Xerox lanserar iGen4 EXP

Pressmeddelande 2010-10-13

Xerox storsäljande digitalpress iGen4, som lanserades 2008, blir ännu bättre. iGen4 EXP – den senaste modellen som bygger på den prisbelönta iGen4-plattformen – ger en omedelbar och påtaglig ökning av produktiviteten. Detta tack vare en mängd nya prepress- och efterbehandlingsfunktioner. Modellen är även utrustad med den största digitala arkskärningslösningen som finns på marknaden idag.

Det nya systemet ger nästan 50 procent större bildyta jämfört med konkurrerande enheter. Det innebär större säljbar produktion och vinst. Xerox iGen4 EXP kan beställas omedelbart för installation under fjärde kvartalet. I början av 2011 kan användare uppgradera traditionella iGen4-digitalpressar till iGen4 EXP.

– De avancerade funktionerna hos iGen4 har gjort det möjligt för tryckleverantörer att tänja gränserna för digitaltryck och skapa tillväxt i områden som direktreklam, säljmaterial och fotopublicering, säger Scott Russell, Head of Production Marketing, Xerox Europe. iGen4 EXP underlättar ytterligare för användare – inställningstiden minskas, produktiviteten ökas och nya applikationer kan skapas med produktion dygnet runt.

Funktioner hos iGen4 EXP inkluderar:

Största arkstorleken (364 x 660 mm) i sin klass – printar flera sidor på samma ark, exempelvis tresidiga foldrar i full storlek, vykort och gratulationskort, och extra stora bokomslag. Det större arkformatet ger 40 ark i minuten och ökar i princip hastigheten hos iGen4-systemets utskriftshastighet till 120 A4-utskrifter per minut, vilket innebär att fler jobb kan hanteras på mindre tid.

Arkinmatning kan ske från ett modifierat pappersfack eller rullsystem. En Multigraf-staplare samlar upp utmatade stora ark och staplar dem i en löstagbar vagn för att enkelt kunna ta dem vidare till beskärning, lackverk eller annan sorts efterbehandling.

Automatiserad Web to Finish-lösning – möjliggör arbetsflöde utan manuell inblandning, från order till färdig produkt. Lösningen bygger på Xerox FreeFlow Digital Workflow Collection, tillsammans med program och efterbehandlingstillval från Xerox partners, för att effektivisera produktionsprocessen när order inkommer. Lösningen kan då snabbt ändra och synkronisera produktionsinstruktioner efter behov.

Integration med Adobe PDF Print Engine – levererar snabba och pålitliga utskrifter av Adobe PDF-filer. Förbättrad produktivitet kring prepress och iordningställande förbättrar tillgång till och implementering av dekorfärg och genomslag. Detta innebär färre korrekturprocesser.

Tillgänglighet
Xerox iGen4 EXP kan beställas omedelbart för installation under fjärde kvartalet. I början av 2011 kan användare uppgradera traditionella iGen4 digitalpressar till iGen4 EXP.

För ytterligare information kontakta:
Johan Mikaelsson, nordisk marknadsdirektör, Xerox Production Systems, 08-795 10 82, johan.mikaelsson@xerox.com
Bite Communications, 08-402 01 00, xerox@bitepr.se

Om Xerox Europa
Xerox Europa, den europeiska delen av Xerox Corporation, marknadsför ett omfattande sortiment av såväl hårdvara och mjukvara som lösningar och tjänster. Verksamheten fokuserar på ett flertal områden: små och stora kontorsmiljöer, produktions- och grafiska miljöer och tjänster som omfattar konsultverksamhet, systemdesign och projektstyrning, samt dokumentoutsourcing. Xerox har fabriker och logistikverksamhet på Irland, i England och Nederländerna samt ett forsknings- och utvecklingscenter i Grenoble, Frankrike. För mer information besök www.xerox.se.

SSAB och TRIWA släpper klocka tillverkad av fossilfritt stål

I dagarna släpptes ”världens första konsumentprodukt tillverkad av fossilfritt stål – en klocka” enligt SSAB och TRWIA de bägge svenska bolagen som tagit fram produkten som även gjort ett gästspel på COP27.

Klockan som lanserades den 6 december har fått namnet Time for Decarbonization och är tillverkad av fossilfritt stålpulver. Dock är upplagan väldigt begränsad – endast 20 exemplar. Den fanns i två olika versioner, automatiskt urverk eller kvartsurverk.

– I vår bransch finns en tradition att arbeta med stål, så det känns oerhört spännande att delta i denna omvandling av stålindustrin. Stålpulvret som används i klockan är tillverkat med banbrytande HYBRIT-teknik, och vi är mycket stolta över att ha skapat denna symbol för omvandling tillsammans med SSAB. En klocka från Sverige med lösningen för en bransch i behov av omvandling, säger Ludvig Scheja, medgrundare och kreativ chef på TRIWA, i ett pressmeddelande.

”Förstakommersiellaprodukten tillverkad av stålpulver”

– Det här armbandsuret är den första konsumentprodukten som baseras på SSABs fossilfria stål och det är fantastiskt att se vår satsning få användning inom ett helt nytt område, vilket både breddar vår kundbas och ökar våra möjligheter att bromsa klimatförändringarna. Armbandsuret är också unikt eftersom det är den första kommersiella produkten tillverkad av stålpulver från vår anläggning i Oxelösund, säger Johnny Sjöström, chef för SSAB Special Steels.

TRIWA är ett svenskt klockmärke grundat 2007, namnet är en förkortning för ”Transforming the Industry of Watches”.

Läs mer om klockan här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Efterbehandlingsbolag har avslutat sin rekonstruktion

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny digital tonerpress i formatet B2+

Fujifilm Revoria B2
Ämnen i artikeln: Fujifilm

Kan trycka på båda papper och kartong.

Ämnen i artikeln: Fujifilm
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De är Sveriges snålaste (och mest generösa) regioner beträffande julgåvan

Ämnen i artikeln: Julgåvapresentkort

En sammanfattning av Sveriges mest ”snåla” och generösa kommuner beträffande julgåvan.

Ämnen i artikeln: Julgåvapresentkort
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bokslutsfest – flera tongivande produktmediaaktörer har kommit in med siffror för 2022

Nu har det börjat droppa in siffror för bolag i branschen fram till så sent som augusti 2022. Den gemensamma nämnaren är att omsättningen i stort sett är tillbaka eller överträffar den man hade före pandemin.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Clipper inleder samarbete med plattform för hållbarhets-ranking

Ämnen i artikeln: Clipper
Ämnen i artikeln: Clipper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Anklagad för sexuellt ofredande – lämnar NWGs styrelse och flera andra uppdrag

Ämnen i artikeln: NWG
Ämnen i artikeln: NWG
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Blåkläder partner till Handbolls-VM

Ämnen i artikeln: Blåkläder

Internationella Handbollsförbundet och Blåkläder har tecknat ett flerårigt avtal därBlåkläder blir officiell partner tillHandbolls-VM.

– Handbolls-VM har visat sig vara en unik möjlighet att aktivera vårt varumärke i ett sammanhang där många av våra kunder redan finns. Handboll är en ärlig, rolig och intensiv sport med en växande global gemenskap, och vi är därför mycket stolta över att ha inlett detta nära samarbete med den internationella organisationen bakom sporten, säger Peter Mönhage, Sverigechef på Blåkläder, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Blåkläder
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Blåkläder ett av 17 nya varumärken hos Unitedprofile

Ämnen i artikeln: BlåkläderUnitedprofile

Unitedprofile och Skydda fördjupar sitt samarbete, 17 nya workwear-varumärken och över 1.000 nya yrkepsprodukter lanseras på Unitedprofiles plattform.

Bland de varumärken som nu tillkommer finns bland annat Blåkläder, Björn Borg, och Zoll.Unitedprofile och Skydda började samarbeta i juni, något som sägs mottagits väl av kunderna och nu fördjupar man alltså det samarbetet.

– Med Skyddas kunskap om både säkerhet, produkter och slutanvändare garanterar vi att erbjuda ett heltäckande sortiment inom alla våra produktkategorier. Det innebär att ett urval av de bästa produkterna från respektive varumärke finns inom Skyddas utbud. Vi ser en stor potential i Unitedprofile som tjänst. Enkelheten består i att våra produkter når fler återförsäljare och i sin tur når fler slutkunder. Det gör att vi kan göra de svenska arbetsplatserna ännu säkrare, säger Johan Törnblad, vd för Skydda i Sverige AB.

Blåkläder hos Unitedprofile

Blåkläder är ett av de varumärken som Skydda nu lanserar. Alla återförsäljare som valt eller väljer att aktivera Skydda som leverantör får nu tillgång till ett brett utbud av arbetskläder via Unitedprofile. Blåkläder tillsammans med L.Brador lägger en stabil grund för detta, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

– Vi är väldigt nöjda med det fina samarbetet med Skydda och det är så positivt att de nu väljer att lägga i nästa växel. Vi vet att det här är en fantastisk nyhet bland våra återförsäljare, vilka nu är ännu ett steg närmare att bli totalleverantör till sina kunder, säger Jesper Löfgren, leverantörsansvarig på Unitedprofile.

Samtliga varumärken som Skydda nu introducerar är Blåkläder, Björn Borg, Zoll, Speedglas, Akla, Grundéns, MCS, Sterisol, Sulman, Suprabeam, Tychem, Tyvek, Adapt, Ansell, Dunlop och Ear.

Ämnen i artikeln: BlåkläderUnitedprofile
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Procurator öppnar ny butik i Sundsvall

Ämnen i artikeln: Procurator

Procurator öppnar den 13 december en ny butik iSundsvall trots ”en allt mer digitaliserad värld”.

Mikael Östbring med titeln Head of Stores berättar om bolagets satsning på ett större butiksnät.

Vi har ett brett och komplext sortiment som vi vill att våra kunder ska få ta del av på enklaste och bästa sätt. I butiken får kunden möjligheten att se produkten på nära håll och få en bra kundupplevelse. Produkter som exempelvis skor vill kunden gärna prova innan sitt beslut för att se till att de passar både arbetsmiljön och bäraren på bästa sätt, säger Mikael Östbring i ett pressmeddelande.

Hur ser du på butiksöppningen i Sundsvall?

– Precis som i resterande delar av den norrländska kusten växer Sundsvall som stad och ett större antal nya bolag inom industrin är på väg att etablera sig i området. Procurator vill vara en del i att hjälpa orten utvecklas i den takt som planeras. Vi ser det även som en stor möjlighet för oss att stärka vår fysiska närvaro för våra kunder i Sundsvall avslutar Östbring.

Ämnen i artikeln: Procurator
redaktionen@branschkoll.se
Annons