Logga in

Xeikon lanserar återbruks-koncept som sänker tröskeln till digital produktion

11 mars, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Xeikon lanserar konceptet Rex – renoverade maskiner som får ett lägre pris än nya. Bra för alla parter och för miljön.Man vänder sig till mindre grafiska producenter som vill komma igång med digital produktion men inte har tillräckliga ekonomiska muskler att investera i större och dyrare maskiner.

Rex-programmet kommer att erbjuda olika modeller av renoverade Xeikon-pressar som ska bli ett prisvärt alternativ för tryckerier som vill utöka sin verksamhet med digitala applikationer, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Etikett först ut

Man har många kunder som behöver uppgradera till snabbare och större utrustning där Xeikon tar tillbaka de mindre maskinerna. Dessa har fortfarande många år kvar att leva och man går igenom och säljer dem igen till ett ”attraktivt pris”.

För etikett-tryckerier finns nu modellen Xeikon 3030 REX till ett pris på 197.000 euro som man nu vänder sig med till etikett-konverterare som vill starta upp digital produktion.

Alla pressar har samma garanti som nya Xeikon-pressar. Rex är en förkortning för ”Remanufactured”, ”Ecological” och ”Xeikon quality”.

Svanen skruvar åt miljökraven för trycksaker – här är förslagen till nya kriterier

Nordisk Miljömärkning som står bakom miljömärket Svanen har publicerat ett nytt förslag till kriterier för tryckerier och trycksaker. Större krav på kontrollerat papper och man vill också införa begränsningar för användandet av UV-färger både i offset och digitalt. Nya krav på att trycksaker ska kunna avfärgas finns också.

Postnord ger bort 15.000 vykort

Postnord ger bort 15.000 vykort från sin app Riktiga Vykort (mer…)

Storformatstryckeri får ny ägare

Storformatstryckeriet blir nu en del av den växande koncernen.

Antalis förvärvat av Japaner

Japanska pappersdistributören Kokusai Pulp and Paper (KPP) har förvärvat samtliga Antalis aktier av majoritetsägaren Sequana.

Xerox drar tillbaka budet på HP

Xerox har dragit tillbaka sitt bud på HP. De anger den globala hälsokrisen som anledning. (mer…)

Uppköpt Landa-konceptet redo för lansering – folierar resurssnålt

På förra Drupa presenterade Benny Landa inte bara sina tryckpressar utan också teknologin ”Nano-foil”, ett fint metallpulver (mer…)

Ingen panik hos Hot Screen – ”fortfarande full produktion”

Branschkoll har varit i kontakt med Hot Screens vd Fredrik Skanselid. Bolaget har kunder i branschens alla hörn och kan därför delvis agera måttstock, har märkt av Corona men än så länge är det under kontroll. Men vd Fredrik Skanselid säger till Branschkoll att ”det gäller att vara ödmjuk” inför situationen.

Gelato öppnar upp sitt nätverk av tryckerier

(Bild: Gelato)

”Utbrottet av Covid-19 visar på vikten av lokal produktion och starka leveranskedjor. Just nu, när landsgränser stängs och leveranskedjor bryts, är många produkter begränsade till den marknad där de produceras.” (mer…)

Flyeralarm går sin egen väg i jakten på nya återförsäljare

Jonas Lambæk Thestrup på Flyeralarm berättar om den nordiska satsningen.

De stora onlinetryckerierna i Europa har alla lite olika idéer på hur man ska få trycksaksköpare och tryckerier att välja dem som leverantör. Alla säljer på två sätt – direkt till slutkunder och via återförsäljare. Och senaste åren så har fokus för flera av dem legat på att få med den grafiska branschen som säljkanal. (mer…)