PODD: Så här navigerar du rätt i distributionsdjungeln 2021 – “det finns pengar att tjäna”

stefan_b_21g_web

En miljard brev hanteras varje år av den virtuella postoperatören 21grams. I det senaste avsnittet av Branschkollpodden delar Stefan Blomqvist, vd för bolaget, med sig av sina bästa råd till tryckerier och varumärkesägare inför 2021.

Hur många vill egentligen ha reklam på papper? Hur kan tryckerierna agera i ett allt mer komplicerat kommunikationslandskap? Vad händer med portopriset nästa år? Var hittar tryckerierna de bästa marginalerna inom distribution? Det och mycket mer får du svar på i det senaste avsnittet av Branschkollpodden med Stefan Blomqvist som är vd för 21grams.

Ett kort sammandrag av podden finns nedan. Lyssna på Spotify eller här:

Hur skulle du beskriva 21grams verksamhet?

– Vi är en virtuell posoperatör och sitter mellan kunden och de olika distributörerna, både de fysiska och digitala. Vi hanterar brev, DR-utskick och adresser i digital form och tillsammans med tryckerierna så skapar vi den bästa portoekonomin genom att sortera upp post mellan de olika postoperatörerna.

Så ni delar alltså inte ut någon post själva?

– Vi har inga brevbärare och inga tryckpressar utan har en virtuell roll med teknologi och avtal som vi nu också har tagit in i den digitala världen med till exempel Kivra.

Kanalvalet

I avsnittet berättar Stefan bland annat om undersökningen Kanalvalet som visar på var det tryckta mediet fungerar extra bra.

– Det är ingen revolution men en stadig förflyttning mot det digitala med runt 5 till 10 procent varje år. Skillnaden mot tidigare år är att det inte längre försvinner volymer från systemet som tidigare utan nu förändras bara fördelningen mellan kanalerna.

– Reklam står sig fortsatt väldigt starkt i den fysiska kanalen. Både i hur volymerna utveckla sig och hur mottagarna vill ha reklam och erbjudanden tillsänt sig. Reklam är det enda som mottagarna vill ha i fysiska form – som man vill klämma och känna på.

Tryckarna har en jätteviktig roll att fylla

Behöver man ha stora volymer för att kunna ha nytta av era tjänster?

– För mindre volymer så måste vi samla ihop dem fysiskt och det gör vi i bolaget Mailworld där det då går att få ta del av rabatter trots att man bara gar ett mindre antal utskick. I det här segmentet finns det mycket att tjäna i takt med att priset på porto höjs.

– För tryckarna så gäller det att passa på att ta porto på de här mindre sändningarna för det finns en marginalmöjlighet för samtidigt som det blir mycket enklare för slutkunden att köpa porto och print ihop. Här har tryckarna en jätteviktig roll att fylla. Här finns det kronor att spara på varje utskick.

Istället för att bara ge upp när en kund digitaliserar så måste man börja prata på andra sätt kring kommunikation.

– Hur kan man komplettera en digital kommunikation med ett varumärkesbyggande – vilket typiskt är dr och tryckt media.

Detta är bara en liten del av innehållet i podden – lyssna på hela avsnittet här:


Stor tack till Elin Hall som klippt podden.

Effektsystemet: Ny branschstandard för att mäta effekt av marknadsföring

Ett stort steg mot att kunna avgöra – och jämföra – vilka kanaler och marknadsinsatser som ger bäst avkastning.

redaktionen@branschkoll.se

De upphandlar trycksaker för upp till 11 miljoner

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat nätverk ska hjälpa företag med spårbarhetsfrågor

För alla som jobbar i värdekedjan med FSC- eller PEFC-märkta produkter.

Seose ska erbjuda expertis och rådgivning till ”virkesköpande” och ”träförädlande” företag för att säkerställa att man kommer rätt när det gäller spårbarhet och andra faktorer.

Företag som vill erbjuda produkter som är märkta med FSC och/eller PEFC behöver kunna visa att träråvaran har ett kontrollerat ursprung i certifierat skogsbruk. Men regelverket, det vill säga standarderna för spårbarhetscertifieringen uppfattas av de flesta som krångligt och svårt att tillämpa, skriver man på sin webbplats.

– Vi vet genom erfarenhet att många sitter ensamma med ansvaret för spårbarhetsfrågorna ute i industrin. Vi vill därför erbjuda expertstöd och ett nätverk av människor som också kan hjälpa varandra med tolkning av standardkrav, ”best practice” och ge varandra konkreta råd och tips på hur man kan undvika misstag och onödigt arbete, säger Emilia Bröms Axelsson, verksamhetsledare på Seose, i ett pressmeddelande.

Seose vänder sig till alla företag i kedjan, exempelvis: avverkningsorganisationer, sågverk, massabruk, bygghandlare, snickerier, leksakstillverkare, byggnadsentreprenörer, tryckerier och etikettillverkare.

Under sommaren och hösten kommer man hålla minst fyra nätverksträffar, flera av dem digitala. Mer information om dessa träffar hittar du här.

redaktionen@branschkoll.se

NTM bygger ut tryckerifastigheten med 4.000 kvm lageryta

logistikcenter
redaktionen@branschkoll.se