Logga in

Workflow Summit: Finns det för mycket mjukvara i grafisk bransch?

26 november, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Den 12 november var det dags för den grafiska branschen att lära sig mer om automatisering och arbetsflöden när Grafkoms Workflow Summit 2019 hölls i Stockholm.

Om det finns ett huvudsakligt ämne som diskuterades under Workflow Summit – var man än vände sig – så var det både avsaknaden av standarder och avsaknaden av kunskap kring hur man använder de standarder som finns i branschen.

Vad är skillnaden mellan PDFx, PDFx4A och bara PDF? Vad är skillnaden mellan sRGB, RGB och CMYK? Du vet säkert. Men vet din uppdragsgivare och dennes designer? Vad gör du som grafiskt företag för att de ska klara sig utan denna kunskap? Det här är frågor som kommer bli allt viktigare framöver.

När det kommer till mjukvara och allt vad det digitala heter så finns det ett problem som sticker ut, avsaknaden av standarder. David van Driessche, en världsauktoritet på print-relaterad mjukvara och inte minst PDF slog huvud på spiken när han återberättade ett skämt under en av sina fyra(!) föreläsningar. Skämtet löd ungefär så här:

En systemutvecklare undersöker den grafiska branschen och inser att det finns 14 olika system. Systemutvecklaren säger att så kan vi inte ha det, vi måste utveckla ett överordnat system som slår samman alla system. Och efter att systemutvecklaren arbetet ett tag så finns det nu istället 15 olika system.

Förenklat – Alla har olika standarder och det här är ett problem. Om du var en läkare och bad sjuksköterskan om en skalpell och får en sax, för att på vissa sjuksköterske-utbildningar så kallar man sax för skalpell och vice versa, så har du ett problem. På samma sätt behöver mjukvaror kunna integreras. PDF måste betyda PDF i alla sammanhang och RGB måste betyda RGB. Och det här är just nu en stor utmaning i den grafiska branschen, det finns massor av system, filer, program och långt ifrån alla kan samarbete med varandra.

Lägg där till att det krävs två olika och lika viktigt kompetenser för att ta fram en trycksak, en tryckare och en designer. Och designern är generellt inte intresserad av tekniskt snicksnack på samma sätt som tryckaren inte nödvändigtvis har mycket till övers för designerns konstnärliga ambitioner. Det menade åtminstone David van Driessche är ett stort problem när det kommer till kommunikation och utlärning inom den grafiska branschen.

– Vi måste utbilda designers om de tekniska begränsningarna på ett sätt som gör det intressant och begripligt för dom och vi måste utbilda tryckare i hur deras arbete kan förenklas och underlättas med hjälp av ny teknik. Och vi kan inte göra det samtidigt, det här påminner mig mycket om mitt hemland Belgien, som i princip är uppdelat mellan Flandern i norr och den fransktalande sydliga regionen Vallonien, berättar David van Driessche.

Stora delar av branschen tror inte att de behöver lära sig

– Människor vill handla online, det är enklare, bättre öppettider och helt enkelt smidigare. Och vi har alltid trott att det här inte gäller print, men det är dags att vakna upp nu och inse att det här i allra högsta grad även gäller print. Endast 50 procent av alla tryckerier har idag en mjukvara för Web-to-print, en lösning som funnits i mer än ett decennium. Ni tror att kunderna vill prata med er och det vill de i vissa fall, men de vill inte prata om visitkort. De vill prata om hur det går att skapa häftig fysisk marknadsföring, visitkorten vill de beställa online, inleder Charlotte Tueckmantel på EFI sin presentation.

Hon fortsätter sedan med att rada upp fördelarna med ett web-to-print-system:

  • Enklare att mäta framgångsrika produkter
  • Enklare att visa upp ett bredare produktutbud
  • Går att låsa kunden till sig genom att de är integrerade i ditt system, då blir du en förläningen av deras marknadsteam snarare än en leverantör.
  • Målet med W2P är att erbjuda 80 procent av din portfölj på ett standardiserat sätt som du sedan automatiserar för att slippa röra beställningarna.

Svaret på frågan i rubriken?

Nej, det finns inte för mycket mjukvara men det finns tyvärr inget standardiserat sätt för dem att prata med varandra. Och det är därför ämnet API var det andra stora ämnet som ”låg i luften” under hela dagen. Men om det återkommer vi i en uppföljande artikel här på Branschkoll.

2 av 32 föreläsningar

Ulf, Magnus och Ola på Grafkom som arrangerat Workflow Summit tillsammans med Koen Vlieghe ansvarig för Landa i Norden och Benelux.

Det var en ”kort” sammanfattning av två av de 32 presentationer som hölls under Workflow Summit samt en redogörelse för några av de huvudsakliga frågorna som låg i luften.

Vill du veta mer så rekommenderas att du redan nu bokar upp den 12 november 2020 för då bär det av igen, fast ännu större, djupare och bredare. Fram tills dess kan du hitta den dryga tredjedel av föreläsningarna som spelades in samt föreläsarnas presentationer här nedan.

Föreläsningar från Workflow Summit + ”Powerpoints”

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)

Även Finland kampanjar för inhemsk produktion

Den finska grafiska branschföreningen har tagit fram ett märke som visar på att en trycksak är producerad i Finland. Därmed följer man efter Norge och Danmark med att ge tryckerierna i landet ett sätt att visa att produktionen är lokal.

Största tryckeriupphandlingen närmar sig avgörande – 147 miljoner står på spel

Avgörande läge för svenska tryckerier – trycksaker för 147 miljoner kronor årligen står på spel. Här är tryckerierna som kan vinna – och försvinna från avtalet.