Vinga och Fröken Foodie inleder samarbete
Vinga har inlett ett samarbete med matleverantören Fröken Foodie, genom samarbetet kan Vinga erbjuda matprodukter genom sina gåvokort samtidigt som Fröken Foodie når en större kundbas.
– Vinga kontaktade mig i somras och ville inleda ett samarbete kring våra matprodukter och det tyckte vi var en jättebra idé så från och med nu i höst så är åtta av våra matgåvor aktiva hos Vinga genom deras gåvokort. För oss handlar det om att nå ut bredare och nå de kunder som vi inte når idag. Även om vi såklart också har mat-gåvokort direkt från oss, säger Lina Nilsson, grundare och vd på Fröken Foodie, till Branschkoll.
– Vi ser oss alltid om efter nya samarbetspartners till vårt erbjudande i gåvokorten och vi har länge saknat en leverantör som kan leverera en delikatesslåda med den typen av produkter som Fröken Foodie har. Vi fick tipset av en utav våra gemensamma återförsäljare vilket vi är väldigt glada för, säger Daniel Falk Gåvokortsansvarig på Vinga, till Branschkoll, och forsätter:
– Lina har fått ihop attraktiva produkter som jag tror att kommer vara uppskattade bland de som får ett av Vingas gåvokort under hösten. Att en stor del av deras produkter tillverkas i Sverige och med ekologiskt i fokus är ett starkt argument för oss. Produkterna är klara och fotade och uppe i vårt sortiment inför hösten och vi ser framemot att så småningom få feedback för att kunna utveckla samarbetet framåt!
”Jag jobbar med mathantverk”
Fröken Foodie har sin bas söder om Malmö och är startat av Lina Nilsson, konceptet har funnits sedan 2019, men i februari 2022 startade man upp som aktiebolag på grund av ökad efterfrågan.
– Jag jobbar med mathantverk kan man säga och den röda tråden bland våra produkter är att det smakar fantastiskt gott, sen är vi också väldiga noga med vilka produkter vi tar in. Helst svenska leverantörer, det ligger närmst om hjärtat men vi har exempelvis inga olivodlingar i Sverige och då får man välja andra leverantörer, även de med omsorg – helst familjeföretag som gör något unikt, exempelvis pasta med händerna, berättar Lina för Branschkoll.
Oavsett land eller typ av produkt så kommer samtliga med ett kort med kuriosa om produkten, var den är tillverkad, hur och av vem och så vidare. Något Lina berättar att hon är ensam om.
– Jag har jobbat med mat i många olika former, dels drivit egna caféer och dels hos flera olika matproducenter i Skåne där jag bor. Jag har stor kunskap och ett stort intresse för mat. Mat genomsyrar hela mitt liv kan man säga.
Vilken är din favoriträtt då?
– Då måste jag nog säga en kryddig linsgryta.
Vill att hela Sverige ska kunna ta del av lokala delikatesser
Med de skånska kontakterna och då det dessutom är i Skåne en stor del av Sveriges småskaliga matproduktion sker är det svårt att undvika många skånska produkter i sortimentet förklarar Lina. Men de finns såklart, Fröken Foodie har mat från hela Sverige – Halland, Jämtland. Öland och så vidare.
– Jag startade Fröken Foodie under tiden jag jobbade med matproducenterna just eftersom jag märkte att mycket av maten ofta stannar där den produceras. Vi fick inte särskilt mycket mathantverk från Norra Sverige och vi skickade inte heller så mycket upp till dem och det var det jag ville ändra på. Det finns många mathjältar där ute som bakar knäckbröd, eller gör marmelad, eller något helt annat och det vill jag sprida till andra som också är passionerade kring matlagning, säger Lina och forsätter:
– Många matproducenter gör allt för att överleva i dessa tider och det jättekul att kunna samarbeta med dem och hjälpas åt att hålla deras mathantverk vid liv.
”Från mitten av november och framåt är det banans”
Är det mycket att göra nu inför julen?
– Ja det är högt tryck inför jul, många offerter som går ut och många förbeställningar som läggs, samt lådor som ska skickas ut till showrooms runt om i landet. Men från mitten av november och framåt är det banans, då går det knappt att äta eller tänka fram tills jul, avslutar Lina Nilsson, vd och grundare av Fröken Foodie.