna. Koldioxidutsläppen reduceras med 79 procent vid flasktillverkningen och 60 procent för distributionen, enligt företaget.

Själva flaskan väger en sjättedel av en traditionell glasflaska.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pulpac ansluter till 4evergreen

Pulpac har gått med som ny medlem i 4evergreen.

Alliansen förenar hela branschens värdekedja och främjar samarbete och innovation för en hållbar och cirkulär ekonomi inom fiberbaserade förpackningar.

4evergreen skapades som ett forum där organisationer och företag från hela den fiberbaserade förpackningsvärdekedjan för första gången kunde gå samman för att höja den totala återvinningsgraden.

– Det gemensamma målet för 4evergreen-alliansen är att fullända cirkuläriteten, samtidigt som man ökar medvetenheten om fördelarna med fiberbaserade förpackningar. Genom att göra detta arbete strävar vi efter att höja den totala återvinningsgraden av fiberbaserade förpackningar till 90 procent innan 2030. Innovation står i centrum för oss och Pulpac är en mycket välkommen medlem, säger Susanne Haase, programdirektör, 4evergreen Alliance, i ett pressmeddelande.

Linus Larsson, vd för Pulpac (Bild: Pulpac)

– Det vi tar med till denna allians av experter och världsledare är en ny produktionsteknik som kan påskynda övergången till fiberbaserade förpackningar. Vi kan omvandla fiber till förpackningar upp till tio gånger snabbare än konventionella fiberbildningsmetoder, samtidigt som vi minskar koldioxidutsläppen med upp till 90 procent, säger Linus Larsson, vd för Pulpac.

– Vi ser fram emot att samarbeta inom alliansen, dela med oss ​​av vårt kunnande och få insikter om hur vi kan utnyttja torrformad fiber för cirkulär ekonomi. Tillsammans kan vi åstadkomma förändringar och skapa förpackningar som är vettiga för företag, konsumenter och världen vi delar, avslutar Larsson.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny flaskmodell gör det enklare att klämma ut det sista

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norrmejerier designar om smörbytta – fyra miljoner förpackningar enklare att källsortera

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny låda för säkrare e-handel

redaktionen@branschkoll.se
Annons