We Do Promotion testar nya vägar för att lyfta branschen – ”vi måste upp två steg i hierarkin”

cover

cover

Daniel Haglöf från PWR Racing och Sofie Källström från WDP presenterar sina bakverk.

Den 16 juni medverkade Branschkoll på ett livesänt event anordnat av Sofie Källström på We Do Promotion (WDP). Syftet var att skapa en mötesplats för media- och produktmediabranschen för att diskutera gemensamma frågor. Samt att vinna över Daniel Haglöf som är vd för PWR Racing i en baktävling.

– Kul med ett lite annorlunda format med bakningen, så det inte bara blir panelsamtal säger Natalie Tideström Heidmark när vi står och småpratar innan sändningen börjar.

Natalie Tideström Heidmark är en av de som medverkade i panelsamtalet, hon är vd för United Screens, en av Nordens ledande aktörer inom influencer-marketing som representerar över 500 influencers. Hon är på plats för att bland annat berätta om vad ett företag ska tänka på om de vill börja marknadsföra sig i den nya och populära appen Tiktok.

Den korta versionen av vad Natalie berättade: Ladda ner appen, häng där i en vecka eller två så du förstår formatet och vad användarna gillar. Bjud på dig själv så mycket du förmår, Tiktok är allt annat än stelt.

Och till de av oss som inte fullt förstår Tiktok eller ibland himlar med ögonen åt ”det senate påfundet”, eller barskt konstaterar att det bara är barn och unga som hänger på Tiktok säger Natalie något tänkvärt.

Hon förklarar att det helt klart stämmer att majoriteten av de som använder Tiktok är barn och ungdomar eftersom det är just den målgruppen som testar nya saker först, sen följer vi andra efter. Och ja, det är en plattform som inte funnits särskilt länge. Men allt det här var sant om Youtube också, men när det väl tar fart så går det fort, idag är marknadsföring på Youtube vardagsmat för de flesta och den förändringen har skett de senaste fem åren.

Racing-branschen har också ett behov av att förnya sig

pwr001

– Det var inte så här jag hade tänkt använda den splitter nya uniformen säger Daniel Haglöf från sin plats vid bakbänken.

När Daniel Haglöf och Peter ”Poker” Wallenberg grundade PWR Racing 2012 så var målet att förnya racing-branschen och visionen var tydlig, fler kvinnliga förare och miljövänliga racingbilar.

Åtta år senare är båda dessa mål så gott som uppfyllda, i hans racingteam finns Mikaela Åhlin-Kottulinsky som 2018 blev den första svenska kvinna någonsin att vinna ett STCC-race. Och Daniel håller just nu på vidareutveckla den helt eldrivna racingbilen PWR 001 med 610 nånting hästkrafter. PWR vill alltså elektrifiera sporten, något som STCC visar stort intresse för, förklarar Daniel.

Annons

We Do Promotion och PWR Racing har nyligen ingått ett treårigt samarbete där WDP ska förse PWR med kläder, branding och merchandise.

Branschen måste sluta uppfattas som något som katten släpat in

produktion

En gedigen produktion, med tre rejäla kameror, moderator som styr samtalet och Shireen Selfelt som vunnit hela Sverige bakar, visar publiken och deltagarna hur man gör den bästa marängen.

Sofie, vad var målet med det här eventet?

– Det här var startskottet på att börjar göra saker annorlunda, något vi kommer göra allt mer av framöver, det var en liten liten glimt av vad som komma skall.

Hur tycker du att det gick?

– Målet var att visa att vi har kul, vi ville låta vår personlighet komma fram och bli en ännu större del av varumärket och det tycker jag att vi lyckades med. Sen var det vårt första live-event och man kan alltid göra saker bättre. Vi kommer fortsätta med liknande saker i olika format och med olika tonalitet, ibland kommer vi gå på djupet och ibland kommer vi ha roligt.

Har du fått någon feedback?

– Det var 76 företag inkopplade och såg på eventet och några privatpersoner. Mycket av feedbacken har varit att de tyckte det var en jättekul och en bra sändning och att det är spännande att vi experimenterar med andra kanaler.

Vilken roll vill du att produktmedia ska ha i företags marknadsföring?

