Ineko möter ökad konkurrens med helhetslösningar och ännu bättre kundupplevelser

if
if

Ineko

if

Tid är ofta ett stort problem. På företag är man idag få personer som ska göra många saker och då fungerar det ofta väldigt bra med en leverantör som vill ta ett helhetsansvar. Det säger Inekos nya vd Joakim Bergman när han berättar om varför man just nu ska göra ett av Sveriges bredaste grafiska företag ännu bredare.

– Det handlar både om att kunderna inte har så mycket tid, men också om ledtiderna som fortsätter att bli kortare, säger Joakim. Vi löser deras problem inom grafisk produktion och det är smidigt för dem när vi tar ansvar för helheten.

Ineko har ett brett erbjudande med byrå, tryck, distribution och systemstöd och finns på flera ställen i Stockholm men också i Göteborg och Falun. Kunderna finns i hela landet – och i väldigt många olika branscher. Närheten till kunderna är viktig och lokal närvaro är betydelsefullt enligt Joakim. Men samtidigt är det är en stor utmaning i att ha ordning och reda på alla roller i företaget när man blir större.

Bästa kompetensen inom varje enskilt område

Therese Boström, som ansvarar för marknad och affärsutveckling på Ineko, beskriver det som att man har flera nischade enheter på Ineko som jobbar effektivt tillsammans under samma tak. Man har till exempel en person som enbart arbetar med merchandise.

– Att vara produktionsledare för offset är en helt annan sak än att vara det inom storformat, det krävs olika kompetenser helt enkelt, och detta är en utmaning när man vill vara så breda som vi är, säger Therese.

Men med 250 personer klarar man av att ha spetskompetens inom alla områden både på produktions- och på säljsidan.

– Varje medarbetare får en smalare roll än på ett mindre företag men vårt kunderbjudande blir extremt starkt eftersom vi kan erbjuda den bästa kompetensen inom varje enskilt område, säger Therese.

Lokal närvaro – central produktion

Sedan riskkapitalbolaget Accent Equity för två år sedan köpte den grafiska verksamheten från Intellecta och skapade det fristående Ineko har stort fokus legat på att skapa en mer marknadsanpassad struktur. Koncentrerad produktion med färre och större maskiner och drift dygnet runt.

Till detta har man förvärvat två offsettryckerier med en total omsättning på över 100 miljoner kronor för att få ännu bättre stordriftsfördelar. Detta kombineras med att utveckla de mindre enheter som är nära kunderna i Göteborg och Falun samt Nacka och Sollentuna strax utanför Stockholm.

Strålins i Falun är till exempel en stark knutpunkt för många kunder och man satsar därför på att utveckla verksamheten där. Lokalerna är renoverade och man har investerat i nya maskiner och i att bygga upp en lager och distributionsverksamhet.

– Den lokala närvaron är avgörande för många kunder och då satsar vi på att bygga ut med de delar som tjänar på att vara nära kunden, säger Joakim.

Egen produktion nyckel i kunderbjudandet

Samtidigt som det blir allt viktigare med kundbemötande, service och att ha en smidighet i interaktionen mot kunden så är det viktigt för Ineko att ha kontroll på produktionen.

– I vårt kunderbjudande ligger både kvalitet och leveranssäkerhet väldigt högt och då måste vi själva ha full kontroll på produktionen för att kunna garantera leveransen, säger Joakim. Om något skulle gå över styr, vilket det gör ibland, så kan vi med egna medel få till rätt leverans – och hålla vårt kundlöfte.

Samtidigt har man också till viss del en unik produktionsutrustning, med till exempel kallfoliering, och kan därför skapa extrema effekter på trycksaker som få andra kan.

Men allt kan inte finnas inom Ineko och man jobbar med ett brett nätverk av underleverantörer för till exempel montage av storformat, tidskrifter i större upplagor och andra produkter som helt enkelt inte passar i de maskiner som finns inom Ineko.

– Tillsammans med vår byrå samt våra kundansvariga, kan vi alltid erbjuda en kreativ lösning och säkerställa kundens varumärke genom hela processen, säger Therese.

Nya digitala verktyg på byrån

Med stor kreativ grafisk höjd jobbar 25 personer på Inekos reklam- & produktionsbyrå. Man har egna reklambyråuppdrag men tar också fram kampanjer och material i nära samarbete med kundernas strategiska byråer.

Även om det oftast är tryckta produkter som skapas är det på byrån man nu också närmar sig de digitala kanalerna. Material skapas allt mer för digitala skärmar och man jobbar till exempel med ett digitalt verktyg för kundernas säljkårer.

– Precis som när vi breddar inom det grafiska området så bygger vi ut det digitala erbjudandet i samråd med kunderna – det måste vara kunddrivet, säger Joakim.

Man har byggt upp byrån på samma sätt som många andra avdelningar – genom att hämta kompetens utifrån. En ny byråchef anställdes för något år sedan och hämtades från reklambyråbranschen.

– En del av våra medarbetare kommer från andra branscher och det ger oss otroligt bred kompetens och erfarenhet som kompletterar våra tjänster på ett bra sätt, säger Therese.

Förändrade inköpsmönster

Marknaden för grafiska produkter förändras snabbt i takt med digitaliseringen. Konkurrensen är skarp från både nya e-handelsaktörer och förmedlare. Enligt Joakim köper bolag en del enklare grafiska tjänster på nätet, men för mer komplexa lösningar krävs ett helt annat stöd.

– Kunderna förväntar sig allt mer och vi leverantörer behöver komma med nya lösningar hela tiden.

Svårigheten ligger i att möta rätt person på rätt nivå hos kunderna och den ökande konkurrensen möter Ineko med helhetslösningar.

– Helhet och hög kvalitet är vår nisch, säger Joakim.

Framtiden för tryckta produkter är allt annat än spikrak. Vissa områden ökar och andra går ner – på totalen minskar volymerna. Enligt Therese och Joakim upplever många av branschens kunder att det är krångligt att köpa trycksaker idag. Kundupplevelsen är något som man måste utveckla snabbt.

– Det måste bli enklare att vara kund till branschen, säger Joakim. I takt med att teknikutvecklingen gör det lättare att ta fram en trycksak kommer fler företag att välja att trycka när tröskeln blir tillräckligt låg.

IT sänker tröskeln

Efter att ha förvärvat bolag med över 100 miljoner kronor i omsättning sedan ägarbytet för två år sedan är nu nästa stora utmaning att förbättra flöden och processer på Ineko.

– Det är samma för oss som för alla andra – vi måste jobba med att automatisera våra processer.

Därför kommer Joakim jobba mycket med Inekos IT-stöd framöver för att man ska bli en ännu bättre helhetsleverantör med hög service och kvalitet med de säkraste leveranserna i branschen.

– Systemsidan är nästa stora viktiga område för oss och bland annat kommer det medföra att det blir mycket enklare att köpa våra tjänster fram över, avslutar Joakim.

Ett sunt företag i en pressad bransch

För drygt två år sedan sålde börsnoterade Intellecta det grafiska affärsområdet till investeringsfonden Accent Equity och det fristående Ineko bildades. Sedan den första september i år har Joakim Bergman tagit över som vd. Johan Stålhäll, som var med och startade delar av tryckeriverksamheten på 80-talet, lämnar över vd-posten och lägger fullt fokus på försäljning i rollen som vice vd.

– Egentligen förändras inte så mycket hos oss, utan Johan fortsätter att jobba med kunderna precis som tidigare, säger Joakim när han berättar om förändringen. Det är i princip som det har varit sedan jag kom hit i februari förra året.

Joakim Bergman har tidigare bland annat arbetat som konsult på McKinsey, där han under ett par års tid bytte bransch var tredje månad i takt med nya uppdrag. Och den grafiska branschen har väldigt liknande utmaningar som många andra branscher så för Joakim var steget att ta över som vd för ett tryckeri inte alls konstigt. En spännande möjlighet på ett fint bolag, säger Joakim.

– Jag har jobbat väldigt mycket med tjänsteproducerande företag tidigare – och en allt viktigare del av vårt erbjudande är tjänster.

Att Ineko nu ägs av nya investerare är inte heller konstigt. I en pressad bransch såg man ett sunt företag med möjligheter till ytterligare förbättringar.

– Riskkapitalister är i grund och botten enkla att förstå sig på. De såg att detta borde kunna bli en bra investering helt enkelt, säger Joakim.

Om Ineko

Ineko finns i Stockholm, Göteborg och Falun. I Årsta söder om Stockholm har man sin största enhet med offset, digitaltryck och storformat. I Nacka finns företaget Ontime som jobbar med lager, distribution och kampanjhantering och i Sollentuna har man en mindre lokal enhet som kom med via köpet av Modins för snart ett år sedan. I Falun har man både offset och digitaltryck samt en ny enhet för lager och distributionstjänster.

Ineko omsätter idag omkring 420 miljoner kronor och har cirka 250 anställda.

Bildtext

På bilden syns Therese Boström som har lång och bred erfarenhet av grafiska branschen och hon driver idag marknadsföringen och affärsutvecklingen inom Ineko. Joakim Bergman är ny som vd sedan första september och kom till Ineko för snart två år sedan från en tjänst som utvecklingschef inom vårdsektorn.

Annons

Crimson dubblar sin tryck-kapacitet – köper en HP Indigo

Proffsfotolabbet Crimson i Stockholm investera i HP Indigo 7900.

Den nya pressen är en del i en större satsning där Crimson nu utvecklar den digitala verksamheten och introducera nya applikationer.

Med den nya pressen ökar Crimson både produktiviteten och flexibiliteten samt möter den tilltagande efterfrågan på mindre upplagor med snabba leveranstider. Pressen kommer att installeras av Visutech under mars månad, skriver företaget i ett meddelande.

– Vi har jobbat med HP Indigo tekniken och Visutech under många år, så valet av teknologi var enkelt när vi nu satsar och bredda vårt produktutbud, säger Mark Isaacson, vd på Crimson.

Digitaltryckta metallfärger

Med HP Indigo ElectroInk Silver kan Crimson producera tryck med metallfärg.

– Möjligheten att trycka metallfärger är en unik HP Indigo-funktion i den digitala tryckvärlden. HP Indigo Silver möjliggör inte bara silver utan ett brett utbud av metallfärger genom att helt enkelt och i en enda process trycka CMYK ovanpå silverlagret. Det gör att Crimson kan erbjuda exklusiv design av högt värde, samtidigt som de sparar in på kostsamt metallmaterial.

Tryckpressen har sju färgverk – de vanliga cyan, magenta, gul och svart – plus Orange, Violett och Grönt. Det gör att man till exempel kan simulera en stor andel av alla Pantone-färger.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nystartad tryckerikedja har redan 20 medlemmar

Centralt offsetryck, gemensamma inköp, klimatkompensering och bredare utbud. En ”perfect match” säger grundaren.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Exakta investerar i en Vutek i största formatet

Exakta startar det nya året med en nyinvestering inom skylt- och storformatsproduktionen.

”Vår senaste investering är på plats och utbildning pågår för fullt. Det är en EFI VUTEk H5 LED printer i största format, som tillför både högsta möjliga kvalitet och rejält med tillskott av kapacitet till vår redan fullt utvecklade storformatsavdelning.”, skriver man i ett inlägg på Facebook.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vill sälja tryckeriet och satsa på sitt IT-bolag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bostadsbolag upphandlar tryck för 6 miljoner

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Västra Götalandsregionen upphandlar produktionsprinter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han ska ansvara för marknadsföringen av Signcom

Magnus Eklund Thuné ansluter till Signcoms team i Borås.

Magnus ska jobba med varumärkesstärkande insatser, marknadsföring och kommunikation.

– Med sin bakgrund från en digitalbyrå och utbildning inom digital affärsutveckling, har Magnus ackumulerat en kompetens och erfarenhet som kommer att vara ovärderlig för Signcom. Han är dessutom en duktig strateg och kommunikatör med en förmåga att identifiera affärsmöjligheter och utveckla långsiktiga planer för att hjälpa oss nå våra mål, säger Robert Nyblom, vd på Signcom i en kommentar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Müller Martini förvärvar tysk kollega

Müller Martini tar över DGR Graphic GmbH, baserat i Espelkamp (i den tyska delstaten Nordrhein-Westfalen), som specialiserar sig på att utveckla utrustning för inbindning av böcker både hård- och mjukband.

Müller Martini har en egen enhet bara fem kilometer från DGR.

DGRs Gerd Depping kommer att fortsätta i en rådgivande roll för att säkerställa en ”smidig överföring av kunskap”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tidigare minister föreslås till Elanders styrelse

Elanders valberedning föreslår årsstämman omval av nuvarande styrelseledamöterna Dan Frohm, som även föreslås omvald som ordförande i styrelsen, Carl Bennet, Eva Elmstedt, Erik Gabrielson, Anne Lenerius och Magnus Nilsson

Tre nya föreslås till styrelsen

Nyval föreslås av Ulrika Dellby, Anna Hallberg och Johan Trouvé.

Ulrika Dellby har en civilekonomexamen. Hon är styrelseordförande i Fasadgruppen Group AB samt ledamot i Bico Group AB, Lifco AB, Linc AB, SJ AB och Werksta Nordic AB. Tidigare partner Boston Consulting Group.

Anna Hallberg har en akademisk utbildning inom juridik och företagsekonomi. Hon har tidigare varit statsråd och Utrikeshandelsminister, vice koncernchef för Almi Företagspartner samt haft ett antal ledande befattningar inom SEB.  

Johan Trouvé har en civilingenjörsexamen. Han är vd för Västsvenska Handelskammaren och har tidigare bland annat varit regionchef för Schenker AB. Han är idag ledamot i Svenska Mässan, Thomas Concrete AB samt UNICEF Sverige.

Cecilia Lager, Johan Stern och Caroline Sundewall har avböjt omval, enligt ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Åtta45 nyanställer och öppnar kontor i Borås

Första februari öppnar Åtta45 ett nytt försäljningskontor i Borås. Först på plats är tre nyanställda – en säljare och två projektledare.

– I Borås hittade vi rätt kompetens och det passar väldigt bra med vår önskan att stärka oss på västkusten, säger Patrik Kornerup, försäljningschef för Åtta45, till Branschkoll.

Alla tre kommer från Eskils Tryckeri och det är Niclas Nilsson, Karin Johansson och Glenn Bergman.

Åtta45 har sedan tidigare ett lokalkontor i Alingsås och i och med Boråsetableringen tar man alltså ett viktigt steg att bli starkare på västkusten och den viktiga Göteborgsmarknaden.

– Vi har inte riktigt lyckas attrahera marknaden i Göteborg ännu och här kunde vi få ihop ett bra team – så det är både rätt personer och det rätta geografiska läget.

Alla tre har nu gått igenom en introduktion i Stockholm och är redo för att öppna upp kontoret i Borås.

– Även om man kan produkterna och marknaden sedan innan så är det mycket nytt när man kommer in i ett nytt bolag.

Det är ett rent sälj- och projektkontor man öppnar och det finns inga planer på någon produktion.

– Vi blir tre personer från start och det finns plats för någon mer men först ska vi landa det här, avslutar Patrik Kornerup.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]