Schneidler delas i två – Spandex köper storformat och screen
Schneidler Grafiska delas i två – den globala Spandex-koncernen växer i Sverige och Norge genom att förvärva den ena delen.
Sammanfattning:
- Schneidler delas i två
- Spandex tar över storformat och screen – växer kraftigt i Norden
- Mattias Jaginder kvar som vd för den delen som tas över av Spandex
- Anders Medbo blir vd för nystartade Edvard Schneidler – den del som stannar kvar hos tidigare ägarna
Läs också: Nischprodukter blir kärnverksamhet i nya Edvard Schneidler
Affären
Delningen av Schneidler innebär att verksamheten inom storformat och screentryck köps av R&D Spandex – den svenska delen av Spandexkoncernen. Offset, flexo, bind samt industriellt tryck drivs vidare i det nybildade företaget Edvard Schneidler som fortsätter att tillhöra de tidigare ägarna till Schneidler Grafiska.
Edvard Schneidler och Schneidler Grafiska drivs vidare i befintliga lokaler och kommer att ha ett nära samarbete inom bland annat logistik och service, enligt pressmeddelanden från bolagen.
Man skriver att Spandex och Schneidler drivs vidare som separata bolag – men att ”med tiden kommer dock bägge företagen att kontinuerligt bygga vidare på sina respektive starka sidor för att kunna erbjuda en ännu bredare produktportfölj från ledande varumärken inom branschen, kombinerat med ännu bättre service till skyltmakare och grafisk industri i Norden”.
– Jag är glad över att verksamheten inom digital storbildsframställning och screentryck kommer fortsätta som en del av den globala Spandexorganisationen och ser fram emot att vidareutveckla övrig verksamhet i Edvard Schneidler, säger Jan Skantze, del av familjen som ägt Schneidler Grafiska i flera generationer.
Spandex
Spandex har verksamhet över i stort sett hela Europa och i Australien. I december 2015 fick koncernen en ny ägare i Parisbaserade investmentbolaget Chequers Capital.
Företaget säljer främst förbrukningsmaterial och system för digitaltryck inom skylt- och display med ett brett perspektiv. Man har egna varumärken men säljer också från en lång rad stora företag i branschen – bland annat 3M, Epson, Orafol och Avery Dennison. I vissa länder säljer man också hårdvara som till exempel storformatsprintrar.
R&D Spandex är Spandexkoncernens svenska verksamhet som nu utvidgas även till Norge.
I det svenska bolaget omsatte man 112 miljoner konor under det senaste redovisade räkenskapsåret.
Edvard Schneidler gör nischprodukt till kärnverksamhet
Anders Medbo, som tidigare var ansvarig för Agfas nordiska verksamhet, tar över som vd för Edvard Schneidler.
Läs också: Nischprodukter blir kärnverksamhet i nya Edvard Schneidler
– Uppdelningen skapar en ny situation där Edvard Schneidler nu kan fokusera på offset, flexo, bind, förpackning och industriellt tryck som går från att idag vara nischprodukter till att bli bolagets kärnverksamhet. Med det nya bolaget skapas en stabil plattform för att utveckla verksamheten inom några av de mest intressanta områdena i den grafiska branschen, säger Anders Medbo i en kommentar.
Edvard Schneidler AB startar sin verksamhet den 1 juli 2016 och Schneidler Grafiska övergår till R&D Spandex den 1 augusti 2016.
Mattias Jaginder blir kvar som vd på Schneidler Grafiska.