Investerar 10 miljoner i svensk förpackningstillverkning

IF
IF

Göteborgstryckeriet blir först i Norden/Baltikum att investera i Kolbus automatiserade linje för tillverkning av exklusiva boxar. ”Kunder vill undvika förpackningsproducenter i Asien och baltländerna”.

”Efterfrågan på varumärkesförpackningar av hög kvalitet ökar stadigt”, enligt Magnus Iversén som är koncernchef på Göteborgstryckeriet. Han säger att kunderna vill ha förpackningar i nivå med ”Iphone-lådan” och de ska vara tillverkade i Sverige.

Så här fungerar det: Se filmen längst ner på sidan som visar hur lösningen fungerar.

– Vi märker att fler och fler kunder vill undvika förpackningsproducenter i Asien och baltländerna. Det är ofta förknippat med krav på stora upplagor, långa leveranstider och svårighet att kvalitetssäkra slutprodukten. För att inte tala om hållbarhetsperspektivet. Nu kan vi erbjuda marknaden en svensktillverkad premiumförpackning till ett konkurrenskraftigt pris, säger Magnus Iversén.

Fler varumärkesägare ska upptäcka möjligheterna

Kolbus produktionslinje levereras av Edvard Schneidler (som knoppades av från Schneidler när storformatsdelen såldes till Spandex). Maskinen är helautomatisk och utan stansverktyg ”vilket innebär att produktionen blir smidig att ställa om samtidigt som ledtiderna blir korta”.

– Operatören matar in klädda kartongark på mellan en och fyra millimeter tjocka och maskinen skär diken, limmar och reser lådorna som kommer ut helt klara ur maskinen, berättar Anders Medbo som är vd för Edvard Schneidler.

Förpackningarna kommer att kunna förses med en lång rad specialeffekter som präglingar och folieringar i kombination med olika material.

Inställningstiderna för maskinen är korta eftersom den ställer om automatiskt med stegmotorer.

Edvard Schneidler som är agent för Kolbus hoppas att många varumärkesägare ska upptäcka möjligheterna att skapa premiumförpackningar kostnadseffektivt på hemmaplan.

– Att frakta luft i tomma kartonger långa sträckor är inte bra för miljön – som därför är en av vinnarna med den här lösningen, säger Björn Åsell som också jobbar på Edvard Schneidler.

Investering på 10 miljoner

– Kundernas måttstock på en premiumförpackning är ”Iphone-lådan”. Det är sådana vi kommer kunna producera, ”rigid boxes” med skarpa 90°-hörn men av ännu högre kvalitet. Precisionen och kvaliteten på förpackningarna är mycket hög och vi får stor flexibilitet när det gäller materialval och tillverkning av olika sorters förpackningar, säger Magnus Iversén.

Det är bolaget Göteborgstryckeriet Box&Display som gör investeringen som uppgår till cirka 10 miljoner kronor enligt företaget. Installationen har precis startat och allt beräknas vara i drift i slutet av januari.

Så här fungerar det

 




Tryckeri- och profilbolag tar in ny delägare

redaktionen@branschkoll.se

Tryckeri ger sina medarbetare ”björnstyrka” med exoskelett

Minskar risken för överbelastning och ökar produktiviteten.

redaktionen@branschkoll.se

Scandinavian Print Group konsoliderar i Stockholm – söker fler tryckerier att förvärva

Scandinavian Print Group (SPG) har sedan starten växt till en av de största aktörerna inom tryck i Danmark. Under varumärket Lasertryk har man kunder i hela Norden med försäljning online. I Sverige tog man för något år sedan första steget att etablera sig fysiskt genom förvärv av tre tryckerier i Stockholm.

Målet är tydligt – man ska bli ledande även på den svenska marknaden, berättar Lasse Frausig som är operativ chef för den svenska verksamheten för Branschkoll.

Sedan förvärven av E-print, Östertälje Tryckeri och EO Grafiska har man jobbat med att konsolidera de tre verksamheterna till en och samma plats – i Skarpnäck strax söder om Stockholm. Där samlar man nu de tre varumärkena och lokal produktion. Även online-försäljningen på Lasertryck.se drivs från samma kontor. Totalt jobbar 55 personer i den svenska verksamheten.

Att behålla och utveckla varumärken man förvärvar är en strategi man haft redan från start i Danmark där man de senaste tio åren gjort många förvärv. 

– Med olika brands kan vi omfamna hela marknaden, säger Lasse Frausig.

Söker Sverigechef som kan samordna försäljningen

Corona har påverkat aktiviteterna i Sverige väldigt mycket. Lasse Frausig som bor i Danmark har knappt kunnat vara på plats alls i Stockholm och trots att pandemin nu går mot sitt slut har man bestämt sig för att anställa en person i Stockholm som tar ett helhetsgrepp för den svenska verksamheten. 

– Vi söker en person som fram för allt ska samordna försäljningen i Sverige på ett bra sätt, säger Lasse Frausig.

Efter ett år av ”time out” med större investeringar är planen nu att växa vidare med nya förvärv.

– När pandemin kom pausade våra ägare Onlineprinters alla förvärv men nu finns det kapital igen för att köpa bolag. Nu ska det bli större fart på förvärven helt enkelt.

Man har både offset och en stor digitalproduktion i EOs tidigare lokaler efter sammanslagningen med E-print och Östertälje Tryckeri.

För att ge support till alla kunder runt om i Norden jobbar man med en blandning av lokal produktion och leveranser från både Danmark och från Polen där man har en ny anläggning med 300 anställda på 18.000 kvadratmeter.

När även de svenska verksamheterna nu har anslutit sig till samma ordersystem kan jobb enkelt skickas till olika produktionsenheter.

– Vi kan också vara backup för de andra tryckerierna om någon maskin går sönder eller om ett jobb måste levereras extra snabbt, säger Torbjörn Dannemann som förra året sålde EO Grafiska till SPG.

– Det blir en väldigt bred styrka när det går att skeppa jobb fram och tillbaka enkelt mellan de olika anläggningarna, säger Lasse.

EO Grafiska, som jobbar mycket med byråtjänster och IT som kopplas till kunderna, fortsätter att utveckla dessa delar. Enligt Torbjörn Dannemann har detta varit en viktig pusselbit att kunna behålla den lokala kompetensen.

– Vi har fyra personer som jobbar med detta och det är en viktig del av EOs erbjudande som vi fortsätter att utveckla lokalt, säger Torbjörn.

Förvärvsstrategin – söker tryckerier mellan 20 och 60 miljoner i omsättning

Strategin var från början att etablera sig i Stockholm genom förvärv av två eller tre tryckerier. Nu när man ska ta nästa steg tittar man primärt söder ut i Sverige.

– Vi söker mellanstora tryckerier som omsätter mellan 20 och 60 miljoner kronor, säger Lasse.

Att växa organiskt går inte längre och det viktiga vid ett förvärv är att personalen vill vara kvar och driva och utveckla verksamheten vidare även om produktionen centraliseras.

– Målet är att bli marknadsledande i Sverige via förvärv, säger Lasse.

Idag är man totalt 55 personer i Sverige och målet för 2021 är en omsättning på 130 miljoner kronor plus 40 miljoner på Lasertryck.se. 

– Än så länge är det alla typer av reklam- och informationstrycksaker men framöver kommer också etiketter och förpackningar att bli allt mer intressant, avslutar Lasse Frausig.

redaktionen@branschkoll.se

Brobygrafiska lär ut om G7-kalibrering online

Tommy Bonté som är lärare på Brobygrafiska kommer den 21 juni att hålla en öppen digital utbildning om färgkalibrering.

Det hela sker i samarbete med Idealliance och är öppet för alla att anmäla sig till utan kostnad.

Tommy Bonté är certifierad G7-expert och kommer besvara alla frågor som uppstår under seminariet.

– Målet är ju att skapa färg som är likvärdig mellan flera olika enheter, säger Tommy Bonté i en kommentar.

Mer information och registrering görs på idealliance.org.

redaktionen@branschkoll.se