Logga in

Frontpac och Oppboga tar fram svensktillverkade och klimatsmarta visir

17 augusti, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Frontpacs visir i FSC-certifierad kartong som använder minimalt med plast.

Frontpac tillsammans med Oppboga lanserar nu klimatsmarta visir av kartong. Visiren kräver betydligt mindre plast och har blivit populära hos bland annat brittiska NHS och vårdcentraler.

– Ett skyddsvisir bestående av mindre mängd plast är inte bara bättre för miljön utan kan även öka tillgängligheten då fler visir kan produceras utifrån en begränsad tillgång till plast, berättar Andrew Robinson, vd för Oppboga Bruk, i ett pressmeddelande.

Man kan alltså tillverka fler och billigare visir tack vara att man inte beroende av lika mycket genomskinlig plast, som det just nu är stor efterfrågan på.

Kartongen som används är FSC-märkt och sägs ge användaren en produkt med hög kvalitet och säkerhet samtidigt som den är klimatsmart.

Tillverkningen av dessa visir sker hos Frontpac i Arlöv.

– Frontpacs visir är godkänt av arbetsmiljöverket och är unikt i sitt slag ur tre perspektiv; miljö, applicering och prissättning. Förutom plastfönstret så är visiret baserat på FSC certifierad cellulosa. Applicering är enkel då de är färdigmonterat vid leverans. Visiren produceras maskinellt och kostnadseffektivt vilket innebär att vi kan presentera ett visir till det lägsta priset på marknaden, säger Jesper Ladelfa, Försäljningschef på Frontpac.

Industrigrupp köper etikettverksamheten Märkas av Eson Pac

Mårten Andersson är vd för Volati. (Bilder: Press)

Gör sitt andra etikettförvärv på kort tid – växer snabbt inom etikett.

Elanders byter plattform för digitaltryck i Sverige

Elanders Sverige satsar stort på inkjet.

Trippel-sammanslagning i UK – siktar mot miljardomsättning

Jon Bailey (ProCo) Garry Peeling (Precision) och Jon Tolley (Prime). Tillsammans ska de bygga upp ett av Storbritanniens största tryckerier.

Tre tryckerier i Storbritannien slår sig samman och kommer gemensamt omsätta över en halv miljard kronor – med sikte på en dubblering inom tre år. (mer…)

De investerar i maskin som skräddarsyr lådan efter produkten – helt on-demand

Norska Akershus Reklame Team investerar i lådproduktion on-demand. Den styrs av en app, 3D-skanner finns för att mäta produkterna som ska ligga i och maskinen har ett API.

Tryckeri inleder samarbete med nedlagd tapetfabrik – ska trycka gamla mönster med med ny teknologi

Mönster från den anrika tapetfabriken som stängde på 80-talet får nytt liv med digital teknik.

4Sign breddar sin leverantörsbas – ”en utvärderingsperiod kan man säga”

I dagarna kom ett pressmeddelande om att 4Sign och Signcom inleder ett nytt samarbete. Branschkoll har varit i kontakt med 4Signs kedjeledare Jonas Albinsson som berättar mer om det nya samarbetet och hur det passar in i 4Signs övergripande strategi.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)