Vitt säkrar färgen, Flyttar offset till Litauen och Bra år för Wikströms

Hej,
I veckan var många på Grafkom I/O i Norrköping – och det var otroligt inspirerande att träffa branschen. Nästa vecka kommer rapporter från både studiebesöken och från de som delade med sig av kunskap på scenerna. Nu till senaste veckans viktigaste:
Medieutvecklingen
Svenskarna och internet: 4 av 5 använder internet i mobilen varje dag
24 timmar i veckan – så mycket tid lägger vi på internet. I årets ”Svenskarna och internet” finns all fakta du behöver för att få koll på digitaliseringen i samhället.
Medieinvesteringarna mot ”all-time-high”
Fotbolls-EM och OS drog upp förväntningarna – prognosen överträffades. Tillväxten låg på över sju procent i tredje kvartalet.
Rekordmånad för mediebyråerna
Utomhus växer kraftigt men direktreklam störtdyker. ”Annonsörer jagar bred räckvidd i massmedier”. Så här investerade mediebyråerna i oktober.
”Tidningsannonser har aldrig haft bättre effekt än nu”
”Pappersbaserade medier har förlorat de läsare man har råd att förlora”. De återstående läsarna är positiva till reklamen, minns den väl och har dessutom god ekonomi. Frågan är hur snabbt även dessa övergår till digital nyhetskonsumtion?
Investeringar och samarbeten
Vitt Grafiska hjälper svensk uppfinnare med färg – ”Vi nöjer oss inte med ISO-standard”
Svenska Kolormondo har tagit fram ett helt nytt sätt att prata om och upptäcka färger. Bland kunderna finns företag som Apple, Chanel och Hugo Boss. Vitt Grafiska ska säkra färgerna i nästa produkt som just nu söker finansiering på Kickstarter.
Smurfit Kappa investerar stort i Nybro och Helsingborg
Köper ny tryckpress och kascheringsutrustning till Sverige. KBA-pressen är den första i sitt slag i Europa.
KBA väljer Flint – inleder strategiskt färgsamarbete
KBA kommer uteslutande att använda färg från Flint i sin utveckling och testning av arkpressar. Erbjuder också färgkonsulter från Flint vid nyinstallationer.
Bygger ett ”mindre” tryckeri – blir 150 anställda
Cimpress, med ett 20-tal varumärken inklusive Vistaprint och Pixartprinting, bygger sitt första tryckeri i USA. Det är ”en mindre anläggning” med 150 anställda.
Nyheter och inspiration
Arifiq lanserar instegstjänst
Vill få tryckerier att upptäcka fördelarna med snabba priser utan att byta ut befintligt affärssystem.
Tryck utan färg – startup ska vända upp och ner på printindustrin
Bränner papperet med laser – gör den svarta färgen överflödig.
Hon har falsade trycksaker till sin specialitet
Trish Witkowski har delat med sig av 263 olika exempel på falsade trycksaker – det är ett stort bibliotek med inspiration som alla tryckerier borde utnyttja.
”Efterfrågan på emballage med tryck har ökat kraftigt”
Boxon lanserar en nischad tjänst för beställning av e-handelspåsar – ytterligare tjänster kommer inom kort.
Affärer och strukturförändringar
Scandbook flyttar all offset till Litauen
Digitaltrycket blir kvar i Sverige – all offset går till Klaipeda i Litauen där man köpt ny fastighet för att få plats.
Nonbye i Sverige blir Ci Concept – startar bolag i Finland
Med grafiska visualiseringstjänster till retail-kedjor i Sverige och Norden vill man nu ta nästa steg och bli mer strategiska i sina leveranser. Ci Concept tar tillbaka sitt ursprungliga namn.
Stampen kämpar med finansiering
”Stampen behöver 1 miljard för att överleva vintern” skriver Resumé och nyemissionen ryktas ”bara” ge 80 miljoner. Stampen har avslutat rekonstruktionen och kämpar med framtida finansiering.
Så här gick det för norska tryckerier 2015
Norska Media Monitor, samarbetspartner till Branschkoll, har tittat på norska tryckeriers bokslut för 2015.
På nytt jobb
I Korthet
- H-Tryck ökar kuvertkapaciteten
- Intercopy byter namn på projektverktyg för byggbranschen
- Screenbolaget börjar med flytande banderoller
- Tryckeristrejk i Danmark – cheferna kör pressarna
- Laholms Tidning halverar tryckta utgivningen – 50 procent blir digital distribution
Bokslut
- Storförlust för Q-koncernen – kämpar med breddning
- Ett bra år för Wikströms som investerade i offsetpress
- Jinnestål ökade med digitalt etikettryck
- Elanders växte organsikt med supply chain – utvärderar konsumenttjänsternas framtid
Nichlas Knutsson har gått bort
Östertälje Tryckeris vd Nichlas Knutsson har efter en tids sjukdom gått bort.
Hör av dig om du funderar på något.
/Ola
070-566 09 52