Wavemaker växer med nya kunder och nya medarbetare


Vill du fortsätta läsa?
Den här artiklen är en del av Branschkoll Print eller Branschkoll Promotion. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.
Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll
Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.
(Inkl. Promotion)
Göteborgs filmfestival samlar ihop trycktjänster


För första gången samlar Göteborgs Filmfestival samtliga tryckbeställningar exklusivt hos en ”Official Printing Partner”. Från och med 2014 levererar Vitt grafiska allt från skyltmaterial till filmkonstböcker, men också festivalens viktigaste kommunikationskanal – det tryckta programmet – som distribueras över hela landet.
– Genom samarbetet tar vi nästa steg i vår etablering på den västsvenska marknaden, säger Dag Wassberg, vd på Vitt grafiska, i en kommentar.
– Det känns tryggt att samla alla våra trycksaker under ett och samma tak, vi ser fram emot att jobba ihop med VITT som håller hög kvalitet, har lång erfarenhet och bredd, säger filmfestivalens vd Mikael Fellenius.
Göteborgs filmfestival (GIFF) är en av de största publikfestivalerna i världen med arrangemang och evenemang året runt. Vitt och GIFF ska dra nytta av varandras kompetenser som på sikt ska generera fler avtalade aktiviteter på året-runt-basis.
I och med avtalet går Vitt Grafiska samtidigt in som sponsor till filmfestivalen.
Norska Polaris Trykk investerar i rullpress från KBA

Polaris Trykk, som ingår i mediehuset Polaris Media, omsätter 55 miljoner Euro på fem anläggningar. Pressen tas i drift i Trondheim hösten 2014.
IRM höjer reklamprognosen för 2014

Reklaminvesteringarna väntas fortsätta öka under slutet av 2013 och även under nästa år. IRM höjer nu sin prognos för 2014
Nya tidningen Iron Man Sweden startas nästa år

Ges ut av nystartade Physique Press och 5 till 6 nummer planeras per år.
Var tredje dansk har skannat en QR-kod

Martin Sandén är ny VD på Sandéns Security Printing

Pressmeddelande 2014-12-02
Som ett naturligt led i den generationsväxling som pågår hos oss på Sandéns har Ingemar Sandén valt att lämna posten som VD. Ingemar har varit VD sedan 1978 och känner att det nu är dags att lämna över till nästa generation. Till vår glädje kommer han fortsätta inom verksamheten i rollen som senior rådgivare till ledningen. Efterträdare blir Martin Sandén som vid styrelsemötet den 29 november 2013 utsågs till VD från den 2 december 2013 och tar då formellt över ansvaret. Samtidigt utsågs Henrik Sandén till Vice VD.
Både Martin och Henrik har gedigna bakgrunder inom företaget och ser med glädje på sina nya poster. De är hoppfulla inför framtiden men understryker vikten av att fortsätta utvecklas.
– Ingemar har gjort ett fantastiskt arbete under sin långa sejour som VD och vi är stolta över att ta över taktpinnen efter honom. Vi är just nu inne i en period där våra marknader förändras men vi ser ljust på framtiden och våra möjligheter att utveckla företaget på marknaden. Vi har en unik kompetens inom vårt område och ser därför goda möjligheter att vara en aktiv leverantör av olika former av säkerhetstryck i Sverige och på export.
Sandéns är ett anrikt företag med rötterna i 20-talet och har upplevt en fantastisk utveckling sedan de första lotterna började rullas i källaren på Östergatan i Eslöv. Idag är vi en av Skandinaviens största tillverkare av säkerhetsklassade lotter, bingo, och telefonkort.
– Vi känner tyngden av vår historia och den utveckling företaget sett de senaste 20 åren men vi känner samtidigt att det är ett stort stöd för oss i vårt framtida arbete. Vi har stor kompetens och erfarenhet här på företaget som vi är väldigt stolta över och ser som en nyckel i vår utveckling framöver. Den Grafiska branschen är volymässigt på nedgång men vi som nischat företag har stora möjligheter att överleva och lyckas på marknaderna.
v48: DR-skatt dröjer, Service Point, Omikais första kund och Printagons webb

