Logga in

Investerar 10 miljoner i svensk förpackningstillverkning

18 januari, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Göteborgstryckeriet blir först i Norden/Baltikum att investera i Kolbus automatiserade linje för tillverkning av exklusiva boxar. ”Kunder vill undvika förpackningsproducenter i Asien och baltländerna”.

”Efterfrågan på varumärkesförpackningar av hög kvalitet ökar stadigt”, enligt Magnus Iversén som är koncernchef på Göteborgstryckeriet. Han säger att kunderna vill ha förpackningar i nivå med ”Iphone-lådan” och de ska vara tillverkade i Sverige.

Så här fungerar det: Se filmen längst ner på sidan som visar hur lösningen fungerar.

– Vi märker att fler och fler kunder vill undvika förpackningsproducenter i Asien och baltländerna. Det är ofta förknippat med krav på stora upplagor, långa leveranstider och svårighet att kvalitetssäkra slutprodukten. För att inte tala om hållbarhetsperspektivet. Nu kan vi erbjuda marknaden en svensktillverkad premiumförpackning till ett konkurrenskraftigt pris, säger Magnus Iversén.

Fler varumärkesägare ska upptäcka möjligheterna

Kolbus produktionslinje levereras av Edvard Schneidler (som knoppades av från Schneidler när storformatsdelen såldes till Spandex). Maskinen är helautomatisk och utan stansverktyg ”vilket innebär att produktionen blir smidig att ställa om samtidigt som ledtiderna blir korta”.

– Operatören matar in klädda kartongark på mellan en och fyra millimeter tjocka och maskinen skär diken, limmar och reser lådorna som kommer ut helt klara ur maskinen, berättar Anders Medbo som är vd för Edvard Schneidler.

Förpackningarna kommer att kunna förses med en lång rad specialeffekter som präglingar och folieringar i kombination med olika material.

Inställningstiderna för maskinen är korta eftersom den ställer om automatiskt med stegmotorer.

Edvard Schneidler som är agent för Kolbus hoppas att många varumärkesägare ska upptäcka möjligheterna att skapa premiumförpackningar kostnadseffektivt på hemmaplan.

– Att frakta luft i tomma kartonger långa sträckor är inte bra för miljön – som därför är en av vinnarna med den här lösningen, säger Björn Åsell som också jobbar på Edvard Schneidler.

Investering på 10 miljoner

– Kundernas måttstock på en premiumförpackning är ”Iphone-lådan”. Det är sådana vi kommer kunna producera, ”rigid boxes” med skarpa 90°-hörn men av ännu högre kvalitet. Precisionen och kvaliteten på förpackningarna är mycket hög och vi får stor flexibilitet när det gäller materialval och tillverkning av olika sorters förpackningar, säger Magnus Iversén.

Det är bolaget Göteborgstryckeriet Box&Display som gör investeringen som uppgår till cirka 10 miljoner kronor enligt företaget. Installationen har precis startat och allt beräknas vara i drift i slutet av januari.

Så här fungerar det

 

Skogens missförhållanden fortsätter uppmärksammas i ny kampanj av Naturskyddsföreningen

Skogen tystar i det tysta och den biologiska mångfalden i skogen sägs vara i akut kris, det här vill Naturskyddsföreningen nu rikta fokus mot i nya kampanjen ”Tyst skog”.

Vykorts-app vann guld i Svenska Designpriset – kraftigt ökade volymer

(Fotograf: Jenny Jurnelius)

Bara under december 2020 skickades över 1,3 miljoner vykort från tjänsten.

Grafisk koncern startar nytt företag för skyddsprodukter

Framtidens lagerrobot enligt Elon Musk – Eftermonteras på befintliga lagerlokaler

Elon Musk är kanske hetast i världen just nu – och när han uppmärksammar något så tenderar det att få spridning

Roupéz lanserar nytt varumärke – produkter med tryck till företag och privatpersoner

Med fokus på e-handel och smidig produktdesign.

Trovärdighetsproblem för FSC efter Sveaskogs allvarliga överträdelser

(Bilder: Sveaskog)

FSC är i blåsväder igen efter att statliga Sveaskog flera gånger begått högsta nivån av regelbrott mot FSC-reglerna. FSC tillbakavisar kritiken.

Snabbväxande svensk fotobokstjänst tar in 100 miljoner från välkänd investerare

Lina Andersson grundade succébolaget 2017. (Bilder: Press)

2020 omsatte man 75 miljoner kronor – de 25 anställda ska nu bli 50. (mer…)

Network Innovation fokuserar på NI Solutions – ska utvecklas med nya verksamheter

Magnus Lundgren ska tillsammans med kollegorna utveckla NI Solutions som nu får fullt fokus hos Network Innovation.

Vid årsskiftet flyttades Network Innovations avdelning Premium Brands till systerbolaget Tura Scandinavia. På Network Innovation läggs nu fullt fokus på att utveckla NI Solutions. (mer…)

En öl för varje insläppt mål – personifierat print när det är som bäst

Målvakten Willy Caballero till vänster håller upp sin öl. (Bild: Twitter)

Fotbollsspelaren Lionel Messi har slagit världsrekord i flest mål för en enskild klubb – hyllas nu av sponsorn med unika etiketter.