Logga in

21grams byter ägare – säljs för 350 miljoner kronor

12 januari, 2021 | Av: Branschkoll | Dela:

Stefan Blomqvist, vd 21grams och Hans Leybaert, vd Unifiedpost Group. (Foto: 21grams)

21grams – som genom samordning effektiviserar både fysisk och digital post – får en ny ägare i Unifiedpost Group som sedan september 2020 är noterat på börsen i Belgien. Nu satsar ledningen på ytterligare tillväxt.

Säljare är Priveq Investment (40%), Pulsen-koncernen och ledningsgruppen i 21grams.

Podden: I december gästade 21grams vd Stefan Blomqvist Branschkollpodden som du kan lyssna på här.

Köpeskillingen uppges till 350 miljoner kronor och värderingen gjordes genom en multipel på 7,5 gånger Ebitda för 2020, enligt Bloomberg. Betalning görs till 93 procent kontant och till sju procent med aktier.

– 21grams ledning är glada över att Unifiedpost Group har en stark tillväxtagenda som gör att vi kan fortsätta och ta nästa kliv på vår tillväxtresa, säger Stefan Blomqvist, vd i 21grams i en kommentar.

Unifiedpost Group har en likande verksamhet i Europa och tar sig genom förvärvet in även på den Nordiska marknaden.

Sedan 2015 har 21grams ökat från 500 till 770 miljoner kronor i omsättning och ökat sitt digitala erbjudande kraftigt. Idag hanterar man bland annat var fjärde e-faktura i Sverige.

– I och med förvärvet från Unifiedpost Group öppnas ytterligare möjligheter att stärka kunderbjudandet och att vara plattformen för fortsatt expansion i Norden. 21grams starka kultur och engagerade medarbetare har varit en förutsättning för denna framgång, säger Louise Nilsson som är partner på Priveq Advisory AB.

– Vi undersökte även finansiella köpare, men det känns bra att landa hos en industriell spelare med så många uppenbara synergier, säger Stefan Blomqvist till Di Digital.

Affären blev offentlig dagen före jul och marknaden reagerade positivt. Aktien steg från 21 till 25 euro dagarna efter affären och handlas i skrivande stund till 23 euro.

Fler förvärv

Unifiedpost har sedan börsnoteringen i höstas gjort flera förvärv och målet är att bli en stor europeisk aktör som hjälper företag med administration och ekonomiska transaktioner. BanqUP med verksamhet i Polen och Akti i Belgien är två andra förvärv man nyligen gjort.

Skogens missförhållanden fortsätter uppmärksammas i ny kampanj av Naturskyddsföreningen

Skogen tystar i det tysta och den biologiska mångfalden i skogen sägs vara i akut kris, det här vill Naturskyddsföreningen nu rikta fokus mot i nya kampanjen ”Tyst skog”.

Vykorts-app vann guld i Svenska Designpriset – kraftigt ökade volymer

(Fotograf: Jenny Jurnelius)

Bara under december 2020 skickades över 1,3 miljoner vykort från tjänsten.

Grafisk koncern startar nytt företag för skyddsprodukter

Framtidens lagerrobot enligt Elon Musk – Eftermonteras på befintliga lagerlokaler

Elon Musk är kanske hetast i världen just nu – och när han uppmärksammar något så tenderar det att få spridning

Roupéz lanserar nytt varumärke – produkter med tryck till företag och privatpersoner

Med fokus på e-handel och smidig produktdesign.

Trovärdighetsproblem för FSC efter Sveaskogs allvarliga överträdelser

(Bilder: Sveaskog)

FSC är i blåsväder igen efter att statliga Sveaskog flera gånger begått högsta nivån av regelbrott mot FSC-reglerna. FSC tillbakavisar kritiken.

Snabbväxande svensk fotobokstjänst tar in 100 miljoner från välkänd investerare

Lina Andersson grundade succébolaget 2017. (Bilder: Press)

2020 omsatte man 75 miljoner kronor – de 25 anställda ska nu bli 50. (mer…)

Network Innovation fokuserar på NI Solutions – ska utvecklas med nya verksamheter

Magnus Lundgren ska tillsammans med kollegorna utveckla NI Solutions som nu får fullt fokus hos Network Innovation.

Vid årsskiftet flyttades Network Innovations avdelning Premium Brands till systerbolaget Tura Scandinavia. På Network Innovation läggs nu fullt fokus på att utveckla NI Solutions. (mer…)

En öl för varje insläppt mål – personifierat print när det är som bäst

Målvakten Willy Caballero till vänster håller upp sin öl. (Bild: Twitter)

Fotbollsspelaren Lionel Messi har slagit världsrekord i flest mål för en enskild klubb – hyllas nu av sponsorn med unika etiketter.