Xeikon har tryckteknik för lönsamma grafiska applikationer

Per Larsson jobbar med Xeikons teknologi i Sverige, Danmark och Norge.
Per Larsson jobbar med Xeikons teknologi i Sverige, Danmark och Norge. Privat

”Sverige har blivit en hubb för digital tapetproduktion”.

Applikationer är nyckeln till framgång inom grafisk produktion – nu ska Xeikon fokusera mer på att digitalisera offsettrycket.

Per Larsson är sedan drygt ett år sedan ansvarig för den grafiska delen på tryckpresstillverkaren Xeikon. Hans geografiska område är Sverige, Norge och Danmark inom ”Graphic Arts” som hans divisionen heter. Det handlar om grafisk produktion inom böcker, DR och magasin men också butikskommunikation och heminredning.

Växande volymer under pandemin

Xeikons rullmatade tryckpressar med en tryckbredd på över 500 mm har visat sig passa väldigt bra inom vissa segment. Per berättar att volymerna har växt kraftigt för Xeikons kunder i de nordiska länderna under 2020.

– Vi har haft lite tur eftersom de applikationer som våra maskiner används till har haft full fart under pandemin. Våra volymer ökade med 30 procent under 2020 jämfört med 2019.

Det handlar bland annat om digital tapetproduktion med flera stora producenter i Sverige som säljer till hela världen.

– Sverige har blivit en hubb för digital tapetproduktion där man bland annat har knutit till sig många designers vilket är viktigt inom det området.

Tuffare för retail

Inom retail har det inte gått lika bra men det är ett segment där Xeikons teknik passar bra in. Ofta är det applikationer som kräver både bredden och det långa formatet – vilket rulltekniken ger fullt tillräckligt av.

– Det handlar om ”banners”, vepor, pallsvep – där längden blir viktig. Men också mycket posters. 

Annons

Ofta trycker man på olika material som exempelvis transparent film för bakbelysning. Man trycker med vit färg, det finns extra färgstation för dekorfärger och man kan också trycka med en klar toner som lack eller för att skapa effekter. 

Xeikon har också ett stort utbud av teknik till etikettproducenter – ett annat område som nu också är i kraftig omställning till digital tryckteknik.

Från arkoffset till rullmatat digitaltryck

Om man tittar på den mer traditionella grafiska branschen – framför allt på arkoffset – så har den haft det extra tufft de senaste åren och dessa företag funderar mycket på vilken väg man ska ta framåt.

– Det är en stor fråga för dem vad de ska göra i framtiden – väldigt många tittar aktivt på att ersätta offset med digitalt och B2-formatet är spännande för dem och detta ska vi fokusera på de kommande åren, säger Per.

Det rullmatade formatet hos Xeikon blir i och för sig nytt för ark-tryckerierna men enligt per kan det passa in bra hos de som kan tänkta lite annorlunda.

– Man måste förstå skillnaden mellan rulle och ark. Man kan säga att en rulle är en massa ark som sitter ihop men man blir inte alls låst vid formatet som man styr själv.

Specialisering på applikationer

Bredden är drygt 500 mm men sedan är längden flexibel. Man behöver aldrig bli begränsad av längden och där kan man hitta besparingar eftersom produktionen blir rationell på ett annat sätt än med arkmaskiner. 

– Om man har ett antal givna applikationer blir produktionen extremt rationell. Detta ska vi ska jobba mer mot de traditionella tryckerierna med.

Enligt Per Larsson så är det de företag som kan smalna av sitt utbud – specialisera sig – och effektivisera de applikationer man gör som blir länsamma.

– Man måste titta på applikationer som man kan tjäna pengar på, avslutar Per.

Annons

Rekordår för medieinvesteringar 2024

Medieinvesteringar Mediebyråbarometern
Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern

Starkt avslut på året – medieinvesteringarna för året som gick är på rekordnivå.

Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri vinner kommunavtal – värde 5 miljoner kronor

Totalt sex anbudsgivare deltog i upphandlingen – en tilldelades jobbet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandraft öppnar lager i Norge hos logistikpartner

Media 2 1800
Ämnen i artikeln: Scandraft

Satsningen kompletterar Scandrafts lager i Göteborg och ska ge snabbare leveranser, minskade ledtider och en stärkt position på den norska marknaden.

Scandraft, leverantören av grafiskt material, har öppnat ett nytt lager i Drøbak, Norge. Lagret är strategiskt placerat nära Oslo och transportleder för att minska ledtiderna och effektivisera leveranserna till norska kunder, meddelar företaget.

Kompletterar lagret i Göteborg

De norska kundleveranserna har hittills skett från lagret i Göteborg. Det nya lagret hos logistikpartnern Bring Warehouse kommer att komplettera företagets stora lager i Göteborg, som enligt Scandraft är Nordens största för grafiska material.

– Att ha ett lager i Drøbak i kombination med Bring Warehouse gör oss mer responsiva och ger oss en unik möjlighet att arbeta proaktivt med våra kunder. Vi strävar efter att förstå deras behov på djupet och hjälpa dem med de bästa lösningarna för deras verksamheter, säger Anders Trillkott, vd på Scandraft, i ett pressmeddelande.

scandraft 170822 0183 Redigera 2 1800
Anders Trillkott, vd för Scandraft i Sverige och Norge.

”Gör oss mer responsiva”

Enligt Scandraft är lageretableringen en del av företagets långsiktiga strategi för att stärka sin position på den norska marknaden. Satsningen ska förbättra servicenivån genom snabbare och mer flexibla logistiklösningar.

– Vår vision är att bli den självklara leverantören av grafiska material i Norge. Genom att ha lager och närvaro på plats tillsammans med en pålitlig logistikpartner som Bring Warehouse, kan vi skapa en närmare och mer effektiv relation med våra kunder. Det är en långsiktig satsning som ska göra oss ännu mer konkurrenskraftiga och bättre rustade att möta den ökande efterfrågan på grafiska produkter, säger Anders Trillkott, vd på Scandraft, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Scandraft
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lönsam e-handel med canvastavlor söker ny ägare

canvas 1800
Ämnen i artikeln: Till salu

Produktionen sker externt och avtal finns med tryckeri.

Ämnen i artikeln: Till salu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny ägare till konkursat textiltryckeri

Textilprint 1800

Nya ägaren om tryckeriet – slimmar organisationen, bibehåller kundfokus och lokaler och ser på sikt synergier med huvudsakliga verksamheten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Justnu köper centralt Stockholmstryckeri

Roy Blom och Martin Ghaoui 2 1800
Ämnen i artikeln: JustNu

”Ett litet grafiskt center, riktigt nära våra kunder”.

M-Kopia, beläget på Malmskillnadsgatan i centrala Stockholm, omvandlas till en Justnu-enhet och får det nya namnet ”Justnu Norrmalm”.

– Stockholm är ett av våra viktigaste områden och vi befäster genom detta förvärv Justnu:s position som den enda tryckerikedjan i centrala Stockholm, säger Justnu:s vd Martin Ghaoui, i ett pressmeddelande.

Tar över personal

Tryckerikedjan tar över både personalen och verksamheten, medan M-Kopias ägare, Roy Blom, går i pension.

– Det viktigaste för mig är att mitt livsverk får leva vidare, att personalen trivs och får fortsätta, samt att kunder kan fortsätta få sina produkter och service precis som vanligt. Sedan känns det bra att det är ett stabilt och välkänt företag som Justnu som har förvärvat M-Kopia. Jag vet att de alltid sätter kunden först och därför känns det tryggt att informera mina kunder om vilka det är som tagit över, säger Roy Blom i en kommentar.

Annons

Grafiskt center nära kunder

Under Justnu:s paraply kan M-Kopia utvecklas till en komplett trycksaksleverantör mitt i hjärtat av Stockholm, enligt Martin Ghaoui. Han säger att erbjudandet till befintliga kunder kommer att öka och framöver innehålla allt från trycksaker och grafisk formgivning till profil- och textilprodukter.

– Ett litet grafiskt center, riktigt nära våra kunder, som kan leverera snabbt och ge personlig service.

”Kommer fortsätta expandera”

Han säger vidare att det är glädjande att träffa duktiga företagare som Roy Blom:

– Han har drivit M-Kopia på ett föredömligt sätt vilket påverkat hela affären positivt. Vår målsättning är att vara nära våra kunder överallt, vi är Sveriges lokala tryckeri och vi kommer att fortsätta expandera, vi välkomnar därför alla tryckeriägare som är intresserade av att bli en del av Justnu att kontakta oss, säger Martin Ghaoui.

M-Kopia hade, enligt bokslutet som stängde i april 2023, en omsättning på 5,1 (3,3) miljoner kronor och cirka fyra anställda.

Ämnen i artikeln: JustNu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Produktportföljen växer hos nystartad grafisk leverantör – utökar med lasergravyr i Sverige

laser 1800

Tecknar distributörsavtal i Sverige: ”Detta är ett stort steg för oss”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Inkish stärker sin närvaro inom grafisk industri med strategiskt förvärv

Printing Connect Group Press Photo 1800
Ämnen i artikeln: Inkish.tv

Den grafiska tv-kanalen, och numera även nyhetssajt, bygger grafiskt community genom förvärv.

Inkish har köpt 50 procent av Resolve Business Management, företaget bakom de globala onlineplattformarna Printing-Expo.online och Printing-Connect.online. Enligt en avsiktsförklaring planerar Inkish även att förvärva ytterligare 30 procent av företaget inom två år.

Plattformarna når en stor publik inom tryckeribranschen och erbjuder tjänster som en 3D-mässa och en community-tjänst.

Henrik Klem Lassen, vd för Inkish, beskriver samarbetet som strategiskt:

– Matchningen mellan Inkish och dessa plattformar är perfekt och ligger i linje med våra långsiktiga mål.

Plattformarna kommer att fortsätta verka under sina egna varumärken, men uppdateringar av produkter och tjänster förväntas snart. Morten B. Reitoft blir chefredaktör för Printing-Connect.online och kommer att leda satsningen på utbildningsinnehåll, som tidigare erbjudits under Inkish varumärke. Fokus kommer att ligga på praktiska tips, utbildning och teknikanvändning för plattformens nästan 100 000 användare.

Ämnen i artikeln: Inkish.tv
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ahlsell expanderar inom workwear och profil – letar förvärv

peter skoglund ahlsell ww
Ämnen i artikeln: Ahlsell

Nyligen skrev Branschkoll om en butiksatsning hos Ahlsell som bland annat erbjuder 24/7-service och eget tryckeri. Men satsningar på workwear och profil stannar inte där.

Ämnen i artikeln: Ahlsell
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Z-Reklam i satsning mot profilåterförsäljare

Z Reklam 1800
Ämnen i artikeln: Z-reklam

Z-Reklam växer med återförsäljare av profilprodukter genom att erbjuda helhetslösningar för reklamprodukter. Med byråuppköpet, nya maskininvesteringar och rekryteringar ska de ta nya kliv.

Ämnen i artikeln: Z-reklam
redaktionen@branschkoll.se
Annons