Schneidler delas i två – Spandex köper storformat och screen

Spandex har verksamhet i Europa och Australien. (Bild: Skärmdump från spandex.com)
Spandex har verksamhet i Europa och Australien. (Bild: Skärmdump från spandex.com)

Alexander Pierrou, ansvarig för Spandex nordiska verksamhet och Jan Skantze, en av ägarna till Schneidler.

Alexander Pierrou, ansvarig för Spandex nordiska verksamhet och Jan Skantze, en av ägarna till Schneidler.

Schneidler Grafiska delas i två – den globala Spandex-koncernen växer i Sverige och Norge genom att förvärva den ena delen.

Sammanfattning:

  • Schneidler delas i två
  • Spandex tar över storformat och screen – växer kraftigt i Norden
  • Mattias Jaginder kvar som vd för den delen som tas över av Spandex
  • Anders Medbo blir vd för nystartade Edvard Schneidler – den del som stannar kvar hos tidigare ägarna

Läs också: Nischprodukter blir kärnverksamhet i nya Edvard Schneidler

Affären

Delningen av Schneidler innebär att verksamheten inom storformat och screentryck köps av R&D Spandex – den svenska delen av Spandexkoncernen. Offset, flexo, bind samt industriellt tryck drivs vidare i det nybildade företaget Edvard Schneidler som fortsätter att tillhöra de tidigare ägarna till Schneidler Grafiska.

Edvard Schneidler och Schneidler Grafiska drivs vidare i befintliga lokaler och kommer att ha ett nära samarbete inom bland annat logistik och service, enligt pressmeddelanden från bolagen.

Man skriver att Spandex och Schneidler drivs vidare som separata bolag – men att ”med tiden kommer dock bägge företagen att kontinuerligt bygga vidare på sina respektive starka sidor för att kunna erbjuda en ännu bredare produktportfölj från ledande varumärken inom branschen, kombinerat med ännu bättre service till skyltmakare och grafisk industri i Norden”.

– Jag är glad över att verksamheten inom digital storbildsframställning och screentryck kommer fortsätta som en del av den globala Spandexorganisationen och ser fram emot att vidareutveckla övrig verksamhet i Edvard Schneidler, säger Jan Skantze, del av familjen som ägt Schneidler Grafiska i flera generationer.

Spandex

Spandex har verksamhet över i stort sett hela Europa och i Australien. I december 2015 fick koncernen en ny ägare i Parisbaserade investmentbolaget Chequers Capital.

Spandex har verksamhet i Europa och Australien. (Bild: Skärmdump från spandex.com)

Spandex har verksamhet i Europa och Australien. (Bild: Skärmdump från spandex.com)

Företaget säljer främst förbrukningsmaterial och system för digitaltryck inom skylt- och display med ett brett perspektiv. Man har egna varumärken men säljer också från en lång rad stora företag i branschen – bland annat 3M, Epson, Orafol och Avery Dennison. I vissa länder säljer man också hårdvara som till exempel storformatsprintrar.

R&D Spandex är Spandexkoncernens svenska verksamhet som nu utvidgas även till Norge.

I det svenska bolaget omsatte man 112 miljoner konor under det senaste redovisade räkenskapsåret.

Edvard Schneidler gör nischprodukt till kärnverksamhet

Anders Medbo, som tidigare var ansvarig för Agfas nordiska verksamhet, tar över som vd för Edvard Schneidler.

Läs också: Nischprodukter blir kärnverksamhet i nya Edvard Schneidler

– Uppdelningen skapar en ny situation där Edvard Schneidler nu kan fokusera på offset, flexo, bind, förpackning och industriellt tryck som går från att idag vara nischprodukter till att bli bolagets kärnverksamhet. Med det nya bolaget skapas en stabil plattform för att utveckla verksamheten inom några av de mest intressanta områdena i den grafiska branschen, säger Anders Medbo i en kommentar.

Edvard Schneidler AB startar sin verksamhet den 1 juli 2016 och Schneidler Grafiska övergår till R&D Spandex den 1 augusti 2016.

Mattias Jaginder blir kvar som vd på Schneidler Grafiska.

Annons

Canon möjliggör fotoutställning för en mer inkluderande och kreativ värld

Ämnen i artikeln: CanonPod Sthlm

Kreativitet är lösningen på många utmaningar. Utställningsbilderna printas i samarbete med tryckeriet Pod Sthlm.

Canon bidrar till första fotoutställningen av Rise and Shoots studenter, den kreativa plattformen som verkar för att underlätta för unga fotografer från ytterstaden. Samarbetet är ett första steg för att tillsammans synliggöra ungas röster och bidra till en positiv samhällsförändring. Utställningen är printad på Canons skrivare och visas hos Changers Hub i Kista under sommaren.

Det är hos tryckeriet Pod Sthlm, med utrustning från Canon, som bilderna är printade.

Bilderna trycktes hos Pod Sthlm och de unga fotograferna var med på plats.

– Vi på Pod Sthlm tycker att Projektet Rise and Shoot är ett fantastiskt initiativ för våra ungdomar. Vi applicerar dagligen olika typer av kreativitet i alla våra projekt, och menar att kreativitet ofta är lösningen på utmaningen. Som samarbetspartner i projektet var det både roligt och givande att få träffa ungdomarna, höra hur dom arbetat med sina verk och samtidigt få visa hur det går till i produktionen. Att få ta del av produktionen tror vi uppmanar till ännu större kunskap och intresse för eleverna som vi tror och hoppas leder till fler framtida verk, säger Niklas Hultberg som är vd på Pod Sthlm.

Rise & Shoot arbetar med att förverkliga kreativa idéer hos ungdomar med passion för fotografering. Plattformens syfte är att möjliggöra vägar in i branschen och främja mångfald i de kreativa rummen. Rise & Shoot är det första i sitt slag som har fäste i Järvaområdet. I år blev 12 ungdomar, av 50 ansökningar antagna till Rise and shoots årslånga fotoutbildning. Från 23 juni och under sommaren visas studenternas första utställning i Kista vilket gläder grundarna Yusuf Hussein, Amina Mohamed och Fatuma Yussuf som leder fotoutbildningen.

– Jag brukar säga att alla människor är kreativa, men det som skiljer oss åt, är att de som tituleras kreatör faktiskt gör något utav de kreativa idéerna som de besitter, säger Yusuf Hussein, medgrundare och Executive Director på Rise & Shoot.

Yusuf Hussein är en prisbelönt poet, manusförfattare och filmregissör från ett av Stockholms ytterstadsområden. Ofta har han varit den enda ”kreativa” i sitt kompisumgänge. Drivkraften att få utbyte för sin kreativitet med likasinnade, är en anledning till att Rise & Shoot grundas 2022. En annan är att motverka den existerande likformigheten som råder i branschen.

– Det har brustit i verksamheter som främjar kreativitet i min hemort, Rinkeby. Tyvärr är många initiativ projektbaserade. Framgång finns i det kontinuerliga är min mening. Av den anledningen kände jag att det var en självklarhet att grunda Rise and Shoot. Och skapa möjligheter för andra som har passion för specifikt fotografering men varken har en förälder eller kontakt in i de rummen, fortsätter Yusuf Hussein.

Kyosei för allas bästa

Canon beskriver att man jobbar efter den den japanska företagsfilosofin Kyosei, som betyder ”att leva och arbeta för allas bästa”. Redan 1988 infördes filosofin globalt och följs idag av alla Canons 184.000 medarbetare världen över.

– Ihop med tryckeriet Pod Sthlm har vi skapat utställningen på 20 foton. Två plexiglasutskrifter kommer även permanent vara en del av Changers Hubs lokaler i Kista där utställningen visas. Som ledande bildföretag vill vi bidra till en positiv samhällsförändring genom att möjliggöra för fler kreatörer att ta plats, säger Matteus Celinski, Country Director Professional Printing Products Region Sverige.

– Jag vill innerligt tacka Changers Hub för att de öppnar upp ännu en hub, den här gången i Stockholms techcentrum i syfte med att främja entreprenörskap, media och tech. Tillsammans med Canon som i sin tur har hjälpt oss med framtagning av alla utskrifter till utställningen skapar de skillnad på riktigt och verkligen jobbar mot en mer inkluderande kreativ värld, tillägger Yusuf.

Fotografer som medverkar i utställningen: Benjamin Samsudin, Betelihm Abraha, Fardowsa Abdi, Hanan Adan, Idris Osman, Kamal Abdi, Li Danielsson, Merjem Olevic, Samer Tlili och Samrawit Issak.

Fakta Rise & Shoot

Rise & Shoot grundas 2022 av Yusuf Hussein, Amina Mohamed och Fatuma Yussuf. De arbetar för att förverkliga ungdomars kreativa idéer genom en ettårig fotoutbildning. I urvalsprocessen är talang och driv de enda avgörande faktorerna tillsammans med bilder som ska skickas in i samband med ansökan.

Instagram: www.instagram.com/riseandshoot_

Linkedin: www.linkedin.com/company/rise-and-shoot/

Fakta Changers Hub

Changers Hub är ett innovationshus i Alby, Botkyrka, Kista samt Hjällbo i Göteborg. Inom vår plattform och på våra hubbar erbjuds bl.a. Coworking spaces, program och kurser, inspirationsföreläsningar, idécoachning och events. Visionen är att demokratisera framgång så att alla unga får samma möjlighet att förverkliga sina idéer och påverka sin framtid oavsett startsträcka. 

Läs mer på changershub.se.

Amina Mohamed, Fatuma Yussuf och Yusuf Hussein är grundarna av fotoutbildningen Rise & Shoot.
Ämnen i artikeln: CanonPod Sthlm
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rapport: Plast som bränns orsakar sex procent av Sveriges växthusgasutsläpp

Ämnen i artikeln: Plast

Orkla har publicerat årets plastrapport.

Ämnen i artikeln: Plast
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lätt att sortera rätt: Quorn inför standardiserad sorteringsmärkning

Ämnen i artikeln: ÅtervinningCirkularitet

Quorn Foods inför den nordiska sorteringsmärkningen på alla sina dagligvaruförpackningar. När samma märkning finns både på förpackningen och på insamlingskärlet blir det lättare att sortera rätt, berättas det i en artikel på FTI:s sajt.

– Vi tyckte märkningen var bra, enkel och tydlig och bestämde oss för att använda den. Att samma symbol både finns på förpackningen och på återvinningsstationen tycker vi är en stor fördel och underlättar för konsumenten att sortera rätt. Hållbarhet och minskad klimatpåverkan är viktigt för oss och att underlätta och öka återvinningen av förpackningar är en del av vårt hållbarhetsarbete, säger Caroline Ullmark, Commercial Coordinator Nordics på Quorn Foods

Ämnen i artikeln: ÅtervinningCirkularitet
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ikea och Älmhults kommun planerar YH-utbildning av förpackningsingenjörer

Ansökan är inskickad och man hoppas på utbildningsstart hösten 2023.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pulpac forsätter landa patent – över 50 pågående ansökningar

Pulpac torrformad fiber
Ämnen i artikeln: Formed FiberPulpac

Göteborgsbaserade Pulpac, som har utvecklat en metod för torrformad fiber fortsätter att lämna in patentansökningar. Så här långt har man 28 patentfamiljer och 85 beviljade nationella patent och över 50 pågående patentansökniningar.

– Det sker innovationer på Pulpac varje vecka vilket gör att vi snabbt utökar antalet patent. Glädjande är också att de företagg som vi blivit partners med bidrar till utvecklingen och till vår vision att ersätta engångsplastprodukter med produkter av torrformad fiber så snart som det bara går, säger Peter Ekwall, Chief Intellectual Property Officer på Pulpac i ett pressmeddelande.

Läs också: Utrullningen har börjat – Pulpac ska befria världen från plast

Ämnen i artikeln: Formed FiberPulpac
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska Biofiber Tech ingår nytt partnerskap

Biofiber Tech

”Samarbetet gör att vi kan skala upp vår försäljning och produktion på kort tid”.

redaktionen@branschkoll.se

Högsta betyg från kunderna i test av återbrukbara förpackningar inom e-handel

Royal Canin Repack

Projektet är redan igång i Sverige.

redaktionen@branschkoll.se

Många unga struntar i att sortera förpackningar

Ämnen i artikeln: ÅtervinningCirkularitet

Undersökning: Vi har en relativt hög grad av återvinning i Sverige. Men i åldersgruppen 18-29 år tycker en tredjedel att det är mer bekvämt att slänga sina förpackningar i hushållsavfallet än att källsortera dem.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningCirkularitet
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han är ny säljare på Miller Graphics

Joakim Dahlgren har börjat som säljare på Miller Graphics. Han kommer senast från en tjänst som prepresspecialist på AR Packaging.

Joakim är också styrelsemedlem i Sweflex sedan nästan tio år.

https://www.linkedin.com/in/joakim-dahlgren-86137216/
redaktionen@branschkoll.se

Ett steg närmare kommunalt insamlingsansvar

Det första formella steget mot ett kommunalt insamlingsansvar för förpackningsavfall från hushåll är nu taget. Riksdagen har bifallit regeringens proposition som innehåller vissa bemyndiganden som är nödvändiga för att regeringen ska kunna gå vidare med det förslag till förordning som tidigare remissbehandlats. 

– Detta är ett efterlängtat beslut, som vi och producenterna tillsammans arbetat för att få på plats, säger Tony Clark, vd Avfall Sverige i en artikel på deras sajt.

Föreskrifterna om kommunalt insamlingsansvar för förpackningsavfall kommer att finnas med i den förordning som regeringen ska besluta om.  

Beskedet från regeringen är att förordningen nu bereds. Regeringen har inte meddelat något datum för beslut, men det är troligt att beslut tas i närtid.

Läs Riksdagens beslut.

redaktionen@branschkoll.se
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]