Webbseminarium: Möjligheter med företagsaffärer
I ett webbseminarium från Grafiska Företagens Förbund kan man lyssna på Svante Schriber, forskare i strategi och företagsledning vid Handelshögskolan, som ger sin syn på vilka möjligheter som finns med företagsaffärer i den grafiska branschen.
Seminariet direktsändes torsdagen den 17 november klockan 15.30 på webben. Nu kan du se en inspelad version direkt här på sidan.
ARVE Error: need id and provider
Bokus förvärvar BTJ
Bokusgruppen stärker B2B-affären och erbjudandet mot skolor, bibliotek och företag.
Bokus AB, en del av Bokusgruppen, meddelar att de har köpt 100 procent av aktierna i BTJ Sverige AB, ett företag med fokus på digitala informationstjänster, media och bokförsäljning inom kunskapssektorn.
BTJ med säte i Lund har varit verksamt i över 80 år och riktar sig främst till Sveriges bibliotek men har i dag även skolor och företag som viktiga kunder. Företaget omsatte cirka 100 miljoner kronor under 2023 med en EBITA-marginal på 11,4 procent.
Stärker upp mot bibliotek och skolor
Maria Edsman, vd hos nätbokhandlaren Bokusgruppen, kommenterar förvärvet:
– Vi är väldigt glada att välkomna BTJ in i Bokusgruppen och därmed ytterligare stärka oss gentemot bibliotek, skolor och företag. BTJ är ett bolag med högt anseende och lång erfarenhet inom bokbranschen. Med kompletterande styrkor ser vi stor potential i att fortsätta utveckla den fina verksamhet de byggt upp under många år. Med detta förvärv har vi ännu bättre förutsättningar att förverkliga vår vision om att sprida läsglädje och kunskap brett i hela samhället.
70 miljoner i köpeskilling
Förvärvet förväntas stärka Bokusgruppens B2B-affär och bidra positivt till vinsten per aktie 2025. BTJ:s informationstjänster kommer även möjliggöra en förstärkning av Bokus och Akademibokhandelns onlineerbjudande genom värdeadderande produktinformation, enligt ett pressmeddelande.
Köpeskillingen uppgår enligt Bokus till 70 miljoner kronor med en möjlig tilläggssumma på upp till 22 miljoner kronor på kontant och skuldfri basis.
IT-aktörer siktar mot samgående under nytt varumärke
De svenska IT-bolagsgrupperna har påbörjat en plan för sammanslagning. Syftet är att bredda marknadserbjudandet och få en starkare position på den svenska IT-marknaden.
Fem grafiska gaseller på Västkusten
Årets Gaseller inom print och media är utsedda i sin helhet. Här är den andra delen av listan.
Upphandlingar av tryckerier överklagas mest
Av alla branscher är det högst andel överprövningar i upphandlingar av tryckeritjänster, visar ny statistik.
Så här mycket betalar Postnord Strålfors för 21grams – ”Kommer inte hämma konkurrensen”
Enligt dokument som Branschkoll tagit del av framkommer hur Postnord Strålfors argumenterar för att förvärvet av 21grams inte är konkurrenshämmande.
Nu ligger Postnords förvärv av 21grams på Konkurrensverkets bord
”Vi har noterat att det finns en oro hos vissa aktörer kring affären”.
Ny e-handelsplattform sjösatt för print till föreningslivet
Siktar mot att bryta det tvingande knacka dörr-säljet i klubblag och föreningar.
Profilföretag växer med produktion av trycksaker – investerat i helt ny maskinpark
Går mot rekordår – nu med anrikt tryckeri som en del av verksamheten.
Kan bli världens största reklambyrå – förvärv väntas offentliggöras inom kort
Omnicom planerar att förvärva IPG.