Ytterst är det branschens existensberättigande som står på spel

ocean

ocean

En krönika om Kemikalieinspektionens rapport.

Det finns en poäng med att branschen är uppdelad i leverantörer och återförsäljare. Som leverantör bör man ta ett mycket stort ansvar för de produkter man säljer. Det är leverantörens jobb att organisera och strukturera stora – och ur en miljö- och kemikaliesynpunkt – säkra och smarta inköp.

Men likaså är det upp till återförsäljare att ställa rigorösa krav på sina leverantörer. Och sen kan man blanda in slutkunden i den kompotten om man vill, men jag är tämligen övertygad om att slutkunden kommer älska den återförsäljare som redan har gjort jobbet åt den.

Inga vinnare – bara förlorare

Men oavsett om du är leverantör eller återförsäljare och oavsett om du ”klarade” dig för att du sköter dig eller för att du hade tur med produkten som Kemikalieinspektionen valde att testa. Eller om du inte klarade dig för att du hade ”otur” eller för att du helt enkelt inte prioriterat miljöarbetet – så finns det inga vinnare i den här historien.

För i praktiken så är det inte det enskilda företaget utan hela branschens – redan förhållandevis dåliga – rykte det här handlar om.

Det krävs redan från start ett rättfärdigande för att frakta ”plastbitar” runt jordklotet, förädla dem och sälja med ganska god marginal. Och om man tummar på detta rättfärdigande, som oftast tar formen av användbarhet, varumärkesbyggande och mervärde, så står man snart utan ett existensberättigande och således också utan en fungerande verksamhet.

Flera medier har skrivit om rapporten. Bland annat SvD och där uttalar sig Camilla Westlund som många av er vet varit en av huvudpersonerna bakom den här granskningen, hon säger:

Om du är på en mässa där det delas ut en mängd varor bör du tänka en extra gång. Det kan vara bra att fundera på om du verkligen behöver den där gratisvaran som erbjuds. Gör du inte det så tycker jag inte att du ska ta emot den.

Annons

Även Sveriges Radio har publicerat uttalandet i en något förkortad version.

Det är alltså där vi befinner oss just nu. En i granskningen väl insatt myndighetsperson, går ut i några av av Sveriges största mediekanaler och berättar att slutkunder bör tänka sig för en extra gång innan de accepterar en profilprodukt. Och värre än det, hon gör helt rätt, utifrån den verklighet som precis har knackat på dörren.

Sen är såklart delar av rapporteringen vinklad och vi som är i branschen vet att många av de produkter som testats inte är några storsäljare och vissa av de fällda produkterna har inte ens sålts på den svenska marknaden. Eller pennor för den delen, den enskilt största produkten i branschen och den testades inte ens, för att den traditionellt inte är en ”problemprodukt”.

Och så finns det rubriker som är ganska vilseledande, exempelvis i den betydligt mindre publikationen Elektroniktidningen, som lite beklagligt väljer att använda rubriken ”Förbjudna kemikalier i var sjätte reklampryl”. Det här blir såklart vilseledande eftersom det bara är en bråkdel av produkterna som testats och de som testats är i stor utsträckning riskprodukter.

Men likväl så är det precis sådan publicitet som gör att inköpare och slutkunder kommer tänka sig för en extra gång innan de lägger en order eller tar emot en giveaway.

Jag vet att ni kämpar

Jag vet att den stora majoriteten av er bryr sig om de här frågorna och det framgår tydligt i Kemikalieinspektionens rapport att många av er har varit väldigt samarbetsvilliga och genuint intresserade av att göra ett bättre arbete med dessa frågor. Och det faktum att alla leksaker som testades passerade förbi utan några anmärkningar tycker jag är betryggande och den här historiens största ljusglimt.

Man kan tycka att det är på tiden, REACH har trots allt funnits lagstiftat sedan 2006, men nu är vi åtminstone på gång, på riktigt. Och jag tror inte att det är försent, långt ifrån, men jag vet att de krafttag som har inletts måste underhållas och kanske även ytterligare intensifieras. Miljörörelsen är alldeles för viktig och alldeles för stor i Sverige och i stora delar av övriga världen för att något annat än bot och bättring kommer accepteras.

För om det inte längre finns någon glädje i en gratis t-shirt eller någon stolthet i en företagspenna. Om slutkunden inte längre vill ta emot våra produkter, så kommer branschens existensberättigande raseras över en natt.

/David Linnér

Branschkolls artikel om Kemikalieinspektionens rapport hittar du här.

Annons

Riskkapitalbolag köper finskt stortryckeri

Print Deal

Efter det misslyckade försöket med att Strålfors skulle ta över ett av Finlands större tryckerier så har man nu klart med en ny ägare.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tidy Merch fortsätter rusa uppåt

image0 2 2 1800

Från 1 miljon kronor till drygt 14 miljoner sedan starten 2020. Print on demand-delen har ökat med 100 procent bara i år – satsningen på automatiserade mjukvaror har varit starkt bidragande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nystartad distributör för skylttillverkare

Gruppbild 2 1800
Ämnen i artikeln: Skylt

✔️Får starkt varumärke från start ✔️Ska bli helhetsleverantör inom gravyr, laser och märkning ✔️Vill erbjuda kunderna ”ett mervärde genom fokusering.”

Ämnen i artikeln: Skylt
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han tar det operativa ansvaret hos Scandraft

Daniel Redner 1800
Ämnen i artikeln: Scandraft

Går från försäljningschef till operativ chef i Sverige.

Ämnen i artikeln: Scandraft
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De distribuerar marknads- och eventmaterial – expanderar till ny logistikhubb

Aist

Stockholmsföretagets nybyggda nav för logistik och lager ska säkra tillväxten under kommande år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Samlar information om marknadens aktörer inför upphandling av tryckeritjänster

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Mjölby har valt tryckeri – lokalt företag knep avtalet

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Mindre skånetryckeri säljer av maskiner och inventarier

Ämnen i artikeln: Till salu

DTF-maskiner och inventarier ingår i inkråmsförsäljningen.

Ämnen i artikeln: Till salu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konkurser i oktober i linje med förra året – en handfull grafiska bolag stupade

konk oktb 2024

Antalet aktiebolag som gick i konkurs under oktober 2024 landade på 821 aktiebolag, en procent färre än oktober 2023 då 829 bolag gick i konkurs. Båda siffrorna är dock historiskt höga.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Mindre skylt- och reklambolag i konkurs

Har försatts i konkurs på egen begäran.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
Annons