Vinga och Fröken Foodie inleder samarbete

Lina Nilsson grundare och vd. I bakgrunden syns storsäljaren "Publådan".
Lina Nilsson grundare och vd. I bakgrunden syns storsäljaren "Publådan".

Vinga har inlett ett samarbete med matleverantören Fröken Foodie, genom samarbetet kan Vinga erbjuda matprodukter genom sina gåvokort samtidigt som Fröken Foodie når en större kundbas.

– Vinga kontaktade mig i somras och ville inleda ett samarbete kring våra matprodukter och det tyckte vi var en jättebra idé så från och med nu i höst så är åtta av våra matgåvor aktiva hos Vinga genom deras gåvokort. För oss handlar det om att nå ut bredare och nå de kunder som vi inte når idag. Även om vi såklart också har mat-gåvokort direkt från oss, säger Lina Nilsson, grundare och vd på Fröken Foodie, till Branschkoll.

Vi ser oss alltid om efter nya samarbetspartners till vårt erbjudande i gåvokorten och vi har länge saknat en leverantör som kan leverera en delikatesslåda med den typen av produkter som Fröken Foodie har. Vi fick tipset av en utav våra gemensamma återförsäljare vilket vi är väldigt glada för, säger Daniel Falk Gåvokortsansvarig på Vinga, till Branschkoll, och forsätter:

– Lina har fått ihop attraktiva produkter som jag tror att kommer vara uppskattade bland de som får ett av Vingas gåvokort under hösten. Att en stor del av deras produkter tillverkas i Sverige och med ekologiskt i fokus är ett starkt argument för oss. Produkterna är klara och fotade och uppe i vårt sortiment inför hösten och vi ser framemot att så småningom få feedback för att kunna utveckla samarbetet framåt!

”Jag jobbar med mathantverk”

Fröken Foodie har sin bas söder om Malmö och är startat av Lina Nilsson, konceptet har funnits sedan 2019, men i februari 2022 startade man upp som aktiebolag på grund av ökad efterfrågan.

– Jag jobbar med mathantverk kan man säga och den röda tråden bland våra produkter är att det smakar fantastiskt gott, sen är vi också väldiga noga med vilka produkter vi tar in. Helst svenska leverantörer, det ligger närmst om hjärtat men vi har exempelvis inga olivodlingar i Sverige och då får man välja andra leverantörer, även de med omsorg – helst familjeföretag som gör något unikt, exempelvis pasta med händerna, berättar Lina för Branschkoll.

Oavsett land eller typ av produkt så kommer samtliga med ett kort med kuriosa om produkten, var den är tillverkad, hur och av vem och så vidare. Något Lina berättar att hon är ensam om.

Jag har jobbat med mat i många olika former, dels drivit egna caféer och dels hos flera olika matproducenter i Skåne där jag bor. Jag har stor kunskap och ett stort intresse för mat. Mat genomsyrar hela mitt liv kan man säga.

Vilken är din favoriträtt då?

– Då måste jag nog säga en kryddig linsgryta.

Vill att hela Sverige ska kunna ta del av lokala delikatesser

Med de skånska kontakterna och då det dessutom är i Skåne en stor del av Sveriges småskaliga matproduktion sker är det svårt att undvika många skånska produkter i sortimentet förklarar Lina. Men de finns såklart, Fröken Foodie har mat från hela Sverige – Halland, Jämtland. Öland och så vidare.

– Jag startade Fröken Foodie under tiden jag jobbade med matproducenterna just eftersom jag märkte att mycket av maten ofta stannar där den produceras. Vi fick inte särskilt mycket mathantverk från Norra Sverige och vi skickade inte heller så mycket upp till dem och det var det jag ville ändra på. Det finns många mathjältar där ute som bakar knäckbröd, eller gör marmelad, eller något helt annat och det vill jag sprida till andra som också är passionerade kring matlagning, säger Lina och forsätter:

Många matproducenter gör allt för att överleva i dessa tider och det jättekul att kunna samarbeta med dem och hjälpas åt att hålla deras mathantverk vid liv.

”Från mitten av november och framåt är det banans”

Är det mycket att göra nu inför julen?

– Ja det är högt tryck inför jul, många offerter som går ut och många förbeställningar som läggs, samt lådor som ska skickas ut till showrooms runt om i landet. Men från mitten av november och framåt är det banans, då går det knappt att äta eller tänka fram tills jul, avslutar Lina Nilsson, vd och grundare av Fröken Foodie.

Annons

Trycker fotoprodukter för en miljard – här berättar grundaren om strategier och utmaningar

”Det är ett digitalt spel som man måste vara bra på att spela”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny tjänst ska öka återvinningen av grafiskt kampanjmaterial

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Viva Magenta är Pantone-färgen 2023

Viva Magneta är en lite mörkare version av Magneta som ”vibrerar av entusiasm och kroppslig styrka”, med rötter från naturen har Pantone 18-1750 sitt ursprung i den röda färgfamiljen.

Årets färg är kraftfull, det är en ny animerad röd färg som badar i ren glädje och uppmuntrar till experiment och till att uttrycka sig själv. Det är en elektrisk, gränslös nyans som står ut och välkomnar alla med en rebellisk själ, skriver Pantone i ett pressmeddelande.

Pantone menar att i den här teknologiska tiden vill vi bli inspirerade av naturen och det som är riktigt”, Viva Magneta har liknade röd ton som koschenill eller karmi, den färg som framställ från en vis typ av löss.

Som vanligt släpps årets färg tillsammans med en mugg – som snabbt sålde slut. Pris: 20 dollar.
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Allmedia i Malmö köper en HP Indigo

Malmöbaserade Allmedia väljer att ta nästa steg för sitt tryck med en press från HP Indigo. Man investerar i en HP Indigo 7800 med sex färgverk och det är Visutech som levererar och installerar den nya pressen i januari 2023.

– Investeringen i en HP Indigo är ett bevis på att Allmedia satsar på kvalitet i första hand och med den nya tryckpressen kan vi bredda vårt utbud till våra kunder, säger Jonas Rydje vd för Allmedia.

Man skriver i ett meddelande att med den nya pressen kan Allmedia erbjuda ett större, mer mångsidigt och varierat utbud av tryckmaterial, med färgade papper, plast och transparenta material. Den nya tryckpressen klarar även av att trycka på tjockt material, upp till 400 micron, utan att gå ner i hastighet. Med funktionen EPM (Enhanced Productivity Mode), där man trycker med CMY istället för CMYK, ökar man hastigheten från 120 ppm till 160 ppm. Dessutom till en lägre körkostnad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny EU-lag skärper miljökraven på trycksaker som importeras

En politiskt överenskommelse som kan stärka den grafiska branschens rykte i Europa och synen på tryckta produkter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Umpac investerar i offsetpress

Förpackningsföretaget Umpac i Umeå invester i en ny tryckpress.

Det är en Komori i format 720 x 1030 cm med vattenlackverk. Det finns möjlighet att köra UV men den funktionen har man valt att inte aktivera. I ett inlägg på Linkedin berättar man om nyheten.

– För oss är pressen ny, men den kommer senast från Göteborgstryckeriet, berättar vd Torvald Östensson för Branschkoll.

Att inte aktivera UV-enheten är av miljöskäl.

– Jo, det är av miljöskäl. Umpac lade om sin strategi 2015 och har sedan dess jobbat målmedvetet med att bidra till mindre miljöpåverkan i vår produktion, detta har också bidragit till vår tillväxt.

Det har gått bra för Umpac senaste åren och Torvald Östensson berättar mer om behov av investeringar.

– Vi har fördubblat vår omsättning under de senaste fyra åren och detta gör att vi nu behöver investera i en snabbare och effektivare produktion. Och vi kommer att investera ytterligare ett par miljoner under 2023 för att kunna nå vårt mål om en omsättning på 40 miljoner under året. 2021 var omsättningen 28 miljoner.

Tillväxt är en kombination av nya kontrakt och ökning från befintliga kunder.

– Vi levererar idag exempelvis förutom förpackningar även bipacksedlar, etiketter och wellprodukter. Sedan lagerhåller vi även produkter till våra kunder. Framtiden ser vi an med tillförsikt, avslutar Torvald.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nöjd i nytt samarbete – algoritmer ska minska luften i förpackningarna

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Flera förpackningsbolag i topp bland arbetsplatsolyckor – får också hållbarhetsutmärkelse

Fyra av de tio mest olycksdrabbade företagen i Sverige finns i förpacknings-, pappers, och skogsindustrin.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu tillverkas skruvkorkar av trä i Säffle

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Evolabel tillsätter ny försäljningschef

Magnus Sidling

Ska leda och forma den globala försäljningen.

Mölndalsföretaget Evolabel, som sysslar med förpackningsteknologi, har värvat en ny Head Of Sales.

Det är Magnus Sidling som tillträder tjänsten och Magnus kommer senast från en position som Sales Manager på Micvac. Vi kontaktade Magnus så han får berätta mer.

Kommer du att fokusera på någon speciell marknad, geografiskt och/eller branschmässigt? 

– Jag kommer ha globalt helhetsfokus. Ingen speciell marknad. Företaget levererar system till samtliga kontinenter idag. Evolabels system syns ofta i livsmedelsindustrin samtidigt som e-handel och logistik växer starkt.

Kommer du att fungera som coach till de nuvarande säljteamen?

– Ja, både som coach samt att jobba med att skapa en strategi för hur vi tillsammans med våra partners hjälper befintliga kunder att växa med oss. Jag ser väldigt mycket fram emot att vara med och leda och forma den globala försäljningen. Vi ser en fortsatt global utveckling för Evolabel inom ”Print and Apply” de kommande åren.

Vad i ditt tidigare arbetsliv tar du med dig som är ett tillskott till företagets tidigare resurser och som bidrar till att öka försäljningen?

– Erfarenheten av snabbt växande internationell försäljning samt säljstyrning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]