Hej,
Flera nya outsourcingaffärer med magasinsförlag diskuteras under veckan. Talentum lägger ut annonshantering och har sagt upp 5 av 6 personer. Forma gör samma sak och tecknade i veckan avtal med Picapoint där all annonsproduktion läggs ut. Detta är affärer som grafiska företag ska vara med och slåss mer om.
Nytt grafiskt affärssystem får första kunden
Omikai, som utvecklar ett helt nytt molnbaserat affärssystemet för den grafiska branschen, har fått sinafem första kunder. Internationell lansering planeras nästa år.
Service Point säljer USA-verksamheten som öppnar igen
Service Point har sålt den i alla fall delvis stängda USA-verksamheten till Londonbaserade Color Company. (Läs också Service Point i ekonomiska kris från förra veckan)
Ny vd och namnbyte för Tetab i Örebro
Tetab som tillverkar högförädlade mailers med en omfattande maskinpark har tagit in ”Örebroentreprenören” Stefan Wallin, vd för Q Fotolab och Grafiska, som ny vd.
Falskt rykte kring utredning om DR-förbud
Naturvårdsverket vill ha DR-förbud? Ryktet startade i SR Ekot och slutade — eller tog i alla fall tillfälligt stopp — med stora protester från papperstillverkare.
Olsson & Co är ”Gasell” igen
Trycksaksbrokern och profilbyrån Olsson & Co har blivit utsedd till DI Gasell för andra året i rad.
Ny global förpackningsjätte
Chesapeake och Multi Packaging Solutions (MPS) går samman och får tillsammans en försäljning på 1,4 miljarder dollar och 7.000 anställda.
Printagon kommunicerar defensivt på ny webb
Printagon, som bildats av spillrorna efter JMS i Helsingborg, har publicerat sin nya webbplats på printagon.se. Ser man till hur de väljer att kommunicera känns det inte som någon långsiktig strategi.
Holmen försöker höja papperspriserna
Ska ”driva på hårt” för en prishöjning på 10 till 15 procent men medger problem på köparsidan — ”vi vet att kunderna också är under press”!
Butikscheferna ser positivt på försäljningen
Elektronikhandeln försöker skapa lite positiva vibbar i en annars pressad bransch. I nya Butikschefsindex från branschorganisationen ser butikscheferna positivt på de kommande sex månaderna.
Inhouse startar i Göteborg
Rekryterings- och bemanningsföretaget Inhouse startar upp på Västkusten med två personer från Internsport-kedjan.
Bonniers nya vd
Den ”hårdföre städaren” från Com Hem har det skrivits mycket om senaste veckan.
Övrigt
- Dansk reklamskatt på DR dröjer
- Försäljning av surfplattor nästan fördubblad
- Signcom bjöd in till Minimässa i Växjö
- Neil Felton ny vd för Fespa som anställer ytterligare två till management
- QuadTech i åf-avtal med danska BSTech
I Korthet
- Ny marknadschef på Kjell & Company
- Ineko i avtal med Posten Meddelande för standardtrycksaker
- Villaägare i Landskrona uppmanas säga nej tack till reklam
Bokslut
- Dohrns Exhibitions & Events minskade kraftigt
- Scandraft ökade försäljningen
- Modin Tryckoffset tappade försäljning och ökade marknadsinvesteringarna
- IT Grafiska utanför Göteborg tappade 12 procent och försöker komma ur det tuffa likviditetsläget
- Svenskt Trycks Lindgren & Söner i Göteborg minskade personalstyrkan och vände till vinst.
TILL SIST: Europeiska kommissionen stämmer Sverige för moms på porto — Enligt momsdirektivet får ett land inte ta ut moms på posttjänster. De som köper porto för momsbefriade kunder kan vara intresserade av att bevaka utvecklingen.
Ring eller maila om du har några funderingar.
/Ola