Podd: Så här navigerar du rätt i distributionsdjungeln 2021

stefan_b_21g_web

En miljard brev hanteras varje år av den virtuella postoperatören 21grams. I det senaste avsnittet av Branschkollpodden delar Stefan Blomqvist, vd för bolaget, med sig av sina bästa råd till tryckerier och varumärkesägare inför 2021.

Hur många vill egentligen ha reklam på papper? Hur kan tryckerierna agera i ett allt mer komplicerat kommunikationslandskap? Vad händer med portopriset nästa år? Var hittar tryckerierna de bästa marginalerna inom distribution? Det och mycket mer får du svar på i det senaste avsnittet av Branschkollpodden med Stefan Blomqvist som är vd för 21grams.

Ett kort sammandrag av podden finns nedan. Lyssna på Spotify eller här:

Hur skulle du beskriva 21grams verksamhet?

– Vi är en virtuell posoperatör och sitter mellan kunden och de olika distributörerna, både de fysiska och digitala. Vi hanterar brev, DR-utskick och adresser i digital form och tillsammans med tryckerierna så skapar vi den bästa portoekonomin genom att sortera upp post mellan de olika postoperatörerna.

Så ni delar alltså inte ut någon post själva?

– Vi har inga brevbärare och inga tryckpressar utan har en virtuell roll med teknologi och avtal som vi nu också har tagit in i den digitala världen med till exempel Kivra.

Kanalvalet

I avsnittet berättar Stefan bland annat om undersökningen Kanalvalet som visar på var det tryckta mediet fungerar extra bra.

– Det är ingen revolution men en stadig förflyttning mot det digitala med runt 5 till 10 procent varje år. Skillnaden mot tidigare år är att det inte längre försvinner volymer från systemet som tidigare utan nu förändras bara fördelningen mellan kanalerna.

– Reklam står sig fortsatt väldigt starkt i den fysiska kanalen. Både i hur volymerna utveckla sig och hur mottagarna vill ha reklam och erbjudanden tillsänt sig. Reklam är det enda som mottagarna vill ha i fysiska form – som man vill klämma och känna på.

Tryckarna har en jätteviktig roll att fylla

Behöver man ha stora volymer för att kunna ha nytta av era tjänster?

– För mindre volymer så måste vi samla ihop dem fysiskt och det gör vi i bolaget Mailworld där det då går att få ta del av rabatter trots att man bara gar ett mindre antal utskick. I det här segmentet finns det mycket att tjäna i takt med att priset på porto höjs.

– För tryckarna så gäller det att passa på att ta porto på de här mindre sändningarna för det finns en marginalmöjlighet för samtidigt som det blir mycket enklare för slutkunden att köpa porto och print ihop. Här har tryckarna en jätteviktig roll att fylla. Här finns det kronor att spara på varje utskick.

Istället för att bara ge upp när en kund digitaliserar så måste man börja prata på andra sätt kring kommunikation.

– Hur kan man komplettera en digital kommunikation med ett varumärkesbyggande – vilket typiskt är dr och tryckt media.

Detta är bara en liten del av innehållet i podden – lyssna på hela avsnittet här:


Stor tack till Elin Hall som klippt podden.

Annons

Ikea och Älmhults kommun planerar YH-utbildning av förpackningsingenjörer

Ansökan är inskickad och man hoppas på utbildningsstart hösten 2023.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pulpac forsätter landa patent – över 50 pågående ansökningar

Pulpac torrformad fiber
Ämnen i artikeln: Formed FiberPulpac

Göteborgsbaserade Pulpac, som har utvecklat en metod för torrformad fiber fortsätter att lämna in patentansökningar. Så här långt har man 28 patentfamiljer och 85 beviljade nationella patent och över 50 pågående patentansökniningar.

– Det sker innovationer på Pulpac varje vecka vilket gör att vi snabbt utökar antalet patent. Glädjande är också att de företagg som vi blivit partners med bidrar till utvecklingen och till vår vision att ersätta engångsplastprodukter med produkter av torrformad fiber så snart som det bara går, säger Peter Ekwall, Chief Intellectual Property Officer på Pulpac i ett pressmeddelande.

Läs också: Utrullningen har börjat – Pulpac ska befria världen från plast

Ämnen i artikeln: Formed FiberPulpac
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska Biofiber Tech ingår nytt partnerskap

Biofiber Tech

”Samarbetet gör att vi kan skala upp vår försäljning och produktion på kort tid”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Högsta betyg från kunderna i test av återbrukbara förpackningar inom e-handel

Royal Canin Repack

Projektet är redan igång i Sverige.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Många unga struntar i att sortera förpackningar

Ämnen i artikeln: ÅtervinningCirkularitet

Undersökning: Vi har en relativt hög grad av återvinning i Sverige. Men i åldersgruppen 18-29 år tycker en tredjedel att det är mer bekvämt att slänga sina förpackningar i hushållsavfallet än att källsortera dem.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningCirkularitet
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han är ny säljare på Miller Graphics

Joakim Dahlgren har börjat som säljare på Miller Graphics. Han kommer senast från en tjänst som prepresspecialist på AR Packaging.

Joakim är också styrelsemedlem i Sweflex sedan nästan tio år.

https://www.linkedin.com/in/joakim-dahlgren-86137216/
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ett steg närmare kommunalt insamlingsansvar

Det första formella steget mot ett kommunalt insamlingsansvar för förpackningsavfall från hushåll är nu taget. Riksdagen har bifallit regeringens proposition som innehåller vissa bemyndiganden som är nödvändiga för att regeringen ska kunna gå vidare med det förslag till förordning som tidigare remissbehandlats. 

– Detta är ett efterlängtat beslut, som vi och producenterna tillsammans arbetat för att få på plats, säger Tony Clark, vd Avfall Sverige i en artikel på deras sajt.

Föreskrifterna om kommunalt insamlingsansvar för förpackningsavfall kommer att finnas med i den förordning som regeringen ska besluta om.  

Beskedet från regeringen är att förordningen nu bereds. Regeringen har inte meddelat något datum för beslut, men det är troligt att beslut tas i närtid.

Läs Riksdagens beslut.

redaktionen@branschkoll.se

Ny marknadsdirektör till Emballator

Ämnen i artikeln: Emballator

Emballator Metal Group har anställt Erik Lejon som ny Market and sales director.

Erik kommer senast från rollen som Bussines Area Director på Itab Group, skriver Emballator i ett meddelande.

Ämnen i artikeln: Emballator
redaktionen@branschkoll.se

Lietpak Sweden byter vd

redaktionen@branschkoll.se

Reklaminvesteringarna i USA ökade kraftigt under 2021

Ämnen i artikeln: Reklammarknaden
Ämnen i artikeln: Reklammarknaden
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]