Z-Profil förvärvar NWP Skellefteå

Jörgen Wikström vd på Z-Profil och Gustav Boström på NWP Skellefteå.
Jörgen Wikström vd på Z-Profil och Gustav Boström på NWP Skellefteå.

Umeåbaserade Z-Profil har nu alltså förvärvat New Wave Profile Skellefteå, som nyligen blev superföretag, för att möta en växande efterfrågan i Norra Sverige.

LÄS OCKSÅ: Z-profil om sitt rekordår – tog hem årets NWP- företag

– Tillsammans blir vi mycket starkare än vad vi är var för sig, säger Jörgen Wikström, vd på Z-profil i Umeå.

– Det är nästan häpnadsväckande hur bra vi kompletterar varandras erbjudande, tillägger Gustav Boström, vd på New Wave Profile i Skellefteå.

Z-Profil blir namnet på bägge bolagen

Det nya gemensamma bolaget kommer heta Z-Profil på båda orterna. Och Gustav Boström kommer vara kvar som ansvarig för Z-profils Skellefteåkontor.

Z-Profil räknar med att i framtiden expandera och nyanställa i både Skellefteå och Umeå. Det nya större bolaget får också betydligt bättre förutsättningar att ta sig an ännu större kunder och bli en naturlig partner i norra Sverige för företag i hela landet, skriver man i ett pressmeddelande.

– Vi har under pandemiåret ställt om och hjälpt våra kunder med nya behov som internprofilering och hemleveranser för att stärka kundernas arbetsgivarvarumärken, som blivit viktigare. Men det finns förstås ett uppdämt behov av att kunna möta kunder på riktigt igen, på mässor och event, så fort det är möjligt på ett säkert sätt, säger Jörgen Wikström, vd på Z-Profil.

Investeras tungt i Norra Sverige

Flera stora företag har etablerat sig i Norra Sverige de senaste åren, inte minst Facebook med serverhallar och batteritillverkaren Northvolt i Skellefteå

Annons

– Vi ser ju att det etableras flera stora bolag och ska investeras tungt i norra delen av Västerbotten och i Norrbotten och jag tror fler företag behöver stärka upp sig för att möta den kommande efterfrågan. Vi är övertygade om att samgåendet ska göra oss ännu bättre rustade att möta både stora och små kunders behov i hela norra Sverige, säger Gustav Boström, vd på New Wave Profile i Skellefteå.

Tillsammans kommer man nu ha 14 medarbetare och Z-profil säger sig omsatt 30 miljoner kronor under 2020, NWP Skellefteå omsatte 10,3 miljoner kronor under 2020. Tillsammans omsätter man alltså strax över 40 miljoner kronor.

– Det ska bli så kul med nya kollegor i Skellefteå, inte minst blir ishockeysnacket ännu intensivare då jag som gammal målvakt i Björklöven får arbeta tillsammans med den gamle stjärnspelaren från Skellefteå AIK, Fredrik Lindgren. Vi hoppas och ser fram emot kommande derbydrabbningar, avslutar Jörgen Wikström.

Annons

Hon byter bransch – blir ny tryckare i byn

Mia Vindelhed 1800

Mia Vindelhed gör en nystart i livet och satsar på tryckeri i nytt namn.

Mia Vindelhed gör en omstart i livet och ger sig in i tryckbranschen. Hon har köpt enmanstryckeriet Kaffe, Skog och Tryck i Västerbottniska Vindeln. I och med ägarbytet passar hon samtidigt på att byta namn på företaget till Mias tryck och konsulting AB. Det nya bolaget registrerades hos Bolagsverket 9 april.

– Jag köper hennes (förre ägaren) grejer så att jag kan trycka på kläder, göra skyltar och branda bilar, förklarar Mia Vindelhed.

En familjehistoria bakom

Både Mias morfar och pappa har huserat i lokalerna med sina respektive fotoverksamheter. Några ägarskiften senare på adressen i Vindeln flyttade tryckeriet och pappershandeln Kaffe, Skog och Tryck in.

Hur kommer det sig att du ger dig in i tryckbranschen?

– Jag hörde att hon skulle sälja och tänkte att någon i byn måste ju förvalta det här. Om någon inte gör det så får jag göra det. Jag hade en annan anställning och funderade ganska länge vad man skulle kunna göra och kom fram till att det passade ganska bra att ta över.

En blandad mix

Hon säger att det finns mycket företagare och industrier i Vindelns kommun:

Annons

– Jag skulle gärna vilja konsulta till mässor så att jag kan sälja mer till mässor och event. Men också göra mer branding så att man får ett helt paket. Det finns också massa småföretag som kanske vill ha dekaler till bilen, kepsar eller så. Och snart kommer studenten. Då kommer jag göra skyltar till privatpersoner. Så det kommer att var lite blandat.

Hur långt har du kommit i starten?

– Jag är snart igång. De beställningar jag får de gör jag. Men sedan har jag inte börjat marknadsföra mig än. Jag känner att jag måste lära mig mer och bli mer skillad, säger hon och tillägger att hon får hjälp i uppstarten av förre ägaren.

Ska flytta tryckeriet

Själv har Mia tidigare varit på Cranab och närmast kommer hon från en tjänst som verksamhetsledare på Tegnässkidan. I båda rollerna har hon jobbat en hel del med grafisk design och produktion.

– Det har alltid funnits ett intresse hos mig för form och färg.

Tryckeriet kommer dock inte fortsätta husera i hennes morfars och pappas gamla lokaler.

– Det var lite nostalgi att vara där, men vi har just byggt ett garage med en övervåning och då passar det ypperligt att kunna flytta det till Tvärålund, 1,5 mil utanför Vindeln.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tabs konkurs: Slutdatum för anbud skjuts fram

Jorgen W v tab 2
Ämnen i artikeln: V-TAB

✔️Deadline för att buda på V-tab sattes till tisdag 16 april ✔️Efter önskemål från anbudsgivare skjuts datumet upp ✔️Då tror konkursförvaltaren att en uppgörelse med köpare är klar

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stockholmstryckeri växer med retuschavdelning och nyanställningar

N2A4564 1800 800

Företaget fortsätter rekrytera på säljsidan. Och efter att ha tagit över delar av ett konkursbo kan nu också provtrycksproduktionen leva vidare i tryckeriets regi.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Det blir tryckeriernas viktigaste investeringar på Drupa

Kollage 1800

Åker tryckerierna till Drupa, eller inte? Hur ska de utveckla sina verksamheter och vad ligger i nästa investeringsrunda enligt plan. Branschkoll har pratat med tolv svenska tryckerier från norr till söder.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckerikoncern förvärvar expoaktör – ska omsätta 100 miljoner redan 2025

Aksell Moelven scaled 1

Samlar verksamheten i egen juridisk enhet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norskt mediehus investerar i egen tryckpress – ”ger enorm flexibilitet”

ogo 20200603 20340

Blir billigare att trycka själva – och värdet på produkten ökar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så mycket har tryckerierna kvar i uppskjuten skatt

skatteverket cut

Och så här går det med återbetalningarna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPPDATERAD: Stor svensk organisation upphandlar tryck

150 tryckuppdrag per år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Södra genomför nya prishöjningar på massaved

Sodra massa
Ämnen i artikeln: Södra

”Ett historiskt utbudsöverskott har övergått till ett strukturellt råvaruunderskott”.

Ämnen i artikeln: Södra
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Webbinarium: Största utställaren på Drupa – och andra saker att ha koll på inför årets stora mässa

drupa16 jv9230 1800
Ämnen i artikeln: Drupa

I fredags hade nätverket Grafkom ett webbinarium inför Drupa. Här kan du se det.

Om du vill få lite bättre koll på vad som händer på kommande Drupa så kan nu nu se en genomgång som Morten Reitoft från Inkish gjorde för Grafkoms medlemmar i förra veckan.

Se seminariet nedan – men först en lista som sammanfattar en del av det som sägs:

  • Morten ger en övergripande bild av mässan, vilka blir de stora utställarna och vilka kommer inte att ställa ut alls.
  • Även om allt fler leverantörer som ställer ut inte anpassar sina lanseringar lika mycket efter mässan längre så kommer det att vara en hel del stora nyheter som visas upp.
  • 30 procent av alla utställare är kinesiska bolag – vad detta betyder berättar Morten en del om.
  • Allt fler utställare visar upp kompletta produktionsflöden – snarare än fristående maskiner
  • Räkna med massor av robotar
  • Nyheter inom inkjet – bland annat kommer nya affärsmodeller kring färg
  • I vilka hallar finns de små och intressanta start-up-bolagen?
  • … och vem är största utställaren?

Se hela seminariet här:

Ämnen i artikeln: Drupa
redaktionen@branschkoll.se
Annons