Bygger eye-trackingfabrik – vill hjälpa tryckerier skapa högre värde

Resultat-Gazeplot_Pesto

Resultat Gazeplot Pesto e1474444513230

Need Insights verktyg för yeye-trackning tar inte ”bara” fram en heat-map – utan mäter också ögats reaktion vid den första kontakten med budskapet. Detta används för att få fram hur ett budskap och utformningen fungerar i verkligheten. (Bild: Need Insights)

Företaget Need Insights har utvecklat ett standardiserat sätt att med hjälp av eye-tracking analysera hur bra olika typer av marknadskommunikation fungerar. Nu vill man få den grafiska branschen att erbjuda tjänsten till sina kunder.

Man testar på ett enkelt och standardiserat sätt allt från tidningsomslag till direktreklam och alla typer av annonser – både i tryck och på nätet.

– Vi har skapat ett verktyg som gör att man både kommersiellt och rent praktiskt kan använda eye-trackning i den dagliga verksamheten, säger Jason McMillion, en av grundarna till Need Insights när Branschkoll träffar honom för att prata om nya affärsmöjligheter.

Mäter reaktion – perfekt för trycksaker

En stor del av det Need Insights mäter är reaktion. Det handlar om hur ögat reagerar när det ser ett budskap, en annons eller en tidning. Inom eye-tracking är så kallade ”heat-maps” som visar var ögat tittar på vanliga – men det säger inget om hur det reagerar.

– Vi har en metodik där marknadsförare kan mäta det vi kallar ”first impression” för att ta reda på hur konsumenter reagerar på ett budskap.

Eye-trackning tillsammans med trycksaker och förpackning passar som handen i handsken – vi kan mäta hur de uppfattas på riktigt, säger Roel Lammers som är affärsutvecklare och medgrundare.

Möjlighet för grafisk bransch att hjälpa sina kunder

Nu erbjuder man den grafiska branschen en möjlighet att koppla upp sig mot deras plattform för att skapa nya värden för kunderna.

Annons

– Idag kan data användas för smarta och välgrundade beslut och det är något som alla marknadsförare kan bli bättre på. Vi ser att den grafiska branschen har en stor möjlighet att skapa mervärden för sina kunder tillsammans med oss, säger Jason McMillion.

Det blir allt viktigare att mäta effekten av investeringar man gör i marknadsföring. Till exempel är annonser i tryckta tidningar en ständigt utmanad mediekanal. Need Insights hjälper annonsörer att öka effekten på annonserna.

NeedInsights

Jason McMillion och Roel lammers är Need Insights grundare.

– Man måste se annonsen, den måste vara tydlig och man måste uppfatta avsändaren. Alla dessa saker kan vi mäta hur de fungerar och våra kunder provar ofta flera olika annonsversioner innan publicering, säger Jason.

– Ser man inte avsändaren så finns inget värde i en annons. Det kan vi säkerställa i förväg, säger Roel Lammers.

Process för effektiv mätning

Även omslag på magasin kan mätas – och med tekniken kan man hjälpa publicister att öka läsandet av en tidning. Är omslaget utformat på rätt sätt når de olika budskpen fram och lästiden kan ökas – vilket också innebär att fler ser annonserna i tidningen.

– Vi har byggt upp en process som gör att vi kan testa stora mängder material på kort tid, vilket är svårt med andra eye-trackningmetoder, säger Roel.

Den 9 november presenterar Need Insights sin tjänst på GrafKom I/O i Norrköping.

Annons

De köper konkursboet – ”Vi är en väldigt naturlig köpare”

2 1800

✔️Ska ge trygghet till konkursboets kunder ✔️Målsättning att fortsätta växa 15 procent årligen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Klart: Hjalmar E:s konkursbo sålt

hjalmare kontrakt

✔️Verksamheten upphör i Skellefteå ✔️Avser flytta tillgångarna till södra Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två nya digitalpressar – ”Vet att vi måste omsätta mer eller göra förändringar i produktionen”

IMG 2174 1800

Efter pensionsavgångar och byte av administrativt system – tryckeriet skiftar maskinmärke på digitaltrycksavdelningen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenskt tryckeri investerar över 20 miljoner kronor i rullinkjet – visar volymökning i år

intellijet parajett

✔️Nya kundaffärer har bäddat för bra start på året ✔️Så mycket har tryckeriets volymer ökat

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Omikai: ”Vi kommer att nå break even i år”

IMG 0813 1800
Ämnen i artikeln: Omikai

Omikai gjorde om affärsstrategin och de senaste tre åren har företaget inlett samarbeten och expanderat snabbt från tre till 19 marknader.

Ämnen i artikeln: Omikai
redaktionen@branschkoll.se
Annons

”Drömstart” för nystartat bolag

IMG 0993 1800

✔️Hektisk inledning för återförsäljaren ✔️Försäljningen ligger 20 procent över budget.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ricoh köper AI-startup

print AI
Ämnen i artikeln: Ricoh

Ska stärka den automatiserade processen med en funktion för datautvinning från olika dokument.

Ämnen i artikeln: Ricoh
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skyltföretag fick ny ägare – och tripplade marginalen

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så här gick det för Exaktakoncernen 2023

Exakta-koncernen har lämnat bokslut för 2023.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora förändringar på svenskt stortryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons