Schneidler delas i två – Spandex köper storformat och screen

Spandex har verksamhet i Europa och Australien. (Bild: Skärmdump från spandex.com)
Spandex har verksamhet i Europa och Australien. (Bild: Skärmdump från spandex.com)

Alexander Pierrou, ansvarig för Spandex nordiska verksamhet och Jan Skantze, en av ägarna till Schneidler.

Alexander Pierrou, ansvarig för Spandex nordiska verksamhet och Jan Skantze, en av ägarna till Schneidler.

Schneidler Grafiska delas i två – den globala Spandex-koncernen växer i Sverige och Norge genom att förvärva den ena delen.

Sammanfattning:

  • Schneidler delas i två
  • Spandex tar över storformat och screen – växer kraftigt i Norden
  • Mattias Jaginder kvar som vd för den delen som tas över av Spandex
  • Anders Medbo blir vd för nystartade Edvard Schneidler – den del som stannar kvar hos tidigare ägarna

Läs också: Nischprodukter blir kärnverksamhet i nya Edvard Schneidler

Affären

Delningen av Schneidler innebär att verksamheten inom storformat och screentryck köps av R&D Spandex – den svenska delen av Spandexkoncernen. Offset, flexo, bind samt industriellt tryck drivs vidare i det nybildade företaget Edvard Schneidler som fortsätter att tillhöra de tidigare ägarna till Schneidler Grafiska.

Edvard Schneidler och Schneidler Grafiska drivs vidare i befintliga lokaler och kommer att ha ett nära samarbete inom bland annat logistik och service, enligt pressmeddelanden från bolagen.

Man skriver att Spandex och Schneidler drivs vidare som separata bolag – men att ”med tiden kommer dock bägge företagen att kontinuerligt bygga vidare på sina respektive starka sidor för att kunna erbjuda en ännu bredare produktportfölj från ledande varumärken inom branschen, kombinerat med ännu bättre service till skyltmakare och grafisk industri i Norden”.

– Jag är glad över att verksamheten inom digital storbildsframställning och screentryck kommer fortsätta som en del av den globala Spandexorganisationen och ser fram emot att vidareutveckla övrig verksamhet i Edvard Schneidler, säger Jan Skantze, del av familjen som ägt Schneidler Grafiska i flera generationer.

Spandex

Spandex har verksamhet över i stort sett hela Europa och i Australien. I december 2015 fick koncernen en ny ägare i Parisbaserade investmentbolaget Chequers Capital.

Annons

Spandex har verksamhet i Europa och Australien. (Bild: Skärmdump från spandex.com)

Spandex har verksamhet i Europa och Australien. (Bild: Skärmdump från spandex.com)

Företaget säljer främst förbrukningsmaterial och system för digitaltryck inom skylt- och display med ett brett perspektiv. Man har egna varumärken men säljer också från en lång rad stora företag i branschen – bland annat 3M, Epson, Orafol och Avery Dennison. I vissa länder säljer man också hårdvara som till exempel storformatsprintrar.

R&D Spandex är Spandexkoncernens svenska verksamhet som nu utvidgas även till Norge.

I det svenska bolaget omsatte man 112 miljoner konor under det senaste redovisade räkenskapsåret.

Edvard Schneidler gör nischprodukt till kärnverksamhet

Anders Medbo, som tidigare var ansvarig för Agfas nordiska verksamhet, tar över som vd för Edvard Schneidler.

Läs också: Nischprodukter blir kärnverksamhet i nya Edvard Schneidler

– Uppdelningen skapar en ny situation där Edvard Schneidler nu kan fokusera på offset, flexo, bind, förpackning och industriellt tryck som går från att idag vara nischprodukter till att bli bolagets kärnverksamhet. Med det nya bolaget skapas en stabil plattform för att utveckla verksamheten inom några av de mest intressanta områdena i den grafiska branschen, säger Anders Medbo i en kommentar.

Edvard Schneidler AB startar sin verksamhet den 1 juli 2016 och Schneidler Grafiska övergår till R&D Spandex den 1 augusti 2016.

Mattias Jaginder blir kvar som vd på Schneidler Grafiska.

Annons

Tryckeri med nisch i byggindustrin går i konkurs

H A

Vd:n: ”Fokus nu är att hitta ägare som vill komma in med anbud på verksamheten för att driva den vidare.”

Screen- och digitaltryckeriet Hjalmar E i Skellefteå har hamnat på obestånd. En konkursansökan lämnades in till Skellefteå tingsrätt 13 maj. Företaget producerar butikskampanjer, storformat, produktmärkning åt industrin och laminerade planglas som kan fås med eller utan tryck.

Andreas Strömgren, vd för tryckeriet, säger till Branschkoll att det är bristen på kunder i byggindustrin som framför allt gjort att man hamnat på obestånd.

– Vi tappar pengar. Vi har stora investeringar bakom oss som kostar pengar och när volymerna och intäkterna faller så blir det för lite pengar över i slutändan för att kunna driva företaget vidare, säger han.

– Byggindustrin med de höga räntelägen som varit har ju brist på uppdrag helt enkelt, och våra glas är exklusiva och kostsamma och oftast i omfattningen av en mindre del i ett större byggprojekt. De här byggprojekten har då senarelagts eller man har valt billigare allternativ, eller helt enkelt uteblivit. Så glassidan har ju haft en väldigt låg försäljning under de här åren.

Hoppas verksamheten drivs vidare

Hjalmar E sysselsätter utöver ägarna tio anställda och omsatte drygt 16 miljoner kronor i 2022 års bokslut.

Annons

Vad är planen framåt?

– Fokus nu är att hitta ägare som vill komma in med anbud på verksamheten för att driva den vidare. Och vi får väl se vad resultatet blir av den här processen som konkursförvaltaren driver. Det är för tidigt att svara på, säger han och tillägger att intressenter av verksamheten är välkomna att höra av sig.

Finns stora mervärden

Andreas Strömgren poängterar att glas bara är ett produktområde – tryckeriet gör så mycket mer. I grund och botten är de ett tryckeri med screen- och tampotryck, men de senaste 15 åren har de utvecklat en fullt modern digitaltrycksavdelning.

– Det finns stora typer av mervärden i den här typen av verksamhet där man har allting och inte behöver övertala kunder vart de ska gå för och välja, utan kunder kan själv välja vilken kvalitet, volym och antal kulörer som ska tryckas. Då kan vi föreslå ett väldigt bra alternativ.

Nisch minskat successivt

Andreas Strömgren tror att företagets nischade satsning på senare år – laminerat dekorglas med integrerat tryck för offentliga miljöer, kontorsmiljöer och till fotokonst och konstnärer – ändå har framtiden för sig.

– Det har successivt blivit en mindre del. Det är väldigt tråkigt för det är ett så fantastiskt media att jobba med. Man kan skapa energifyllda och fantastiska konstverk när du jobbar med färg som du trycker på glas. Det är inte bara för inomhus utan också utomhusapplikationer. Jag tror på sikt att det är något som blir än större, men det har varit svårt att få försäljning på det helt enkelt, säger Andreas Strömgren.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Digital kitt-tjänst effektiviserar för kunderna

digital leveranstjanst 1800

Smartkit och ger kunden kontroll över beställningen av material.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arctic Paper är igång med ny panna – sänker miljöpåverkan och ger stabilare energikostnader

Adven Munkedal Kent Blom Henrik Johansson Casimiro 1800

Arctic Paper Munkedal har investerat i en ny bränslepanna som drivs med återvunna material och gjort bruket till vad man säger är en av ”världens mest miljövänliga pappersproducenter”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Höjer priset på kraftliner

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska företag gör för lite för hållbarheten

halllbarhet

I en nyligen genomförd undersökning anser endast 30 procent av svenskarna att företagen tar ett tillräckligt stort ansvar för den hållbara utvecklingen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Uppmanar media att söka fakta – ”felaktig rapportering skadar förtroendet för återvinning”

npa malin ryding
Ämnen i artikeln: Återvinning

Näringslivets Producentansvar ska förhindra att felaktig information om återvinning sprids i media.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vill eliminera PFAS i förpackningar

Duni PFAS 1800

Duni meddelar att man 2023 avslutade all produktion av förpackningar där man tillsätter PFAS-ämnen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pulpac går med i Two Sides

PulPac joins Two Sides UK 730x411 1
Ämnen i artikeln: PulpacTwo Sides

Organisationen Two Sides får en ny medlem när svenska förpackningsföretaget Pulpac går med i organisationen.

Ämnen i artikeln: PulpacTwo Sides
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Byter från glas till flexibel förpackning av papper

nescafe

Kaffeleverantören Nestle lanserar i dagarna sin nya pappersbaserade förpackning för kaffe i Storbritannien och Irland.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen bygger ny vindkraftspark

vindkraft
Ämnen i artikeln: Holmen

Holmens styrelse har fattat beslut om att investera 1,5 miljarder kronor för att uppföra en vindkraftspark i Skellefteå kommun.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons