Frontpac och Oppboga tar fram svensktillverkade och klimatsmarta visir
Frontpac tillsammans med Oppboga lanserar nu klimatsmarta visir av kartong. Visiren kräver betydligt mindre plast och har blivit populära hos bland annat brittiska NHS och vårdcentraler.
– Ett skyddsvisir bestående av mindre mängd plast är inte bara bättre för miljön utan kan även öka tillgängligheten då fler visir kan produceras utifrån en begränsad tillgång till plast, berättar Andrew Robinson, vd för Oppboga Bruk, i ett pressmeddelande.
Man kan alltså tillverka fler och billigare visir tack vara att man inte beroende av lika mycket genomskinlig plast, som det just nu är stor efterfrågan på.
Kartongen som används är FSC-märkt och sägs ge användaren en produkt med hög kvalitet och säkerhet samtidigt som den är klimatsmart.
Tillverkningen av dessa visir sker hos Frontpac i Arlöv.
– Frontpacs visir är godkänt av arbetsmiljöverket och är unikt i sitt slag ur tre perspektiv; miljö, applicering och prissättning. Förutom plastfönstret så är visiret baserat på FSC certifierad cellulosa. Applicering är enkel då de är färdigmonterat vid leverans. Visiren produceras maskinellt och kostnadseffektivt vilket innebär att vi kan presentera ett visir till det lägsta priset på marknaden, säger Jesper Ladelfa, Försäljningschef på Frontpac.
Office Depot i rekonstruktion – stänger alla 39 butiker
Stora skulder tvingar Office Depot till drastiska förändringar.
Trots redan vidtagna åtgärderna har Office Depot en ackumulerad nettoförlust på över 38 miljoner kronor under de första nio månaderna under 2024.
Detta framkommer i rekonstruktionshandlingar som Branschkoll har tagit del av, och är först med att rapportera om.
Pandemin slog hårt mot Office Depot som till stor del säljer sina varor och tjänster till kunder med fysisk verksamhet som butiker, skolor, kontor och myndigheter. Prishöjningar på material, framför allt pappersprodukter de senaste åren har också varit svåra att parera.
Branschkoll har tidigare rapporterat om ett stort skatteanstånd på över hundra miljoner kronor. Likviditetsbristen är på väg att bli akut och bedömningen är att bolaget inom tre månader hamnar i en situation där skulderna inte kan betalas så som de förfaller. Den totala ”skuldbördan” uppgår till 355 miljoner kronor.
Stänger alla butiker och säljkontor
I handlingarna framkommer nu att man gör drastiska förändringar i bolaget för att komma till rätta med lönsamheten.
- Stänga de 39 butikerna och säga upp hyresavtalen
- Stänga säljkontor i Göteborg, Malmö och Karlstad
- Säga upp en stor del av organisationens personal, inkluderande samtliga anställda i butikerna samt cirka tio anställda på huvudkontoret och lagret.
- Ska lansera en ny e-handelsplattform för att ytterligare öka försäljningen online
Bolaget förväntar sig att behålla intäkterna från icke-butiksberoende kunder.
Office Depots omsättning kommer till 80 procent från bolagets företagskunder där försäljningen via hemsidan står för majoriteten av omsättningen. Städ, kontor och papper är de största segmenten och profilprodukter utgör 4 procent av försäljningen, vilket motsvarade 39,5 miljoner kronor under 2023.
Förpackningsmaterial uppgår enligt uppgift till sex procent av försäljningen – drygt 59 miljoner kronor under 2023.
Företaget uppskattar att rekonstruktionen kommer pågå under sex till nio månader.
Om Office Depot
Office Depot bedrivs rikstäckande genom 39 butiker, säljkontor och webbhandel. Bolaget omsatte cirka 987 miljoner kronor under 2023 och sysselsätter omkring 230 anställda vilka består av butiksmedarbetare runt om i landet, säljare vid tre säljkontor, administration vid huvudkontoret i Solna samt lagerarbetare på centrallagret i Strängnäs.
Office Depot erbjuder varor inom kontorsinredning, kontorsmaterial, tillbehör samt tjänster som profilprodukter, hyra av maskiner och liknande till både företags- och privatkunder.
Liten e-handel med POD-tjänster till salu
Företaget har sitt fokus på kläder och B2B-marknaden.
Motigt för medieköp i oktober månad
Medieinvesteringarna föll kraftigt i oktober. Men det finns en delförklaring till att tappet blev så pass stort.
Norge utökar satsning ”Trykt i Norge”
Norska grafiska branschföreningen tar in mer resurser för att utöka satsningen på lokalt producerade trycksaker.
Målet är satt – de ska ha helt emissionsfria leveranser
Ett steg närmare klimatsmarta transporter.
Nu ska det avgöras vem som får trycka säkerhetsklassat uppdrag – 44 miljoner kronor i potten
Ingår att leverera tryck, efterbearbetning och packning.
Här är hela programmet på Print Next
19 november är det dags för Print Next. Allt är klart för en intensiv kunskaps- och nätverksdag för grafisk bransch.
Print Next bjuder på ännu fler talare i år och ämnena är de mest aktuella kring utvecklingen av det tryckta mediet.
Det handlar om allt från det senaste inom AI och automatisering till hållbarhet, och så klart det senaste inom den ekonomiska konjunkturen. Några av landets och branschens främsta experter delar med sig av sin kunskap.
Nätverket av personer som är på plats från alla delar av det tryckta mediets värdekedja är också stort – i skrivande stund är det 140 personer som kommer vara med under dagen.
Omfattande program
Under dagen kommer följande programpunkter att hållas:
- Framtidens event – en möjlig guldgruva för grafiska produkter – Cecilia Perlind, VD Sponsrings & Eventsverige
- Framtidens pappersbaserade förpackningar – Elin Furelid, Director of Future Packaging, Pernod Richard/Absolut
- Kronan, räntorna och konjunkturen – Sven-Olov Daunfeldt, chefsekonom, Svenskt Näringsliv
- Var finns tryckuppdragen i framtiden – Henrik Müller-Hansen, CEO, Gelato
- Du måste veta vad Low code automation tools är! – Magnus Sandström, Digital Workflow Manager, Taberg Media Group
- Hållbarhetsfrågor, greenwashing och EU-regleringar – Anna Linusson, VD, Svanen och Jan Ihre, FSC Sverige
- Tryckt marknadsföring i symbios med Meta och Google –Jan Ringsö, VD & Grundare Reaktion
- Det senaste inom AI och innehållsgenerering – Henrik Vikström, CEO, Pixel Nordic
- Nya tryckta applikationer (som inte digitaliseras) – Per Larsson, Xeikon
- HETASTE trenderna inom prepress och automatisering – Lukas Engqvist, Brobygrafiska
- Jasså, du har problem att hitta rätt personer att anställa? – Tommy Bonté, Lärare och teknikansvarig, Brobygrafiska
- Hur man ökar effektiviteten i sina kampanjutskick med insikter och kundcase från Oscar Wager på Svensk Affärsinformation och Camilla Börlin på 21 Grams.
Hela programmet finns på eventets sajt – där du också anmäler dig.
Branschkoll är med och arrangerar Print Next genom Grafkom.
Nu säljs bärkraftigt utbildningsföretag med fokus på pappersindustrin
Verksamheten har en vinstmarginal på nära 30 procent.
E-handel med egen produktion till salu
Stabil bas med kunder för klädmärket och en nyckelfärdig e-handelsplattform.