Logga in

Heidelberg lanserar sin app-plattform – det är ”dags att riva murarna” i den grafiska branschen

04 september, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Den öppna molntjänsten Zaikio ska koppla samman tryckarna med alla samarbetspartners till branschen.

Heidelberg har nyligen lanserat sin ”öppna och självständiga print-plattform” Zaikio. Tjänsten bygger på molnteknologi och ska automatisera samarbeten och flöden i grafisk bransch.

– Endast en delad och öppen plattform som enar så många aktörer som möjligt kan skapa den förändring och standardisering vi så snabbt behöver, säger Matthias Prinz, som är vd för Zaikio.

Tryckerier ställs inför utmaningen att skapa allt kortare och mer varierande serier kostnadseffektiva. Relationen mellan tryckeriet, kunden och samarbetspartners blir allt mer komplex och måste hanteras effektivt. Lösningen är att etablera en helt automatiskt integrerad process över företagsgränserna som skapar arbetsflöden och utbyten mellan tryckare, mjukvaruleverantörer och maskinleverantörer mycket enklare, skriver Heidelberg i ett pressmeddelande.

Och ett år efter att Heidelberg tagit över Crispy Mountain släpper de alltså den här nya plattformen, Zaikio, som ska vara en öppen och molnbaserad tjänst för hela industrin för att lösa utmaningarna som beskrivits ovan. Det här sker via tre huvudfunktioner:

  • Ett gratiskonto på Zaikio gör det möjligt för alla användare att logga in på alla ansluta mjukvarusystem med ett och samma konto.
  • Zaikio Hub används för att administrera personliga- och företagskonton och som en länk mellan de olika leverantörerna av tjänster och mjukvara.
  • ”Mission Control” som är tryckeriernas digitala kontrollcenter, där all data tas emot i ett standardiserat format och kan läsas, redigeras och återställas av andra appar.

Resultat sägs vara ett enkelt och standardiserat datautbyte mellan alla inblandade partner.

Många av branschens mest välkända mjukvaruleverantörer är ombord redan från start och man är i startgroparna för att ansluta ännu fler, Zaikio kommer växa och så fort en ny aktör ansluter blir den tillgänglig för alla som använder plattformen, menar Heidelberg.

Öppna för investerare

– Förutom att skapa enklare processer och samarbeten i branschen erbjuder Zaikio också en investerings-möjlighet. Heidelberg är öppna för samarbeten med strategiska partners och investerar för att verkligen fånga den här digitalseringsmöjligheten Zaikio erbjuder hela vår industri, säger Heidelbergs vd Rainer Hundsdörfer.

För den som vill testa den nya plattformen – besök www.zaikio.com och skapa ett gratis konto.

Grundaren lämnar Lasertryk – ska satsa vidare på pizzabranschen

Duon som startade Lasertryk skiljs nu åt, i alla fall som tryckeriägare, när Anders Grønborg (t.h.) lämnar bolaget. (Bild: Lasertryk)

Anders Grønborg lämnar sina poster på Lasertryk och Scandinavian Print Group som han grundade tillsammans Esben Mols Kabell för över 20 år sedan.

Elanders och Universeum ska folkutbilda om IT-avfall

Elanders i samarbete med Universeum i Göteborg. (Bilder: Pexels och Universeum)

Elanders har inlett ett samarbete med Universeum som är Sveriges nationella vetenskapscenter,

Nu säljer Stordalen (nästan) rubbet till Bonnier

Nu säljer Petter Stordalen 70 procent av sitt bokförlag Strawberry Publishing till Bonnier Books och menar att de är den perfekta partnern för fortsatt tillväxt.

Svensk Direktreklam landar ÖoB och flera andra stora kunder

Henrik Olsson, SDR.

Print och TV starka tillsammans. (mer…)

Vill du fortsätta sälja B2B? Det här måste du göra för att nå fram till kunderna

B2B-affärer görs nu allt mer digitalt. Nya sätt att effektivare göra affärer växer fram i pandemins spår. Hoppar du på tåget?

Ingen ska behöva dö av ett elakt virus bara för att näringslivet ska komma på fötter igen. Ingen måste tillbaka till exakt samma arbetssätt för att få sitt företag att blomstra när pandemin dragit förbi. Branschkoll tar dig med på en resa till andra sidan pandemin och på vägen får du fakta som kan hjälpa dig ta viktiga beslut. Den som ser möjligheter istället för problem kommer att gå vinnande ur krisen. 

–> Visa hänsyn och investera i de bästa verktygen för digital försäljning. Det kommer att ta dig, dina medarbetare och ditt företag till en ny framtid med fler, större och smartare affärer.

Billes går ”all in” på CO2-kompensering – alla trycksaker blir klimatneutrala

Niklas Bille, vd för Billes Tryckeri, jobbar kontinuerligt med att sänka sitt företags klimatpåverkan.

Billes Tryckeri i Göteborg tar nu steget fullt ut och ser till att alla produktioner blir klimatneutrala oavsett om kunden efterfrågar det eller inte. (mer…)

Danagårdlitho går över till grönare transporter

Peter Hjelm, vd för Danagårdlitho.

Danagårdlitho går över till transporter med lägre miljöpåverkan. ”Vi angriper ett väsentligt miljömål”.

Här är branschens 21 superföretag inom print och promotion

Några av de företag som kvalat in på Bisnodes lista över svenska superföretag.

Branschkoll har ännu en gång gått igenom den långa listan över ”superföretag” och letat upp de bolag som verkar i de branscher vi har koll på så att säga. Hör företagen berätta om vad som står bakom framgångarna.

De har tryckt Sveriges bästa trycksaker – 80 procent av vinnarna i Publishingpriset producerade i Sverige

Publishingpriset är avgjort och här är alla vinnande trycksaker. Ljungbergs Tryckeri i Klippan tar hem segern som det tryckerier som tryckt flest av vinnarna.