Logga in

XL Bygg, BoList och Järnia söker Kommunikationsansvarig

29 september, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Mestergruppen består av XL-BYGG AB, Bolist AB samt Järnia. Mestergruppen I Sverige AB är en sammanslutning av fristående handlare inom XL-BYGG samt fristående och egna butiker inom Bolist/Järnia. I maj 2020 förvärvade XL-BYGG Bolist/Järnia, majoritetsägare är Mestergruppen Sverige AB. Målet är att fria företag i samverkan ska bli nordens största byggmaterialkedja.

Som Kommunikationsansvarig hos Mestergruppen blir du en del av servicekontoret med ca 60 medarbetare som arbetar med inköp, försäljning, marknad och kommunikation. Tillsammans med handlarna ska de bli branschens bästa lagspelare. Den totala omsättningen kommer i år ligga på ca 10 miljarder kronor.

Till servicekontoret behövs nu en Kommunikationsansvarig som kommer att sitta i ledningsgruppen och rapportera till VD. Du blir den enda kommunikatören på företaget och behöver således trivas med att jobba självständigt med både strategiska och operativa uppgifter. Du kommer att ha stöd av byråer samtidigt som du jobbar nära marknadsavdelningen.

Arbetsuppgifterna är breda och inkluderar följande;

Du kommer att ansvara för företagets intranät och arbeta med allt från användaradministration och struktur till innehåll och även reportageskrivningar. Du behöver vara en duktig skribent och kommer att skriva mycket själv. En del av internkommunikationen innefattar att ansvara för inspelning och publicering av interna informationsfilmer.

Du har ansvar för Press och PR-frågor, skriver pressmeddelanden etc. Det finns en upphandlad PR-byrå men du kommer även att hantera en del pressfrågor själv.

I samråd med marknadsavdelningen underhåller och uppdaterar du den övergripande information på www.XL-BYGG.se.

Administrativt och innehållsmässigt anordnar du bolagsstämma och halvårsmöten, vilket innefattar bokningar och innehållsproduktion.

I ett längre perspektiv kommer du även anordna och ansvara för leverantörsmässor vartannat år och andra interna och externa event under året.

Utöver dessa praktiska frågor har du ansvar för den strategiska riktningen av kommunikationen inom företaget.

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt

Podd: Han vill omdefiniera tryckindustrin – ”Tillväxtmöjligheterna är enorma”

”Det har aldrig varit en mer spännande tid för den grafiska industrin än den tid vi står inför nu. Tillväxtmöjligheterna är enorma”. Detta säger Henrik Müller Hansen, Gelatos grundare, i det senaste avsnittet av Branschkollpodden. Om du är entreprenör och vill få nya idéer inför framtiden – så är det spännande lyssning. (mer…)

Grundaren lämnar Lasertryk – ska satsa vidare på pizzabranschen

Duon som startade Lasertryk skiljs nu åt, i alla fall som kollegor på tryckeriet, när Anders Grønborg (t.h.) lämnar bolaget. (Bild: Lasertryk)

Anders Grønborg lämnar sina poster på Lasertryk och Scandinavian Print Group som han grundade tillsammans Esben Mols Kabell för över 20 år sedan.

Elanders och Universeum ska folkutbilda om IT-avfall

Elanders i samarbete med Universeum i Göteborg. (Bilder: Pexels och Universeum)

Elanders har inlett ett samarbete med Universeum som är Sveriges nationella vetenskapscenter,

Nu säljer Stordalen (nästan) rubbet till Bonnier

Nu säljer Petter Stordalen 70 procent av sitt bokförlag Strawberry Publishing till Bonnier Books och menar att de är den perfekta partnern för fortsatt tillväxt.

Svensk Direktreklam landar ÖoB och flera andra stora kunder

Henrik Olsson, SDR.

Print och TV starka tillsammans. (mer…)

Vill du fortsätta sälja B2B? Det här måste du göra för att nå fram till kunderna

B2B-affärer görs nu allt mer digitalt. Nya sätt att effektivare göra affärer växer fram i pandemins spår. Hoppar du på tåget?

Ingen ska behöva dö av ett elakt virus bara för att näringslivet ska komma på fötter igen. Ingen måste tillbaka till exakt samma arbetssätt för att få sitt företag att blomstra när pandemin dragit förbi. Branschkoll tar dig med på en resa till andra sidan pandemin och på vägen får du fakta som kan hjälpa dig ta viktiga beslut. Den som ser möjligheter istället för problem kommer att gå vinnande ur krisen. 

–> Visa hänsyn och investera i de bästa verktygen för digital försäljning. Det kommer att ta dig, dina medarbetare och ditt företag till en ny framtid med fler, större och smartare affärer.

Billes går ”all in” på CO2-kompensering – alla trycksaker blir klimatneutrala

Niklas Bille, vd för Billes Tryckeri, jobbar kontinuerligt med att sänka sitt företags klimatpåverkan.

Billes Tryckeri i Göteborg tar nu steget fullt ut och ser till att alla produktioner blir klimatneutrala oavsett om kunden efterfrågar det eller inte. (mer…)

Danagårdlitho går över till grönare transporter

Peter Hjelm, vd för Danagårdlitho.

Danagårdlitho går över till transporter med lägre miljöpåverkan. ”Vi angriper ett väsentligt miljömål”.

Här är branschens 21 superföretag inom print och promotion

Några av de företag som kvalat in på Bisnodes lista över svenska superföretag.

Branschkoll har ännu en gång gått igenom den långa listan över ”superföretag” och letat upp de bolag som verkar i de branscher vi har koll på så att säga. Hör företagen berätta om vad som står bakom framgångarna.