Vinner unik upphandling till kommun efter spännande pitch – värde 12 miljoner
Upphandlingen ställde en del nytänkande krav på leverantören och innehöll bland annat en pitch där bolagen fick chansen att visa upp sin kreativa ådra.
I Början av året gick Karlstad kommun ut med en upphandling där de sökte en leverantör av produktmedia. Upphandlingens maxvärde uppskattades till 12 miljoner och lockade till sig fyra anbud. Dessa kom från: Fronta Karlstad, Fronta Simonsland, IDÉ House of Brands Sweden och Myshkin.
Upphandlingen ställde sedvanligt krav på att leverantören skulle tillhandahålla en egen webbshop för kommunen samt lagerhållningen i storleksordningen 40 pallplatser. Leveranstiden för lagerhållna produkter sattes till tre arbetsdagar.
Pitch bedömde leverantörernas kreativitet
Vidare så innehöll upphandlingen en så kallad pitch för att kommunen skulle kunna bedöma leverantörens kreativitet. Pitchen gick ut på att respektive bolag skulle ta fram en ny varuserie med sex produkter som i första hand var tänkta att användas som gåvor. Dessa pitchar betygsattes sedan med ett poängsystem mellan 0-24 poäng, för att ett företag skulle gå vidare från pitchen var det tvunget att komma upp i minst 12 poäng. Dessutom så fick de företag som kom upp i 12 eller fler poäng avdrag på sitt anbudspris, upp till som mest strax över 0,5 miljoner vid en eventuell full pott.
– Vi använde oss av en pitch för att främja kreativiteten i anbuden, berättar Karlstads kommuns upphandlare Michael Andersson, för Branschkoll Promotion.
Dessutom så var ett av kraven att leverantören skulle åta sig att köpa Karlstads kommuns befintlig lager av produktmedia, ett lager som värderades till 1,25 miljoner 1 januari i år. Slutligen ställde också kommunen ett krav på att själva få ta fram 3-5 produkter under avtalstiden.
Endast ett bolag var kreativt nog
Sämst betyg fick Fronta Simonsland som nådde 6 poäng. Myshkins pitch skrapade ihop 8 poäng, därefter kom House of Brands som skrapade ihop 9 poäng. Och bäst tyckte Karlstad kommun om pitchen från Fronta Karlstad som fick 13 poäng. Följaktligen var det endast Fronta Karlstad som lyckades komma över gränsen på 12 poäng.
Det här sammantaget gjorde att upphandlingen vanns av Fronta Karlstad.
Bilder från pitcharna
Nedan följer några exempel på de produkter som bolagen föreslagit vid pitcharna. Varje produkt kunde få mellan 0 och 4 poäng (dock delades inga fyra-poängare ut) de sex produkterna skulle delas in i tre olika kategorier med två produkter i varje kategori.
- 2 olika gåvor till ett värde av maximalt 50 kronor styck.
- 2 olika gåvor till ett värde mellan 75 och 125 kronor styck.
- 2 olika gåvor till ett värde mellan 250 och 300 kronor styck.
Gåvorna bedömdes sedan utifrån bland annat:
- Nivå på idé och kreativ höjd.
- Koppling till Karlstads kommuns varumärke och grafiska profil.
- Användbarhet.
- Hänsyn till miljömässig och social hållbarhet.
De produkter som Fronta Simonsland föreslagit i sin pitch finns inte med eftersom företaget begärt att få dessa handlingar sekretessbelagda.