Vinner unik upphandling till kommun efter spännande pitch – värde 12 miljoner

umbrella

Upphandlingen ställde en del nytänkande krav på leverantören och innehöll bland annat en pitch där bolagen fick chansen att visa upp sin kreativa ådra. 

I Början av året gick Karlstad kommun ut med en upphandling där de sökte en leverantör av produktmedia. Upphandlingens maxvärde uppskattades till 12 miljoner och lockade till sig fyra anbud. Dessa kom från: Fronta Karlstad, Fronta Simonsland, IDÉ House of Brands Sweden och Myshkin.

Upphandlingen ställde sedvanligt krav på att leverantören skulle tillhandahålla en egen webbshop för kommunen samt lagerhållningen i storleksordningen 40 pallplatser. Leveranstiden för lagerhållna produkter sattes till tre arbetsdagar.

Pitch bedömde leverantörernas kreativitet

Vidare så innehöll upphandlingen en så kallad pitch för att kommunen skulle kunna bedöma leverantörens kreativitet. Pitchen gick ut på att respektive bolag skulle ta fram en ny varuserie med sex produkter som i första hand var tänkta att användas som gåvor. Dessa pitchar betygsattes sedan med ett poängsystem mellan 0-24 poäng, för att ett företag skulle gå vidare från pitchen var det tvunget att komma upp i minst 12 poäng. Dessutom så fick de företag som kom upp i 12 eller fler poäng avdrag på sitt anbudspris, upp till som mest strax över 0,5 miljoner vid en eventuell full pott.

– Vi använde oss av en pitch för att främja kreativiteten i anbuden, berättar Karlstads kommuns upphandlare Michael Andersson, för Branschkoll Promotion.

Annons

Dessutom så var ett av kraven att leverantören skulle åta sig att köpa Karlstads kommuns befintlig lager av produktmedia, ett lager som värderades till 1,25 miljoner 1 januari i år. Slutligen ställde också kommunen ett krav på att själva få ta fram 3-5 produkter under avtalstiden.

Endast ett bolag var kreativt nog

Sämst betyg fick Fronta Simonsland som nådde 6 poäng. Myshkins pitch skrapade ihop 8 poäng, därefter kom House of Brands som skrapade ihop 9 poäng. Och bäst tyckte Karlstad kommun om pitchen från Fronta Karlstad som fick 13 poäng. Följaktligen var det endast Fronta Karlstad som lyckades komma över gränsen på 12 poäng.

Det här sammantaget gjorde att upphandlingen vanns av Fronta Karlstad.

Bilder från pitcharna

Nedan följer några exempel på de produkter som bolagen föreslagit vid pitcharna. Varje produkt kunde få mellan 0 och 4 poäng (dock delades inga fyra-poängare ut) de sex produkterna skulle delas in i tre olika kategorier med två produkter i varje kategori.

  • 2 olika gåvor till ett värde av maximalt 50 kronor styck.
  • 2 olika gåvor till ett värde mellan 75 och 125 kronor styck.
  • 2 olika gåvor till ett värde mellan 250 och 300 kronor styck.

Gåvorna bedömdes sedan utifrån bland annat:

  • Nivå på idé och kreativ höjd.
  • Koppling till Karlstads kommuns varumärke och grafiska profil.
  • Användbarhet.
  • Hänsyn till miljömässig och social hållbarhet.

Kortlek Karlstad
House of Brands fick en trepoängare för sin kortlek i FSC-papper med Karlstadsmotiv.
Bag Polyester
Myshkin mest omtyckta produkt var en smart designad väska i polyester, väskan fick tre poäng.
Bowl e1526472552669
Fronta Karlstad kammade hem två trepoängare, den första för en lokalproducerad skål i keramik med fairtrade-producerad choklad.
grow
Nästa trepoängare fick Fronta Karlstad för ”Växthus Grow”, en favorit här på redaktion också.
forklade
Pitchens enda nollpoängare gick till Myshkins förkläde i ”mjukt buffelskinn”. Inte speciellt nyskapande och framförallt inte miljö- eller djurvänligt.

De produkter som Fronta Simonsland föreslagit i sin pitch finns inte med eftersom företaget begärt att få dessa handlingar sekretessbelagda. 

Annons

Ahlsell expanderar inom workwear och profil – letar förvärv

peter skoglund ahlsell ww
Ämnen i artikeln: Ahlsell

Nyligen skrev Branschkoll om en butiksatsning hos Ahlsell som bland annat erbjuder med 24/7-service och eget tryckeri. Men satsningar på workwear och profil stannar inte där.

Ämnen i artikeln: Ahlsell
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Z-Reklam i satsning mot profilåterförsäljare

Z Reklam 1800
Ämnen i artikeln: Z-reklam

Z-Reklam växer med återförsäljare av profilprodukter genom att erbjuda helhetslösningar för reklamprodukter. Med byråuppköpet, nya maskininvesteringar och rekryteringar ska de ta nya kliv.

Ämnen i artikeln: Z-reklam
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Roupéz landar avtal med en av Sveriges största regioner

roupez
Ämnen i artikeln: Roupez

Roupéz Profile har tecknat ett omfattande avtal.

Ämnen i artikeln: Roupez
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Voky landar fyra nya kunder på kort tid

voky
Ämnen i artikeln: Voky

Den senaste månaden har Voky tecknat hela fyra nya avtal med kunder genom framförallt upphandlingar.

Ämnen i artikeln: Voky
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya ansikten hos MEC Profil

IMG 1567 1800
Ämnen i artikeln: MEC

Profilgrossisten har stärkt upp inom försäljning och grafisk formgivning.

MEC Profil har utökat sin personalstyrka med tre personer de senaste månaderna – två på säljsidan och en i ateljén.

Jenny Magnusson påbörjade sin tjänst som affärsutvecklare i december och kommer närmast från Unigraphics.

Annons

– Det är jättetrevligt, det är produkter och kunder jag haft sedan tidigare på ett företag jag jobbat på, så man känner att man är tillbaka i branschen. Det är ett jättetrevligt företag, jag trivs jättebra, säger hon.

Niclas Pettersson har 20 års erfarenhet av den grafiska branschen, främst med tidningar och trycksaker. Sedan han började på MEC Profil i oktober är det fokus på profilprodukter som gäller i rollen som grafisk formgivare kombinerat med försäljning.

Sebastian Samuelsson har förstärkt inom försäljning och projektledning, men har också en bakgrund inom grafisk formgivning vilket han också kommer att bistå med i sin nya roll. Han ser sin nya tjänst som mycket intressant och en chans för honom att lära sig mycket om branschen:

– Vi siktar alltid på att bredda oss och att vara flexibla, titta på nya affärsmodeller och möjligheter. Det är jätteintressant att vara med på den resan, säger han.

Ämnen i artikeln: MEC
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han tar säljroll på Ctwo Products

Ctwo Daniel 1800
Ämnen i artikeln: CTWO

Daniel Johansson har 20 års erfarenhet av försäljning i profilbranschen.

Daniel Johansson är ny säljkoordinator på Ctwo Products. Han har 20 års branscherfarenhet av försäljning inom profilproduktsbranschen och har arbetat på Portia i Sverige, en tillverkare av herraccessoarer; bland annat slipsar, bälten och kepsar.

Daniel började sin nya tjänst på Ctwo 13 januari, några dagar innan företaget ställde ut på Nordic Profile Fair i Jönköping. Nya rollen beskriver han som ”en nytändning och en ny utmaning”. Han kommer främst arbeta mot kunder i Sverige och ser fram emot att komma ut och träffa dem:

– Det ska bli jätteroligt och trevligt och jag kommer ut mer till kunderna nu i den här rollen än jag gjorde tidigare.

Ctwo är en profilaktör med fokus på elektronikprodukter. I sortimentet finns till exempel bärbara laddningsstationer för mobiltelefoner och laptops, elektriska tandborstar och så kallade life tags.

Ämnen i artikeln: CTWO
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon avancerar sitt hållbarhetsarbete hos New Wave Group

placeholder
Ämnen i artikeln: New Wave Group
Ämnen i artikeln: New Wave Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tiktok bannlyses i USA

tiktok mobil

Efter flera vändor tycks det nu stå klart att den populära appen Tiktok kommer bannlysas i USA. Så sent som i fredags gav USAs högsta domstol grönt ljus till den lagliga möjligheten att banna appen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Wackes blir prisade av kund

wackes strawberrry 1800
Ämnen i artikeln: Wackes

Blev prisade av kär kund.

Wackes firar framgångar i Strawberrys leverantörsutnämningar 2024, där de vann kategorin ”Non-Food supplier of the year” i Norge och blev även nominerade i samma kategori i Sverige. Därutöver erhöll de en nominering i kategorin ”Sustainability supplier of the year”.

– Strawberry är en fantastisk uppdragsgivare som ständigt utmanar oss och ser till att vi tillsammans utvecklas och blir bättre. De har även ett mycket tydligt hållbarhetsfokus som gör det extra roligt att arbeta med dem och att bli nominerad i hållbarhetskategorin är vi väldigt stolta över, säger Eric Styrenius, kundansvarig för Strawberry på Wackes.

Det är inte första gången som delar av Wackes tilldelas priser av Strawberry. Olsson&Co, som gick ihop med Wackes 2022, har utsetts till supplier of the year ett antal gånger genom åren. Men det här är första gången som det nya Wackes prisas och aldrig har bolaget varit nominerat i tre kategorier samma år, skriver Wackes i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Wackes
redaktionen@branschkoll.se
Annons

SCA höjer priset på massa i Europa

Ämnen i artikeln: SCA
Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons