Logga in

Z-Profil tecknar globalt avtal med jättekund

11 september, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Z-Profil ska framöver sköta hanteringen av Komatsu Forests arbetskläder och produktmedia.

Komatsu Forests är en gigantisk producent av skogsmaskiner med sin bas i Sverige. Man omsätter över 3 miljarder kronor och har 600 anställda. Z-profil kommer driva Komatsus webbshop och logistik kring bolagets produktmedia både i Sverige och globalt.

Samarbetet inleds med en rivstart och redan nu är den dedikerade webbshoppen aktiv, där kan kunder från hela världen beställa arbetskläder och profilprodukter. Shoppens utbud kommer uppdateras löpande och den är specifikt framtagen utifrån Komatsu Forests grafiska och etiska riktlinjer.

– För oss på Z-Profil är det här en riktig drömaffär. Framförallt är det själva partnerskapet och lösningen som gör mig så varm i hjärtat, men också det faktum att det är en aktör som är så viktigt för hela Umeåregionen. Vi har arbetat målinriktat i flera år för att kunna skapa den här typen av lösning där vi tar hand om hela affären och logistiken medan kunden får en hög servicegrad och nöjda kunder, säger Jörgen Wikström, vd på Z-Profil, i ett pressmeddelande.

Poppis varumärke

Komatsu Forest har verksamhet och kunder över hela världen, bolaget finns representerat på fem kontinenter med huvudkontor i Umeå. Webbshoppen som Z-profil tagit fram låter användare världen över beställa produktmedia. Samtidigt som den har kundspecifika erbjudanden bakom inlogg. Och är självklart också öppen för privatpersoner.

– Kunderna har länge efterfrågat en webbshop och vi ser också att det är det mest använda sökordet på vår webbsida. Vi är stolta och glada över att Komatsu-kläder är så populära bland våra kunder och det gör den nya webbshopen extra rolig att presentera”, säger Annelie Persson, kommunikationschef på Komatsu Forest, i ett pressmeddelande.

– Vi har ju anat, men börjar först nu förstå hur eftertraktat varumärket Komatsu Forest faktiskt är för många skogsarbetare runt om i världen. Inte minst märkte vi av intresset när vi var med Komatsu Forest på Skogsnolia tidigare i år. Det är många som är stolta över att förknippas med just Komatsu Forests maskiner och vill gärna visa upp det. Ja, de är regelrätta fans helt enkelt, säger Jörgen Wikström.

Annelie Persson som är kommunikationschef på Komatsu Forest och Z-profils vd Jörgen Wikström.

Z-profils största avtal hittills

Det här är Z-profils klart största avtal hittills och öppnar upp många nya kunder och tillväxtmöjligheter för återförsäljaren.

– När vi letade leverantör sökte vi brett, eftersom det är leverantör som ska tillgodose hela vår globala verksamhet. Att vi hittade vår samarbetspartner på hemmaplan är vi jätteglada för likaså att vårt partnerskap bidrar till det lokala näringslivet, avslutar Annelie Persson på Komatsu Forest.

Ny kampanj: Budskapet om papprets kraft och hållbarhet måste spridas brett

Vill visa kraften och hållbarheten i pappersburen information – ”kunderna ska inte känna några tvivel för att använda papper som kommunikationskanal” (mer…)

Följ konkurser och varsel i kommunikationsbranschen – Grafisk bransch hänger inte med övriga näringslivet

Branschkoll har idag nylanserat sidorna för konkurs- och varselstatistik i kommunikationsbranschen. Nya diagram uppdateras nu löpande så fort ny statistik kommer in från de olika källorna. Augustisiffrorna har precis landat.

Oatly fortsätter med sin skarpa fysiska kommunikation – nu också med produktmedia

I dagarna lanserade Oatly sin senaste kampanj ”spola mjölken” med stora inslag av fysisk kommunikation.

Bonnierförlagen anställer stjärnskott som ny vd

(Foto: Peter Jönsson)

Sara Börsvik tar i januari över som vd för Bonnierförlagen efter Håkan Rudels. (mer…)

Två nischade förpackningsbolag går samman – ny webbshop redan öppnad

Lennart Myrlöv och Peter Sandström från Grycksbo Box & Print tillsammans med Jakob Skarin från Jakebox. (Bild: Press)

Jakebox och Grycksbo Box & Print går samman i det nya bolaget Niceboxes. (mer…)

Konsumtionen av böcker ökar – förlagens försäljning sjunker

Konsumtionen av böcker ökar – under första halvåret 2019 med 5,1 procent – det är de digitala abonnemangstjänsterna som står för hela ökning.  (mer…)

Tryckeri byter ut offset mot två nya digitalpressar

Investerar stort i digitaltryck. (mer…)

Nedåt för samtliga mediekategorier i augusti 2019 – ”finns anledning till oro”

Många negativa faktorer som påverkar konsumtionen och därmed medieköpen.

Arctic Paper investerar i Polen för bredare produktportfölj

Arctic Paper har genomfört en investering på 10 miljoner euro vid sitt polska bruk i Kostrzyn. (mer…)