Logga in

Flera generationsskiften på Visutech – förbereder organisationen för nästa högkonjunktur

17 april, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Visutech med Johan Lidström, Jan-Olof Jungersten och Johan Gustafsson tittar framåt mot nästa Drupa.

”Varannan Drupa går i en lågkonjunktur” och nu satsar Visutech, som är återförsäljare av HPs pressar i Norden, för att ha bra fart när konjunkturen vänder upp igen.

Branschkoll har träffat (digitalt såklart) teamet på på Visutech för att prata om nästa generations tryckpressar från HP och vilka möjligheter det skapar för branschen.

Om de många nyheterna i utbudet – med bland annat två nya generationer pressar – kan du läsa om här.

– Att det inte blir en Drupa-mässa är ett stort avbräck för oss och hela branschen – men vi tänker ta Drupa till kunderna istället, säger försäljningschefen Johan Gustafsson.

Generationsskifte i ledningen

Senaste tiden har man anställt fler säljare som leds av Johan Gustafsson.

– Vi är ett hungrigt gäng med lång erfarenhet som ska leda kunderna att bli mer lönsamma i sitt företagande. De grafiska företag som vill jobba med oss vill vi gärna hjälpa, säger Johan Gustafsson.

Men det är inte bara i HPs maskinutbud som det är ett generationsskifte på gång – utan i Visutechs ledning sker nu också förändringar.

Jan-Olof Jungersten berättar att Johan Lidström sedan årsskiftet har tagit ett större ansvar i organisationen.

– Johan går parallellt med mig och är den som ska leda Visutech på väg mot nästa Drupa.

Snart med digital utbildning

Visutech har under tio år jobbat massor med att sprida kunskap genom sitt Digital Academy (100 utbildningar totalt) och böcker om branschens utveckling. Och nu ska dessa initiativ också bli digitala, berättar Jan-Olof.

– Har man mer kunskap kan man ta bättre och mer lönsamma beslut. Därför ska våra utbildningar bli tillgängliga digitalt. Det handlar både om våra inspirationsföreläsningar och om maskinutbildningar.

Jättelansering med ny teknologi

Med HPs nya portfölj med maskiner och mjukvara ser man stora möjligheter att kunna vara en partner till företagen i grafisk bransch.

– Branschen verkar vänta på nya och revolutionerande maskiner, men vad behöver branschen egentligen, frågar Johan Gustafsson och svarar sig själv.

– Våra kunder efterfrågar snabbare maskiner med högre upptid som går att hantera med mindre bemanning men samtidigt bibehålla flexibiliteten i vad som går att producera.

– HP har ett paket för detta som kunderna kan köpa nu, säger Johan Lidström.

Jan-Olof, Johan och Johan är alla eniga om att i de mer oroliga tider som ligger framför oss så vill man investera i det som man vet fungerar.

Framtidens teknologi

Baserat på de trender man ser på marknaden med minskande upplagor, krav på ökat värdeskapande, kortare leveranstider och hållbarhet har HP ett tänk där man bygger maskiner med ett digitalt perspektiv.

– Det vi märker är att många glömmer bort att tryckpressar idag måste vara byggda med ett digitalt perspektiv. Massor av små jobb med olika papper och färger som ska levereras snabbt, smart och hållbart.

– Till exempel har vi nu fem olika pappersfack, automatiska pall-byten utan stopp, som gör en sån produktmix effektiv att producera jämfört med i en analog offsetpress.

– Effektiviteten måste hållas uppe även när man har massor av små korta jobb.

Läs också: Högre fart på HP Indigo-pressarna – stort nytt utbud med två nya generationer

Polarisering i branschen

På marknaden ser Visutech en polarisering där ett tryckeri antingen trycker stora volymer eller producerar trycksaker med ett högt värde.

– Sätter du bara färg på papper så måste du har stora volymer. Men det finns också plats för alla som producerar trycksaker som inte är ”standard” utan har ett högre värde, säger Johan Gustafsson.

– Och det nya paradigmskiftet just nu ställer större krav på lokal produktion, säger Johan Lidström.

Bättre balans mellan digitalt och analogt

Man tror att branschen skulle må bättre av en balansering mellan teknologierna och med det menar man att fler tryckjobb borde flyttas från offset till digitalt. Men det betyder inte att allt ska tryckas i digitala pressar. Många kommer fortsätta med offset parallellt men man måste utnyttja varje teknologis fördelar.

– Vi tror att man måste sluta se ett jobb som digitalt eller analogt. Många tryckerier ser fortfarande jobb som det ena eller andra. Det måste man sluta med, säger Johan.

Det är produktionschefen som bör bestämma i vilken maskin ett jobb ska gå beroende på förutsättningarna. Det kan handla om upplaga, leveranstid, ekonomi och var det finns kapacitet.

De som jobbar med statiska kalkyler där man delar upp sin kapacitet i offset och digitalt har svårt att nå en hög produktivitet.

– när produktionschefen planerar dynamiskt ökar produktiviteten och det finns inga tekniska begränsningar för detta sätt att jobba idag. Lönsamheten måste alltid vara det viktigaste, avslutar Johan.

Så här ska Messe Düsseldorf Covidsäkrar Drupa – ansiktsmask blir obligatorisk

(Bild: Drupa)

Drupa gör nu allt för att kunna genomföra mässan.

Heidelberg överger Drupa

Heidelberg ställer in sitt deltagande på Drupa nästa år.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)