Logga in

Frontpac investerar 40 miljoner i ny produktionsutrustning

07 september, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Ny produktionsutrustning hos Frontpac i Arlöv ska fördubbla kapaciteten.

Frontpac storsatsar och gör nu en investering på 40 miljoner kronor i ny produktionsutrustning, bland annat köper man en in-line wellpappmaskin från Bobst.

Den nya in-line wellpappmaskinen man köper in till fabriken i Arlöv sägs betyda en fördubbling av kapaciteten. Och så köper man en också en anläggning som möjliggör produktion av förtryckt liner.

Investeringarna kommer göra det möjligt för Frontpac kan gå in på marknader för allt från e-handelsförpackningar till mer transportinriktade wellemballage.

– Vår kärnverksamhet är offsettryckta wellförpackningar men nu kommer vi dessutom kunna erbjuda kunder en
enklare tryckmetod som är bra för stora serier. Samma utrustning kan användas för digitaltryck på rulle vilket vi tror kommer vara framtiden, säger Jesper Ladelfa, Marknads- och Säljchef på FrontPac i ett pressmeddelande.

Fördubblat omsättningen de senaste sex åren

Läs också: Frontpac köper Gefle Kartong

Frontpac har på sex år fördubblat sin omsättning, delvis tack vara flera förvärv av svenska bolag (bland annat Antpac och Gefle Kartong), nu sikter man på att ännu en gång fördubbla omsättningen. Vid bolagets senaste bokslut (2018-12) omsatte man 210 miljoner kronor.

Närheten till kunderna har varit en fördel under pandemin

Frontpac finns nära kunderna vilket har visat sig vara en fördel under världens lock-downs. Leveranser har kunnat säkerställas tack vare stora säkerhetslager av papper samt ett effektivt arbete bland personalen för att minimera risken för smittspridning. Till skillnad från många branscher och företag som påverkats negativt under pandemin har FrontPac stått starka. Pandemin har gett upphov till nya uppfinningar som gått bra under denna period samtidigt som vissa segment gått fortsatt bra. Nu står Frontpac redo att ta sig an än större uppdrag i och med den fördubblade produktionskapaciteten, skriver Frontpac i ett pressmeddelande

Bland de nya produkter man lanserat under året finns bland annat: ett pizzasvep i kartong som ersätter plastpåsen, en take-away matlåda som gör det enkelt att ta med maten hem och ett klimatsmart skyddsvisir för sjukvårdspersonal.

– Vi är väldigt stolta över att våra kunder ger oss förtroendet att leverera deras förpackningar. Det driver oss att utvecklas och att visa att det går att bedriva en effektiv produktion även i Sverige, avslutar Frontpacs vd Martin Enocson.

Maskinerna tas i drift under början av 2021.

Industrigrupp köper etikettverksamheten Märkas av Eson Pac

Mårten Andersson är vd för Volati. (Bilder: Press)

Gör sitt andra etikettförvärv på kort tid – växer snabbt inom etikett.

Elanders byter plattform för digitaltryck i Sverige

Elanders Sverige satsar stort på inkjet.

Trippel-sammanslagning i UK – siktar mot miljardomsättning

Jon Bailey (ProCo) Garry Peeling (Precision) och Jon Tolley (Prime). Tillsammans ska de bygga upp ett av Storbritanniens största tryckerier.

Tre tryckerier i Storbritannien slår sig samman och kommer gemensamt omsätta över en halv miljard kronor – med sikte på en dubblering inom tre år. (mer…)

De investerar i maskin som skräddarsyr lådan efter produkten – helt on-demand

Norska Akershus Reklame Team investerar i lådproduktion on-demand. Den styrs av en app, 3D-skanner finns för att mäta produkterna som ska ligga i och maskinen har ett API.

Tryckeri inleder samarbete med nedlagd tapetfabrik – ska trycka gamla mönster med med ny teknologi

Mönster från den anrika tapetfabriken som stängde på 80-talet får nytt liv med digital teknik.

4Sign breddar sin leverantörsbas – ”en utvärderingsperiod kan man säga”

I dagarna kom ett pressmeddelande om att 4Sign och Signcom inleder ett nytt samarbete. Branschkoll har varit i kontakt med 4Signs kedjeledare Jonas Albinsson som berättar mer om det nya samarbetet och hur det passar in i 4Signs övergripande strategi.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)