”Eskils har en perfekt balans mellan muskler och flexibilitet”

DSC05908webb

DSC05871webb

Christian Nilsson är vd för Eskils i Borås och brinner för att göra företaget till en av de bästa arbetsgivarna i branschen. ”Alla ska vilja jobba här”, säger han i en intervju.

Med en ny marknadsinriktad vd har Eskils Tryckeri på mindre än ett år blivit en utåtriktad organisation med ett tydligt erbjudande till marknaden. Nu satsar man på tillväxt och har redan utökat marknadssidan med fyra personer sedan i höstas.

Mer utåtriktade

Christian Nilsson tog över rodret som vd för Eskils för snart ett år sedan. Och mycket har hänt sedan dess. Förutom att ha utökat marknadssidan så har en ny profil lanserats och man har blivit omskrivna i media.

– Vi har länge varit ganska anonyma – på både gott och ont – men det påverkar oss när vi försöker rekrytera folk, säger Christian som just nu är i en process att anställa en produktionschef till en nyinrättad tjänst.

Glenn Bergman, Anna Dalqvist, Fredrik Norén och Christian Nilsson. Karin Johansson som är projektledare står bakom Christian.

Glenn Bergman, Anna Dalqvist, Fredrik Norén och Christian Nilsson. Karin Johansson som är projektledare står bakom Christian.

För Christian är det människorna i företaget som i slutändan gör hela skillnaden och han är övertygad om att Eskils varumärkeskännedom är viktig att jobba hårt med för att man ska lyckas rekrytera de bästa i branschen.

– Är man inte en attraktiv arbetsgivare så blir det jobbigt, säger Christian.

Bästa lösningen till kedjor och produktvarumärken

Eskils har under de senaste åren specialiserat sig på trycksaker till kedjeföretag.

– Vi definierar kedjor som företag som finns på många olika platser med fysiska enheter och som vill ha en enhetlig profil. Det kan vara butiker, hotell eller restauranger som kommunicerar i skyltfönster och inne i ”butikerna”.

En annan nisch man vänder sig till är produktvarumärken – de företag som inte har egna butiker utan konkurrerar om uppmärksamheten inne i andras butiker.

– Ofta är dessa lite extra roliga att jobba med för de måste förtjäna sin plats i en butik genom att sticka ut lite extra. De behöver allt material de kan få som förstärker den egna kampanjen.

Man ser som sin uppgift att skapa den totalekonomiskt bästa lösningen vilket innebär att man jobbar mycket med att hjälpa kunden att till exempel välja rätt material och hitta den smartaste lösningen för att logistiskt få ut alla enheter till rätt butiker i rätt tid.

Snabba puckar

Christian berättar att tanken med Eskils är att ha en organisation och en produktion som gör att man kan respondera direkt när kunden vill göra något snabbt.

Produktionsutrustningen är omfattande – här trycker man stora format på både papper och tyg.

Produktionsutrustningen är omfattande – här trycker man stora format på både papper och tyg.

– Vi har allt i huset och vi skapar som störst värde när kunden faktiskt är lite oplanerad.

Enligt Christian har Eskils det som krävs för att snabbt producera en stor del av de olika typer av enheter som kunderna behöver till sin butikskommunikation. Från små skyltar av papper till stora vepor av tyg – allt med samma färg och kvalitet oavsett material, tryckmetod eller när i tiden det produceras.

Eskils ägare ACG är starkja inom textilbranschen och har hjälpt Eskils investera i symaskiner och automatisering av tygbaserad produktion.

Eskils ägare ACG är starkja inom textilbranschen och har hjälpt Eskils investera i symaskiner och automatisering av tygbaserad produktion.

Och man har kapacitet för att kunna producera stora upplagor för direkta leveranser. Ofta tänjer man på gränserna för vad som är möjligt och jobbar med att hitta logistiska lösningar för att klara av leveranserna.

För en kund handlar det till exempel om 5.000 stora ljuslådevepor i olika versioner som ska ut till flera hundra butiker.

– Ofta dellevererar vi till de delar av ett butiksnät som ligger längre bort och där frakten tar någon dag extra och producerar successivt i linje med behovet för vårt plock och pack.

Logistikavdelningen på Eskils är en viktig del av verksamheten och ofta hjälper man kunderna att välja material och produktionsmetoder som skapar en effektivare logistik.

– En nyckelfaktor för oss är att vi redan från början vet vad som ska monteras – och när saker ska var i butik.

För Eskils handlar det om att man vill erbjuda just-in-time-leveranser från tryckeriet till butikerna. Det ska vara en trygg och snabb lösning för korta ledtider som skapar flexibilitet för kunderna.

Tryck och digitalt

Företag måste lämna något efter sig idag – använda alla kundkontakterna man har till något positivt, säger Christian som pekar på hur e-handelsbolagen idag jobbar ganska mycket med fysisk kommunikation.

Den digitala kommunikationen kommer såklart inte att minska men man ska ha stor respekt för bruset som just nu finns i de digitala kanalerna anser Christian.

– Jag efterlyser också en debatt om den miljöpåverkan som olika kommunikationskanaler har. Skärmar har till exempel en tuff miljöbelastning – papper är väldigt väldigt bra i och med sin höga andel återvinning, vilket inte alltid kommer fram i debatten.

Enligt Christian är det relativt lätt att skaffa en Svanenlicens men han efterlyser ett större grepp där man tittar på hållbarhet i ett större perspektiv. På Eskils jobbar man till exempel aktivt med friskvård som en del av en bredare definition på hållbarhet.

– Vår ägare vill att samhället och Borås ska utvecklas och därför har vi väldigt bra stöd i frågor som dessa.

Hållbarhetstänket ska också in i hur man utför sina uppdrag för kunderna. Sedan Christian tillträdde som vd har man inrättat en kreativ avdelning som jobbar med att utveckla kunderbjudandet och med hållbarhetsfrågor som ett viktigt inslag.

Den perfekta storleken

Eskils har idag 55 anställda och siktar på att omsätta 90 miljoner kronor i år. Målet är att växa till 120 miljoner i omsättning på fem års sikt.

Det ljusa showroomet är nybyggt – här träffar man kunder – som ibland lånar det för fotograferingar.

Det ljusa showroomet är nybyggt – här träffar man kunder – som ibland lånar det för fotograferingar.

– Vi får en perfekt storlek för att kunna ta snabba beslut om hur till exempel en kampanj ska kunna produceras. Och vi klarar av att hantera stora uppdrag med bra produktionsmaskiner och många anställda.

Nyckeln till framgång för Eskils, berättar Christian, är att man kan hänga med när kunden är impulsiv.

– När kunderna väljer att gasa så åker vi med och det blir allt mer sådant.

En helhetslösning med fyra delar

Eskils har idag fyra delar i sitt erbjudande där tryck och logistik är basen. Man har också utvecklat sitt kreativa koncept som innebär att man proaktivt jobbar med att utveckla nya idéer för marknaden. Här har man anställt två personer som jobbar med att utveckla detta erbjudande.

För att komma närmare kunden har man också tagit fram ett analyskoncept där man utvecklar kundrelationen mer strategiskt. Det kan handla om hur arbetsflöden ser ut och hur man hjälper kunden att uppnå sina mål.

– Frågan vi ställer oss är hur marknadschefen kan få ut mer av sin budget.

Eskils ägs sedan 1988 av ACG-gruppen – en lokal koncern som äger en handfull företag i Boråsregionen. Många bolag inom ACG handlar om automation och textil – och där har Eskils fått hjälp med bland annat hur man effektiviserar produktionen av typvepor.

Annons

Lessebo expanderar inom lyxförpackningar – han ska leda satsningen

Lessebo Paper gör en strategisk satsning på den skandinaviska marknaden genom att rekrytera Christofer de la Motte som ny Key Account Manager.

Fokus kommer att ligga på att expandera Lessebo Papers marknadsandelar inom lyxförpackning i Skandinavien.

Det svenska pappersbruket producerar och säljer papper under varumärkena Scandia 2000, Lessebo Luxury Packaging, Kaskad och Colorit.

Christofer kommer närmast från OnePartnerGroup där han arbetade som försäljningschef.

”Det känns mycket bra att börja arbeta för Lessebo Paper med tanke på deras hårda arbete när det gäller miljö och har nu positionerat sig som en av de mest miljövänligaste pappersproducenterna. Det är dessutom ett attraktivt varumärke med en stark produktmix som ligger helt rätt i tiden.”

Christofer de la Motte
redaktionen@branschkoll.se
Annons

”Ett lyckligt slut” säger Petter Stordalen när han lämnar bokbranschen

Norska förlaget Strawberry Publishing, som Petter Stordalen drog igång 2018, ägs nu till 83 procent av Bonnier efter att Stordalen sålt sina sista andelar till det svenska storförlaget. För ett år sedan köpte Bonnier 70 procent av aktierna och nu har man tagit över de sista delarna från Stordalen.

– Det här är bara slutet på början för ett förlag som ska fortsätta skriva historia, säger Petter Stordalen.

Nu byter man också namn till Bonnier Norsk Forlag AS. 2020 låg omsättningen på 150 miljoner norska kronor.

Ett lyckligt slut säger hotellmagnaten i pressmeddelandet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd för Arctic Papers pappersproduktion i Sverige

Arctic Paper tillsätter Kent Blom som ny vd för koncernens pappersproduktion i Sverige som omfattar de båda bruken i Grycksbo och Munkedal.

Nuvarande vd för Arctic Paper Grycksbo går i pension till sommaren 2022 och i nuläget är det koncernens finanschef som är vd för bruket i Munkedal. 

Kent Blom är 40 år och bosatt i Örebro. Han har lång erfarenhet av produktion och produktionsstyrning från ledande befattningar i Atlas Copco och Strängbetong. Senast kommer Kent Blom från rollen som vd i Meritor HVS AB, ett verkstadsbolag som är underleverantör till fordonsindustrin.

”Kent Blom har gedigen erfarenhet av industriell produktion och är väl meriterad att utveckla verksamheten vid våra svenska bruk, där hållbarhet, nya produkter och innovationer inom både grafiska papper och förpackningspapper blir än viktigare i framtiden”.

Michal Jarczyński, CEO i Arctic Paper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arkitektkopia prisar Sveriges bästa inhousebyråer – här är alla vinnarna

Vinnarna i årets upplaga av Arkitektkopias inhousetävling har utsetts vid en gala på Berns i Stockholm.

Arkitektkopia firar 10-års-jubileum som tävlingens arrangör där man delar ut priser för reklam och kommunikation som är skapad på svenska inhousebyråer.

Kry/Livi utsågs av juryn till årets inhousebyrå..

– Arbetsmarknaden för kreatörer och kommunikatörer har förändrats de senare decennierna och idag återfinns en stor del av kompetensen direkt ute hos företagen. Inhousetävlingen känns mer relevant än någonsin.

Anette Fredriksson, försäljnings- och marknadschef hos Arkitektkopia

Inhousetävlingens vision är att lyfta fram det arbete som görs inom inhousebyråer och skapa ett forum för erfarenhetsutbyte, nätverkande och ökad kunskap om vad som skapar framgångsrik kommunikation.

– Till skillnad från många andra utmärkelser som handlar om årets bästa prestation, så hyllas här hela team av medarbetare som skapat någonting tillsammans.

Gunnar Duintjer, vd för Arkitektkopia

En jury bedömer tävlingsbidragen och korar en vinnare i respektive kategori. Juryn tittar huvudsakligen på strategi, idéhöjd, kreativitet och resultat. I kategorin Årets Inhousebyrå bedömer juryn framgångsrikt marknadsföringsarbete, strukturer, processer, ett professionellt arbetssätt samt resultat.

Här är alla vinnarna 2021:

Bästa Collab

  • Guld – Håll Sverige Rent, Skräpplockardagarna
  • Silver – Sveriges Radio & SVT, Musikhjälpen
  • Brons – Arla Foods, Måla med Yoggi

Bästa Digital

  • Guld – Sony Music, The Walker Excavations
  • Silver – Lagerhaus, Båten
  • Brons – Högskolan Kristianstad, Hide and Seek Challenge

Bästa DR-utskick

  • Guld – Restaurang K-Märkt, Digital lunch
  • Silver – Semcon, Lova mindre
  • Brons – Ejendals, Uniformerad personal

Bästa Expo

Folksam vann för bästa Expo.
  • Guld – Folksam, Hjärtat på Folksamskrapan
  • Silver – Ica Reklam, Handla med hänsyn
  • Brons – Arla Foods, Måla med yoggi

Bästa Print 

Göteborgs Symfoniker vann Bästa Print.
  • Guld – Göteborgs Symfoniker, En smak av Göteborgs konserthus
  • Silver – TRE Creative Agency, Tre’s bon
  • Brons – Unionen, Preppingkit 

Bästa Kampanj 

  • Guld – SBAB
  • Silver – Sony Music, The Walker Excavations
  • Brons – Coop, Trött på att nollspara?

Årets inhousebyrå 

  • Kry/Livi
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Billerudkorsnäs ska tillbaka till kärnverksamheten – varit för mycket förändringar på senaste tiden

Billerudkorsnäs nya vd säger att man tappat lite fokus och nu ska tillbaka till sina rötter och huvudverksamheter. I en ny strategi, med namn ”Hållbar Tillväxt” presenterar Billerudskorsnäs sin väg fram till 2030.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Återvinningsmålen långt borta inom takeaway – så här kan problemet lösas

I Sverige går idag 95 procent av takeaway-förpackningarna till förbränning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Biobaserat tråg uppfyller livsmedelsindustrins hårda krav

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Uppgraderad plastfilm nu komposterbar

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny krympfilm ger lägre miljöpåverkan

Zoégas intensifierar sitt arbete med hållbara plastalternativ och introducerar en tunnare krympfilm vilket innebär en minskning med 7,25 ton plast varje år.

2015 bytte Zoégas ut den plast man använder till en tunnare krympfilm bestående av ett minimum av 50 procent återvunnen plast. En till synes liten åtgärd som gav stor effekt då den resulterade i en minskning av koldioxidutsläppen med cirka 33 ton och som även inspirerade flera fabriker inom Nestlékoncernen att gå över till det nya materialet.

Nu tar Zoégas nästa steg och minskar tjockleken på krympfilmen med 25 procent (från 40 my till 30 my) vilket reducerar fabrikens årliga plastförbrukning med 7,25 ton.

– Vi ser kontinuerligt över hur vi kan förbättra våra processer och reducera mängden plast vi använder i produktionen. I det här fallet kunde vi utnyttja att det dök upp ett ytterligare förbättrat material på marknaden. Dessutom drog vi lärdom från andra Nestlé-fabriker som redan hade testat det nya materialet med goda resultat, säger Dan Fredriksson, förpackningsansvarig på Zoégas i ett pressmeddelande.

– Det tunnare materialet har även gett positiva sidoeffekter i fabriken då våra operatörer numera hanterar 25 procent färre materialrullar vilket är positivt från ett ergonomiskt perspektiv, säger Dan Fredriksson.

Satsningen på mer hållbara förpackningsmaterial är ytterligare ett steg i Zoégas arbete mot noll miljöpåverkan i verksamheten och en viktig del av Nestlés globala mål – att nå netto noll utsläpp senast år 2050.

Zoégas kafferosteri i Helsingborg drivs sedan 2017 av certifierad biogas och el från vindkraft.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hållbarhet i fokus på Scanpacks Popup – ”Fördelar med samarbeten över materialgränser”

Nu är det bara ett år kvar till Scanpack i Göteborg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons