Logga in

We Do Promotion testar nya vägar för att lyfta branschen – ”vi måste upp två steg i hierarkin”

29 juni, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Daniel Haglöf från PWR Racing och Sofie Källström från WDP presenterar sina bakverk.

Den 16 juni medverkade Branschkoll på ett livesänt event anordnat av Sofie Källström på We Do Promotion (WDP). Syftet var att skapa en mötesplats för media- och produktmediabranschen för att diskutera gemensamma frågor. Samt att vinna över Daniel Haglöf som är vd för PWR Racing i en baktävling.

– Kul med ett lite annorlunda format med bakningen, så det inte bara blir panelsamtal säger Natalie Tideström Heidmark när vi står och småpratar innan sändningen börjar.

Natalie Tideström Heidmark är en av de som medverkade i panelsamtalet, hon är vd för United Screens, en av Nordens ledande aktörer inom influencer-marketing som representerar över 500 influencers. Hon är på plats för att bland annat berätta om vad ett företag ska tänka på om de vill börja marknadsföra sig i den nya och populära appen Tiktok.

Den korta versionen av vad Natalie berättade: Ladda ner appen, häng där i en vecka eller två så du förstår formatet och vad användarna gillar. Bjud på dig själv så mycket du förmår, Tiktok är allt annat än stelt.

Och till de av oss som inte fullt förstår Tiktok eller ibland himlar med ögonen åt ”det senate påfundet”, eller barskt konstaterar att det bara är barn och unga som hänger på Tiktok säger Natalie något tänkvärt.

Hon förklarar att det helt klart stämmer att majoriteten av de som använder Tiktok är barn och ungdomar eftersom det är just den målgruppen som testar nya saker först, sen följer vi andra efter. Och ja, det är en plattform som inte funnits särskilt länge. Men allt det här var sant om Youtube också, men när det väl tar fart så går det fort, idag är marknadsföring på Youtube vardagsmat för de flesta och den förändringen har skett de senaste fem åren.

Racing-branschen har också ett behov av att förnya sig

– Det var inte så här jag hade tänkt använda den splitter nya uniformen säger Daniel Haglöf från sin plats vid bakbänken.

När Daniel Haglöf och Peter ”Poker” Wallenberg grundade PWR Racing 2012 så var målet att förnya racing-branschen och visionen var tydlig, fler kvinnliga förare och miljövänliga racingbilar.

Åtta år senare är båda dessa mål så gott som uppfyllda, i hans racingteam finns Mikaela Åhlin-Kottulinsky som 2018 blev den första svenska kvinna någonsin att vinna ett STCC-race. Och Daniel håller just nu på vidareutveckla den helt eldrivna racingbilen PWR 001 med 610 nånting hästkrafter. PWR vill alltså elektrifiera sporten, något som STCC visar stort intresse för, förklarar Daniel.

We Do Promotion och PWR Racing har nyligen ingått ett treårigt samarbete där WDP ska förse PWR med kläder, branding och merchandise.

Branschen måste sluta uppfattas som något som katten släpat in

En gedigen produktion, med tre rejäla kameror, moderator som styr samtalet och Shireen Selfelt som vunnit hela Sverige bakar, visar publiken och deltagarna hur man gör den bästa marängen.

Sofie, vad var målet med det här eventet?

– Det här var startskottet på att börjar göra saker annorlunda, något vi kommer göra allt mer av framöver, det var en liten liten glimt av vad som komma skall.

Hur tycker du att det gick?

– Målet var att visa att vi har kul, vi ville låta vår personlighet komma fram och bli en ännu större del av varumärket och det tycker jag att vi lyckades med. Sen var det vårt första live-event och man kan alltid göra saker bättre. Vi kommer fortsätta med liknande saker i olika format och med olika tonalitet, ibland kommer vi gå på djupet och ibland kommer vi ha roligt.

Har du fått någon feedback?

– Det var 76 företag inkopplade och såg på eventet och några privatpersoner. Mycket av feedbacken har varit att de tyckte det var en jättekul och en bra sändning och att det är spännande att vi experimenterar med andra kanaler.

Vilken roll vill du att produktmedia ska ha i företags marknadsföring?

– Vi ska ha en viktig roll, en stor roll och det har vi, det finns data på det. Men det är också vår uppgift att berätta för kunden vilken roll vi ska ha och det beror helt på vad kunden har för syfte och vilken bransch denne finns i. Vi ska jobba oss upp och vara på samma nivå som övriga mediakanaler. I dag ligger vi en eller till och med två nivåer under, vi ska ta oss in och vara med på samma beslutsfattande möte som de andra kanalerna. Och det är vårt ansvar att steppa upp och visa mediabranschen effekten av vårt medium, de köper fortfarande av oss, men de köper halvhjärtat och det ska vi ändra på. Vi ska sluta komma in sist i samtalet när någon har 50.000 kronor över av budgeten och sluta uppfattas som något som katten släpat in.

Hur lyckas vi ta oss upp de här två stegen då och hamna i nivå med andra kanaler?

– Genom att lägga pengarna på rätt kompetens, vi måste våga skrota det vi alltid har gjort och testa nya grejer. Attrahera  kompetens som kanske inte kan något om produktmedia, men som kan massor om AI- och IT-teknologi. Vi måste bli ”likeable” och investera miljoner på utvecklingen av nya plattformar. Och då pratar jag inte om att ta en fysisk katalog och göra den digital, jag pratar om plattformar som du kan integrera, som du kan använda för att skapa relationer med dina kunder och som du kan tracka data genom. Det räcker inte med att säga att produktmedia är bra, du måste kunna visa data, vår bransch måste hänga med i utvecklingen runt omkring oss. Det är ingen större skillnad på hur jag handlar privat och hur jag handlar som företag jag är fortfarande samma individ, därför kan inte glappet mellan plattformarna vara för stort. Och så måste vi hitta ett sätt att vara med i den ständigt växande delningsekonomin, i framtiden kommer folk inte äga sin egen bil, man kommer hyra via en app. Och hur ska vår bransch hänga med i den utvecklingen om allt vi skryter om är stora showrooms fyllda med inaktuella produkter. Vi pratar hållbarhet men produkterna ligger på hög, det finns smartare sätt! Avslutar Sofie Källström, på We Do Promotion.

Industrigrupp köper etikettverksamheten Märkas av Eson Pac

Mårten Andersson är vd för Volati. (Bilder: Press)

Gör sitt andra etikettförvärv på kort tid – växer snabbt inom etikett.

Elanders byter plattform för digitaltryck i Sverige

Elanders Sverige satsar stort på inkjet.

Trippel-sammanslagning i UK – siktar mot miljardomsättning

Jon Bailey (ProCo) Garry Peeling (Precision) och Jon Tolley (Prime). Tillsammans ska de bygga upp ett av Storbritanniens största tryckerier.

Tre tryckerier i Storbritannien slår sig samman och kommer gemensamt omsätta över en halv miljard kronor – med sikte på en dubblering inom tre år. (mer…)

De investerar i maskin som skräddarsyr lådan efter produkten – helt on-demand

Norska Akershus Reklame Team investerar i lådproduktion on-demand. Den styrs av en app, 3D-skanner finns för att mäta produkterna som ska ligga i och maskinen har ett API.

Tryckeri inleder samarbete med nedlagd tapetfabrik – ska trycka gamla mönster med med ny teknologi

Mönster från den anrika tapetfabriken som stängde på 80-talet får nytt liv med digital teknik.

4Sign breddar sin leverantörsbas – ”en utvärderingsperiod kan man säga”

I dagarna kom ett pressmeddelande om att 4Sign och Signcom inleder ett nytt samarbete. Branschkoll har varit i kontakt med 4Signs kedjeledare Jonas Albinsson som berättar mer om det nya samarbetet och hur det passar in i 4Signs övergripande strategi.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)