Alsander och Stålhäll ska leda Brandfactory efter rekonstruktionen

Brandfactory

Brandfactory har avslutat sin rekonstruktion och Martin Alsander tar över som koncernchef.

Det offentliga ackordet som erbjöd oprioriterade fordringsägare betalning med 25 procent gick nyligen igenom i Södertörns tingsrätt.

Annica Axelsson lämnar sin post som koncernchef och in kliver Martin Alsander från nya ägaren Lazarus. Johan Stålhäll gör comeback i företaget och blir vd för den svenska delen. Stålhäll sålde 2008 sitt Ekotryck Redners till Intellecta som sedan slog samman sin tryckeriverksamhet til Ineko och som senare såldes vidare.

– Vi tackar Annica för hennes insatser och inte minst för att ha navigerat bolaget genom en lyckad rekonstruktion, säger Martin Alsander, tillträdande koncernchef i ett pressmeddelande.

Man skriver att ”betydande besparingsåtgärder” har genomförts och att man nu står ”inför en nystart”.

– Nu har vi tagit oss igenom rekonstruktionen och förutsättningarna framåt är för första gången på länge synnerligen goda, säger Claes Jonson, styrelseordförande i Brandfactory och partner i Lazarus. Genom de kostnadsanpassningar som genomförts är vi nu redo att kraftfullt flytta fram våra positioner igen.

Annons

Johan Stålhäll som blir Sverige-vd ska främst fokusera på att stärka bolaget på den svenska marknaden.

Rekonstruktionen

Rekonstruktionen av de tre bolagen hade till slut totalt 699 företag som borgenärer på röstlängderna när det skulle avgöras om det offentliga ackordet skulle gå igenom. Som vanligt var det leverantörerna som tog den största smällen och de stora pappers- och materialleverantörerna hade krav på totalt runt 25 miljoner kronor som de nu bara får tillbaka en mindre del av. Värst drabbade var 3M och Antalis – båda med över fem miljoner kronor var i krav. Dessa var följda av Scandraft, R&D Spandex, Papyrus, Arctic Paper och Heidelberg.

Men också en lång rad grafiska producenter fanns med på listan – allt från tryckerier och bokbinderier till leverantörer av reklamartiklar och arbetskläder.

Pappersleverantörerna samt flera av materialleverantörerna röstade nej till ackordet.

Under rekonstruktionen uppges 51 personer ha sagts upp.

I rekonstruktionsplanen framkommer att man räknar med att ”generera ett likvidmässigt överskott om sammanlagt ca 25 MSEK under 2020”.

Ackordslikviden som ska betalas i slutet av 2020 beräknar man kommer att uppgå till totalt runt 25 miljoner kronor för de tre bolagen plus löne- och lönegarantiskulder på 14 miljoner kronor. Detta säger man sig kunna klara av ”förutsatt fortsatt bankfinansiering”.

Annons

Robot tar över hanteringen av 73.000 tryckplåtar på danskt tryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Det går långsamt med skatteåterbetalningarna för profilbranschen

skatt promo 0324
Ämnen i artikeln: Skatteanstånd

Det tillfälliga anståndet med skatten som företag kunde ansöka om under pandemin och fram till förra hösten, spökar för svenska företag när räntan har höjts och återbetalningarna ska göras.

Ämnen i artikeln: Skatteanstånd
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Workwear-aktör lanserar tjänst för reparation av arbetskläder

repair textile

”Vi lanserar en utökad reparationstjänst för utvalda kunder”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

YP satsar i Skellefteå med förvärv och större butik

Blåkläders dedikerade yrkesbutik gör satsning i Norra Sverige.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska leverera arbetskläder till 4.000 anställda

vattenfall workwear

Vattenfall har valt leverantör av arbetskläder.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilplagg för 8 miljoner ska eldas upp efter tvist

klader eld

Två branschaktörer och ett byggföretag är inblandade i den tragiska historien.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

OLW släpper merchkollektion – redan slutsålt

pyajamas

För att fira ”ostbågens dag” den 5 mars har OLW släppt en kollektion med merchandise, med totalt fyra unika produkter.

Kollektionen kallas för ”The Cheezier Collection” och säljs via egen ehandel som heter ”The Cheezier store”. I skrivande stund är pyjamasen, hoodien och strumporna slutsålda medan de finns kvar några tofflor.

olw cheezier
Produkterna i OLW:s merchkollektion.

Vem OLW (eller kanske Orkla som äger OLW) har samarbetat med för att ta fram kollektionen framgår inte.

På OLW:s sociala medier är det fullt av kunder som inte hann köpa på sig av de redan slutsålda produkterna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Namn och första stora event klart för Torstens idrottshall

craft arena
Ämnen i artikeln: CraftNew Wave Group

Craft Arena blir namnet på Torsten Janssons nya idrottsanläggning i Kosta Boda.

Det står också klart att det första stora evenemanget som kommer hållas där är bordtennis-EM för 13-åringar – ”European Under 13 Championships”.

Läs också: Torsten Jansson storsäljer i NWG

Arenan väntas stå klar i november 2024 och ska bli en en samlingsplats för flera olika sporter, inte minst pingis där man redan har ett damlag som spelar i Superettan och ett herrlag som är en kvalmatch ifrån detsamma.

– Vi är otroligt stolta över att det europeiska bordtennisförbundet, ETTU, har tilldelat bordtennis-EM för 13-åringar till Kosta och vår nya Craft Arena. Vår förhoppning är att detta kommer stärka och utveckla bordtennisintresset i hela regionen och innebära ett riktigt mervärde till den stora satsning vi gör på idrott i allmänhet och bordtennis i synnerhet, säger Torsten Jansson, vd för New Wave Group som Craft Scandinavia är ett dotterbolag till, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: CraftNew Wave Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Torsten Jansson storsäljer i NWG

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ahlsell fortsätter förvärva i Norge

Ahsell har köpt ännu en norsk aktör som bland annat säljer PSU.

redaktionen@branschkoll.se
Annons