Gå till innehållet

Youtube möjliggör försäljning av produktmedia direkt i plattformen

Puls

De senaste 5 till 7 åren har Youtube satsat hårt på att bli en prenumerationstjänst där du som användare prenumererar på olika kanaler som skapar innehåll du gillar. Det finns kanaler för nästan allt, oavsett om du gillar schack, smide, kaktusar eller något helt annat. Nu börjar videojätten erbjuda sina innehållsskapare möjligheten att sälja produktmedia direkt i sina Youtube-kanaler.

Youtubes nya sätt att tjäna pengar till sig själva och till de människor som lyckats bygga upp en populär kanal tillkännagavs på årets Vidcon som hölls 20-23 juni i Anaheim. Det är inte längre endast annonserna i videorna som ska generera intäkter, utan nu fokuserar man även på produktmedia. Företaget beskriver själva sin tjänst så här i ett blogginlägg:

Merchandise har varit en viktig del av många innehållsskapares affärsidé länge, vi vill göra det enklare för fler innehållskapare att sälja ”merch” direkt i deras kanal, så vi byggde en produkt som gör just det.

Exempel på produktmedia

T-shirts med logo eller telefonskal med ansiktet på personen bakom din favoritkanal är några av sakerna Youtube föreslår, totalt rör det sig om över 20 olika sorters produktmedia och Youtube sköter produktion och leverans åt kanalägaren, genom sin nya samarbetspartner som blir Teespring. Det här är såklart en gigantisk grej för Teespring och kan potentiellt ta företaget till helt nya höjder, något som även Promo Marketing uppmärksammartgenom att kalla det ”ett andetag för ett företag som historiskt haft problem som lett till omstruktureringar”

Youtuber tjänade en miljon på 18 dagar

Vidare så redogör PM för hur inkomstmodellen ser ut för respektive aktör, modellen går kort ut på att det billigare för innehållskapare att sälja sina produkter direkt via Youtube, och Youtube får i sin tur lite komission på försäljningen. Vidare så blir det i vanlig ordning billigare ju fler produkter som säljs.

Som exempel på konceptet nämner Yotube Lucas the Spider en populär Youtube-kanal med en animerad spindel som gör vardagliga saker, spindeln var en av de produkter som var med i betatestet av den nya plattformen och när den kom ut till försäljning för kanalens 2,1 miljoner prenumeranter så sålde den 60.000 enheter på 18 dagar vilket genererade mer än en miljon dollar i vinst till kanalens upphovsman.

Det nya konceptet introduceras i första hand i USA och endast till kanaler med över 10.000 prenumeranter.

Du kan se mer om konceptet i, du gissade rätt, Youtube-videon nedan.

https://youtu.be/Minu0lTlEOI

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll