Logga in

We Do Promotion testar nya vägar för att lyfta branschen – ”vi måste upp två steg i hierarkin”

29 juni, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Daniel Haglöf från PWR Racing och Sofie Källström från WDP presenterar sina bakverk.

Den 16 juni medverkade Branschkoll på ett livesänt event anordnat av Sofie Källström på We Do Promotion (WDP). Syftet var att skapa en mötesplats för media- och produktmediabranschen för att diskutera gemensamma frågor. Samt att vinna över Daniel Haglöf som är vd för PWR Racing i en baktävling.

– Kul med ett lite annorlunda format med bakningen, så det inte bara blir panelsamtal säger Natalie Tideström Heidmark när vi står och småpratar innan sändningen börjar.

Natalie Tideström Heidmark är en av de som medverkade i panelsamtalet, hon är vd för United Screens, en av Nordens ledande aktörer inom influencer-marketing som representerar över 500 influencers. Hon är på plats för att bland annat berätta om vad ett företag ska tänka på om de vill börja marknadsföra sig i den nya och populära appen Tiktok.

Den korta versionen av vad Natalie berättade: Ladda ner appen, häng där i en vecka eller två så du förstår formatet och vad användarna gillar. Bjud på dig själv så mycket du förmår, Tiktok är allt annat än stelt.

Och till de av oss som inte fullt förstår Tiktok eller ibland himlar med ögonen åt ”det senate påfundet”, eller barskt konstaterar att det bara är barn och unga som hänger på Tiktok säger Natalie något tänkvärt.

Hon förklarar att det helt klart stämmer att majoriteten av de som använder Tiktok är barn och ungdomar eftersom det är just den målgruppen som testar nya saker först, sen följer vi andra efter. Och ja, det är en plattform som inte funnits särskilt länge. Men allt det här var sant om Youtube också, men när det väl tar fart så går det fort, idag är marknadsföring på Youtube vardagsmat för de flesta och den förändringen har skett de senaste fem åren.

Racing-branschen har också ett behov av att förnya sig

– Det var inte så här jag hade tänkt använda den splitter nya uniformen säger Daniel Haglöf från sin plats vid bakbänken.

När Daniel Haglöf och Peter ”Poker” Wallenberg grundade PWR Racing 2012 så var målet att förnya racing-branschen och visionen var tydlig, fler kvinnliga förare och miljövänliga racingbilar.

Åtta år senare är båda dessa mål så gott som uppfyllda, i hans racingteam finns Mikaela Åhlin-Kottulinsky som 2018 blev den första svenska kvinna någonsin att vinna ett STCC-race. Och Daniel håller just nu på vidareutveckla den helt eldrivna racingbilen PWR 001 med 610 nånting hästkrafter. PWR vill alltså elektrifiera sporten, något som STCC visar stort intresse för, förklarar Daniel.

We Do Promotion och PWR Racing har nyligen ingått ett treårigt samarbete där WDP ska förse PWR med kläder, branding och merchandise.

Branschen måste sluta uppfattas som något som katten släpat in

En gedigen produktion, med tre rejäla kameror, moderator som styr samtalet och Shireen Selfelt som vunnit hela Sverige bakar, visar publiken och deltagarna hur man gör den bästa marängen.

Sofie, vad var målet med det här eventet?

– Det här var startskottet på att börjar göra saker annorlunda, något vi kommer göra allt mer av framöver, det var en liten liten glimt av vad som komma skall.

Hur tycker du att det gick?

– Målet var att visa att vi har kul, vi ville låta vår personlighet komma fram och bli en ännu större del av varumärket och det tycker jag att vi lyckades med. Sen var det vårt första live-event och man kan alltid göra saker bättre. Vi kommer fortsätta med liknande saker i olika format och med olika tonalitet, ibland kommer vi gå på djupet och ibland kommer vi ha roligt.

Har du fått någon feedback?

– Det var 76 företag inkopplade och såg på eventet och några privatpersoner. Mycket av feedbacken har varit att de tyckte det var en jättekul och en bra sändning och att det är spännande att vi experimenterar med andra kanaler.

Vilken roll vill du att produktmedia ska ha i företags marknadsföring?

– Vi ska ha en viktig roll, en stor roll och det har vi, det finns data på det. Men det är också vår uppgift att berätta för kunden vilken roll vi ska ha och det beror helt på vad kunden har för syfte och vilken bransch denne finns i. Vi ska jobba oss upp och vara på samma nivå som övriga mediakanaler. I dag ligger vi en eller till och med två nivåer under, vi ska ta oss in och vara med på samma beslutsfattande möte som de andra kanalerna. Och det är vårt ansvar att steppa upp och visa mediabranschen effekten av vårt medium, de köper fortfarande av oss, men de köper halvhjärtat och det ska vi ändra på. Vi ska sluta komma in sist i samtalet när någon har 50.000 kronor över av budgeten och sluta uppfattas som något som katten släpat in.

Hur lyckas vi ta oss upp de här två stegen då och hamna i nivå med andra kanaler?

– Genom att lägga pengarna på rätt kompetens, vi måste våga skrota det vi alltid har gjort och testa nya grejer. Attrahera  kompetens som kanske inte kan något om produktmedia, men som kan massor om AI- och IT-teknologi. Vi måste bli ”likeable” och investera miljoner på utvecklingen av nya plattformar. Och då pratar jag inte om att ta en fysisk katalog och göra den digital, jag pratar om plattformar som du kan integrera, som du kan använda för att skapa relationer med dina kunder och som du kan tracka data genom. Det räcker inte med att säga att produktmedia är bra, du måste kunna visa data, vår bransch måste hänga med i utvecklingen runt omkring oss. Det är ingen större skillnad på hur jag handlar privat och hur jag handlar som företag jag är fortfarande samma individ, därför kan inte glappet mellan plattformarna vara för stort. Och så måste vi hitta ett sätt att vara med i den ständigt växande delningsekonomin, i framtiden kommer folk inte äga sin egen bil, man kommer hyra via en app. Och hur ska vår bransch hänga med i den utvecklingen om allt vi skryter om är stora showrooms fyllda med inaktuella produkter. Vi pratar hållbarhet men produkterna ligger på hög, det finns smartare sätt! Avslutar Sofie Källström, på We Do Promotion.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)

Även Finland kampanjar för inhemsk produktion

Den finska grafiska branschföreningen har tagit fram ett märke som visar på att en trycksak är producerad i Finland. Därmed följer man efter Norge och Danmark med att ge tryckerierna i landet ett sätt att visa att produktionen är lokal.

Största tryckeriupphandlingen närmar sig avgörande – 147 miljoner står på spel

Avgörande läge för svenska tryckerier – trycksaker för 147 miljoner kronor årligen står på spel. Här är tryckerierna som kan vinna – och försvinna från avtalet.