Xerox lanserar iGen4 EXP

Pressmeddelande 2010-10-13

Xerox storsäljande digitalpress iGen4, som lanserades 2008, blir ännu bättre. iGen4 EXP – den senaste modellen som bygger på den prisbelönta iGen4-plattformen – ger en omedelbar och påtaglig ökning av produktiviteten. Detta tack vare en mängd nya prepress- och efterbehandlingsfunktioner. Modellen är även utrustad med den största digitala arkskärningslösningen som finns på marknaden idag.

Det nya systemet ger nästan 50 procent större bildyta jämfört med konkurrerande enheter. Det innebär större säljbar produktion och vinst. Xerox iGen4 EXP kan beställas omedelbart för installation under fjärde kvartalet. I början av 2011 kan användare uppgradera traditionella iGen4-digitalpressar till iGen4 EXP.

– De avancerade funktionerna hos iGen4 har gjort det möjligt för tryckleverantörer att tänja gränserna för digitaltryck och skapa tillväxt i områden som direktreklam, säljmaterial och fotopublicering, säger Scott Russell, Head of Production Marketing, Xerox Europe. iGen4 EXP underlättar ytterligare för användare – inställningstiden minskas, produktiviteten ökas och nya applikationer kan skapas med produktion dygnet runt.

Funktioner hos iGen4 EXP inkluderar:

Största arkstorleken (364 x 660 mm) i sin klass – printar flera sidor på samma ark, exempelvis tresidiga foldrar i full storlek, vykort och gratulationskort, och extra stora bokomslag. Det större arkformatet ger 40 ark i minuten och ökar i princip hastigheten hos iGen4-systemets utskriftshastighet till 120 A4-utskrifter per minut, vilket innebär att fler jobb kan hanteras på mindre tid.

Arkinmatning kan ske från ett modifierat pappersfack eller rullsystem. En Multigraf-staplare samlar upp utmatade stora ark och staplar dem i en löstagbar vagn för att enkelt kunna ta dem vidare till beskärning, lackverk eller annan sorts efterbehandling.

Automatiserad Web to Finish-lösning – möjliggör arbetsflöde utan manuell inblandning, från order till färdig produkt. Lösningen bygger på Xerox FreeFlow Digital Workflow Collection, tillsammans med program och efterbehandlingstillval från Xerox partners, för att effektivisera produktionsprocessen när order inkommer. Lösningen kan då snabbt ändra och synkronisera produktionsinstruktioner efter behov.

Integration med Adobe PDF Print Engine – levererar snabba och pålitliga utskrifter av Adobe PDF-filer. Förbättrad produktivitet kring prepress och iordningställande förbättrar tillgång till och implementering av dekorfärg och genomslag. Detta innebär färre korrekturprocesser.

Tillgänglighet
Xerox iGen4 EXP kan beställas omedelbart för installation under fjärde kvartalet. I början av 2011 kan användare uppgradera traditionella iGen4 digitalpressar till iGen4 EXP.

För ytterligare information kontakta:
Johan Mikaelsson, nordisk marknadsdirektör, Xerox Production Systems, 08-795 10 82, johan.mikaelsson@xerox.com
Bite Communications, 08-402 01 00, xerox@bitepr.se

Om Xerox Europa
Xerox Europa, den europeiska delen av Xerox Corporation, marknadsför ett omfattande sortiment av såväl hårdvara och mjukvara som lösningar och tjänster. Verksamheten fokuserar på ett flertal områden: små och stora kontorsmiljöer, produktions- och grafiska miljöer och tjänster som omfattar konsultverksamhet, systemdesign och projektstyrning, samt dokumentoutsourcing. Xerox har fabriker och logistikverksamhet på Irland, i England och Nederländerna samt ett forsknings- och utvecklingscenter i Grenoble, Frankrike. För mer information besök www.xerox.se.

Vinner upphandling till kommun värd 20 miljoner

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Danska skjortor på svenska poliser

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De får dela på leverans av arbetskläder till ambulanspersonal

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Adobe lanserar ny lösning för AI-genererade bilder

Oavsett erfarenhet kan alla skapa bilder, ljud, vektorer, videor och 3D-grafik. Det är revolutionernade!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Roland lanserar budget-flatbäddsskrivare i Europa

Ämnen i artikeln: Roland

”Utmärkt balans mellan funktionalitet och pris.”

Roland meddelade nyligen lanseringen av EU-1000MF, en storformat UV-LED flatbäddsskrivare, på den europeiska marknaden.

EU-1000MF klarar av att trycka på ett brett spektrum av material, upp till 95 mm tjocka, för en mängd olika tillämpningar, inklusive skyltgrafik, event- och butiksdisplayer, inredning och små upplagor av högkvalitativa specialanpassade varor som kan utöka kundernas tryckverksamhet.

Tony Miller, chef för den globala försäljnings- och marknadsföringsdivisionen, säger:

– EU-1000MF är en produkt med utmärkt balans mellan funktionalitet och pris. Hittills har EU-1000MF endast sålts i vissa regioner. Genom att utöka försäljningsområdet till den europeiska regionen syftar vi till att skapa nya möjligheter för att hjälpa våra kunder att expandera sina verksamheter och öka försäljningen.

EU-1000MF finns i två modeller, 4-färg eller 6-färg, med skrivhuvuden i en förskjuten formation för utskrift upp till 27,6 m2/h i 720 x 600 dpi CMYK-läge, vilket gör det möjligt att hantera cirka nio styva 1.220 x 2.440 mm skivor per timme.

UV-bläcket torkar direkt, vilket gör det snabbtorkande och möjligheten att trycka direkt på en mängd olika material såsom akryl, PETG, PVC, skum, PC, trä och aluminiumkompositplattor.

Ämnen i artikeln: Roland
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ätbar biljett med hampa vann guld i Cannes reklamtävling

”Buy the ticket, take the ride”

Minns ni Berlins lokaltrafik (Berliner Verkehrsbetriebe) i folkmun BVG som för sisådär fem år sedan tog fram en sko tillsammans med Adidas som fungerade som årskort?

Nu har man om möjligt överträffat sig själva när man tagit fram en ätbar biljett, bestruken med hampaolja för att ”hjälpa resenärerna hantera julstressen”.

Biljetten och dess tillhörande reklamfilm har vunnit guld i Cannes Lion, ett av reklamvärldens mest prestigefyllda priser.

– En ätbar biljett bestruken med hampaolja för en lugn åktur är ett roligt sätt att använda trycksaker, för att citera Hunter S Thompson ”Buy the ticket, take the ride”.

Jens Waernes, en av jurymedlemmarna, motiverade beslutet.

Se hur det fungerar i den välgjorde reklamfilmen här nedan.

Printpower.eu har skrivit om den vinnande biljetten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

UF-företag vann ”årets innovation” för sin smarta förpackning

”Kan ha stora affärsmöjligheter på lång sikt.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hemlighetsfullt samarbete för att ta fram en helt ny produkt eller råvara från skogen

Det finska samarbetet ska vara i mål med sitt projekt senast 2027.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Firar 87 världscupssegrar med specialförpackning i limited editon

Barilla hyllar Mikaela Shiffrins historiska 87:e världscupseger i alpin skidåkning med ett specialdesignat pastapaket i begränsad upplaga.

Förpackningen innehåller pasta i form av siffrorna ”8” och ”7” och totalt har 87 specialutgåvor av paketet producerats, varav 86 kommer att signeras av Mikaela Shiffrin inför auktionen och försäljningen.

Paketen kommer auktioneras ut till förmån för välgörenhet via plattformen Charity Stars, där intäkterna går till ideella organisationen Food for Soul. Barilla har haft ett långvarigt partnerskap med Shiffrin och lanserar även en 87 sekunder lång film för att fira hennes prestationer, skriver man i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Apak publicerar hållbarhetsredovisning: Fokuserar på samarbete med kunder och leverantörer

Ska nå nettonollutsläpp utan klimatkompensation.

redaktionen@branschkoll.se
Annons