Logga in

Vitt som snö – nytt ultravitt bestruket papper från Arctic Paper

08 februari, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Arctic Paper introducerar G-Snow – ett ultravitt, högkvalitativt, bestruket och träfritt papper. Tillverkningen sker i en koldioxidneutral produktionsprocess på det svenska bruket i Grycksbo.

Det går att få med både FSC- och PEFC-märkning.

Man säger att G-Snow ”har utvecklats för printexperter som arbetar med stora volymer – men som ändå strävar efter att leverera enastående resultat”.

Det nya papperet passar till allt från företagsrapporter, högkvalitativa kataloger och konstböcker till reklamblad, exklusiva utskick och broschyrer.

G-Snow passar bra ihop med med Amber Graphic – eftersom de båda har samma vita nyans.

En hög bulk ger bra styvhet även vid lägre ytvikter och ytan är slät och reflektionsfri enligt tillverkaren. Man lyfter också fram ”bra köregenskaper och problemfri efterbehandling” som fördelar med G-snow.

G-Snow finns både som ark och på rulle i olika format och i ytvikter från 115 till 250 g/m².

G-snow är ett bestruket papper – extra vit och reflektionsfri i sin yta.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)

Även Finland kampanjar för inhemsk produktion

Den finska grafiska branschföreningen har tagit fram ett märke som visar på att en trycksak är producerad i Finland. Därmed följer man efter Norge och Danmark med att ge tryckerierna i landet ett sätt att visa att produktionen är lokal.

Största tryckeriupphandlingen närmar sig avgörande – 147 miljoner står på spel

Avgörande läge för svenska tryckerier – trycksaker för 147 miljoner kronor årligen står på spel. Här är tryckerierna som kan vinna – och försvinna från avtalet.