Logga in

Frontpac och Oppboga tar fram svensktillverkade och klimatsmarta visir

17 augusti, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Frontpacs visir i FSC-certifierad kartong som använder minimalt med plast.

Frontpac tillsammans med Oppboga lanserar nu klimatsmarta visir av kartong. Visiren kräver betydligt mindre plast och har blivit populära hos bland annat brittiska NHS och vårdcentraler.

– Ett skyddsvisir bestående av mindre mängd plast är inte bara bättre för miljön utan kan även öka tillgängligheten då fler visir kan produceras utifrån en begränsad tillgång till plast, berättar Andrew Robinson, vd för Oppboga Bruk, i ett pressmeddelande.

Man kan alltså tillverka fler och billigare visir tack vara att man inte beroende av lika mycket genomskinlig plast, som det just nu är stor efterfrågan på.

Kartongen som används är FSC-märkt och sägs ge användaren en produkt med hög kvalitet och säkerhet samtidigt som den är klimatsmart.

Tillverkningen av dessa visir sker hos Frontpac i Arlöv.

– Frontpacs visir är godkänt av arbetsmiljöverket och är unikt i sitt slag ur tre perspektiv; miljö, applicering och prissättning. Förutom plastfönstret så är visiret baserat på FSC certifierad cellulosa. Applicering är enkel då de är färdigmonterat vid leverans. Visiren produceras maskinellt och kostnadseffektivt vilket innebär att vi kan presentera ett visir till det lägsta priset på marknaden, säger Jesper Ladelfa, Försäljningschef på Frontpac.

Brandfactory investerar i skärbord från Zünd

Dennis Hallam (operatör), Daniel Forsgren (teamledare storformat) och Daniel Redner (produktionschef) framför det nya skärbordet. (Bild: Press)

Brandfactory investerade under slutet av 2020 i ett nytt skärbord till sin produktion i Farsta (mer…)

Horizon digitialiserar – flera stora nordiska investeringar i efterbehandling

Horizon jobbar kontinuerligt med att ta fram smarta lösningar för tryckeriernas efterbearbetning av trycksaker.

Horizon har under senaste åren sålt tre stora limlinjer i Norden – så här ser man på framtidens grafiska företag. (mer…)

Mest lyssnat på Branschkollpodden 2020 – är du vår nästa gäst?

Några av gästerna i Branschkollpodden under 2020.

Tolv branschprofiler gästade Branschkollpodden 2020. (mer…)

21grams byter ägare – säljs för 350 miljoner kronor

Stefan Blomqvist, vd 21grams och Hans Leybaert, vd Unifiedpost Group. (Foto: 21grams)

21grams – som genom samordning effektiviserar både fysisk och digital post – får en ny ägare i Unifiedpost Group som sedan september 2020 är noterat på börsen i Belgien. Nu satsar ledningen på ytterligare tillväxt. (mer…)

Sigtuna Gravyr förvärvar och dubblar kapaciteten

Stärker maskinpark och kundbas genom förvärvet av en kollega.

3 aktörer slås ihop till 1 i Blekinge och flyttar till nya lokaler

Ny logotyp och nytt varumärke för de tre bolagen, som nu blir ett.

Nyligen utsågs man till ”superföretag” – nu flyttar man ihop och skapar ett gemensamt varumärke.

Tillverkat kartong till många klassiska ölunderlägg – Nu avvecklas Värmländska Svanskogs bruk

Tillverkningen flyttas till Tyskland.

Lanserar nytt påkostat inredningsmagasin – TMG Sthlm står för trycket

Tidigare chefredaktör för tidningen Residence, Hanna Nova Beatrice, lanserar inredningstidningen The New Era Magazine.

20 nya HP Indigo i Norden under 2020 – så här har volymerna utvecklats

Johan Gustafsson och Johan Lidström på Visutech.

Visutech, som säljer HP Indigo i Norden, rapporterar om utvecklingen under Coronaåret. 20 nya pressar är hittills sålda i Norden i år och volymerna är på väg tillbaka för civiltryckerierna.