Alsander och Stålhäll ska leda Brandfactory efter rekonstruktionen

Brandfactory

Brandfactory har avslutat sin rekonstruktion och Martin Alsander tar över som koncernchef.

Det offentliga ackordet som erbjöd oprioriterade fordringsägare betalning med 25 procent gick nyligen igenom i Södertörns tingsrätt.

Annica Axelsson lämnar sin post som koncernchef och in kliver Martin Alsander från nya ägaren Lazarus. Johan Stålhäll gör comeback i företaget och blir vd för den svenska delen. Stålhäll sålde 2008 sitt Ekotryck Redners till Intellecta som sedan slog samman sin tryckeriverksamhet til Ineko och som senare såldes vidare.

– Vi tackar Annica för hennes insatser och inte minst för att ha navigerat bolaget genom en lyckad rekonstruktion, säger Martin Alsander, tillträdande koncernchef i ett pressmeddelande.

Man skriver att ”betydande besparingsåtgärder” har genomförts och att man nu står ”inför en nystart”.

– Nu har vi tagit oss igenom rekonstruktionen och förutsättningarna framåt är för första gången på länge synnerligen goda, säger Claes Jonson, styrelseordförande i Brandfactory och partner i Lazarus. Genom de kostnadsanpassningar som genomförts är vi nu redo att kraftfullt flytta fram våra positioner igen.

Annons

Johan Stålhäll som blir Sverige-vd ska främst fokusera på att stärka bolaget på den svenska marknaden.

Rekonstruktionen

Rekonstruktionen av de tre bolagen hade till slut totalt 699 företag som borgenärer på röstlängderna när det skulle avgöras om det offentliga ackordet skulle gå igenom. Som vanligt var det leverantörerna som tog den största smällen och de stora pappers- och materialleverantörerna hade krav på totalt runt 25 miljoner kronor som de nu bara får tillbaka en mindre del av. Värst drabbade var 3M och Antalis – båda med över fem miljoner kronor var i krav. Dessa var följda av Scandraft, R&D Spandex, Papyrus, Arctic Paper och Heidelberg.

Men också en lång rad grafiska producenter fanns med på listan – allt från tryckerier och bokbinderier till leverantörer av reklamartiklar och arbetskläder.

Pappersleverantörerna samt flera av materialleverantörerna röstade nej till ackordet.

Under rekonstruktionen uppges 51 personer ha sagts upp.

I rekonstruktionsplanen framkommer att man räknar med att ”generera ett likvidmässigt överskott om sammanlagt ca 25 MSEK under 2020”.

Ackordslikviden som ska betalas i slutet av 2020 beräknar man kommer att uppgå till totalt runt 25 miljoner kronor för de tre bolagen plus löne- och lönegarantiskulder på 14 miljoner kronor. Detta säger man sig kunna klara av ”förutsatt fortsatt bankfinansiering”.

Annons

Ettiketto köper in sig på den tyska marknaden

label
Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto

Ettiketto Group adderar 290 miljoner kronor i omsättning genom förvärvet.

Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Danskt etikettryckeri investerar i press från Bobst

1738669735377 1800
Ämnen i artikeln: BobstVisutech

”Detta kommer att stärka vår verksamhet avsevärt”.

Ämnen i artikeln: BobstVisutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Suzano höjer priserna på lövvedsmassa globalt

Eucalyptus 1800
Ämnen i artikeln: Suzano
Ämnen i artikeln: Suzano
redaktionen@branschkoll.se
Annons

SCA höjer priset på kraftliner

Ämnen i artikeln: SCA
Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Årets ”Kartongmatch” är igång – samlar barn kring återvinning och miljö med koppling till förpackningar

Kartongmatchen 1800
Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak

Tetra Pak har dragit igång Kartongmatchen 2024/2025, en återvinningstävling för barn i Sverige, Danmark och Finland.

Tävlingen är öppen för alla förskole- och skolbarn upp till 12 år och har anordnats i samarbete med ett flertal partners under de senaste 13 åren.

Det är med syftet att sprida kunskap och öka engagemanget bland ungdomar kring miljö och återvinning som Tetra Pak arrangerar Kartongmatchen med stöd av bland annat Arla, Skånemejerier, Norrmejerier, Fiskeby Board och Kiviks Musteri.

En av utmaningarna i årets tävling handlar om att göra en återvinningskampanj som kan uppmuntra människor att återvinna mer.

Kartongmatchen har inspirerat hundratusentals barn i Sverige, Danmark och Finland till att förstå vikten av att återvinna kartongförpackningar. Genom att främja en djupare förståelse och entusiasm för återvinning, formar vi nästa generations engagemang för hållbarhet. När kartongförpackningar återvinns blir de en värdefull resurs för nya produkter, och genom det här initiativet lär sig barnen inte bara bra miljöinitiativ utan blir också kraftfulla förespråkare för förändring i sina egna hem, säger Gustav Askman, Sustainability Manager Nordics på Tetra Pak.

Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nischad skyltaktör förvärvas av industrikoncern

handslag
Ämnen i artikeln: Skylt

Lönsam verksamhet inom skyltning och märkning får ny ägare.

Ämnen i artikeln: Skylt
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Packdesign byter namn till ULMA Packaging efter förvärvet

ULMA Packdesign
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Huhtamaki utser Axel Glade till chef för Flexible Packaging

huhtamaki axel glade
Ämnen i artikeln: Huhtamaki

Axel Glade har utsetts till chef för Flexible Packaging och medlem av Huhtamakis globala ledning. Han tillträder senast den 1 januari 2026 och rapporterar till vd Charles Héaulmé.

Glade kommer från Constantia Flexibles, där han varit chef för filmdivisionen. Han har lång erfarenhet inom förpackningsindustrin, bland annat från Sealed Air och Bischof + Klein.

Hans-Peter Edelbluth blir tillförordnad chef för Flexible Packaging från den 1 februari 2025 tills Axel Glade tillträder, enligt ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Huhtamaki
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fedrigoni har nu avvecklat verksamheten inom kontorspapper

Ämnen i artikeln: Fedrigoni
Ämnen i artikeln: Fedrigoni
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han ska leda Canon i Europa

shinichi yoshida 169 white d9f6bde33dd548aaa4edf86e4b6ad7e6 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons