Vinnarna i Guldnyckeln – Sveriges bästa direktmarknadsföring

Här är alla vinnarna i 2011 års upplaga av Guldnyckeln – tävlingen i direktmarknadsföring. Guldnyckeln arrangeras av Swedma – Swedish Direct Marketing Association.

Integrerad DM-kampanj till konsument
GULD Gadd Direct AB – Swedbank Juristbyrå – Sambotestet
SILVER Tackolov AB – Dina Försäkringar – En försäkring för hundiga hundar
BRONS Ogilvy Stockholm – Eniro – Eniro Skattjakten

DM till konsument – enskilt bidrag
GULD Pool – Gröna Lund – Gröna Lund växer
SILVER MRM Starsky – SEB – Ett riktigt enkelt DR från SEB
BRONS MRM Starsky – Riksgälden – Vasaloppet

Integrerad DM-kampanj till företag
GULD MRM Starsky – 3 Företag – Sveriges Bästa Reception
SILVER MRM Starsky/Storåkers McCann – SEB – Rådgivning för hela företagaren
BRONS Tackolov AB – Dina Försäkringar – Modellen för en riktigt bra åkeriförsäkring

DM till företag – enskilt bidrag
GULD Saatchi & Saatchi – Sveriges Tidsskrifter – Personligt omslag
SILVER Mecka – Nexans – Dolda fördelar
BRONS MRM Starsky – SEB – Dubbla budskap gjorde jobbet

DM för ideella Organisationer
GULD Pool – Cancerfonden – Rosa Bandet
SILVER Lowe Brindfors – Rädda Barnen – Prisvärda Julgåvor
BRONS Customersonly AB – Barncancerfonden – Barncancerfonden 3 av 4 ”Listan”

Sökmarknadsföringspriset
GULD Search Integration – BabyBjörn – BabyBjörn webbplats
SILVER Relevant Traffic Sverige – Swedbank AB – Under Eken
BRONS Relevant Traffic – Eksportutvalget for fisk (EFF) – Svenskt kött blir norsk fisk

Lojalitetsprogram/kundprogram konsument
GULD Kaplan RM – Apoteket AB – ApoPlus – revitaliseringen av en etablerad kundklubb
SILVER MRM Starsky – SJ – Ett kundprogram som står i storm
BRONS Smicker – Hemtex AB – Studio Hemtex – passion för mjuk heminredning

Resultat & Analyspriset
Sponsras av DirektMedia
GULD Smicker – Volvo Personvagnar – Bygg din Volvo – The RM version
SILVER Kaplan RM – Åhléns – Mjuka insikter, hårda resultat
BRONS Lentus AB – inkClub AB – Återaktivering av inkClubs kunder

Lojalitetsprogram/kundprogram företag
GULD Smicker – Volvo Personvagnar – Volvo ProDrivers 2011
Endast guld delas ut i denna kategori

Årets Art Director
Christian Barret – The Fan Club – Ann Idstein DR

Årets Copywriter
Magnus Jakobsson – DDB Stockholm – Papercut

Kreativitetspriset
GULD DDB Stockholm – Papercut Shop – Papercut
SILVER Saatchi & Saatchi – Elmsta 3000 Horror Fest – Prosciutto di Giallo
BRONS ESTER Stockholm – LAFA, enheten för sexualitet och hälsa – Kondom08 – Ligglistan

Diamantnyckeln
Sponsras av PAR
Pool & Cancerfonden med kampanjen Rosa Bandet
Motivering:
En kampanj med många fördelar.
En kampanj som utnyttjar ett etablerat beteende.
En kampanj som är både social, omtänksam och beräknande.
En kampanj med en genomtänkt strategi, smart kreativitet och ett gott resultat.

Årets branschpersonlighet
Mikael Olander, CDON Group
Styrelsen i SWEDMA har utsett Mikael Olander,  vd CDON Group som ”Årets Branschpersonlighet”.
”För att ha visat att det går att bygga en framgångs koncern i miljard klassen i Norden på den direkta modellen inom marknadsföring. Detta med en mix av beprövade direkthandels metoder såväl som med nya, digitalt och socialt. I alla sammanhang under året som Mikael synts, och det är många, har han stått upp som stolt e-handlare och pekat framåt mot den direkta framtiden för försäljning och kommunikation. Han fick avsluta 2010 med att ringa i börsklockan och en kurs uppåt. Nu ringer vi in honom i direktmarknadsföringens historia som SWEDMA och Guldnyckelns branschpersonlighet 2010”

Folkets Nyckel
Sponsras av Alftatell
ESTER Stockholm – LAFA, enheten för sexualitet och hälsa – Kondom08 Ligglistan

 

Annons

Fjärde nordiska tryckeriet med C2C-certifiering

Ämnen i artikeln: C2C

Fortfarande är inget svenskt tryckeri certifierat.

Ämnen i artikeln: C2C
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stibo utökar egen grafisk utbildning – tar in tio elever i år

Ämnen i artikeln: KompetensförsörjningStibo

Kompetensbristen är stor i branschen – Stibo tar saken i egna händer.

Ämnen i artikeln: KompetensförsörjningStibo
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så här gick det för Norges största tryckerikoncern 2021

Ämnen i artikeln: 07 MediaBodoniLundeby

Nybildade Media og Logistikk Invest, som är en sammanslagning av 07, Bodoni och Lundeby GF har lämnat proforma-bokslut för 2021 – och det ser ganska bra ut.

Ämnen i artikeln: 07 MediaBodoniLundeby
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Datum klara för Fespa två år framåt

Ämnen i artikeln: Fespa

Fespa Global Print Expo och European Sign Expo har nu fått tiderna bestämda två år framåt för när de ska gå av stapeln.

Mässorna kommer tillbaka till sina två populäraste orter och 2023 kommer platsen att bli Messe München den 23-26 maj.

Året därpå är det Amsterdam som är värdstad och det blir på RAI Exhibition Centre som mässan kommer att hållas den 19-22 mars 2024. Ett par månader senare är det dags för Drupa i Düsseldorf.

Läs mera på Fespas site.

Ämnen i artikeln: Fespa
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckintag på distans finns nu hos Brobygrafiska

Ämnen i artikeln: Brobygrafiska

Pandemin fick Lars-Olof ”Lollo” Zetterqvist på Brobygrafiska att utveckla ett verktyg för trycktester och intag på distans.

Som vi skrivit tidigare så var Branschkoll på besök i Sunne nyligen. Och väl i Sunne så fick vi en rundvandring på Broby Grafiska vilket var väldigt intressant.

Som gammal tryckare blev det att jag fastnade längst hos Lars-Olof ”Lollo” Zetterqvist då han förevisade en innovation han tagit fram.

Trycktester på distans

Under pandemin så uppkom nya frågeställningar här och där i världen och så också i Lollos huvud.

– Hur ska jag kunna ge våra kunder en möjlighet att vara med på testkörningarna, funderade jag på.

Att resa från exempelvis Finland till Sunne gick ju inte, men efter lite funderande och inköp av utrustning så hade Lollo en möjlig lösning på gång. Genom att installera kameror på strategiska punkter i tryckpressen och vid granskningsbordet så var ett första steg mot en distansmedverkan för kunderna taget.

Några problem uppstod och löstes under färdens gång, bland annat så pulserar ljuset från en traditionell lampa vilket störde bildöverföringen, men det löstes med en LED-belysning.

Själva kommunikationen sker med Teams.

Subjektiva perspektiv kan läggas på hyllan

Färgåtergivningen på distans kan man inte garantera. Däremot kopplar man på mätutrustning och delar skärmen till programvara som redovisar mätningen.

– Mätutrustningen är så sanningshaltig som den kan bli. Det är ganska skönt för det lägger många subjektiva perspektiv på hyllan och provtagarna fokuserar istället på att nå sitt mål utifrån värdet som vi fångar med spektrofotometern.

Lollo berättar att själva utrustningen för detta projekt ligger gott och väl under 10.000 kr och att han gärna delar med sig av sina erfarenheter från utvecklingen.

Några företag har testat att vara med på distans de senaste åren och även om de var en aning skeptiska inledningsvis så är erfarenheten hos Lollo att de blivit positivt överraskade och nöjda.

Han tror att detta går att utveckla ytterligare och ju fler som använder det desto mer utvecklat kommer det att bli.

– Detta kommer att bli ett sätt att minska resandet och öka effektiviteten för förpackningsköparna avslutar han.

Ämnen i artikeln: Brobygrafiska
redaktionen@branschkoll.se
Annons

100 procent inspiration i årets Pida – finalbidragen klara

Ämnen i artikeln: PidaTävling

Årets Pida, Billerudkorsnäs förpackningstävling för studenter, är värd att titta mer på för alla förpackningsföretag som söker inspiration till framtidens förpackningar.

Ämnen i artikeln: PidaTävling
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk Plaståtervinning får hundra miljoner i bidrag från Klimatklivet

Ska kunna hantera plast som tidigare varit mycket svår att sortera och återvinna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Estniskt förpackningsbolag investerar 24 miljoner i nya maskiner – för att bli grönare

Ämnen i artikeln: Flexibel PackPlast
Ämnen i artikeln: Flexibel PackPlast
redaktionen@branschkoll.se

De ska utveckla genomskinligt material av trä

Vi kommer kunna tillverka fönster, solpaneler och lampor av trä i framtiden. Men också bättre genomskinliga material till förpackningar.

redaktionen@branschkoll.se

De ska sälja Bobst digitalpressar i Danmark

Ämnen i artikeln: BobstEtikett

Stärker sin position inom etikett i Danmark.

Ämnen i artikeln: BobstEtikett
redaktionen@branschkoll.se
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]