Vinylleverantör fortsätter expandera

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Monsterupphandling 2.0 – värd 360 miljoner

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Formac dubbel-anställer och investerar

Formac som primärt sysslar med foliering, men allt som rör bilprofilering, har nyligen investerat i ny produktionsutrustning, närmare bestämt en Colorado från Canon.

– Som ett barn på julafton! Älskar nya maskiner – särskilt när de gör oss ännu bättre, skriver bolagets vd Jacob Hermansson på sin Linkedin.

Anställer ny logistik- och produktionschef samt ny account manager

Vidare har man anställtZoran Surbevski i rollen som logistik- och produktionschef. Zorans sägs ha över 20 års erfarenhet av både logistik och produktion och kommer närmast från Micropower och rollen som Logistikchef.

Och hans uppdrag blir att ”optimera Formacs logistik- och produktionsflöden”, enligt ett nyhetsinlägg.

– Det ska bli spännande att tillsammans med mina medarbetare göra förbättringar och hitta nya lösningar som både underlättar det dagliga arbetet internt och i slutändan bidrar till en bättre upplevelse för våra kunder, säger Zoran.

Vidare har man anställt Mathias Falk i rollen som account manager. Mathias har bland annat jobbat på Svenska bil och på Bonnier Solutions där han var ansvarig för inköp, avyttring och administration av bonnierkoncernens alla fordon.

– Jag ser verkligen fram emot att arbeta på leverantörssidan och se affären från en ny vinkel. Efter alla dessa år inom bilbranschen har jag god erfarenhet hur bilhandeln fungerar och vilka krav och utmaningar man står inför. Med detta hoppas jag kunna bidra med ökade insikter för Formac samt underlätta för våra kunders i deras hektiska vardag, en win-win situation, avslutar Mathias Falk.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Högt pris för greenwashing – ”kan vara så mycket som 72 miljoner per år”

Den ekonomiska inverkan från greenwashing på nordens pappers-, tryck- och distributionsföretag har kartlagts av organisationen Two Sides.

Bakom Two Sides står grafisk industri har har som syfte att lyfta fram fakta kring hållbarhet och det tryckta mediet.

72 miljoner per år

Med greenwashing menas när företag felaktigt presentera produkter och tjänster som miljövänliga. Organistionen Two Sides menar att för den som jobbar med papper, tryck och distribution i Norden hotar greenwashing att orsaka tappade affärer till ett värde av 72 miljoner kronor per år.

Detta framkommer i en undersökning som genomfördes i maj 2021 av Two Sides i samarbete med marknadsundersökningsföretaget Censuswide.

”Allt för ofta vilseledande och ogrundade miljöargument”

Det handlar om när företag och organisationer utan belägg påstår att fysisk kommunikation är sämre för miljön jämfört med digital alternativ.

Med digitaliseringen kommer många fördelar – ofta lägre kostnader – vilket enligt Two Sides får företag, organisationer och kommuner och regioner att alltmer jobbar med att få konsumenterna att byta från papper till digitalt.

– Alltför ofta åtföljs uppmuntran att ”bli digital” av budskap som försöker rättfärdiga dessa kostnadsbesparande initiativ med vilseledande och ogrundade miljöargument som ”Spara både miljön och din egen tid” och ”Välj e-fakturering och hjälp till att rädda träd”. Ogrundade greenwashingmeddelanden som dessa når och påverkar miljontals konsumenter varje år, menar Two Sides.

Two Sides har under de senaste åren jobbat med att aktivt kontakta organisationer som gör vilseledande miljöpåståenden som inte är faktabaserade beträffande tryck och papper.

Two sides anti-greenwash-kampanj har under de senaste tio åren fått över 750 globala organisationer, främst banker, allmännyttiga företag och mobiloperatörer men även många kommuner och regioner, att ändra på sin marknadsföring.

Two Sides-kampanjen i Norden säger sig ha förhindrat greenwash-meddelanden som har över 18,5 miljoner visningar varje år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Trio köper Arkitektkopia och Aba

De två anrika familjeföretagen har fått nya ägare.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norskt storformatstryckeri uppköpt – ska bli ledande inom konstproduktion

Tillsammans har man en omsättning på 90 miljoner norska kronor.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

PODD: Lars Lindberg, Heidelberg – ”Etikett och förpackning går extremt bra”

Branschkollpodden har träffat Lars Lindberg på Heidelberg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Henrix köper Gränna Tryckeri

Henrix i Huskvarna, som är både ett tryckeri och en reklambyrå, har köpt Gränna Tryckeri.

Försäljning och märkning av profil- och arbetskläder är också en del av verksamheten.

För några år sedan gick Henrix ihop med Vettertryck och man omsatte 30 miljoner kronor under sitt senaste redovisade bokslutsår.

Gränna Tryckeri har två anställda och Christer Johansson på Henrix berättar att man flyttar verksamheten till Huskvarna.

– Gränna Tryckeri läggs ner och flyttas till Huskvarna och Agneta jobbar kvar ett tag och hjälper kunderna rätt, säger Christer Johansson till Branschkoll.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte på Grafiska Företagen

Eva Glückman tar över som vd på Grafiska Företagen efter att Ravindra Parasnis går i pension.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vad betyder Facebooks härdsmälta för fysisk kommunikation

Nästa gång någon vill flytta sin annonsbudget från fysiska till digitala medier – så är det här bra att känna till.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Förvärvar två etikettryckerier – växer med 330 miljoner

Tar sig djupare in på den nordiska etikettmarknaden.

redaktionen@branschkoll.se
Annons