– Vi ska ha en viktig roll, en stor roll och det har vi, det finns data på det. Men det är också vår uppgift att berätta för kunden vilken roll vi ska ha och det beror helt på vad kunden har för syfte och vilken bransch denne finns i. Vi ska jobba oss upp och vara på samma nivå som övriga mediakanaler. I dag ligger vi en eller till och med två nivåer under, vi ska ta oss in och vara med på samma beslutsfattande möte som de andra kanalerna. Och det är vårt ansvar att steppa upp och visa mediabranschen effekten av vårt medium, de köper fortfarande av oss, men de köper halvhjärtat och det ska vi ändra på. Vi ska sluta komma in sist i samtalet när någon har 50.000 kronor över av budgeten och sluta uppfattas som något som katten släpat in.

Hur lyckas vi ta oss upp de här två stegen då och hamna i nivå med andra kanaler?

– Genom att lägga pengarna på rätt kompetens, vi måste våga skrota det vi alltid har gjort och testa nya grejer. Attrahera  kompetens som kanske inte kan något om produktmedia, men som kan massor om AI- och IT-teknologi. Vi måste bli ”likeable” och investera miljoner på utvecklingen av nya plattformar. Och då pratar jag inte om att ta en fysisk katalog och göra den digital, jag pratar om plattformar som du kan integrera, som du kan använda för att skapa relationer med dina kunder och som du kan tracka data genom. Det räcker inte med att säga att produktmedia är bra, du måste kunna visa data, vår bransch måste hänga med i utvecklingen runt omkring oss. Det är ingen större skillnad på hur jag handlar privat och hur jag handlar som företag jag är fortfarande samma individ, därför kan inte glappet mellan plattformarna vara för stort. Och så måste vi hitta ett sätt att vara med i den ständigt växande delningsekonomin, i framtiden kommer folk inte äga sin egen bil, man kommer hyra via en app. Och hur ska vår bransch hänga med i den utvecklingen om allt vi skryter om är stora showrooms fyllda med inaktuella produkter. Vi pratar hållbarhet men produkterna ligger på hög, det finns smartare sätt! Avslutar Sofie Källström, på We Do Promotion.

Annons

36 månaders garanti över hela maskinlinjen

swissQprint trade fair impression 23 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han bygger framtidens skyltbutik

Markus 2 1800

Alla möjliga mindre designade standardskyltar, och unika 3d-printade skyltar, produceras i eget hus och säljs via e-handel.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De får uppdraget att leverera skyltar till Svenska Spels alla ombud

U A 1800

Om upphandlingsvinsten: ”Ännu en bekräftelse på att vår affärsmodell är såväl unik som attraktiv.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tappade största kunden – nu går det lilla bokbinderiet i konkurs

Konkurs 800

”Svårt att få in nya kunder som kan täcka omsättnings- och resultattapp, enligt företaget.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Europeisk aktör köper in sig i anrikt pappersbruk

20240220 Fedrigoni Mohawk News Bg 1x 1800

Den italienska tillverkaren av specialpapper stärker sin position genom förvärv av anrikt pappersföretag.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Utomhuskampanj med dubbla tryck

Marabou 7
Ämnen i artikeln: Havelle Media

För att lansera den nya förpackningen för Marabous chokladkakor går just nu en utomhuskampanj i Sverige storstäder.

Det är reklambyrån Ingo och mediabyrån Publicis som på uppdrag av Mondelez tagit fram kampanjen som går på Clear Channels stortavlor. Tanken var att den gamla förpackningen kläs av för att bli till den nya.

Produktionen står Havelle för som tagit hjälp av Gigantprint för trycket av både den utvändiga förpackningen och affischen inne i skåpet.

Man gjorde totalt tio stycken (5 i Stockholm, 3 i Malmö och 2 i Göteborg), berättar Tobbe Christell på Havelle för Branschkoll.

Ämnen i artikeln: Havelle Media
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Grafiska branschens skatteskuld minskar

skatt print 0324
Ämnen i artikeln: Skatteanstånd

Så här mycket betalade branschen tillbaka senaste månaden.

Ämnen i artikeln: Skatteanstånd
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandrafts vd: ”Fått möjlighet att satsa framåt och expanderar trots lågkonjunktur”

Anders Trillkott ny 1800

Scandraft är i förändring. Branschkoll intervjuar Scandrafts vd Anders Trillkott om vart den nya koncernen är på väg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte för tryckerikoncern

magnus andersson 1800

I kölvattnet av stora omstruktureringar och nedläggningar. Nu byts vd:n ut efter knappt ett år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Robot tar över hanteringen av 73.000 tryckplåtar på danskt tryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons