Logga in

Högre fart på HP Indigo-pressarna – stort nytt utbud med två nya generationer

17 april, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

HPs nya flaggskepp. Först generation 5 med HP Indigo 100K i spetsen och senare generation 6 där man ökar farten rejält med ett helt nytt tekniskt upplägg.

Visionen, som kommer allt närmare för HP och Visutech, är att ta allt det man önskar sig av en offsetpress och göra det helt digitalt, säger Jan-Olof Jungersten när han berättar om HPs helt nya utbud av pressar som skulle ha presenterats på Drupa.

HP gör en enorm satsning med tio nya modeller och två nya generationer av tryckpressar. Och för Indigo tas ett stort steg när man delar upp trycket av färgerna på flera tryckverk. Mer likt traditionellt offset men man behåller såklart det digitala tänket.

En ny värld efter krisen

När världen kommer ur Corona-krisen ska HP och den nordiska distributören Visutech stå redo att hjälpa branschen tjäna pengar. Med massor av ny teknologi redan nu – och ett löfte om vad som kommer i framtiden (Drupa år 2024) ska man få tryckerierna att välja Visutech och HP som partner.

– Vi kommer inte att komma upp där vi åkte ner – det kommer delvis vara helt andra saker som gäller efter den här krisen, säger Jan-Olof Jungersten som driver Visutech.

Det kommer att bli en civiltrycksmarknad som bygger mycket mer på värde. Men det kommer inte vara smärtfritt för någon.

– Det har hittills inte varit för dyrt med trycksaker utan det är värdet som varit för lågt. Inköpschefer har fått för lågt värde och man har helt enkelt gått till andra medier med bättre avkastning, menat Jan-Olof.

Att det är digital produktion som gäller i framtiden – råder det ingen tvekan på hos teamet på Visutech. Upplagorna går ner, varje trycksak måste skapa uppmärksamhet och värdet av lokal produktion fick plötsligt ett enormt uppsving.

En ny helhetssyn på hela värdekedjan – med lagerhållning, logistik, minskat spill måste få ta ännu mer plats. Detta måste tryckerierna nu snabbt anpassa sig till och HP har bilden klar för sig hur de ska vara en del av utvecklingen.

– Det blir ett nytt ”normal-läge” för den grafiska branschen där kunderna inte nöjer sig med medelmåttig kvalitet eller att vänta på leveranser flera dagar. Hållbar och lokal produktion tror vi kommer bli en enorm styrka fram över.

Enligt HP har kostnaderna för marknadsföring i digitala kanaler ökat med 70 procent de senaste fem åren vilket gör det lättare för tryckt media att konkurrera om en del av marknadsbudgeten. Och den som skapar upplevelser för människor kommer att kunna ta bra betalt för sina tjänster och trycksaker kommer inte vara något undantag.

”Vi ska komma till kunderna när kunderna inte kan komma till Drupa”

Men en enorm planerad satsning på Drupa fick HP, precis som alla andra, snabbt ställa om till den nya verkligheten. Senaste veckorna har man brett lanserat alla nyheter som skulle ha visats upp i Düsseldorf i sommar.

Men vad är det då HP gör som kommer hjälpa tryckerierna med detta?

Generation 5 – ”den till och med låter som en offsetpress”

Man släpper nu en helt ny generation av pressar, Generation 5, för både civiltryck och inom förpackning/etikett.

Den helt nya pressen 100K är 30 procent snabbare och 50 procent produktivare. Och ännu mer lik en offsetpress. Här är HPs film som presenterar pressen:

Enligt Jan -Olof Jungersten är det som en ”Indigo 12000 med allt man kan önska sig, den till och med låter som en offsetpress”.

– Den går hela tiden – behöver aldrig stängas av. Det är ett monster och vänder sig till de som har större volymer och vill fortsätta utveckla sin produktivitet.

B2-pressen som idag heter Indigo 12000 kommer också i en ny version med namnet 15K. Nu både rippas dokumenten och trycks i 1600 dpi och media upp till 600 micron kan gå genom pressen.

Med nya specialfärger, fem olika fack för papper och automatiska pallbyten är pressarna är utvecklade för de tryckerier som vill ta nästa steg i både effektivitet samtidigt som man kan erbjuda flexibilitet och mervärde till kunderna i varje jobb. På Visutech säger man att det här är de enda pressarna som är byggda med ett digitalt perspektiv.

– Lågkonjunkturen kommer göra att kunderna beställer mindre varje gång men tryckerierna måste kunna producera mycket mer effektivt utan att behöva tumma på kraven på mervärden. Det kommer att gynna vår teknologi, säger Jan-Olof.

Nya A3-maskiner släpps också i form av Indigo 7K (SRA3+) med alla möjligheter till mervärden i from av specialfärger och tryck på tjockare material. I Indigo 7eco har man en billigare maskin för de som vill komma igång med digital produktion.

Indigo 90K är en rullmatad press för tryck av applikationer med tryck på bara en sida som exempelvis förpackningar, tapeter och affischer/vepor.

De som redan nu investerar i en Indigo 12000 eller 7000 kan uppgradera senare till de nya versionerna.

Indigo 100K testas sedan i höstas av fem tryckerier runt om i världen och går att köpa senare under 2020. I Italien finns en av de första pressarna och HP har gjort en case-film från tryckeriet Press Up som du kan se här.

Fortsättningen kommer i Generation 6

Ett stort trendbrott för HP när man i generation 6 delar upp färgerna på flera olika trummor vilket ökar farten rejält. Här i en version för etiketter som ska komma redan nästa år.

I nästa generation kommer den stora förändringen i HP Indigos teknologi när man byter till sex tryckverk efter varandra och därmed ökar hastigheten med sex gånger.

Och här är det många nyheter som krävs för att man ska kunna få ihop allt till en fungerande produkt.

Nästa generations pressar har långa gummidukar med keramiska trummor med fotoindikator som laddas med LED (istället för laser) och pressen går i 120 meter per minut. För den som vill kan man har två färger per trumma vilket ger halva hastigheten men tryck med hela 12 färger.

– Med möjligheten att trycka med upp till 12 färger kommer denna teknologi först att utvecklas för etikettmarknaden och konkurrera med flexotekniken.

Lansering av generation 6 planeras till mässan Label Expo nästa år och efter det ska den implementeras i både ark- och rullpressar för civilsidan där en lansering planeras till 2024.

– Det är en enorm satsning som HP gör framåt med inte bara nya maskiner utan också nya fabriker, nya kontor och med det stora trendbrottet där man delar upp färgerna på olika trummor som gör att teknologin nu blir både enklare och mycket mer effektiv, avslutar Jan-Olof.

Flera andra nya och uppdaterade maskiner släpps också – bland annat en ny inkjetpress (T250 HD) och flera pressar inom etikett och förpackning – både rull- och arkmatade. Information om nyheterna finns på hp.com.

Så här ska Messe Düsseldorf Covidsäkrar Drupa – ansiktsmask blir obligatorisk

(Bild: Drupa)

Drupa gör nu allt för att kunna genomföra mässan.

Heidelberg överger Drupa

Heidelberg ställer in sitt deltagande på Drupa nästa år.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)