Xerox lanserar iGen4 EXP

Pressmeddelande 2010-10-13

Xerox storsäljande digitalpress iGen4, som lanserades 2008, blir ännu bättre. iGen4 EXP – den senaste modellen som bygger på den prisbelönta iGen4-plattformen – ger en omedelbar och påtaglig ökning av produktiviteten. Detta tack vare en mängd nya prepress- och efterbehandlingsfunktioner. Modellen är även utrustad med den största digitala arkskärningslösningen som finns på marknaden idag.

Det nya systemet ger nästan 50 procent större bildyta jämfört med konkurrerande enheter. Det innebär större säljbar produktion och vinst. Xerox iGen4 EXP kan beställas omedelbart för installation under fjärde kvartalet. I början av 2011 kan användare uppgradera traditionella iGen4-digitalpressar till iGen4 EXP.

– De avancerade funktionerna hos iGen4 har gjort det möjligt för tryckleverantörer att tänja gränserna för digitaltryck och skapa tillväxt i områden som direktreklam, säljmaterial och fotopublicering, säger Scott Russell, Head of Production Marketing, Xerox Europe. iGen4 EXP underlättar ytterligare för användare – inställningstiden minskas, produktiviteten ökas och nya applikationer kan skapas med produktion dygnet runt.

Funktioner hos iGen4 EXP inkluderar:

Största arkstorleken (364 x 660 mm) i sin klass – printar flera sidor på samma ark, exempelvis tresidiga foldrar i full storlek, vykort och gratulationskort, och extra stora bokomslag. Det större arkformatet ger 40 ark i minuten och ökar i princip hastigheten hos iGen4-systemets utskriftshastighet till 120 A4-utskrifter per minut, vilket innebär att fler jobb kan hanteras på mindre tid.

Arkinmatning kan ske från ett modifierat pappersfack eller rullsystem. En Multigraf-staplare samlar upp utmatade stora ark och staplar dem i en löstagbar vagn för att enkelt kunna ta dem vidare till beskärning, lackverk eller annan sorts efterbehandling.

Automatiserad Web to Finish-lösning – möjliggör arbetsflöde utan manuell inblandning, från order till färdig produkt. Lösningen bygger på Xerox FreeFlow Digital Workflow Collection, tillsammans med program och efterbehandlingstillval från Xerox partners, för att effektivisera produktionsprocessen när order inkommer. Lösningen kan då snabbt ändra och synkronisera produktionsinstruktioner efter behov.

Integration med Adobe PDF Print Engine – levererar snabba och pålitliga utskrifter av Adobe PDF-filer. Förbättrad produktivitet kring prepress och iordningställande förbättrar tillgång till och implementering av dekorfärg och genomslag. Detta innebär färre korrekturprocesser.

Tillgänglighet
Xerox iGen4 EXP kan beställas omedelbart för installation under fjärde kvartalet. I början av 2011 kan användare uppgradera traditionella iGen4 digitalpressar till iGen4 EXP.

För ytterligare information kontakta:
Johan Mikaelsson, nordisk marknadsdirektör, Xerox Production Systems, 08-795 10 82, johan.mikaelsson@xerox.com
Bite Communications, 08-402 01 00, xerox@bitepr.se

Om Xerox Europa
Xerox Europa, den europeiska delen av Xerox Corporation, marknadsför ett omfattande sortiment av såväl hårdvara och mjukvara som lösningar och tjänster. Verksamheten fokuserar på ett flertal områden: små och stora kontorsmiljöer, produktions- och grafiska miljöer och tjänster som omfattar konsultverksamhet, systemdesign och projektstyrning, samt dokumentoutsourcing. Xerox har fabriker och logistikverksamhet på Irland, i England och Nederländerna samt ett forsknings- och utvecklingscenter i Grenoble, Frankrike. För mer information besök www.xerox.se.

Landsting köper tryck för miljonbelopp utan upphandling

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Egmont bildar Egmont Publishing och når 3,5 miljoner svenskar varje månad

Ämnen i artikeln: Egmont
Ämnen i artikeln: Egmont
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tidningen Land till svenskt tryckeri

Mittmedia Print i Sundsvall har tecknat avtal med LRF Media om tryckning av tidningen Land med start 2014, skriver dagbladet.se.

Land är en av Sveriges största veckotidningar med en upplaga på 200.000 exemplar och trycks idag i Tyskland. Till varje utgåva av Land används drygt 20 ton papper.

– Vi har träffat en bra affärsuppgörelse och får positiva miljöeffekter som bonus, säger Ruben Jacobsson, vd för LRF Media till dagbladet.se.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arctic Q3: Tar marknadsandelar – pressas av sjunkande priser och stark krona

Ämnen i artikeln: Arctic Paper
Ämnen i artikeln: Arctic Paper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPPDATERAD: Service Point i ekonomisk kris

redaktionen@branschkoll.se
Annons

165 miljoner till ”power of print”-projekt

Ämnen i artikeln: Power of print

Amerikanska pappersindustrin har fått 25 miljoner dollar från Jordbruksdepartementet till projektet Paper Check-off. Pengarna ska användas för att sprida kunskap i konsumentledet om pappersbaserade produkters hållbarhet. Det handlar om både tryckt information/marknadsföring och alla typer av förpackningar.

Detta sker samtidigt som den Europeiska pappersindustrin nyligen meddelat att man kraftigt minskar sitt stöd till projektet Print Power.

Paper Check-Off har föregåtts av flera års förberedelser där man undersökt nuläge både inom industrin och hos konsumenter – vilket har gjort det möjligt att få tillgång till 165 miljoner kronor från amerikanska myndigheten för att driva projektet vidare. Mycket intressant  information lär komma fram och allt finns att följa på papercheckoff.com.

– Paper Check-Off kommer göra det möjligt att informera konsumenter om de hållbara produkter som vi producerar och att vi gör det på ett ansvarsfullt sätt, säger John Williams vd för papperstillverkaren Domtar.

Projektet ska täcka in fyra områden

  • Printing and writing
  • Kraft packaging paper (used for products such as grocery bags)
  • Containerboard (used to make shipping containers)
  • Paperboard (used for food and beverage packaging, tubes, etc).
Ämnen i artikeln: Power of print
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Packbridge etablerar brofäste i Värmland – nya möjligheter öppnas nationellt och internationellt

Pressmeddelande från Packbridge 2013-11-18

Det nationella förpackningsklustret Packbridge, med huvudkontor i Skåne och en avdelning i Västernorrland, etablerar nu också ett brofäste i Värmland.

–  Genom etablering i Värmland ser vi möjligheter att skapa stor nytta tillsammans med regionala projekt och aktörer, säger Packbridge vd, Per-Stefan Gersbro.

–  Vi ser bland annat möjlighet att skapa värden tillsammans med den starka, förpackningsmaterialinriktade skogsindustrin och med klustret av företag inom The Paper Province. I mötet mellan Packbridge och stora nätverk av tillverkande och konverterande företag och den värmländska regionens satsning på biobaserade material, ser vi en stor potential för innovation och framtida erbjudanden.

I Värmland finns också Packaging Arena som samlar och utvecklar förpackningsindustrin i Sverige. De har en stark position inom användardriven utveckling samt tjänsteinnovation med sitt nära samarbete med CTF, Centrum för Tjänsteforskning på Karlstad universitet. Inom Packaging Arena samlas också stark kompetens inom bland annat det trycktekniska området som representeras av Broby Grafiska och SweFlex samt kompetens inom det fiberbaserade området.

–  Att Packbridge vill ha en närvaro i Värmland ser vi som ett bevis på att all den samlade kompetens som finns här attraherar allt fler. Packaging Arena har en viktig roll i att utveckla både den regionala och nationella förpackningsindustrin. Packbridge kompletterar oss bra då vi har olika styrkor och tillsammans kan vi erbjuda branschen och våra medlemsföretag fler möjligheter, säger Sandra Eriksson som är vd på Packaging Arena.

Värmland har som region tagit ledning i arbetet med att skapa ett nära samarbete med Norge, på samma sätt som Packbridge, som har basen i Skåne har skapat nära samarbete inom Öresundsregionen. Med den här etableringen i Värmland skapas ytterligare möjligheter att bygga vidare på denna nordiska bas och även vidare ut i världen.

Packbridge nya brofäste i Karlstad administreras av Lars Sandberg på företaget Dotank AB.

redaktionen@branschkoll.se

Fredrik Kullberg på Apotek Hjärtat är Sveriges bäste marknadschef

Resumés event ”Sveriges bästa marknadschef” avgjordes i förra veckan.

redaktionen@branschkoll.se

Systemtext skyltar upp ny drive-thru för Subway

Världens största restaurangkedja, med 40.700 restauranger runt om i världen, tar hjälp av Systemtext för att skylta upp en ny anläggning norr om Göteborg. Kommande två åren ska över 100 nya restauranger öppnas i Sverige.

redaktionen@branschkoll.se

Pappersförpackning vinner tävling för plast-innovationer

redaktionen@branschkoll.se
Annons