Zeta Display förvärvar norskt bolag och genomför företrädesemission
Bolaget fortsätter att satsa och tar nu in mer pengar och gör ytterligare ett förvärv.
Zeta Display förvärvar Webpro, ett norskt bolag som utvecklar och säljer kundanpassade lösningar inom digital signage. Bolagets största kunder utgörs av IKEA samt Mcdonalds. Bolaget omsatte 24 miljoner norska kronor under 2017, varav kontrakterade och repetitiva intäkter utgjorde ca 6,5 miljoner norska kronor. Rörelseresultatet uppgick till 4,1 miljoner norska kronor. Bolagets har installationer i 75 Ikeavaruhus runt om i världen samt i cirka 600 Mcdonalds-restauranger.
Köpeskillingen uppgår till cirka 21 miljoner norska kronor på skuldfri bas, och erlägges kontant på tillträdet, skriver Zeta Display i ett pressmeddelande.
Köpet av Webpro ska finansieras genom en företrädesemission om 74,5 miljoner kronor, som Zeta Display nyligen genomförde. I ett pressmeddelande berättar Zeta Display att emission är ”fullt ut säkerställd” genom att befattningshavare, befintliga aktieägare och styrelse har slutit ett avtal om teckningsförbindelser och/eller emissionsgarantier.
Pengarna som Zeta Display tar in ska alltså gå till fortsatt snabb tillväxt, där förvärv är en tydlig del av affärsplanen.
ATG köper digital signage för 100 miljoner
Våra utökade satsningar har redan skapat konkreta värden – för drygt en vecka sedan kunde vi med stor glädje meddela marknaden om koncernens absolut största affär hittills: ett avtal med ATG värt runt 100 miljoner kronor under fem år, varav 80 miljoner förväntas faktureras redan under 2018, berättar bolagets vd Leif Liljebrunn.