21grams byter ägare – säljs för 350 miljoner kronor

Stefan Blomqvist, vd 21grams och Hans Leybaert, vd Unifiedpost Group.
Stefan Blomqvist, vd 21grams och Hans Leybaert, vd Unifiedpost Group. Press

21grams – som genom samordning effektiviserar både fysisk och digital post – får en ny ägare i Unifiedpost Group som sedan september 2020 är noterat på börsen i Belgien. Nu satsar ledningen på ytterligare tillväxt.

Säljare är Priveq Investment (40%), Pulsen-koncernen och ledningsgruppen i 21grams.

Podden: I december gästade 21grams vd Stefan Blomqvist Branschkollpodden som du kan lyssna på här.

Köpeskillingen uppges till 350 miljoner kronor och värderingen gjordes genom en multipel på 7,5 gånger Ebitda för 2020, enligt Bloomberg. Betalning görs till 93 procent kontant och till sju procent med aktier.

– 21grams ledning är glada över att Unifiedpost Group har en stark tillväxtagenda som gör att vi kan fortsätta och ta nästa kliv på vår tillväxtresa, säger Stefan Blomqvist, vd i 21grams i en kommentar.

Unifiedpost Group har en likande verksamhet i Europa och tar sig genom förvärvet in även på den Nordiska marknaden.

Sedan 2015 har 21grams ökat från 500 till 770 miljoner kronor i omsättning och ökat sitt digitala erbjudande kraftigt. Idag hanterar man bland annat var fjärde e-faktura i Sverige.

– I och med förvärvet från Unifiedpost Group öppnas ytterligare möjligheter att stärka kunderbjudandet och att vara plattformen för fortsatt expansion i Norden. 21grams starka kultur och engagerade medarbetare har varit en förutsättning för denna framgång, säger Louise Nilsson som är partner på Priveq Advisory AB.

– Vi undersökte även finansiella köpare, men det känns bra att landa hos en industriell spelare med så många uppenbara synergier, säger Stefan Blomqvist till Di Digital.

Affären blev offentlig dagen före jul och marknaden reagerade positivt. Aktien steg från 21 till 25 euro dagarna efter affären och handlas i skrivande stund till 23 euro.

Fler förvärv

Unifiedpost har sedan börsnoteringen i höstas gjort flera förvärv och målet är att bli en stor europeisk aktör som hjälper företag med administration och ekonomiska transaktioner. BanqUP med verksamhet i Polen och Akti i Belgien är två andra förvärv man nyligen gjort.

Annons

Apaks vd Evelina Lindgren är Årets Företagare i Sverige

Mölndalsföretagaren Evelina Lindgren, tredje generationens vd på familjeföretaget Apak, blev i lördags utsedd till Årets Företagare i Sverige 2021.

Hon hade kvalificerat sig till finalen genom att tidigare vinna de regionala delfinalerna vilket vi skrivit om här och här.

– Det känns helt overkligt måste jag säga. Jag vill förstås tacka min familj, vi är ett familjeföretag, och utan dem så hade jag aldrig stått här idag, säger en glad och överraskad Evelina Lindgren när hon blir intervjuad av Företagarna.

Utmärkelsen delades ut under en galakväll i Stockholms Stadshus den 16:e oktober.

Det som bland annat imponerade på juryn och fick dem att utse Evelina Lindgren var hennes förmåga att driva bolaget att bli mer hållbart både vad gäller miljö och inte minst i personalfrågor.

Apak har investerat i en fullskalig solcellsanläggning som minskat elinköpen med 80 procent och rörelseresultatet har i stort sett ökat trefaldigt mellan 2015 och 2020.

Juryns motivering

”Med en stor dos innovationskraft sätter Årets Företagare ribban för hållbarhet högt och är en sann inspiration och förebild. Vår vinnare går i bräschen och driver utvecklingen för en hållbar omställning framåt. 

Årets Företagare har på kort tid fördubblat omsättningen och skapat en framgångssaga där utvecklingsmöjligheterna är oändliga. Med ett modigt ledarskap och en utgångspunkt i att medarbetarna är bolagets hjärta och viktigaste resurs, har vår vinnare tagit hela bolaget mot deras gemensamma mål.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hudikprofil förvärvar ÅF i grannkommun – ”blir medlem i NWP”

Utökar med bland annat bildekor och skyltar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Staples öppnar profilbutik och byter namn

Staples öppnar ny butik i Göteborg (ej den på bilden).
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ernst Alexis får ny vd och delägare

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny yrkesbutik öppnar i Växjö

arbetskläder workwear butik
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Här är alla i branschen som är klara för nya mässan Profil & Promotion

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Momentum Group säljer Gigant men fortsätter sälja deras produkter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilprodukt är hetaste spåret efter våldsam gärningsman

tygpåse tygkasse
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Devals nya kollektion är ”vanlig” i dagsljus och reflekterande på kvällen

arbetskläder profilkläder

Deval har släppt en ny kollektion av reflexplagg som har vanliga färg på dagen men på natten så kommer de reflekterande egenskaperna fram. Kollektionen lanseras med en reklamfilm i Tv4 som hade premiär nu i dagarna och som blev systrarna Frida och Josefin Aronsson debut som modeller.

Det unika med kollektionen är att den i ”dagsljus ser ut som vilken jacka som helst”. Bakom idén sägs bolagets grundare ConnyAronsson stå, som sorgligt gick bort innan sommaren och kollektionen är dedikerad till honom.

– Det är den största satsning vi någonsin gjort och pappa brann verkligen för de innovativa reflekterande kläderna som ser ut som vanliga kläder i dagsljus. Det känns speciellt och stort att vi nu genomför hans idéer och vi är spända på att se hur våra kunder tar emot nyheterna. Kläderna är revolutionerande och det betyder mycket för oss att äntligen lansera kollektionen, säger Frida Aronsson, i ett pressmeddelande.

Mamma och systrar

Frida och Josefin Aronsson från inspelningen av reklamfilmen.

I pressmeddelandet skriver man också attsystrarna Josefin och Frida Aronsson och deras mamma är ”aktiva i företaget”. Bakom reklamfilmen stårDaniel Fridell som är en känd svensk regissör och musikproducentenTomas Granlind.

– Att få chansen att göra en unik kollektion och göra skillnad genom att kombinera mode med säkerhet, och på så sätt inspirera människor att bli mer synliga i mörkret, är en fantastisk möjlighet som engagerar hela företaget. Jag har själv en son och vet hur svårt det kan vara att klä honom med reflexer när det är mörkt ute. Att vara synlig i mörkret kan faktiskt vara en fråga om liv och död, avslutar Josefin Aronsson.

I viden nedan kan du se reklamfilmen som alltså går på Tv4 just nu.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lägger ner på grund av Covid – startar nytt inom expo

redaktionen@branschkoll.se
Annons