Logga in

Heidelberg lanserar sin app-plattform – det är ”dags att riva murarna” i den grafiska branschen

04 september, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Den öppna molntjänsten Zaikio ska koppla samman tryckarna med alla samarbetspartners till branschen.

Heidelberg har nyligen lanserat sin ”öppna och självständiga print-plattform” Zaikio. Tjänsten bygger på molnteknologi och ska automatisera samarbeten och flöden i grafisk bransch.

– Endast en delad och öppen plattform som enar så många aktörer som möjligt kan skapa den förändring och standardisering vi så snabbt behöver, säger Matthias Prinz, som är vd för Zaikio.

Tryckerier ställs inför utmaningen att skapa allt kortare och mer varierande serier kostnadseffektiva. Relationen mellan tryckeriet, kunden och samarbetspartners blir allt mer komplex och måste hanteras effektivt. Lösningen är att etablera en helt automatiskt integrerad process över företagsgränserna som skapar arbetsflöden och utbyten mellan tryckare, mjukvaruleverantörer och maskinleverantörer mycket enklare, skriver Heidelberg i ett pressmeddelande.

Och ett år efter att Heidelberg tagit över Crispy Mountain släpper de alltså den här nya plattformen, Zaikio, som ska vara en öppen och molnbaserad tjänst för hela industrin för att lösa utmaningarna som beskrivits ovan. Det här sker via tre huvudfunktioner:

  • Ett gratiskonto på Zaikio gör det möjligt för alla användare att logga in på alla ansluta mjukvarusystem med ett och samma konto.
  • Zaikio Hub används för att administrera personliga- och företagskonton och som en länk mellan de olika leverantörerna av tjänster och mjukvara.
  • ”Mission Control” som är tryckeriernas digitala kontrollcenter, där all data tas emot i ett standardiserat format och kan läsas, redigeras och återställas av andra appar.

Resultat sägs vara ett enkelt och standardiserat datautbyte mellan alla inblandade partner.

Många av branschens mest välkända mjukvaruleverantörer är ombord redan från start och man är i startgroparna för att ansluta ännu fler, Zaikio kommer växa och så fort en ny aktör ansluter blir den tillgänglig för alla som använder plattformen, menar Heidelberg.

Öppna för investerare

– Förutom att skapa enklare processer och samarbeten i branschen erbjuder Zaikio också en investerings-möjlighet. Heidelberg är öppna för samarbeten med strategiska partners och investerar för att verkligen fånga den här digitalseringsmöjligheten Zaikio erbjuder hela vår industri, säger Heidelbergs vd Rainer Hundsdörfer.

För den som vill testa den nya plattformen – besök www.zaikio.com och skapa ett gratis konto.

Industrigrupp köper etikettverksamheten Märkas av Eson Pac

Mårten Andersson är vd för Volati. (Bilder: Press)

Gör sitt andra etikettförvärv på kort tid – växer snabbt inom etikett.

Elanders byter plattform för digitaltryck i Sverige

Elanders Sverige satsar stort på inkjet.

Trippel-sammanslagning i UK – siktar mot miljardomsättning

Jon Bailey (ProCo) Garry Peeling (Precision) och Jon Tolley (Prime). Tillsammans ska de bygga upp ett av Storbritanniens största tryckerier.

Tre tryckerier i Storbritannien slår sig samman och kommer gemensamt omsätta över en halv miljard kronor – med sikte på en dubblering inom tre år. (mer…)

De investerar i maskin som skräddarsyr lådan efter produkten – helt on-demand

Norska Akershus Reklame Team investerar i lådproduktion on-demand. Den styrs av en app, 3D-skanner finns för att mäta produkterna som ska ligga i och maskinen har ett API.

Tryckeri inleder samarbete med nedlagd tapetfabrik – ska trycka gamla mönster med med ny teknologi

Mönster från den anrika tapetfabriken som stängde på 80-talet får nytt liv med digital teknik.

4Sign breddar sin leverantörsbas – ”en utvärderingsperiod kan man säga”

I dagarna kom ett pressmeddelande om att 4Sign och Signcom inleder ett nytt samarbete. Branschkoll har varit i kontakt med 4Signs kedjeledare Jonas Albinsson som berättar mer om det nya samarbetet och hur det passar in i 4Signs övergripande strategi.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)